Gammel-GSX750 turbofighter

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Jag har sökt lite angående luftskruvarna och fått bud på allt från två varv ut över orginal till sammanlagt 8 varv så detta kan ju bli lite exprimenterande. ...
Hamnar man väldigt "tokigt" med luftskruvarna så kan man ju börja fundera på om man har rätt tomgångsmunstycken. 8 varv ut kan ju eventuellt bero på att man borde haft något större tomgångsmunstycken eller så.
Å andra sidan ska man ju inte i onödan ändra på det som fungerar. Går puffran bra med 8 varv så varför ändra?:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ärligt talat inte plockat loss förgasarna och kollat, jag gick efter vad som stod i manualen. Det kanske är en idé att kolla vad som verkligen sitter där innan jag beställer nya munstycken då dom inte är skitbilliga direkt.

Har du flatside på din hoj? I sånt fall kanske det är anledningen till att det skiljer lite på munstycksstorleken, annars verkar det ju lite skumt om det skulle vara mindre tomgångsmunstycken på en starkare motor...

Lycka till med shoppingen, och skriv några rader när du fått igång hojen på sprit!

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Det kanske är en idé att kolla vad som verkligen sitter där innan jag beställer nya munstycken ...

... flatside ...
Japp. Efter femtioelva ägare så kan det sitta vilka munstycken som helst i knarren. Nästan.:)


Flatslide:
Antar att kommentaren inte är ställd till mig (eftersom det är mitt inlägg ovan så kan man tro det) men eftersom flattisar dök upp så kommer ett varningens ord:
Flatslide ska ALDRIG användas på en turboknarr med trycksatta förgasare! ALDRIG NÅGONSIN!
Orsaken är att det finns mycket stor risk att dom inte stänger när dom utsätts för laddtryck. Turboknarr med gashäng = scary.
Vem vet, nån annan kanske läser detta och undviker nåt riktigt farligt.:tummenupp
Däremot kan man säkert använda en flatslidefugge på en suganläggning men det är en annan historia.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Flatslide:
Antar att kommentaren inte är ställd till mig (eftersom det är mitt inlägg ovan så kan man tro det) men eftersom flattisar dök upp så kommer ett varningens ord:
Flatslide ska ALDRIG användas på en turboknarr med trycksatta förgasare! ALDRIG NÅGONSIN!
Orsaken är att det finns mycket stor risk att dom inte stänger när dom utsätts för laddtryck. Turboknarr med gashäng = scary.
Vem vet, nån annan kanske läser detta och undviker nåt riktigt farligt.:tummenupp
Däremot kan man säkert använda en flatslidefugge på en suganläggning men det är en annan historia.

Mikunis CV-förgasare, vacuumförgasarna har ju flat trottel, dvs flatslide :tungan Nä, nu ska jag inte vara sån... de funkar självklart, men mekaniska flatslide fuggar som inte är vacuumassisterade funkar inte alls bra med turbo. Rent livsfarligt. Pratade med en holländare för ett tag sedan som inte visste det... han kunde ju frågat först, men har byggde en herrejössesturboanläggning och använde RS40:eek:r... UTAN returvajer dessutom. Han fick gashänget Rune vid 1,5 bar i ladd. Gick inte så bra. Slidarna fastnade, han slog sig och skrotade hojen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Japp. Efter femtioelva ägare så kan det sitta vilka munstycken som helst i knarren. Nästan.:)

Men å andra sidan så borde jag väl kunna utgå från originalbestyckningen när jag räknar på storleken på etanolmunstyckena? Jag lägger på momsen så jag vet att jag hamnar på den feta sidan till att börja med, sen kan jag gå ner några storlekar när jag vet vilket A/F den ligger på...

Jag kommer kolla vad som sitter i förgasarna hur som helst, men det borde inte skilja tokmycket från original tycker jag.

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Mikunis CV-förgasare, vacuumförgasarna ...
Nä, det är sant. Såna finns ju också.:)
Men det skadar säkert inte att varna för _mekaniska_ flattisar. En sån här tråd kan ju inspirera fler än oss....


Anders:
Låter helt ok. Hundraprocentigt!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Men det skadar säkert inte att varna för _mekaniska_ flattisar. En sån här tråd kan ju inspirera fler än oss....

Det skadar verkligen inte. Helt rätt :tummenupp Ingen vet ju allt, så det är lätt hänt att någon bygger med fel typ av förgasare. Då är det bra att varna :)
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag lite svårt för att förstå varför man ska använda E85, det kan ju inte vara för effekten, det finns ju mer laddtryck att åtgärda det med.

Det går åt mer bränsle, vilket ger kortare aktionsradie.

Mer bränsle innebär att det blir högre hastighet på bränslet vilket slipar ventiler, styrningar osv. osv.

Får man inte tag på E85 överallt så är det lite lustigt att köra på 98oktan för det stämmer inte med bestyckningen.

Men lyssna inte på mig, jag har bara min egen åsikt...... inte uppskattad av alla, jag vet....... . :rolleyes:

Kul bygge annars!!!!!!!

Vill också ha lite hjälp med liknande men på en Kawa Z750-82 skapade en tråd, men det är dåligt med intresse för det.

Kommer det film snart???? Väntar med spänning!!!!!!!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag lite svårt för att förstå varför man ska använda E85, det kan ju inte vara för effekten, det finns ju mer laddtryck att åtgärda det med.

Många bygger nog för att slippa sänka kompet. Spikar inte lika lätt med E85 som det gör med bensin så därmed kan man köra mer högkompat än en överladdad bensinmotor. Högre komp=mer tryck i botten och kan ändå ladda lika mycket som en kompsänkt bensinmotor.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jäpp, största anledningen till att jag bestämde mig för att köra på E85 var för att slippa riva motorn för att kompsänka. Dessutom är det dåligt om utrymme för en intercooler så jag hade inte kunnat ladda så värst mycket ändå med bensin.

Nu i efterhand när jag läst på lite så är jag glad att jag inte satsade på kompsänkning och bensin, den blir rappare "off-boost" med originalkomp och jag kommer kunna ladda mer med etanol ifall det skulle visa sig behövas.

Dessutom blir jag en av ganska få som har ett squishavstånd på mindre än 2mm på en turbohoj...:tungan

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Mer bränsle innebär att det blir högre hastighet på bränslet vilket slipar ventiler, styrningar osv. osv. ...


... Vill också ha lite hjälp med liknande men på en Kawa Z750-82 skapade en tråd, men det är dåligt med intresse för det. ...
Nja. Mer bränsle ger inte mer hastighet på bränslet. Bränslets hastighet = färskgasens hastighet och den är ju i stort sett densamma.
Men den ökade _mängden_ bränsle ger väl (i alla fall i teorin) lite ökat slitage på ventiler. Tror dock att det kan ge avsevärt större skillnader (åt ena eller andra hållet) i att det är ett _annat_ bränsle än mängden som sådan.
Hursomhelst så är en eventuell skillnad i slitage antagligen så liten att den är försumbar jmf med det slitage som redan mindre spikningar ger.


Men jag håller med i övrigt. Det finns en del nackdelar med E85, framförallt i glest bebyggda områden.
Och att tillfälligt köra på 98 är knappast något alternativ. Jag har iofs inte provat men tror att puffran går så snålt EDIT: "fett" ska det givetvis vara! //EDIT att den inte alls fungerar på 98. Åtminstone inte utan choke trots varm motor. Och som ni alla vet ger ju hojfuggarnas så kallade "choke" (borde kallas "kallstartanordning" eller nåt sånt) endast anrikning på måttlig trottelöppning. Och vem vill åka i måttlig fart?:D

Sen kan det ju vara så att _möjligheten_ att få ut ännu mer effekt än på 98 i sig är ett tillräckligt bra argument för E85. Även om effekten egentligen inte behövs.
Det vet vi alla vet är att mycket vill ha mer och att helvetet aldrig blir fullt.
Och vi vet också att hojåkare alltid vill ha mer. :D

Och sen har lahi en bra synunkt också. Bibehållet komp = bibehållen ork från botten, dvs god körbarhet. Och god körbarhet/bra bottendrag bidrar för övrigt till god bränsleekonomi. Som om nån här skulle bry sig.:lol

Var är din Z750-tråd? Länk?
Är liksom nyfiken. :)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och att tillfälligt köra på 98 är knappast något alternativ. Jag har iofs inte provat men tror att puffran går så snålt att den inte alls fungerar på 98.

Du menar väl tvärtom, att den går tokfett på 98 med etanolbestyckning? :va

//Anders
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Många bygger nog för att slippa sänka kompet. Spikar inte lika lätt med E85 som det gör med bensin så därmed kan man köra mer högkompat än en överladdad bensinmotor. Högre komp=mer tryck i botten och kan ändå ladda lika mycket som en kompsänkt bensinmotor.

Tjenare !!
Jo, det var ungefär så jag resonerade, för det första var jag för lat för att riva toppen mm för att kopmsänka och dessutom går hojen rappare på lågvarv, för det andra så har vi ganska gott om E85 mackar här nere, för det tredje så kör jag både min gamla 740 på E85 och innan dess corvetten, och det gick utmärkt. Sist men inte minst, när puffran fungerar och jag har ork så kan man ju kompsänka till ca 10:1 och ladda på ordentligt utan att tappa lågvarvsegenskaper. Det gillar brudarna :D
Just my 2 cent.
Mvh Magnus
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du menar väl tvärtom, att den går tokfett på 98 med etanolbestyckning? :va

//Anders
Det här var ju nedrans förargligt måste jag säga.:va
Inlägget är ändrat.
Tack!:tummenupp


Och 20% (eller hur mycket det nu blir) fett på 98 kan möjligen fungera att köra på men det lär väl ryka så man får bylingen på sig antar jag.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
....................
Sist men inte minst, när puffran fungerar och jag har ork så kan man ju kompsänka till ca 10:1 och ladda på ordentligt utan att tappa lågvarvsegenskaper. Det gillar brudarna :D
Just my 2 cent.
Mvh Magnus

Jajjemän, det är då de börjar köa och man får börja dela ut nummerlappar :tummenupp Får dumpen sen jobba lite så det pyser och fräser, herregud! Då får man ju inte vara ifred! Gött! :D
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Jajjemän, det är då de börjar köa och man får börja dela ut nummerlappar :tummenupp Får dumpen sen jobba lite så det pyser och fräser, herregud! Då får man ju inte vara ifred! Gött! :D

Ursäkta johnansson att vi tjötar sönder din tråd :)
Men Lahi ,, tror du och jag med några andra är överrens om detta men säg för helvete inte något till min fru.
:D Hon läser inte sprorthoj :D (ännu)
Skämt åsido, underbart med ett så högt tak här på sporthoj, det känns som om man känt er här i 30år allaredan :D Skulle vara skoj att träffa några av er under sommaren, vi bor ju inte så långt ifrån varandra :)
Sorry johansson, gick lite off topic. :tummenupp
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Ursäkta johnansson att vi tjötar sönder din tråd :)
Skulle vara skoj att träffa några av er under sommaren, vi bor ju inte så långt ifrån varandra :)
Sorry johansson, gick lite off topic. :tummenupp

Exempelvis MECA Raceway i Malmö. :hojbusa
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen fara, tjöta på ni! :tummenupp

Jag har nyss blivit färdig med att byta packboxar och styva upp framgaffeln lite, med tjockare olja och två 15mm nylonpuckar lagda uppe på fjädrarna blev det lite bättre. Lite av en sniklösning, men vill jag bättra på fjädringen framöver är det inte så dyrt att köpa en nyare gaffel på skroten...

//Anders
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Angående nylonpuckar på fjädrarna. Jag antar att de sattes där för att göra fjädringen hårdare. Det fungerar dock inte så, fjädringen blir inte hårdare utan endast högre av det ingreppet.
Har du kvar anti-diven?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jäpp, den är kvar. Sen om den funkar är en annan femma, det kom mycket gegga ur dämparen när jag tömde den...

//Anders
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top