... Mer bränsle innebär att det blir högre hastighet på bränslet vilket slipar ventiler, styrningar osv. osv. ...
... Vill också ha lite hjälp med liknande men på en Kawa Z750-82 skapade en tråd, men det är dåligt med intresse för det. ...
Nja. Mer bränsle ger inte mer hastighet på bränslet. Bränslets hastighet = färskgasens hastighet och den är ju i stort sett densamma.
Men den ökade _mängden_ bränsle ger väl (i alla fall i teorin) lite ökat slitage på ventiler. Tror dock att det kan ge avsevärt större skillnader (åt ena eller andra hållet) i att det är ett _annat_ bränsle än mängden som sådan.
Hursomhelst så är en eventuell skillnad i slitage antagligen så liten att den är försumbar jmf med det slitage som redan mindre spikningar ger.
Men jag håller med i övrigt. Det finns en del nackdelar med E85, framförallt i glest bebyggda områden.
Och att tillfälligt köra på 98 är knappast något alternativ. Jag har iofs inte provat men tror att puffran går så snålt EDIT: "fett" ska det givetvis vara! //EDIT att den inte alls fungerar på 98. Åtminstone inte utan choke trots varm motor. Och som ni alla vet ger ju hojfuggarnas så kallade "choke" (borde kallas "kallstartanordning" eller nåt sånt) endast anrikning på måttlig trottelöppning. Och vem vill åka i måttlig fart?
Sen kan det ju vara så att _möjligheten_ att få ut ännu mer effekt än på 98 i sig är ett tillräckligt bra argument för E85. Även om effekten egentligen inte behövs.
Det vet vi alla vet är att mycket vill ha mer och att helvetet aldrig blir fullt.
Och vi vet också att hojåkare alltid vill ha mer.
Och sen har lahi en bra synunkt också. Bibehållet komp = bibehållen ork från botten, dvs god körbarhet. Och god körbarhet/bra bottendrag bidrar för övrigt till god bränsleekonomi. Som om nån här skulle bry sig.
Var är din Z750-tråd? Länk?
Är liksom nyfiken.