Gammel-GSX750 turbofighter

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Huvudsaken att inte du tappar gnistan! (phun)

Kul att se att problemet isolerats och att du har börjat få en viss ledning om vilka trådar du ska dra i (phun igen)

Kämpa på!

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
En kamrat hade ett mysko tändningsfel på sin 1100 ef, det visade sig vara en risig lödning i tändningsboxen. När hojen blev varm och han gasat satan släckte den två cyl, men ibland gjorde den likadant fast den var kall:gnissla Detta ihop med risiga spolar gjorde att han nästan sänkte hojen i närmsta å...

Efter lite innovativ felsökning och ett par nya spolar gick den som suzuki en gång tänkt. Spolproblemet verkar du dock kunna utesluta:) Tändboxen borde vara snarlik, det kanske lönar sig att kolla.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Huvudsaken att inte du tappar gnistan! (phun)

Kul att se att problemet isolerats och att du har börjat få en viss ledning om vilka trådar du ska dra i (phun igen)

Kämpa på!

:D

En kamrat hade ett mysko tändningsfel på sin 1100 ef, det visade sig vara en risig lödning i tändningsboxen. När hojen blev varm och han gasat satan släckte den två cyl, men ibland gjorde den likadant fast den var kall:gnissla Detta ihop med risiga spolar gjorde att han nästan sänkte hojen i närmsta å...

Efter lite innovativ felsökning och ett par nya spolar gick den som suzuki en gång tänkt. Spolproblemet verkar du dock kunna utesluta:) Tändboxen borde vara snarlik, det kanske lönar sig att kolla.

Det lät som ett lurigt fel att hitta... :näsblod

Jag tror ändå mer på kabelhärvan i mitt fall eftersom den drogs om i vintras och det var efter det som den började strula, när jag hade Dynaboxen i så gick den lika illa så förhoppningsvis är tändboxen hel.

Hittar jag inget fel nu så kanske det är enklast att köpa en extra hoj och plocka över grejor till den här tills den funkar igen...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag var ner en sväng idag och mätte fram vilken anslutning som var +12v på tändspolarna, jag tog sen och drog en ny kabel därifrån direkt till batteriet för att se om det är något skit i kabelhärvan. Inget fel där i alla fall, nu är tredje stiftet i princip helt släckt oavsett om jag rör gasen eller inte.

Nästa steg blir att kolla upp den andra anslutningen på spolarna som går till tändplattan via tändboxen, stay tuned!:D

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag var ner en sväng idag och mätte fram vilken anslutning som var +12v på tändspolarna, jag tog sen och drog en ny kabel därifrån direkt till batteriet för att se om det är något skit i kabelhärvan. Inget fel där i alla fall, nu är tredje stiftet i princip helt släckt oavsett om jag rör gasen eller inte.

Nästa steg blir att kolla upp den andra anslutningen på spolarna som går till tändplattan via tändboxen, stay tuned!:D

Haha, alltså du måste ju ha ungefär världens bästa tålamod, hade jag varit du så tror jag att jag hade sprängt hojen redan för ett år sen. :)
Men jag hoppas verkligen du hittar nån lösning i vinter så att du får ut och gasa lite nästa sommar.:tummenupp

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
:näsblod Haha! du har gett upp till slut! du har sålt härket till bättre behövande. Eller? :näsblod

hoppas inte.... :yoparty

men en :pannkyss på vägen kanske hjälper.....

Lycka till i fortsättningen

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ja vad händer? Jag har stayat tuned sen 30/9...

T.o.m. jag har ju hunnit saker. :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Haha, alltså du måste ju ha ungefär världens bästa tålamod, hade jag varit du så tror jag att jag hade sprängt hojen redan för ett år sen. :)
Men jag hoppas verkligen du hittar nån lösning i vinter så att du får ut och gasa lite nästa sommar.:tummenupp

Så här i efterhand skulle jag nog sänkt skiten i Storsjön redan i våras men när jag lagt ner hela sommaren på felsökning kan jag inte gärna lägga ner heller, då skulle nog den lilla stolthet man har få sig en knäck... :)

När asfalten töat fram framför garageporten till våren ska jag bevisa att hojen går genom att lägga en rökare tills corden tittar fram, finns det inte filmbevis på det här i tråden får ni utse någon att vrida om pungen min med en polygrip.

:näsblod Haha! du har gett upp till slut! du har sålt härket till bättre behövande. Eller? :näsblod

hoppas inte.... :yoparty

men en :pannkyss på vägen kanske hjälper.....

Lycka till i fortsättningen

Ja vad händer? Jag har stayat tuned sen 30/9...

T.o.m. jag har ju hunnit saker. :)

Tack för omtankarna, jag har haft lite annat att pyssla med i garaget den senaste veckan men jag har då inte gett upp med hojen ska ni veta! :tummenupp

Det senaste på felsökningsfronten är att jag mätt upp kablarna mellan tändspolarna och tändboxen utan att hitta något fel, men överslag och sånt kanske inte går mäta fram då det inte ligger belastning på kablarna? Jag ska göra ett försök att byta ut kablarna till veckan och se om det hjälper.

Nästa steg blir väl att köpa en donatorcykel och börja flytta över grejor... :gnissla

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När asfalten töat fram framför garageporten till våren ska jag bevisa att hojen går genom att lägga en rökare tills corden tittar fram, finns det inte filmbevis på det här i tråden får ni utse någon att vrida om pungen min med en polygrip.

jag anmäler mig som frivillig:hej
tack för idén förresten!:D (tips: titta in i paintlektråden;))

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nu har jag börjar renovera lite hemma ,så nu målas det igen:näsblod .Lackade inte du ramen? Inte så att det är dålig jord någonstans? Mellan motor å ram kanske? Eller mellan spole å jord? Som sagt målar igen å de är så förba--at tråkigt så tur man har andras problem å fundera på:D

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
OT: hur många hektar har du målat vid det här laget?:confused:

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
Det är ju värsta spänningen nu ju. :hoppa Har följt tråden nästan från start och väntar med stor förväntan på fortsättningen. Kämpa på! :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag börjar renovera lite hemma ,så nu målas det igen:näsblod .Lackade inte du ramen? Inte så att det är dålig jord någonstans? Mellan motor å ram kanske? Eller mellan spole å jord? Som sagt målar igen å de är så förba--at tråkigt så tur man har andras problem å fundera på:D

Jodå, men jag har testat att dra extra jord från batteriet till både motor och tändspolarna utan resultat så nog finns det jord alltid. På signalkablarna till tändspolarna sitter det några fulkopplingar med klämhylsor som möjligtvis har dålig kontakt i sig, jag ska ner en sväng ikväll och försöka dra nya kablar istället och se om det hjälper.

Det är ju värsta spänningen nu ju. :hoppa Har följt tråden nästan från start och väntar med stor förväntan på fortsättningen. Kämpa på! :tummenupp

Kul att jag lyckas roa någon med bygget! :D

Nu känns den mesta pressen ha släppt eftersom säsongen är över, så uppdateringarna lär komma lite glesare nu i vinter eftersom jag har några andra roliga garageprojekt på G. Målsättningen är i alla fall att få liv i skiten före påsk.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
OT: hur många hektar har du målat vid det här laget?:confused:
Tycker det är vansinnigt tråkigt så man hitta ju allt möjligt emellan så det tar tid:) Men nästa vår skall ju själva kåken målas:huvet . Blir nog en sväng till Öllandet så sedan grill party med lite målning innan:tungan har ju ganska lättlurade kamrater:D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024