_Johansson_ skrev:2482506Fler bilder:
Farligt det där med att kapa av dynan på en turbo hoj du kan ju åka av haha(men du har väll starka armar )
För ett nice bygge får hoppas jag får se den till nästa sommar i östersund någon gång
_Johansson_ skrev:2482506Fler bilder:
Kul att höra att du är på gång igen Att stå med en halvfärdig hoj som man inte kan köra med när solen skiner och det är 25 grader varmt, är inte så kul_Johansson_ skrev:2626619Det var ett tag sedan jag skrev något här, mest på grund av att jag inte haft tid att göra så värst mycket på hojen eftersom andra projekt har dragit ut på tiden. Nu framöver kommer jag få mer tid på helgerna så jag ska försöka ta tag i byggandet så jag inte står där i juni med en halvfärdig turbohoj...
Jag har i alla fall räknat lite mer på kompressormappen och kommit fram till att den turbon jag har (K14) passar bättre än jag trodde, den håller sig inom 70% området från det att den laddar fullt till maxvarv. Frågan är om jag har rätt storlek på avgashuset, men det lär nog visa sig så småningom.
För några helger sedan tänkte jag göra ett ryck med grenröret och punktade ihop rörändarna mot turboflänsen efter att ha dragit fast dom i toppen, men det slog sig såklart när jag tog loss det från motorn. Det är nog bara att bita ihop och göra en jigg för att slippa jävlas mer.
Jag köpte en 320 kilos fräs förra veckan som jag kommer att ha mycket nytta av framöver, till att börja med ska jag försöka göra ett par risers till crosstyret.
//Anders
Jajjemän, bromspapper har jag. Jag hittade det där programmet nyss, ska installera och prova. Tackar!_Johansson_ skrev:2627533Har du bromspapper på hojen? Det är nog en förutsätting för att kunna räkna ut några exaktare siffror, annars blir det till att gissa sig fram.
Jag använde ett program som heter "Turbo calculator" eller något i den stilen som finns på nätet, har du bromspapper och volymen på motorn så ska det räcka för att räkna sig fram. Det finns en del kompressormappar inlagda i programmet så du kan testa dig fram till rätt turbo. Det enda som man inte får ut är storleken på avgashuset men där går det ju prova sig fram.
//Anders
_Johansson_ skrev:2652650Nix, det inlägget måste jag ha missat.
Det finns väl bara ett sätt att ta reda på om det funkar, och det är att prova och se hur turbon mår efter ett tag. Skulle oljetrycket vara för lågt så går det ju alltid skaffa en 12V pump och använda för att höja trycket före turbon, en mindre membranpump borde klara av att ge ett par kilos tryckökning.
Ingenting är som bekant omöjligt...
//Anders[/QUOTE
Hej du.
Nej, det är mina takter också,,men,,,,,
Men, en 12-voltspump drar mellan 5-10 ampere(och krävar seperat oljetank samt att den måste kunne suga och trycka,,om du inte kan få den så lågt så att den endast måste suga,,men iaf),,och din hoj är ju inte världens mest moderna, med sådär 3-400 watt,,så ,,;-)
Har du 250 w, så är det väl bra så,,är "bara " ca 20 A.
En mindra membranpump räcker INTE,,det kan jag lova dig,,;-)]
Hälsar Frostie.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |