Gammel-GSX750 turbofighter

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Man vill även hålla denna tryck krets så liten och kort som möjligt för att förhindra tryckfall
Tack för klarläggande gällande pitotrör/plenum.

Men tryckfall? Den kretsen har ju inget flöde och därmed inget tryckfall. Rätt eller fel?
Jag antar att du egentligen menar "för att förhindra fördröjning"?? Dvs förhindra momentant tryckfall i samband med påslag.
Eller är jag ute och cyklar nu?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bränsletrycksregulatorn brukar klara sig med tryck från plenum

I bland tar man det från pitot röret beroende på hur bränsle/ luftblandningen hamnar

Absolut inte laddtrycksmätaren då den kommer visa för högt tryck


Man vill även hålla denna tryck krets så liten och kort som möjligt
för att förhindra tryckfall

Å fan, tur att du berättade det. Annars hade jag haft en glädjemätare och aldrig vågat ladda fullt. (iofs bättre än tvärt om)

Då skulle det funka att ta trycket till mätaren från stället på insugsröret där vaccumnippeln ska sättas?

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett ryck nyss med lyskåpan och började koppla ihop alla slangar och grejs, tråget är losstaget och ska borras upp för att ta en M16 banjokoppling imorgon.

På bilderna har jag ritat ut alla kanter på mallen för att de ska synas bättre, imorgon ska jag plasta den och hålla tummarna att kåpan blir bra när jag bryter loss den...

//Anders
 

Bifogat

  • Frontkåpa 2.JPG
    Frontkåpa 2.JPG
    43.9 KB · Visningar: 141
  • Frontkåpa 4.JPG
    Frontkåpa 4.JPG
    40.8 KB · Visningar: 126
  • Frontkåpa 5.JPG
    Frontkåpa 5.JPG
    43.4 KB · Visningar: 155

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag gjorde ett ryck nyss med lyskåpan och började koppla ihop alla slangar och grejs, tråget är losstaget och ska borras upp för att ta en M16 banjokoppling imorgon.

På bilderna har jag ritat ut alla kanter på mallen för att de ska synas bättre, imorgon ska jag plasta den och hålla tummarna att kåpan blir bra när jag bryter loss den...

//Anders

Provat wettex och epoxi eller fleece o epoxi? Eller blir det glasfiber? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blir glasfiber, var in på Clas Ohlson och fick tag på tre förpackningar med glasfiberduk som jag hoppas ska räcka. Det var inte mycket direkt i en förpackning...
 

-=Gandy=-

why drag knee when you can drag tail ?
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Rättvik
Hoj
Yamaha R1 -03
Hej!

Jag är ny på forumet så det hör väl till god ton att presentera sig lite snabbt först:

Jag heter Anders Johansson och bor 20 mil norr om Östersund, det största intresset är att bygga jetmotorer av olika slag (för tillfället håller jag på med en jetdriven gocart med efterbrännare och en pocketbike som beräknas ha >25hk på bakhjulet när den är färdig).

Jag är intresserad av att få lite praktisk erfarenhet av turbobyggen istället för att bara sitta böjd över "Maximum Boost" så imorgon ska jag iväg och hämta en GSX750 som ska skrämmas upp allt som går under vintern.

Enligt vad jag läst om 1100:eek:rna så är oljetrycket lite väl lågt för att turbon ska trivas, så pumpdrevet från 750:n bör monteras för högre tryck. Har även 750:n problem med oljetrycket och vad kan man i sånt fall göra åt det?

//Anders

Skicka upp lite bilder vet ja på dina projekt!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, annars finns det ett par byggtrådar på pulse-jets.com under gasturbinforumet. Där finns det en film på gocarten med full efterbrännare på och en provstart på pocketbiken...

//Anders

Edit: Jag lade upp en av filmerna på Youtube. Det ni inte hör från början av filmen är min farsa som filmar utan öronproppar, han skriker för full hals att jag ska stänga av den men hur fan ska jag kunna höra det? :D

http://www.youtube.com/watch?v=I-rqtv4dnl0
 

Bifogat

  • Oljetank 4.JPG
    Oljetank 4.JPG
    54 KB · Visningar: 264
  • Bike stripped.JPG
    Bike stripped.JPG
    68.5 KB · Visningar: 341
  • Cart_side.jpg
    Cart_side.jpg
    91.1 KB · Visningar: 360
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag plastade jag kåpan och for till Hoting och köpte ett par banjokopplingar och en meter slang. Eländes elände att man måste köra 10 mil för att handla för en hundring, där får man för att man bor lite ocentralt... :mad:

Det fattas slipning och fästen, det ska jag försöka fixa imorgon.

//Anders
 

Bifogat

  • Frontkåpa 10.JPG
    Frontkåpa 10.JPG
    55.2 KB · Visningar: 126
  • Frontkåpa 11.JPG
    Frontkåpa 11.JPG
    51.3 KB · Visningar: 164

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HAHAHA helt underbart , har alltid velat bygga en sån där turbomojäng


Har en liten ide om en riktigt snabb korvgrill att ha i depån på räjsen hehe


Har du lite beskrivning om brännkammar design så vore det skojj



Peter
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, annars finns det ett par byggtrådar på pulse-jets.com under gasturbinforumet. Där finns det en film på gocarten med full efterbrännare på och en provstart på pocketbiken...

//Anders

Edit: Jag lade upp en av filmerna på Youtube. Det ni inte hör från början av filmen är min farsa som filmar utan öronproppar, han skriker för full hals att jag ska stänga av den men hur fan ska jag kunna höra det? :D

http://www.youtube.com/watch?v=I-rqtv4dnl0

:D Vill ju inte vara en messershmitter men jag tror att rören till och från turbon är lite felkopplade...

Coolt bygge! Hur stor dragkraft ger en sån där motor?
 
Last edited:

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Jag hoppas att det bara är korthåriga som har provkört gokarten. :skrämd
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
andersson turbo: Jag har faktiskt lagat mat på min stora pulsjetmotor, det var första gången jag lyckats väcka folk 10 km bort genom att grilla korv. :D

Har du någon mailadress kan jag skicka lite läsvärt om du ska bygga en "depågrill"...

Two stroke man: Ha ha, det är inte mycket som stämmer jämfört med att turbomata motorer. Jag har fått börja på ruta 1 igen med teorin inför hojbygget.

Dragkraften på gocarten är inte så våldsam, 16 kg med EBK, men det räcker gott till eftersom den knuffar lika mycket oavsett hastighet. Som att starta bilen på femman ungefär...

Smen: Jag ska fixa galler på den snart, det känns lite pirrigt att ha något som flödar 4 hg luft i sekunden en decimeter från skallen. Jag har bara hunnit med en provkörning hittills och då sprack gummislangen mellan kompressorhuset och brännkammaren utan att jag märkte det, polaren som låg bakom med bilen fick rutan blästrad av smält turbinhjul. Jag kom i alla fall upp i 85km/h utan EBK så en 100+ repa till sommaren är inte omöjlig bara jag hittar tillräckligt med raksträcka...

//Anders
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

FreddaGädda

Guest
Kul bygge, som fan. Vad är du uppe i för pengar nu?

Han vart ju faktiskt riktigt ball med kapat arsle och crosstyre. Kan faktiskt tänka mig puttra omkring på en sån där om jag inte får råd med nåt dyrare.
Vart ju lite stil på den ;)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har inte riktigt koll på exakt vad jag lagt ut, men min 100kr/hk-plan har spruckit i alla fall.

11.500:- för hojen, turbon gratis, lysen för tusenlappen, grejor från Mcxpress för runt 5000 och lite kopplingar och skit för en slant till gör väl att totalen hamnar strax under 20.000 hittills. Jag har säkert kunnat snika in flera tusen om jag velat men då hade resultatet blivit därefter också, och då jag tänker använda hojen när det är klar så är det värt pengarna att bygga ordentligt.

Nu är kåpfästet klart för övrigt, lite spackel och färg och den är färdig.

Jag höll på bryta ihop fullständigt idag efter att ha letat 5 timmar och frågat runt hela byn efter en M16-1.5 gängtapp för banjokopplingen som ska sitta i tråget som oljeretur. Jag har 5 st M14-1.5 och 3 st M18-1.5 men tamejfan ingen M16...:huvet

//Anders
 

Bifogat

  • Frontkåpa 14.JPG
    Frontkåpa 14.JPG
    56.3 KB · Visningar: 135
  • Oljeslang 4.JPG
    Oljeslang 4.JPG
    53 KB · Visningar: 137

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
...letat 5 timmar ...
Är du så bunden vid just den gängan? Jag brukar ofta använda rörgäng istället. Nu har jag inte mått här men jag undrar om inte 1/2" rörgäng ligger nånstans runt 18 mm utvändig diameter. Borras kanske 15,5 eller nåt sånt men kolla innan du hittar på nåt, jag har som sagt inte tabellerna här hemma. Vill du så letar jag reda på måtten.

Fördelen med rörgäng är att det är lätt att hitta tappar, förskruvningar, skottgenomgångar, slangnipplar, vinklar, banjoskruvar (sedärja!:D ) etc. Närmsta Lantmännen har med stor säkerhet (eller kan ta hem) allt vad du söker av sådant.
Vilken rörpulare som helst har massor av lösa bitar (utom möjligen banjo men som sagt, Lantmännen) liggandes.
Tappar och till och med snitt är inte heller svårt att hitta.
Och en jätteskum helt egen variant av förskruvning/adapter (om du nu skulle behöva till nåt) tillverkar du enkelt genom att hårdlöda ihop två bitar med respektive gänga.

Jaja, det kanske inte är lika high-tech som metrisk fingäng men det fungerar garanterat.


Edit:
Nu såg jag banjon på bilden. R1/2" kanske är för stor för den banjon (om den är gjord för 16 mm) men du kanske kan få tag på en ny banjo och banjoskruv för den slangen du avser att använda? Som sagt, Lantmännen. Eller nån bra firma för industriförnödenheter. Det ser ju ut som om du ska låta nån pressa slang, dom har med stor säkerhet nipplar och skruv.
 
Last edited:

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ett par filmer på pocketbiken och "korvgrillen":

http://www.youtube.com/watch?v=gbJvrC9Gejo

http://www.youtube.com/watch?v=8kbRg3K3_cw

På slutet av pocketbike-filmen tar batteriet slut och bränsletrycket börjar sjunka, därav tappet i varvtal. Turbon har jag kullagrat och keramiska lager ska dit så fort gasreglaget är färdigt, hojen gick bara på tomgång på filmen...

//Anders

Haha det ska till en norrläning för att göra såna där byggen :) , keep up with the good work :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Robban_C: Jag for ner till garaget en sväng till efter en sen middag (som också var frukost och lunch, har inte tid att äta när jag skruvar...) så nu sitter kopplingen där. Jag hittade en 3/8" banjo i en gott och blandat-låda som jag hade en tapp till. Sumpen är fastskruvad på motorn och alla slangar till soppa och tryck är dragna så nu fattas bara lite eldragning och olja innan provstart!

Anledningen till att jag hade metrisk banjo till att börja med var att pluggen efter oljefiltret där jag tar ut oljan till turbon var M16-1.5, så jag köpte två när jag liks höll på utan en tanke på om jag hade tappen hemma eller inte. Det jävliga är att jag har fem mil enkel väg till närmaste ställe som säljer sånt, och då dom har helgstängt så gäller det att vara lite förutseende...

Drkosmos: Här är länkar till alla tre byggtrådar, där har jag dokumenterat projekten från dag 1 fram till idag. Jag vill helst hålla den här tråden ontopic så jag låter helst bli att skriva så mycket om andra byggen här. PM:a gärna om du undrar över något!

Pocketbiken

Gocarten

Pulsjeten

Lamkaka: Tack o tack!

//Anders
 

Zajtsev

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX 750 ES -83 /Rysk K-750
Kul att se ditt hojbygge.
Jag håller på med ett liknande projekt på
min gamla 750 es.

Har lite bilder på den på den här länken:

http://web.telia.com/~u60530575/suzurbo/index.html

Har bara lite småfix kvar att göra(om allt fungerar..)
men det dröjer väl ett tag innan vägarna blir isfria så
jag kan testa den..

Lycka till med provstarten!

/Micke
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top