Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det brukar ta ett tag, tänkte inte på att kolla om den kommit upp när jag skrev inlägget...

//Anders

Edit: Nu är den uppe!
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tack tack, man får faktiskt lite faderskänslor efter att ha hört den pusta och frusta för första gången! :D

Gänga in säger du, hur pass trögt ska stången gå? Jag provade lite lätt men då stången kändes stum ville jag inte riskera att dra den gängpaj och gav fan i det istället. Den har en jämn patina av rost över både gängor och wastegate-hus, och borde rimligtvis vara lika full med sot som turbon var när jag tog isär den. Kanske läge att försöka ta loss wastegaten och rengöra den? Den sitter i tre insex som även dom ser fastrostade ut, så det var därför jag lät bli att ta isär den tidigare...

//Anders

Skrev inte Frösö Ante "hylsan på stången"? Inte stången i sig. :confused:

Låter najs som fan på filmen. Grattis! *avis* :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, men hylsan är en mutter som sitter gängad på stången, så stången borde rimligtvis kunna röra sig åt endera hållet om jag skruvar på muttern...

Tack tack! Den låter lite rappare än en del andra turbohojar, förmodligen eftersom jag behållt grundkompet på 9.6:1 istället för att ha kompsänkt till 8:1 som verkar vara vanligt om man ska kunna köra på bensin.

//Anders
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jo, men hylsan är en mutter som sitter gängad på stången, så stången borde rimligtvis kunna röra sig åt endera hållet om jag skruvar på muttern...

Tack tack! Den låter lite rappare än en del andra turbohojar, förmodligen eftersom jag behållt grundkompet på 9.6:1 istället för att ha kompsänkt till 8:1 som verkar vara vanligt om man ska kunna köra på bensin.

//Anders

Ah, då är jag med. :stoopid me :näsblod

Så. Nu sitter vi andra bara och väntar på lite bänkning :tummenupp :yoparty
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Grattis! Måste vara helskönt att få starta upp sin skapelse. Mysigt låter den oxå:yoparty Hoppas bänkningen går bra och att den blir som du hoppas:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lita på att det känns bra! Nu framöver ska jag koncentrera mig på att göra klart röven och lite annat småpyssel med utseendet, sen blir det till att lasta hojen och dra iväg den till bromsbänken framöver våren.

Apropå bromsningen, inte spelar det väl någon roll vilket laddtryck hojen är ställd för när den ska etanolbestyckas? Jag tänkte nämligen lugna mig med att bygga klart mojängen för att ställa laddtrycket tills jag kan testa hojen på vägen, och tills dess ska den gå på sprit!

Jag drog på lyskåpan ett par lager vitfärg för att slippa ha den fulgrön, senare ska den spacklas och lackas på riktigt tillsammans med resten av hojen...

//Anders
 

Bifogat

  • Frontkåpa 15.JPG
    Frontkåpa 15.JPG
    37 KB · Visningar: 135
  • Frontkåpa 16.JPG
    Frontkåpa 16.JPG
    34.8 KB · Visningar: 127

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Följer ditt bygge med stort intresse. Har en GSX 1100 -84 som ska få samma behandling.
Undar följande:
1. Vad, förut större munstycken, har du ändrat för att köra på E85?
2. Har du ändrat något på tändningen?

Måste tillägga att ljudet från provstarten var underbart.

//Powerwheelie
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har inte konverterat den än faktiskt, jag ska försöka grovbestycka den hemma innan jag fraktar den till bänken men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av etanolbestyckning så är jag lite osäker på hur många steg jag ska gå upp på lågfart- och huvudmunstycke för att vara på den säkra sidan, dvs lite fet blandning.

Tids nog ska jag ta tag i tändningen, men till att börja med lär jag köra som den är för att inte krångla till det mer än nödvändigt. Etanol brinner långsammare än bensin så tändningen bör tydligen höjas några grader med det bränslet, men samtidigt så kanske tändingen måste backas lite för att undvika spikningar vid högre laddtryck så i slutändan kanske standardinställningen visar sig vara ganska bra ändå...

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag kan absolut inte alls tala om hur du ska göra med tändningen men det är i alla fall som så att det rätt sällan talas om att justera om tändningen på turbohojar, oberoende av bränsle. Jämför med bilbranschen där man i turbosammanhang har allt möjligt pyssel för sig för att flytta tändning under tryck med mer. Men i hojsammanhang är det rätt tyst om sånt. En anledning kan möjligen vara att hojarna har mindre/kompaktare förbränningsutrymmen och högre varvtal, två faktorer som ju faktiskt generellt sett motverkar spikning.
En annan mer oroande anledning skulle ju kunna vara det faktum att en hojmotor (framförallt då dessa äldre luftkylda) väsnas rätt friskt. Alltså kanske mindre spikningar finns men inte hörs?
En till aspekt är att många äldre hojar nog(?) är gjorda för att klara rätt låga oktantal (USA med mer). Alltså får man ju med automatik en viss marginal där.
Nu har ju du såvitt jag förstått ingen cylinderspacer och därmed lite högre komp än vedertaget. Däremot ska du köra på brännvin (som om jag inte är helt ute och cyklar motsvarar 104 oktan) vilket antagligen mer än väl kompenserar för kompet. Jag tycker därför att du ska prova på standard tändläge till att börja med. (men skyll inte på mig)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är en halvliter mattsvart (50% färg 50% mattmedel) färg inköpt tillsammans med ett par rörböjar som ska bli ett kort avgassystem, jag måste ju liks ha ett om jag ska försöka mig på en besiktning så det är lika bra att göra ett direkt och se hur det blir/låter...

Är det någon som vet vart det går köpa ett godkänt vitt diodbaklyse med blinkers i? Röven kommer att bli nästan 25 cm bred så det är gott om plats.

Jag tror förresten att jag lugnar mig med bänkningen tills sommaren. Om jag lägger ner lite tid på det när asfalten kommer fram så borde jag kunna testa mig fram till en körbar etanolbestyckning, det fanns en hel del bestyckningstips i Bells "Four stroke performance tuning" som jag har som kvällslektyr för tillfället. Det känns lite korkat att kosta på en bänkning och finbestyckning innan jag ens hunnit ut och prova den...

//Anders
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nu är en halvliter mattsvart (50% färg 50% mattmedel) färg inköpt tillsammans med ett par rörböjar som ska bli ett kort avgassystem, jag måste ju liks ha ett om jag ska försöka mig på en besiktning så det är lika bra att göra ett direkt och se hur det blir/låter...

Är det någon som vet vart det går köpa ett godkänt vitt diodbaklyse med blinkers i? Röven kommer att bli nästan 25 cm bred så det är gott om plats.

Jag tror förresten att jag lugnar mig med bänkningen tills sommaren. Om jag lägger ner lite tid på det när asfalten kommer fram så borde jag kunna testa mig fram till en körbar etanolbestyckning, det fanns en hel del bestyckningstips i Bells "Four stroke performance tuning" som jag har som kvällslektyr för tillfället. Det känns lite korkat att kosta på en bänkning och finbestyckning innan jag ens hunnit ut och prova den...

//Anders



diodblinkers med blinkers i lär ju inte bli godkänt iaf :rolleyes:

kika på danmobility om du kan tänka dig blinkers o bakljus separat fast i diod..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jasså, finns det inga godkända såna blinkers? Det trodde jag i alla fall...

Jag ska kolla på Danmobility, tack för tipset!

//Anders
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Jag tror förresten att jag lugnar mig med bänkningen tills sommaren. Om jag lägger ner lite tid på det när asfalten kommer fram så borde jag kunna testa mig fram till en körbar etanolbestyckning, det fanns en hel del bestyckningstips i Bells "Four stroke performance tuning" som jag har som kvällslektyr för tillfället. Det känns lite korkat att kosta på en bänkning och finbestyckning innan jag ens hunnit ut och prova den...

//Anders

Bara du inte fastnar i "Äh, den verkar ju gå som den ska, jag skiter nog i bänken"-tankar när asfalten torkat upp på gatorna. Inte så kul om den körs med småknack en hel sommar. Får för mig att det är enklare att upptäcka knack och dylikt inne på en bänk än ute på vägen när man inte vill annat än bara gaaaasa:D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nu är en halvliter mattsvart (50% färg 50% mattmedel) färg inköpt tillsammans med ett par rörböjar som ska bli ett kort avgassystem, ...
Ehmmm. Jag har säkert missförstått men jag tolkar detta som vanlig bilfärg eller liknande. På ett avgas. Som blir varmt. :va Ja, du förstår säkert vad jag oroar mig för och du har säkert en bra förklaring.:)


... Bells "Four stroke performance tuning" ...
Perfekta kvällslektyren! Och han har också skrivit om 2-t.

Några tankar om bestyckning:
Ren etanol kräver runt 30% högre bränsleflöde om jag minns rätt. Nu pratar vi bara 85% inblandning vilket bör ge runt 25% högre flöde. Nu är inte detta synonymt med 25% större munstycken eftersom storleken (om jag minns rätt) mäter diameter, inte flöde. Inte ens arean är helt korrekt men det bör hamna i rätt kvarter. Alltså, i ditt läge skulle jag räkna upp munstycksarean med ca 25% och möjligen avrunda uppåt (säkraste hållet så att säga). Då borde det i alla fall vara startbart och dugligt för provkörning. Därifrån tror jag att du fixar resten.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bromsklossen: Ingen fara, jag blir så illa tvungen att bänka den för att få papper för besiktningen som visar att den inte ger över originaleffekt... :D

Dessutom vill jag ju veta hur många kusar den innehåller efter att jag trixat färdigt med laddtryck och bestyckning!

Robban_C: Jäpp, en perfekt förklaring till och med. Jag menade nämligen färgen till tank och kåpor och inte till avgasröret, lite otydligt skrivet ser jag nu...

Jag har tvåtaktsboken också tillsammans med Maximum Boost och ett par andra böcker om överladdning och dieselmotorer, det är betydligt bättre läsning än någon gammal Mankell innan läggdax.

Tack för tipset om bestyckningen, jag ska räkna lite på munstyckena när jag kommer hem till helgen och se vad jag kommer fram till. Synd bara att dom är så jädrans dyra, en uppsättning huvud- och tomgångsmunstycken lär väl gå loss på närmare tusenlappen och då måste jag gissa rätt på första försöket vilket jag knappast lär göra...

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... överladdning och dieselmotorer ...
Jaså, övertryck på diesel. Jaja, bra att veta!:tummenupp
Det är inte aktuellt just för dagen men det verkar som jag får lägga ditt nick på minnet för framtida behov.
Och dessutom så är denna tråden inte rätt forum för dieseldiskussioner.



Sist jag köpte munstycken så var det väl några tjugor per styck om jag minns rätt. Men det var några år sen.

Jag ville inte besvara dina funderingar om bestyckning direkt när du ställde frågan eftersom jag trodde att nån med bättre fakta skulle svara. Men så skedde inte, därav långsamt svar.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Kan skilja lite med förgasare men med sprut och 1 bars ladd så fick jag lägga på 40% med E85 för att få samma A/F (13:1). Vid 0 bar så räckte det med drygt 30%. Har förmodligen att göra med kyleffekten vid laddtryck, mer luft= mer soppa. Jag kör utan IC
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Såpass billigt? Jag var in på Motorexpo i Östersund och där lät det som att huvudmunstycken går loss på en bra bit över hundringen styck. Hutlösa priser för en bit gängad mässing med ett hål i, borde nästan gå göra egna om man har rätt borrar.

Fan också att jag inte har någon verkstad i närheten där jag kunnat knalla in med en kasse fikabröd mot att få låna munstyckslådan en dag eller två...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
40% mer soppa låter ganska rimligt, jag kanske ska börja där någonstans och gå ner i storlekar senare om det visar sig nödvändigt.

Jag vet inte vilken sorts munstycken det sitter i hojen, men de kantiga huvudmunstyckena ska vara graderade i cc/min medan de runda är graderade efter håldiameter så jag håller tummarna för att det är de kantiga som sitter i för att underlätta bestyckningen. Annars, duger det om jag går upp 40% i hålarea eller måste jag räkna fram flödet för att hitta rätt?

//Anders
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top