Ja, så kan det ju vara. Tänkte aldrig på kyleffekten men det låter ju rimligt.
Japp. Säkrare att börja fett än att börja snålt.
Kantiga/runda. Jajamensan, Graham Bell ja.
Min ringa erfarenhet är dock att alla munstycken till japshojar är runda och att dom alltid är graderade i diameter.
Har vi ingen smiley med tummen neråt?
Enligt det förslaget så börjar man alltså köra snålt för att sen bestycka uppåt tills man kommer rätt. Det fungerar säkert oftast men det är farligt eftersom snålt bestyckat kan ge skador av alla möjliga intressanta slag. Bränslet kyler ju förbränningen och förbränningsutrymmet.
Några exempel på vad som kan ske om man kör snålt:
*Skador pga spikning (hål slagna i kolvtoppar, skador på kolvbultslager, vev- och möjligen ramlager, sönderslagna mittelektroder på stiften med porslin mellan kolv och foder som resultat, fastklämd övre kolvring eftersom spikningarna i värsta fall kan slå ner ringlandet (ytterkanten på kolven)). Spikningar orsakas alltså av för hög temperatur under kompressionsfasen och som jag sa tidigare: Bränslet kyler förbränningsutrymmet. You do the math!
*Skador pga för hög värme i förbränningsutrymmet (hål smälta i kolvarna, brända ventiler (främst avgas), överhettning av motorn (stor risk på luftkylt men även viss risk på vattenkylt om kylsystemet inte har tillräcklig reservkapacitet), fastbrända kolvringar (främst den översta), smältskador på tändstiften).
Oftast klarar man sig helt utan skador om man slår av i tid men eftersom risken i alla fall finns och konsekvenserna är så ödesdigra så ville jag varna.
Vad riskerar man då om man börjar från andra sidan, dvs från den feta sidan (för stora munstycken)?
*För kall gång på motorn (gäller nog främst luftkylt, vattenkylda puffror har termostat).
*Dåliga trottlingsegenskaper (rätt självklart). Gäller för övrigt även vid snål bestyckning.
*Ökat slitage främst på cylinderväggar och ringar eftersom en del av överskottsbränslet kan kondensera mot de relativt kalla cylinderväggarna.
*Ökad nerskitning av motoroljan. Utspädning av motoroljan innebär risk att skära motorn men då handlar det om mycket fet blandning under mycket lång tid.
Alltså:
Både snålt och fett är olämpligt men det är ju en ganska radikal skillnad i vad man riskerar, dels gällande skadornas omfattning, dels hur fort skadorna uppstår. Snålt kan sägas vara farligt medan fett kan sägas vara något olämpligt.
@ozeo:
Ganska lång lista med argument mot ditt förslag. Det är inte avsett att hoppa på just dig men efter att ha läst vad man riskerar om man kör snålt så hoppas jag du förstår att jag skriver ordentligt om ämnet?
I övrigt kan man säga att det kan vara ok att borra munstycken men då är det bara en tillfällig lösning eftersom det är mycket svårt att borra munstycken med tillräcklig precision (enligt Graham Bell). Brotschning ökar precisionen men jag är fortfarande tveksam till om det räcker för att göra munstycken bortom utprovningen så att säga.
Men till utprovning/grovbetsyckning så är det en helt annan sak.
Det är i alla fall min åsikt.
Och jag, som inte alls lever som jag lär, har åkt en hel höst med hemborrade munstycken. Å andra sidan fanns det inte munstycken i 180-storlek då.
Om jag minns rätt så var 165 det största som fanns. Åtminstone här och då.