Gammel-GSX750 turbofighter

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Synd att det är så inni bängen långt för oss norrlänningar att åka på nått skoj, här uppe händer det väldigt lite som har med motorcyklar och dragrace att göra:huvet Johansson: Till veckan hämtar jag hojjen och sätter tilbaka moton i ramen...då kan du komma och hämta laddtryck switchen om du har lust.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Till Robban C

Den ligger här med på Turbo & Dragracing, men lite längre ner.......
det är ingen som har svarat...... men vill gärna ha lite hjälp med att kolla mina idéer....... hoppas att det kan vara nått som någon annan kan vara intresserad av.
Det är kul att vara med i en diskution, det är här man lär sig mest.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149006
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Synd att det är så inni bängen långt för oss norrlänningar att åka på nått skoj, här uppe händer det väldigt lite som har med motorcyklar och dragrace att göra:huvet Johansson: Till veckan hämtar jag hojjen och sätter tilbaka moton i ramen...då kan du komma och hämta laddtryck switchen om du har lust.

Kan inte Mohammed komma till berget får berget komma till Mohammed, vi får samla ihop lite folk i sommar och åka söderut mot bebyggelsen...

Jag hör av mig när jag är tillbaka i stan, jag är i Sollefteå en vecka till på jobb.

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kliver man upp tidigt så hinner man mycket.

Hittills idag har jag gjort ett nytt fäste för sadellåsningen, svetsat fast muttern för lambdasonden, kollat bestyckningen (125 i huvudmunstycke), kapat bort lite överflödigt från den onödligt fläskiga framskärmen och pillat bort alla dekaler från tanken.

Nu ska jag ner och spackla och slipa lite inför lackeringen. Det ska bli intressant att prova på att lacka, jag fick tag i en prima lackspruta på Jula som säkert duger alldeles utmärkt.

Jag startar en ny tråd i Stylingforumet angående bakdelen, jag begriper mig inte på Photoshop så förhoppningsvis finns det något barmhärtig typ där som hjälper mig...

//Anders
 

Bifogat

  • Bakdelen 2.JPG
    Bakdelen 2.JPG
    52.1 KB · Visningar: 122
  • Bakdelen 3.JPG
    Bakdelen 3.JPG
    61.7 KB · Visningar: 120
  • Lambda-mutter.JPG
    Lambda-mutter.JPG
    34.8 KB · Visningar: 110

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Kan inte Mohammed komma till berget får berget komma till Mohammed, vi får samla ihop lite folk i sommar och åka söderut mot bebyggelsen...

Jag hör av mig när jag är tillbaka i stan, jag är i Sollefteå en vecka till på jobb.

//Anders
Det tycker jag ni gör alldeles rätt i, Turbohojare och annat löst fölk är alltid välkommna hit till södern :tummenupp
Mvh Magnus
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Provkörd!

Eftersom byvägen har töat av så kunde jag inte hålla mig, nu är hojen luftad!

Precis när laddtrycket kommer bluddrar och spottar den men sen skjutsar den iväg ordentligt, det lilla jag kollade så var laddet uppe i 0.5 som mest och då spann det hejdlöst på asfalten... :yoparty

Jag testade att köra med choken halvt på och då gick den aningen renare med mindre bludder när laddet kom. Jag hade inte lambdamätaren med mig, annars hade jag sett direkt om den gått fett eller magert.

Beror det på var jag tar trycket till bränsleregulatorn? Just nu tar den tryck från pitotröret.

//Anders - Med pirr kvar i magen
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Eftersom byvägen har töat av så kunde jag inte hålla mig, nu är hojen luftad!

Precis när laddtrycket kommer bluddrar och spottar den men sen skjutsar den iväg ordentligt, det lilla jag kollade så var laddet uppe i 0.5 som mest och då spann det hejdlöst på asfalten... :yoparty

Jag testade att köra med choken halvt på och då gick den aningen renare med mindre bludder när laddet kom. Jag hade inte lambdamätaren med mig, annars hade jag sett direkt om den gått fett eller magert.

Beror det på var jag tar trycket till bränsleregulatorn? Just nu tar den tryck från pitotröret.

//Anders - Med pirr kvar i magen

kan tänka mig ett brett smil över hela ansiktet nu efter provturen !:tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Jag testade att köra med choken halvt på och då gick den aningen renare med mindre bludder när laddet kom. Jag hade inte lambdamätaren med mig, annars hade jag sett direkt om den gått fett eller magert. ...
Gissar att den går magert eftersom det hjälpte lite med choke. Men jag tycker nog att du ska ligga lite lågt med ombyggnader av anslutningar med mer tills du kan börja bestycka. Åtminstone om det är mer jobb än att flytta lite slangar. Det kan ju hända att den går annorlunda på andra varvtal. Och du kan ju inte bestycka innan du kan belasta puffran någorlunda. Ja, du vet det där med fästet, barmark med mer.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Pucken: Jäpp, brett leende hela kvällen! :D

Robban_C: Huvudsaken är att den går, sen när sommarföret kommer så kan jag testa mera och kanske ta regulatortrycket från ett annat ställe än pitotröret. Innan jag bestyckat om den för etanol tänker jag inte köra den igen då jag lär ligga på gränsen till spikning nu med 0.5bar ladd med 9.6:1 i komp.

Det är väldigt ovanligt att vägarna är bara i byn den här årstiden, så efter helgen kan det bli is igen fram till i maj. Det var dessutom ett centimetertjockt lager med sand på vägen när jag körde, men när jag lyckades hitta en bit asfalt så drog den iväg som tusan i alla fall så det bådar gott inför sommaren! :tummenupp

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang sommarföre:
Det låter rimligt. Lugnt och fint tills vägarna ger fäste.

Och jag vet hur det är att provköra. Tur att man har öron, annars skulle skallen ramla av när mungiporna möttes i nacken. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Angående bestyckningen, enligt manualen ska huvudmunstyckena vara 117.5 men i hojen sitter det 125:eek:r. Vilken storlek ska jag gå efter när jag räknar fram etanolbestyckningen? Kan 140 bli för snålt om den går på 125:eek:r nu?

Storleken på tomgång såg jag aldrig eftersom jag tog loss flottörkoppen på plats för att slippa två timmars skruvning för att få dit plenumet igen. Jag ska kolla närmare idag om jag får tid...

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tjafsa inte. Provkör och bestycka. (när föret kommer). :)

Allvarligt talat så tror jag inte att nån med säkerhet kan säga om 140 är för snålt eller inte.

Kör du med lambda så ser du på stört vart det pekar.

Om du kör utan lambda så får du känna dig fram enligt följande (det jag ska säga nu är lite riskabelt men du får provköra på eget ansvar): Puffran avlider inte av att gå snålt några korta stunder. Framförallt inte om den går mycket snålt för då går den som en påse skridskor och du märker det med en gång. Det som är farligt är om den bara går en anings snålt, så lite att det inte märks tillräckligt tydligt. Då kör man och blågasar tokleende eftersom allt fungerar och sen undrar man varför den (i bästa fall "bara") överhettar.
Alltså ska man även om allt fungerar ok gå upp i munstycken tills den bevisligen går rejält fett (och därmed går "ofarligt") och sen gå ner tills den går bra igen. Först då man gått från fett till lagom vet man att man inte kör för snålt.
Och som sagt, eget ansvar gäller.

Men nu har väl du efter vad jag förstått lambda och då är man ju betydligt bättre ute. Anser dock att det i all fall inte skadar att gå från fett till lagom i bestyckning. Med lambda kan man ju dock nöja sig med att gå från något fett till lagom = inte lika mycket byten av munstycken.


Storlek tomgångsmunstycken:
Gick den bra på tomgång och strax däröver så spelar det ju inte så stor roll vad det sitter för tomgångsmunstycken i.
Om du nu hann köra så mycket att du kollade det. Antar att du fullständigt sket i hur den gick på tomgång. Du hade väl fullt upp med att tokgasa och leta fäste. :7peta :lol
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du har helt rätt, jag ska sluta grubbla över finbestyckningen, beställa en påse 140:eek:r och invänta sommarföret. Nu snöar det för fullt och det ska komma två decimeter till imorgon, så det lär dröja... :huvet

Idag har jag plockat loss förgasarna och spacklat och slipat framskärm och kåpor, nästa helg ska jag ta tanken och kanske lacka om jag har någonstans att hålla till. Lackbox är ett måste den dagen jag skaffar kåk! (Eller närmare bestämt garage med tillhörande hus...)

//Anders
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Angående bestyckningen, enligt manualen ska huvudmunstyckena vara 117.5 men i hojen sitter det 125:eek:r. Vilken storlek ska jag gå efter när jag räknar fram etanolbestyckningen? Kan 140 bli för snålt om den går på 125:eek:r nu?

Storleken på tomgång såg jag aldrig eftersom jag tog loss flottörkoppen på plats för att slippa två timmars skruvning för att få dit plenumet igen. Jag ska kolla närmare idag om jag får tid...

//Anders

Bilindustrin har länge försökt övertyga oss om att det går åt ca 30% extra sås med etanol jmfrt med bensin. Sanningen är att det skiljer närmare 40% i energiinnehåll.

Utgår du från original 117,5 så bör du då hamna i intervallet 134-139. Men 125 som referens blir det istället 142.5-148.

Om den idag går bättre med 125 än 117,5 så borde du kanske köpa 145:eek:r.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag skickade iväg en storbeställning till Touringbutiken igår, så nu är ett gäng 140:eek:r på väg tillsammans med diodblinkers och annat skoj. Till min stora förvåning så gick ett munstycke loss på endast 20:- så det blev betydligt billigare än de 120-130:- jag hört från lokala handlare. I och för sig så är det pirat men det lär nog funka bra ändå.

Som Robban påpekade ska jag sluta grubbla över bestyckningen och ta det problemet när det går provköra, med lambdan och forumet till hjälp så borde det inte bli några större problem...:tummenupp

Som sagt så kostade jag på mig diodblinkers och -bakljus till hojen, jag var nära att beställa ett par billiga glödlampeblinkers men upptäckte i sista stund att dom inte var E-märkta. Lika bra att ha såna så jag slipper tjafs på besiktningen. Röven på hojen kan bli riktigt fräck med ett litet diodlyse inbyggt i dynan så länge jag lyckas klä dynan så det liknar något, tur att jag har någon månad på mig med sånt småpyssel innan besiktningsdax!

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vet någon förresten var man köper breda slangklammer för siliconslang?

Just nu har jag dubbla snikklammer mellan plenum och förgasarna och det är ett rent helvete att få dit dom så man kommer åt att skruva åt alla 8 klammer, så om det finns 30mm breda slangklammer liknande det på bilden så vore det perfekt i och med att jag då endast behöver ett klammer per förgasare...

//Anders
 

Bifogat

  • Slangklammer.jpg
    Slangklammer.jpg
    88.2 KB · Visningar: 173

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vet någon förresten var man köper breda slangklammer för siliconslang?

Just nu har jag dubbla snikklammer mellan plenum och förgasarna och det är ett rent helvete att få dit dom så man kommer åt att skruva åt alla 8 klammer, så om det finns 30mm breda slangklammer liknande det på bilden så vore det perfekt i och med att jag då endast behöver ett klammer per förgasare...

//Anders

en järnaffär med hyffsat sortiment kanske...
köpte precis 2 st för 200 spänn men då va dom rostfria oså..
kanske va dyrt men vill ha dom nu..
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Annars kan du kolla på nån hydraulfirma, de brukar ha.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top