Frösö Ante
Boost
Ja för faen!!
Jag har spånat lite på bestyckningen och tänker försöka med att gå upp 40% från 117.5 till 141.5
//Anders
Säkra sidan behövs inte på tomgång för att puffran ska hålla (ingen belastning på tomgång) men kanske för gångegenskaperna? Det kanske var det du menade?.. 50 på tomgång, kanske ett snäpp till över 50 för att vara på den säkra sidan. ...
Nästa helg tänkte jag blocka ihop motorn igen efter att ha tömt turbohusen på olja, ryker den fortfarande måste jag göra något drastiskt.
Efter tips från Jojje och diverse gamla trådar här så har jag bestämt mig för att fixa undertryck i vevhuset på något vis, men jag tänkte också svetsa på en avluftning till oljereturen från turbon för att oljenivån ska sjunka fortare.
Som det är nu så ligger nivån ett par cm under turbon tills jag startar motorn och då hoppar den upp i turbon direkt. Efter att ha stängt av motorn så ligger nivån fortfarande uppe i turbon, dvs flera cm över nivån i motorn. Det måste bero på att det inte kommer in luft i systemet efter oljepumpen så det blir ett luftlås i slangen.
Vad säger proffsen, skulle det funka med en luftningsslang från returen med ett luftfilter på?
//Anders
Om oljenivån backar upp i turbon efter start så har du nått allvarligt fel
Hur mycket tryck har du i vevhuset nu??
Vart skickar du in oljereturen idag?
oljenivån i motorn sjunker ju krafftigt när motorn är i gång
och släpper du bara in oljan i tråget över denna nivå så kan det omöjligt stiga olja baklänges upp i turbon
På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler
Gör i stället som Marklund och många fler gjort i massor av år
med mekanisk pump driven av vevaxeln för att evakuera en liten tank du sätter under turbon 1 - 2 dl , denna burk sätter du en avlufftning i
som du kan återkoppla till en hög punkt på motorblocket ( kan även ventilera fritt)
En del av snubbarna som åker 402m rattlås använder "vacupan", dvs ejektorverkan i grenrören. Fungerar det på en åtta så fungerar det på en fyra. I detta fall givetvis om man kopplar efter turbon.... På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler ...
Om oljenivån backar upp i turbon efter start så har du nått allvarligt fel
Hur mycket tryck har du i vevhuset nu??
Vart skickar du in oljereturen idag?
På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler
Jo, det verkar lite skumt faktiskt. Jag har provat att skruva bort oljepåyllningslocket med motorn igång utan resultat, så det är då inte stopp i ventilationen i alla fall.
Då jag saknar AC-TIG så satte jag en banjo i oljepluggshålet för returen, inte bästa lösningen men det går fort att plocka bort och göra bättre om det behövs. Ska jag satsa på att göra om returen så den hamnar så högt upp som möjligt tror du? Då måste jag svetsa fast en anslutning i blocket vilket blir lite krångligt med motorn i ramen, men det borde gå.
Aj fan, annars hade det ju varit en smidig lösning...
I värsta fall får jag skaffa en sån mekanisk pump, men går det lösa utan vore det ju bäst eftersom turbon ligger över oljenivån.
//Anders
Även fast du har turbon sitter över oljenivån så ska du ha ett litet uppsamlingskärl under turbon som är avluftat.
Jag modifierade bort mitt uppsamlingskärl och avluftningen och då fick jag samma problem som du har. Teoretiskt sett ska det ju fungera.......
Alla som sett mig koka bort olja ur turbinhuset innan race vet vad jag menar. Det blir ganska uppseendeväckande rökmoln.
Banjo har alldeles för dåligt flöde... försök att inte ha någon strypning alls på returen. Jag har 12 mm innerdiameter hela vägen från turbon till tråget, ingenting i vägen. Funkar fint. En 90-gradersböj där oljepluggen satt. Byggde om ett tändstiftDå jag saknar AC-TIG så satte jag en banjo i oljepluggshålet för returen, inte bästa lösningen men det går fort att plocka bort och göra bättre om det behövs.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |