Gammel-GSX750 turbofighter

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Hålarea blir säkert bra nog. När jag tvingas mappa förgasare så brotchar jag upp lite i taget tills det blir bra, sen mäter jag och köper riktiga munstycke. Finns väll också i plast från Roffes har jag för mig?
Piloterna borde funka brotchaded tycker jag.
http://www.mft.nu säljer fina små brotchar http://www.mft.nu/?pid=215524
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Såpass billigt? Jag var in på Motorexpo i Östersund och där lät det som att huvudmunstycken går loss på en bra bit över hundringen styck. Hutlösa priser för en bit gängad mässing med ett hål i, borde nästan gå göra egna om man har rätt borrar.

Fan också att jag inte har någon verkstad i närheten där jag kunnat knalla in med en kasse fikabröd mot att få låna munstyckslådan en dag eller två...

//Anders

fick lära mig av benny boost att man kan borra upp munstycket till max o löda igen hålet..
sen köper man borrar som klarar borra så smått o börjar nerifrån :va :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
40% /// 30%.
... Har förmodligen att göra med kyleffekten vid laddtryck, mer luft= mer soppa. ...
Ja, så kan det ju vara. Tänkte aldrig på kyleffekten men det låter ju rimligt.:tummenupp


40%
... börja där någonstans och gå ner i storlekar senare om det visar sig nödvändigt.

... kantiga huvudmunstyckena ska vara graderade i cc/min medan de runda är graderade efter håldiameter ...
Japp. Säkrare att börja fett än att börja snålt.
Kantiga/runda. Jajamensan, Graham Bell ja.
Min ringa erfarenhet är dock att alla munstycken till japshojar är runda och att dom alltid är graderade i diameter.


... köper man borrar som klarar borra så smått o börjar nerifrån ... :tummenupp
Har vi ingen smiley med tummen neråt?:D

Enligt det förslaget så börjar man alltså köra snålt för att sen bestycka uppåt tills man kommer rätt. Det fungerar säkert oftast men det är farligt eftersom snålt bestyckat kan ge skador av alla möjliga intressanta slag. Bränslet kyler ju förbränningen och förbränningsutrymmet.

Några exempel på vad som kan ske om man kör snålt:
*Skador pga spikning (hål slagna i kolvtoppar, skador på kolvbultslager, vev- och möjligen ramlager, sönderslagna mittelektroder på stiften med porslin mellan kolv och foder som resultat, fastklämd övre kolvring eftersom spikningarna i värsta fall kan slå ner ringlandet (ytterkanten på kolven)). Spikningar orsakas alltså av för hög temperatur under kompressionsfasen och som jag sa tidigare: Bränslet kyler förbränningsutrymmet. You do the math!:)
*Skador pga för hög värme i förbränningsutrymmet (hål smälta i kolvarna, brända ventiler (främst avgas), överhettning av motorn (stor risk på luftkylt men även viss risk på vattenkylt om kylsystemet inte har tillräcklig reservkapacitet), fastbrända kolvringar (främst den översta), smältskador på tändstiften).

Oftast klarar man sig helt utan skador om man slår av i tid men eftersom risken i alla fall finns och konsekvenserna är så ödesdigra så ville jag varna.


Vad riskerar man då om man börjar från andra sidan, dvs från den feta sidan (för stora munstycken)?
*För kall gång på motorn (gäller nog främst luftkylt, vattenkylda puffror har termostat).
*Dåliga trottlingsegenskaper (rätt självklart). Gäller för övrigt även vid snål bestyckning.
*Ökat slitage främst på cylinderväggar och ringar eftersom en del av överskottsbränslet kan kondensera mot de relativt kalla cylinderväggarna.
*Ökad nerskitning av motoroljan. Utspädning av motoroljan innebär risk att skära motorn men då handlar det om mycket fet blandning under mycket lång tid.

Alltså:
Både snålt och fett är olämpligt men det är ju en ganska radikal skillnad i vad man riskerar, dels gällande skadornas omfattning, dels hur fort skadorna uppstår. Snålt kan sägas vara farligt medan fett kan sägas vara något olämpligt.

@ozeo:
Ganska lång lista med argument mot ditt förslag. Det är inte avsett att hoppa på just dig men efter att ha läst vad man riskerar om man kör snålt så hoppas jag du förstår att jag skriver ordentligt om ämnet?
:pannkyss


I övrigt kan man säga att det kan vara ok att borra munstycken men då är det bara en tillfällig lösning eftersom det är mycket svårt att borra munstycken med tillräcklig precision (enligt Graham Bell). Brotschning ökar precisionen men jag är fortfarande tveksam till om det räcker för att göra munstycken bortom utprovningen så att säga.
Men till utprovning/grovbetsyckning så är det en helt annan sak.
Det är i alla fall min åsikt.

Och jag, som inte alls lever som jag lär, har åkt en hel höst med hemborrade munstycken. Å andra sidan fanns det inte munstycken i 180-storlek då.:D Om jag minns rätt så var 165 det största som fanns. Åtminstone här och då.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ja, så kan det ju vara. Tänkte aldrig på kyleffekten men det låter ju rimligt.:tummenupp



Japp. Säkrare att börja fett än att börja snålt.
Kantiga/runda. Jajamensan, Graham Bell ja.
Min ringa erfarenhet är dock att alla munstycken till japshojar är runda och att dom alltid är graderade i diameter.



Har vi ingen smiley med tummen neråt?:D

Enligt det förslaget så börjar man alltså köra snålt för att sen bestycka uppåt tills man kommer rätt. Det fungerar säkert oftast men det är farligt eftersom snålt bestyckat kan ge skador av alla möjliga intressanta slag. Bränslet kyler ju förbränningen och förbränningsutrymmet.

Några exempel på vad som kan ske om man kör snålt:
*Skador pga spikning (hål slagna i kolvtoppar, skador på kolvbultslager, vev- och möjligen ramlager, sönderslagna mittelektroder på stiften med porslin mellan kolv och foder som resultat, fastklämd övre kolvring eftersom spikningarna i värsta fall kan slå ner ringlandet (ytterkanten på kolven)). Spikningar orsakas alltså av för hög temperatur under kompressionsfasen och som jag sa tidigare: Bränslet kyler förbränningsutrymmet. You do the math!:)
*Skador pga för hög värme i förbränningsutrymmet (hål smälta i kolvarna, brända ventiler (främst avgas), överhettning av motorn (stor risk på luftkylt men även viss risk på vattenkylt om kylsystemet inte har tillräcklig reservkapacitet), fastbrända kolvringar (främst den översta), smältskador på tändstiften).

Oftast klarar man sig helt utan skador om man slår av i tid men eftersom risken i alla fall finns och konsekvenserna är så ödesdigra så ville jag varna.


Vad riskerar man då om man börjar från andra sidan, dvs från den feta sidan (för stora munstycken)?
*För kall gång på motorn (gäller nog främst luftkylt, vattenkylda puffror har termostat).
*Dåliga trottlingsegenskaper (rätt självklart). Gäller för övrigt även vid snål bestyckning.
*Ökat slitage främst på cylinderväggar och ringar eftersom en del av överskottsbränslet kan kondensera mot de relativt kalla cylinderväggarna.
*Ökad nerskitning av motoroljan. Utspädning av motoroljan innebär risk att skära motorn men då handlar det om mycket fet blandning under mycket lång tid.

Alltså:
Både snålt och fett är olämpligt men det är ju en ganska radikal skillnad i vad man riskerar, dels gällande skadornas omfattning, dels hur fort skadorna uppstår. Snålt kan sägas vara farligt medan fett kan sägas vara något olämpligt.

@ozeo:
Ganska lång lista med argument mot ditt förslag. Det är inte avsett att hoppa på just dig men efter att ha läst vad man riskerar om man kör snålt så hoppas jag du förstår att jag skriver ordentligt om ämnet?
:pannkyss


I övrigt kan man säga att det kan vara ok att borra munstycken men då är det bara en tillfällig lösning eftersom det är mycket svårt att borra munstycken med tillräcklig precision (enligt Graham Bell). Brotschning ökar precisionen men jag är fortfarande tveksam till om det räcker för att göra munstycken bortom utprovningen så att säga.
Men till utprovning/grovbetsyckning så är det en helt annan sak.
Det är i alla fall min åsikt.

Och jag, som inte alls lever som jag lär, har åkt en hel höst med hemborrade munstycken. Å andra sidan fanns det inte munstycken i 180-storlek då.:D Om jag minns rätt så var 165 det största som fanns. Åtminstone här och då.

nee de e lugnt ,, gav bara förslag..
klart bättre o göra tvärtom på en tujbo hoj men på vanliga maskiner är de inga probs :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jojje1963: Roffes, har du någon hemsida eller telefonnummer till dom? Plastmunstycken låter ju betydligt billigare än mässing för att testa med...

Jag har faktiskt funderat på att svarva egna munstycken och borra med finborrar, men går det få tag i relativt billiga munstycken är det lika bra att hosta upp lite stålar och slippa bekymmer med olika diametrar på munstyckena och så. Det kan vara bra att behålla "bensinbestyckningen" och ha den liggandes på hojen ifall man är ute på turné och får soppatorsk 25 mil från närmaste mack med E85. Då krävs det bara en halvtimmes skruvning och ett par liter soppa slangat ur någon gräsklippare och man är på väg igen! :D

Går det se på stiften om motorn går mager eller fet som på med bensin? Jag har hört att E85 inte sotar stiften lika mycket vid fet blandning så det vore bra att veta hur det ligger till...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det låter intressant, är en bredbandslambda okänslig för vilket bränsle och därigenom vilket luft/bränsleförhållande som ska hållas? Det skiljer ju som bekant lite mellan bensin och E85.

//Anders
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jupp, Lambdavärdet är alltid rätt. Fast om du inte programmerar om den och sätter den att visa blandingsförhållande så visar den ju fel, fast om du inte tvunget måste veta vad förhållandet är utan bara att det är rätt så kvittar det i stort sett. Visar den 12.5:1 så är det bra, oavsett bränsle (eftersom den igentligen säjer att det är 15% rikare än Lambda 1)
Fast den är som sagt programmerbara om man vill
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... klart bättre o göra tvärtom på en tujbo hoj men på vanliga maskiner är de inga probs :tummenupp
Nja. Det spelar ingen roll om det är en sugmotor eller överladdat. Går det magert är man illa ute i vilket fall som helst. Sen må skadorna _möjligen_ komma fortare på överladdat. Eller kanske det snarare har med litereffekten att göra än med om det är överladdat eller inte?
Hursomhelst så är magert betydligt farligare än fett på både sug och övertryck.

... bredbandslambda okänslig för vilket bränsle och därigenom vilket luft/bränsleförhållande som ska hållas ...
Är det inte så att lambdan mäter syrehalten i avgaserna? Dvs då borde den vara helt okänslig för bränsletyp (bortsett från blyat eller på annat vis förorenat). Den borde åtminstone vara okänslig så länge det inte gäller nitrometan (som frigör syre under kompfasen) eller lustgas (som ökar syrehalten i färskgasen).
Jag är faktiskt lite osäker här men det känns som om lambdan (både traditionell och bred) borde klara sprit (E85 och metanol) lika bra som bensin.


Edit: jojje var rapp minsann!
Och ja, vill man veta blandningsförhållandet så lär ju lambdan visa åt skogen eftersom den har andra "referenser".
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Kan ju tillägga att jag alltid har mina programerade för vanlig soppa, minnimerar risken för misstag. Jag siktar på 12.5:1 på turbomotorer och 13.5:1 på vanliga gatmotorer.

LM1:an loggar oxå så du slipper kolla på den hela tiden om det blir körigt :)
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag hoppas verkligen du kommer in till Östersund med hojjen i sommar och åker lite med oss...en sån där bredbandslamda har jag sneglat på oxå men varit för snål för att handla:rolleyes: men det skulle inte ha varit helt fel att haft den. Har du haft nån kontakt med H-D Verkstan i Åre ang bänkning? Vore skoj att veta vad dom tar betalt, har ingen aning om vad en bänkning går på. Är du intresserad av en High/low switch så du kan åka med olika ladd? Jag har en sån som ligger och skräpar. Hör av dig om du är intresserad!

/ F-A
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Stenhårt bygge :tummenupp Letar du munstycken så gå på MotorTeknik, Motorhuset eller eventuellt Bengans Motor i Östersund. Dom bör ha...
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hoppas verkligen du kommer in till Östersund med hojjen i sommar och åker lite med oss...en sån där bredbandslamda har jag sneglat på oxå men varit för snål för att handla:rolleyes: men det skulle inte ha varit helt fel att haft den. Har du haft nån kontakt med H-D Verkstan i Åre ang bänkning? Vore skoj att veta vad dom tar betalt, har ingen aning om vad en bänkning går på. Är du intresserad av en High/low switch så du kan åka med olika ladd? Jag har en sån som ligger och skräpar. Hör av dig om du är intresserad!

/ F-A

Det hoppas jag också, ska bli skoj att ha något annat än kromslädar att åka ilag med. Jag har inte pratat om några priser än med HD-verkstan eftersom hojen inte ens var startad sist jag var dit, men en ren bänkning borde väl inte bli så farligt dyr? Däremot att få hojen bestyckad lär kunna bli sweindyrt om dom inte är så vana med bänken, lite därför jag högg direkt när Jojje erbjöd sig att sälja bredbandslambdan.

Går det ställa in laddtrycken eller är det förinställt? Kan iofs vara smidigt att ha om man ska låna bort den...

M Widelycke: Tack tack! Det är ju lite det som är tjusningen tycker jag, hade jag köpt ett färdigt kit så skulle jag vara betydligt fattigare och lika ovetande som tidigare om turbobyggen.

An3Azz: Tack för tipset! Jag var förresten ute med firman igår och bowlade med Henrik Pallin som sprang runt med en 99 Riderz-tröja, och jag fick höra att det bara var kompletta fåntrattar som kör med turbo på hoj. Höll inte alls med...:D

//Anders
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Du ställer in den med vanliga förgasar munstycken, med stort munstycke pyser du ut mer ladd (lurar wastegaten) så den är smidig som f-n att ställa in och hålla på med. Men det bör skilja lite på dom olika laddtrycken för att det ska vara nån mening med den. Om du har ett ladd på t ex 0,5 och det andra på 1,5:D Det finns bild på den MC-express hemsida...liten smidig sak. Behöver den inte längre då jag ska åka med Blitz boostcontroller.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Taget! :tummenupp

Om förkylningen min har släppt kanske vi kan råkas någon kväll till veckan och göra affärer?

//Anders
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top