Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Åt helvete med banjon, jag gör en rak anslutning fram på blocket istället så det blir riktigt gjort. Själva nippeln (12mm ID) och en ny oljeplugg är gjorda så imorgon ska jag försöka hinna dra fast den i motorn och provstarta hojen...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Yes! Nu är oljeproblemet löst för gott!

Jag kunde inte motstå att ställa fast den i garaget för att se hur den betedde sig, och jag fick upp trycket till 0.3 bar utan att varva ur den. Jäklar så elak den låter när den börjar bygga laddtryck, trist bara att det är en meter snö ute och två månader tills vägen torkar upp...

//Anders
 

Bifogat

  • Oljeretur nyast.JPG
    Oljeretur nyast.JPG
    36 KB · Visningar: 672
  • Oljeretur nyast 2.JPG
    Oljeretur nyast 2.JPG
    56 KB · Visningar: 253

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Yes! Nu är oljeproblemet löst för gott!

Jag kunde inte motstå att ställa fast den i garaget för att se hur den betedde sig, och jag fick upp trycket till 0.3 bar utan att varva ur den. Jäklar så elak den låter när den börjar bygga laddtryck, trist bara att det är en meter snö ute och två månader tills vägen torkar upp...

//Anders

Ljudfiiil! :yoparty :yoparty :D

Har ju likadan hoj så jag följer din tråd med stort intresse :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tyvärr inga inspelningar idag, men det var en nära-stånd upplevelse kan jag lova!

Dumppipan blir kvar har jag bestämt, jag ska göra om originalsystemet lite och besiktiga hojen utan turbo för att slippa jävlas...

Vad väntar du på? Börja bygga så du har din klar till sommaren! ;-)

//Anders
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Yes! Nu är oljeproblemet löst för gott!

Jag kunde inte motstå att ställa fast den i garaget för att se hur den betedde sig, och jag fick upp trycket till 0.3 bar utan att varva ur den. Jäklar så elak den låter när den börjar bygga laddtryck, trist bara att det är en meter snö ute och två månader tills vägen torkar upp...

//Anders

hoppas du tänker byta slang till oljereturen?

vattenslang är inte att rekommendera till ändamålet då den inte tycker om värme speciellt mycket, gissar att den spricker redan efter några minuters körning och sprutar olja på bakhjulet..... inte coolt!

nä byt till en riktig gummislang fort som helvete innan du blir olycklig :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant bygge! Vore kul att få se fler bilder från den slutgiltiga installationen!

hoppas du tänker byta slang till oljereturen?

vattenslang är inte att rekommendera till ändamålet då den inte tycker om värme speciellt mycket, gissar att den spricker redan efter några minuters körning och sprutar olja på bakhjulet..... inte coolt!

nä byt till en riktig gummislang fort som helvete innan du blir olycklig :tummenupp

Ja, jag tänkte säga det samma, den där slangen kommer att blir friterad :hihi

/J
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tyvärr inga inspelningar idag, men det var en nära-stånd upplevelse kan jag lova!

Dumppipan blir kvar har jag bestämt, jag ska göra om originalsystemet lite och besiktiga hojen utan turbo för att slippa jävlas...

Vad väntar du på? Börja bygga så du har din klar till sommaren! ;-)

//Anders

Bah! :gnissla Jag är velig som fan när det gäller den. Sälja? Projekthoj? Bryta ihop o grina? Har gjort en del småfix på den, lite mer skall göras (bla byta bromsok, rengöra o synka förgasarna o byta stift o kablar o kontakter etc) och i helgen skall ett splitt nytt Marving 4-1 system på iaf. Kommer att låta bättre än original fnutt-fnutt auspuff. :D

Just fn finns det inte ekonomi för det, har annat jag måste lägga pengarna på, bla Wilden. :huvet Men man blir ju inte mindre sugen för det. Eventuellt kanske möjligen sparar jag hojen och pysslar lite då och då. Väntar på garageplats där jag kan skruva. Mitt nuvvarande garage duger bara för parkering :gnissla

Jag håller nog med föregående talare om slangen. En "riktig" slang skulle jag också sätta där. Men min första tanke när jag såg den var "Skoj, en riktigt bushmek-ratbike lösning!" :D
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Vadå en meter snö!!?? Här i stna är asfalten framme på vägarna...jag börjar få panik med att få i hop hojjen nu!! Men det är inte mkt kvar.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
GRATTIS! Jag lovar att den första turen med hojen får en att glömma problemen man haft innan. :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hoppas du tänker byta slang till oljereturen?

vattenslang är inte att rekommendera till ändamålet då den inte tycker om värme speciellt mycket, gissar att den spricker redan efter några minuters körning och sprutar olja på bakhjulet..... inte coolt!

nä byt till en riktig gummislang fort som helvete innan du blir olycklig :tummenupp

HEHE min tanke med

En riktigt bra sniklösning på slang är att använa raggarbilsslang
sån där som är gjord för röda å blå nipplar ( metallomspunnen)
och sen pressa på vanliga gulkromaterade järn kopplingar

Naturligtvis ännu bättre att använda dom för ändamålet avsedda kulörta nipplarna (snyggt men dyrt)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jodå, jag har en bit armerad hydraulslang som ska dit nu när jag vet att det funkar. Trädgårdsslangen var mest till för att kunna se oljenivån medan jag höll på testa, fast skulle den hålla så ger det faktiskt en tjusig skrot-look till bygget. En sprucken kylarslang till plenumet och två rullar silvertejp så vore den fulländad! :tummenupp

Smen: Tack & bock! Bara asfalten kommer fram ska jag ut en sväng, så jag hoppas på spöregn och plusgrader framöver.

Ante: Vi har lätt en meter snö kvar, plogkanterna är 1.5 på sina ställen. Jag var ner till Skara förra helgen och där var det full säsong med gröna gräsmattor och så...:mad:

//Anders
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Yes! Nu är oljeproblemet löst för gott!

Jag kunde inte motstå att ställa fast den i garaget för att se hur den betedde sig, och jag fick upp trycket till 0.3 bar utan att varva ur den. Jäklar så elak den låter när den börjar bygga laddtryck, trist bara att det är en meter snö ute och två månader tills vägen torkar upp...

//Anders

Gött! Då var det det som krånglade. Finemang! Mmmm, efter första provturen så har du nog väldigt svårt att få ner mungiporna igen... Det hade jag. Jag gick rundor med ett konstant flin i veckor. När man känner att hojen riktigt suger iväg, det är gött. Känns inte alls som en vanlig motor... mycket roligare! Hoppas snön hos dig försvinner fort, men var försiktig. Min provgasningsraka blev över en vinter väldigt kort. Höll nästan på att köra av vägen... bromsade på samma ställe som jag gjorde året innan, och sen kommer en lätt sväng, problemet var bara att jag missade att jag körde i 280 och inte i 200 som de andra gångerna när jag hade sugmotor... men det klarade sig!
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Jodå, jag har en bit armerad hydraulslang som ska dit nu när jag vet att det funkar. Trädgårdsslangen var mest till för att kunna se oljenivån medan jag höll på testa, fast skulle den hålla så ger det faktiskt en tjusig skrot-look till bygget. En sprucken kylarslang till plenumet och två rullar silvertejp så vore den fulländad! :tummenupp

Smen: Tack & bock! Bara asfalten kommer fram ska jag ut en sväng, så jag hoppas på spöregn och plusgrader framöver.

Ante: Vi har lätt en meter snö kvar, plogkanterna är 1.5 på sina ställen. Jag var ner till Skara förra helgen och där var det full säsong med gröna gräsmattor och så...:mad:

//Anders

Hmm, jag vet inte vad som är värst ??
Att som du ha en färdig hoj och snöhelvete på vägarna eller som jag,, 8grader varmt, halvtorra vägar och inte startat hojen ännu :huvet :huvet
Måste ta mej i kragen ordentligt i helgen :gnissla
Underbart bygge Johansson,,, :yoparty

Gött! Då var det det som krånglade. Finemang! Mmmm, efter första provturen så har du nog väldigt svårt att få ner mungiporna igen... Det hade jag. Jag gick rundor med ett konstant flin i veckor. När man känner att hojen riktigt suger iväg, det är gött. Känns inte alls som en vanlig motor... mycket roligare! Hoppas snön hos dig försvinner fort, men var försiktig. Min provgasningsraka blev över en vinter väldigt kort. Höll nästan på att köra av vägen... bromsade på samma ställe som jag gjorde året innan, och sen kommer en lätt sväng, problemet var bara att jag missade att jag körde i 280 och inte i 200 som de andra gångerna när jag hade sugmotor... men det klarade sig!

Du skall inte sitta här och påpeka hur gott det är när det suger iväg för oss som inte är färdiga !!! :D :D Längtan blir ju definitivt mindre av att läsa sådana rader :mad: (Ironi)
Nu blir ju inte mitt bygge ett sådant monster som din men jag hoppas att det suger ivär liiiiiiite.:D
Mvh Magnus
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Stressa inte ut på kalla ,våta vägbanor med era nybyggda turbolok bara!!!!
Vill gärna höra och se vidare på Era byggtrådar,utan insidenter:kryckor
Det kommer bättre tider,med varm luft och lite grepp i asfalten............
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du skall inte sitta här och påpeka hur gott det är när det suger iväg för oss som inte är färdiga !!! :D :D Längtan blir ju definitivt mindre av att läsa sådana rader :mad: (Ironi)
Nu blir ju inte mitt bygge ett sådant monster som din men jag hoppas att det suger ivär liiiiiiite.:D
Mvh Magnus
Hehe, vad dum jag är då :D Din pinnar nog på ganska bra ändå ska du se :tummenupp En 750R som ligger kanske 20 (?) hästar och 60 (?) Nm över en ny 1000cc-hoj suger nog iväg ganska ordentligt den också.
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Hehe, vad dum jag är då :D Din pinnar nog på ganska bra ändå ska du se :tummenupp En 750R som ligger kanske 20 (?) hästar och 60 (?) Nm över en ny 1000cc-hoj suger nog iväg ganska ordentligt den också.


:D :D :D Jo, Man kan ju alltid hoppas :D :D :D
Lycka till Johansson och hoppas sommarguden är med oss nu, frugan pluttrade iväg till jobbet idag med sin Pontiac och när jag drack morronkaffe litet senare på verandan gled en mustangcabbe förbi så nu börjar det bli bråttom.
:gnissla
Mvh Magnus
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för det gubbar, men sommaren känns långt borta än. Idag snöade det en decimeter...

Fördelen med det är att jag förhoppningsvis hinner göra klart resten av hojen också, det vore skoj att ha den besiktigad och laglig (nåja...) så jag kan köra några längre svängar i sommar. Tanken rymmer 24 liter så gissningsvis kommer jag 20 mil om jag inte hårdkör hela tiden, så det kan bli lite tight att hitta etanolpumpar med det mellanrummet här i norr.

//Anders
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Tack för det gubbar, men sommaren känns långt borta än. Idag snöade det en decimeter...

Fördelen med det är att jag förhoppningsvis hinner göra klart resten av hojen också, det vore skoj att ha den besiktigad och laglig (nåja...) så jag kan köra några längre svängar i sommar. Tanken rymmer 24 liter så gissningsvis kommer jag 20 mil om jag inte hårdkör hela tiden, så det kan bli lite tight att hitta etanolpumpar med det mellanrummet här i norr.

//Anders

Hallå Johansson,,, Skynda dej nu och hitta en bestyckning för E85 !!
Så vi andra lata jäklar kan plocka den rakt av :D :D
Skämt åsido,, har du funderat mera på bestyckningen ??
Enligt gängse praxis skall man väl gå upp ca 17% i storlek över hela registret ??.
Mvh Magnus
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ska, jag ska... *suck* :D

Som jag skrev tidigare tänker jag testa med att gå upp från 117.5 till 141.5 på huvudmunstyckena och från 45 till 50 på tomgång, och nu när jag har en lambdamätare ska det inte vara några större problem att hitta rätt på bestyckningen.

Däremot så vet jag inte hur bra det går att bestycka om man inte kan provköra hojen så att motorn belastas, något säger mig att det inte blir riktigt bra om man bara tomgasar den i garaget...

//Anders
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Jag ska, jag ska... *suck* :D

Som jag skrev tidigare tänker jag testa med att gå upp från 117.5 till 141.5 på huvudmunstyckena och från 45 till 50 på tomgång, och nu när jag har en lambdamätare ska det inte vara några större problem att hitta rätt på bestyckningen.

Däremot så vet jag inte hur bra det går att bestycka om man inte kan provköra hojen så att motorn belastas, något säger mig att det inte blir riktigt bra om man bara tomgasar den i garaget...

//Anders

Funderade lite angående dina tomgångsmunstycken, jag har bara 35 på min,, skiljer det så mycket mellan rovorna, vi har ju trots allt nästan samma motor (kubik).
Jag skall iväg idag och shoppa lite munstycken, 142,5 till huvud och 40 i lågfart sedan får vi se vad det ger.
Enligt "Brinken" skall man även höja nålen med 2mm, dvs lägga en M3 mutter under samt vara observant på att inte nålarna hoppar ut ur emrören.
Jag har sökt lite angående luftskruvarna och fått bud på allt från två varv ut över orginal till sammanlagt 8 varv så detta kan ju bli lite exprimenterande.
Lycka till :yoparty
Mvh Magnus
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top