Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har spånat lite på bestyckningen och tänker försöka med att gå upp 40% från 117.5 till 141.5 på huvudmunstyckena och 30% från 45 till 50 på tomgång, kanske ett snäpp till över 50 för att vara på den säkra sidan.

Måste man experimentera med andra trottelnålar när man etanolkonverterar eller klarar man sig på originalnålarna?

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
pi x r2 för att få arean, svaret gånger 1.4 och sen räkna baklänges för att få ut radien.

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
.. 50 på tomgång, kanske ett snäpp till över 50 för att vara på den säkra sidan. ...
Säkra sidan behövs inte på tomgång för att puffran ska hålla (ingen belastning på tomgång) men kanske för gångegenskaperna? Det kanske var det du menade?


Lite resonemang kring nålarna:
Nålarnas profil är anpassade efter motorn (inkl fuggarna) och dess luftflöde vid olika varvtal/trottelöppningar. Relationen mellan motorns luftflöde och nålprofil är givetvis densamma oberoende av bränsle. Nu har du bränsle som kräver mer soppa. Höjer man nålarna ett eller ett par steg så är relationen så att säga fortfarande densamma men flyttad mot ett fetare område.
Alltså tror jag att du i alla fall kan börja med standardnålarna bara du lyfter dom ett eller ett par steg.
Men detta är bara vad jag tror. Är nyfiken på hur det fungerar i praktiken.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det största huvudbryet jag har nu är att bestämma hur baken ska se ut. Jag vill helst behålla den spetsig för att ha någon sorts stuk på den, men vad ska man ha för baklyse som passar till en platt och bred röv???

Jag har hittat två lysen som kanske kan passa, antingen ett "vanligt" miniatyr-diodlyse eller dubbla Sharknose infällda i spetsen på dynan. Alternativet är att jag skaffar såna där undertail-lampor och fäller in, men det är svårt att tänka sig hur det kommer att se ut...

Hmmm.....:va

//Anders
 

Bifogat

  • Utomhus 1.JPG
    Utomhus 1.JPG
    58.4 KB · Visningar: 117
  • Blinkers 1.jpg
    Blinkers 1.jpg
    16.8 KB · Visningar: 72
  • Blinkers 2.jpg
    Blinkers 2.jpg
    14.7 KB · Visningar: 70

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ungefär så, jag har aldrig bestyckat en hoj tidigare så det känns tryggare att ligga på den feta sidan och jobba sig neråt än tvärtom.

Ok, det lär märkas om hojen går som den ska med standardnålar. Det står rätt mycket i Bells fyrtaktsbok om Mikuniinställningar så det ska nog lösa sig...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett ryck i garaget idag och plockade loss grenröret, Biltema-färgen hade redan börjat flagna så jag tog och blästrade av det som var kvar. Inte alls så fult med ett blästrat grenrör så jag behåller det så tills vidare.

Det blev inte så mycket mer gjort eftersom jag mår som en räv idag, skallebank och feberkänning så jag lär nog bli sängliggande den här helgen... :mad:

//Anders
 

Bifogat

  • Grenrör blästrat.JPG
    Grenrör blästrat.JPG
    40.6 KB · Visningar: 126
  • Grenrör blästrat 2.JPG
    Grenrör blästrat 2.JPG
    41.6 KB · Visningar: 112

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nästa helg tänkte jag blocka ihop motorn igen efter att ha tömt turbohusen på olja, ryker den fortfarande måste jag göra något drastiskt.

Efter tips från Jojje och diverse gamla trådar här så har jag bestämt mig för att fixa undertryck i vevhuset på något vis, men jag tänkte också svetsa på en avluftning till oljereturen från turbon för att oljenivån ska sjunka fortare.

Som det är nu så ligger nivån ett par cm under turbon tills jag startar motorn och då hoppar den upp i turbon direkt. Efter att ha stängt av motorn så ligger nivån fortfarande uppe i turbon, dvs flera cm över nivån i motorn. Det måste bero på att det inte kommer in luft i systemet efter oljepumpen så det blir ett luftlås i slangen.

Vad säger proffsen, skulle det funka med en luftningsslang från returen med ett luftfilter på?

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nästa helg tänkte jag blocka ihop motorn igen efter att ha tömt turbohusen på olja, ryker den fortfarande måste jag göra något drastiskt.

Efter tips från Jojje och diverse gamla trådar här så har jag bestämt mig för att fixa undertryck i vevhuset på något vis, men jag tänkte också svetsa på en avluftning till oljereturen från turbon för att oljenivån ska sjunka fortare.

Som det är nu så ligger nivån ett par cm under turbon tills jag startar motorn och då hoppar den upp i turbon direkt. Efter att ha stängt av motorn så ligger nivån fortfarande uppe i turbon, dvs flera cm över nivån i motorn. Det måste bero på att det inte kommer in luft i systemet efter oljepumpen så det blir ett luftlås i slangen.

Vad säger proffsen, skulle det funka med en luftningsslang från returen med ett luftfilter på?

//Anders


Om oljenivån backar upp i turbon efter start så har du nått allvarligt fel

Hur mycket tryck har du i vevhuset nu??
Vart skickar du in oljereturen idag?

oljenivån i motorn sjunker ju krafftigt när motorn är i gång
och släpper du bara in oljan i tråget över denna nivå så kan det omöjligt stiga olja baklänges upp i turbon

På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler

Gör i stället som Marklund och många fler gjort i massor av år
med mekanisk pump driven av vevaxeln för att evakuera en liten tank du sätter under turbon 1 - 2 dl , denna burk sätter du en avlufftning i
som du kan återkoppla till en hög punkt på motorblocket ( kan även ventilera fritt)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om oljenivån backar upp i turbon efter start så har du nått allvarligt fel

Hur mycket tryck har du i vevhuset nu??
Vart skickar du in oljereturen idag?

oljenivån i motorn sjunker ju krafftigt när motorn är i gång
och släpper du bara in oljan i tråget över denna nivå så kan det omöjligt stiga olja baklänges upp i turbon

På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler

Gör i stället som Marklund och många fler gjort i massor av år
med mekanisk pump driven av vevaxeln för att evakuera en liten tank du sätter under turbon 1 - 2 dl , denna burk sätter du en avlufftning i
som du kan återkoppla till en hög punkt på motorblocket ( kan även ventilera fritt)

Kan poängteras att mc-xpress även säljer dessa mekaniska pumpar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler ...
En del av snubbarna som åker 402m rattlås använder "vacupan", dvs ejektorverkan i grenrören. Fungerar det på en åtta så fungerar det på en fyra. I detta fall givetvis om man kopplar efter turbon.
Dock tror jag inte att det löser detta problem eftersom jag tror att undertrycket blir för litet för att göra någon avgörande skillnad.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om oljenivån backar upp i turbon efter start så har du nått allvarligt fel

Hur mycket tryck har du i vevhuset nu??
Vart skickar du in oljereturen idag?

Jo, det verkar lite skumt faktiskt. Jag har provat att skruva bort oljepåyllningslocket med motorn igång utan resultat, så det är då inte stopp i ventilationen i alla fall.

Då jag saknar AC-TIG så satte jag en banjo i oljepluggshålet för returen, inte bästa lösningen men det går fort att plocka bort och göra bättre om det behövs. Ska jag satsa på att göra om returen så den hamnar så högt upp som möjligt tror du? Då måste jag svetsa fast en anslutning i blocket vilket blir lite krångligt med motorn i ramen, men det borde gå.

På en radfyra är det inte möjligt att skapa nått undertryck med diverse backventiler

Aj fan, annars hade det ju varit en smidig lösning...

I värsta fall får jag skaffa en sån mekanisk pump, men går det lösa utan vore det ju bäst eftersom turbon ligger över oljenivån.

//Anders
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jo, det verkar lite skumt faktiskt. Jag har provat att skruva bort oljepåyllningslocket med motorn igång utan resultat, så det är då inte stopp i ventilationen i alla fall.

Då jag saknar AC-TIG så satte jag en banjo i oljepluggshålet för returen, inte bästa lösningen men det går fort att plocka bort och göra bättre om det behövs. Ska jag satsa på att göra om returen så den hamnar så högt upp som möjligt tror du? Då måste jag svetsa fast en anslutning i blocket vilket blir lite krångligt med motorn i ramen, men det borde gå.



Aj fan, annars hade det ju varit en smidig lösning...

I värsta fall får jag skaffa en sån mekanisk pump, men går det lösa utan vore det ju bäst eftersom turbon ligger över oljenivån.

//Anders

Även fast du har turbon sitter över oljenivån så ska du ha ett litet uppsamlingskärl under turbon som är avluftat.

Jag modifierade bort mitt uppsamlingskärl och avluftningen och då fick jag samma problem som du har. Teoretiskt sett ska det ju fungera.......

Alla som sett mig koka bort olja ur turbinhuset innan race vet vad jag menar :D. Det blir ganska uppseendeväckande rökmoln.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad gör uppsamlingskärlet för nytta om det sitter under oljenivån?

Även fast du har turbon sitter över oljenivån så ska du ha ett litet uppsamlingskärl under turbon som är avluftat.

Jag modifierade bort mitt uppsamlingskärl och avluftningen och då fick jag samma problem som du har. Teoretiskt sett ska det ju fungera.......

Alla som sett mig koka bort olja ur turbinhuset innan race vet vad jag menar :D. Det blir ganska uppseendeväckande rökmoln.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag har inget uppsamlingskärl på min hoj och jag har returen där oljepluggen ska sitta...har funkat kanon för mig. Men en banjo är kanske inte den bästa lösningen., det är sämre flöde i en sånn. Vad har du för dim på returslangen? Jag har 14mm om jag inte minns helt fel...tror man brukar rekomendera 16mm.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har 14mm slang och 10mm ID på kopplingarna, i tightaste laget men de går inte borra upp mer än så.

//Andrers
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Färnbo:
Uppsamlingskärl under turbon? Jag tänker inte ifrågasätta huruvida din knarr fungerar med och utan men jag har inget på min Kat och det fungerar i alla fall. Min retur går in på v sida strax bakom genkåpan, lagom precis under längsgående ramröret.



Hursomhelst så är det oerhört viktigt med en bra retur. Det visar såväl diverse trådar här på SH och min (och andras) erfarenheter from the real world. Min gissning blir därför att problemet i detta fall ligger i för klen returslang och/eller olämpligheten i banjonippel.
Och det blir nog inte bättre av att slangen mynnar under oljenivån. Det fungerar bevisligen för en del men inte för alla. Och i det här fallet har vi alla tre "felen" på en gång.


Varför fungerar en del lösningar för en och inte för en annan då?
Ja, man kan ju tänka sig såna skillnader som olika oljeviskositet, olika skick på lagringarna i turbon, olika skick på puffran (olika blow-by) med mer. En marginell lösning kan ju mycket väl fungera på en knarr men inte på en annan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Då jag saknar AC-TIG så satte jag en banjo i oljepluggshålet för returen, inte bästa lösningen men det går fort att plocka bort och göra bättre om det behövs.
Banjo har alldeles för dåligt flöde... försök att inte ha någon strypning alls på returen. Jag har 12 mm innerdiameter hela vägen från turbon till tråget, ingenting i vägen. Funkar fint. En 90-gradersböj där oljepluggen satt. Byggde om ett tändstift :tummenupp Borrade ur, snedkapade och svetsade på en rörstump. Jag tror att det är banjon som är ditt problem. Visst sitter oljepluggen precis under pickupen på din motor också?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte precis under pickupen men närapå.

Jag kanske ska börja med att utesluta banjon innan jag gör något annat, jag följer ditt förslag med att svetsa på en rörstump på banjobulten och låter bli att sätta en avluftning på returen tills vidare. I värsta fall så har jag aluminiumlod som borde duga till att fästa en anslutning i blocket.

Tack alla för hjälpen, nu ser jag inga större problem med att hinna klart bygget innan sommaren!

//Anders
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top