Gammel-GSX750 turbofighter

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
jag har ju en gammal gsx 1100E -85 och vad jag har för mig ska laddningen ligga mellan 13-15V på den. Det är tydligen allmänt känt att regulatorn knasar ganska ofta på dessa modeller, och jag antar om det är högre spänning ut kan man sabba nånting, typ tändboxen om du har det på din... jag blev iaf rekomenderad att kolla detta. (vilket jag ännu inte har gjort i förebyggande syfte)*rodnar och skäms*

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Läst några sidor med felsökning du skrivit. Följer med spänning vad det är som var fel. Har själv varit med om att motorcykeln började misstända i mellanregister men det var ju en själv som hade gjort en modd på luftburken som orsakade det. Farligt att göra många saker samtidigt:näsblod

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ner för en stund sedan och mätte, 14.4V laddar den och är det som du Lindeman1 säger så är ju allt i sin ordning då.

Plenumet som sitter på nu är ju säkert långt ifrån originalluftburken i flöde och så, så vore det inte för att den gått betydligt bättre tidigare så hade jag gissat att bestyckningen fuckats upp på grund av det.

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
lite långsökt, men tändkablarna? kollat dom? motståndet kan ändras i dom med tiden.... rätt gnista? har du nån gnista öht? ;)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Oj oj oj vad jag har kollat tändningen i sommar...:gnissla

Gnista fanns det sist jag kollade, i morgon ska jag testa med mitt nyinköpta stroboskop om tändningen slocknar i samma veva som hojen dör när man rör gasen. Jag gissar ändå på soppaproblem men mina spekulationer ska man ta väldigt lätt på i det här läget.:rolleyes:

Hittar jag inget fel där ska jag följa upp kabelhärvan en tredje gång bara för skojs skull.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Oj oj oj vad jag har kollat tändningen i sommar...:gnissla

Gnista fanns det sist jag kollade, i morgon ska jag testa med mitt nyinköpta stroboskop om tändningen slocknar i samma veva som hojen dör när man rör gasen. Jag gissar ändå på soppaproblem men mina spekulationer ska man ta väldigt lätt på i det här läget.:rolleyes:

Hittar jag inget fel där ska jag följa upp kabelhärvan en tredje gång bara för skojs skull.

Lagen om alltings djävlighet säger att du hittar felet den dagen snön har lagt sig för att stanna...

Vilket IOFS inte känns långt bort nu!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det du precis beskrev är mitt drömscenario, skulle hojen skramla igång samma månad som första ATP-inbetalningen rullar in på kontot vore jag ändå rätt nöjd.

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
Oj oj oj vad jag har kollat tändningen i sommar...

en fortsättning på min långsökta teori.....

OM nu det skulle va tjall på kablarna nånstans som gör att det blir överslag och då jordfel/kortslutning när du vrider på rullen. kan ju teoretiskt tänka mig att när du ökar varvet stiger spänningen en kort ms tillräckligt för att orsaka det. ?!?!?!?!?!?!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag tog tempen på bygget och den steg rätt rejält idag kan jag meddela! :)

Tempenstiger.jpg

När jag testade med stroboskopet märkte jag att första och andra stiftet släcks direkt jag rör gasen, på tomgång har jag gnista på alla fyra stift men 1:an och 2:an ser lite ostadiga ut. Ökar jag varvet sakta så slocknar dom två stiften medan 3:an och 4:an tänder som dom ska, tvärgasar jag till så verkar dom hålla gnistan bättre men motorn vill ändå dö.

Det lustiga är att det är ett stift från vardera tändspole som släcks, vad kan det bero på måntro? Jag ska testa imorgon att byta plats på stiften och se om det är samma cylindrar som slocknar eller om det är stiften som är paj, nu blev det roligare att felsöka igen! :tummenupp

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hur många gånger har du bytt stifften???

Det är ju ett välkänt ock klassiskt problem att stift surar ner sig och dör

du har ju 12 mm gänga på dina , dessa brukar gå att få igång genom att lyfta tändhattarna lite ca 5 mm från stiftet

tar man ett i taget så hörs tydligt om man lyckas

10mm stiften till exempelvis busan är nästan omöjliga att få igång vid nersurning

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har bytt stift två gånger under sommaren, men jag ska köpa fyra nya i morgon bara för att vara säker.

Jag testade lite nyss att flytta runt stiften, men det var samma cylindrar som släcktes ändå. Jag passade även på att byta plats på tvåans och fyrans tändkabel eftersom dom ändå sitter på samma tändspole men då ville hojen knappt starta alls. :va

Imorgon ska jag sätta tillbaka Dyna-spolarna och se hur den beter sig.

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
:va som den lekman jag är, är jag nästan övertygad att det är isolationsfel nu, med tanke på symtomen. har du bytt kablarna nån gång efter allt meck?. Eller dom kanske hänger ihop med spolarna? :va

Jag har ju själv aldrig rotat runt i dom kvarteren :tungan

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
:va som den lekman jag är, är jag nästan övertygad att det är isolationsfel nu, med tanke på symtomen. har du bytt kablarna nån gång efter allt meck?. Eller dom kanske hänger ihop med spolarna? :va

Jag har ju själv aldrig rotat runt i dom kvarteren :tungan

Jag har tidigare testat med Dynaspolar och de tändkablar som följer med dom, ville sig inte riktigt då heller. Första jag ska göra nu är att följa anderssonturbo´s råd om stiften, funkar inte det får jag skaffa nya tändkablar och se om det hjälper.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag hann inte iväg och köpa stift igår innan Mekonomen stängde, men jag bytte tillbaka till de gamla stiften utan resultat och testade även att lyfta av tändhatten några mm på ett. Ska köpa stift idag.

Spolarna och tändplattan mättes upp och var helt ok så felet verkar inte ligga där i alla fall. Isolationsfel, blir det överslag i tändkablarna då eller vad menar du?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Elektronavstånd? Prova med 09-1mm

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
precis. jag har ju erfarenhet av vanlig el iyrket eftersom jag e trikare, å jag vet inte vad spolarna inducerar för spänning till stiften, men det kan ju tänkas om du har sprickor eller dylikt i isoleringen att det slår över, med kortslutning som följd. å då blir det ju ingen gnista

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Elektronavstånd? Prova med 09-1mm

Jag har testat både 0.5, 1 och 1.5mm utan resutat.

precis. jag har ju erfarenhet av vanlig el iyrket eftersom jag e trikare, å jag vet inte vad spolarna inducerar för spänning till stiften, men det kan ju tänkas om du har sprickor eller dylikt i isoleringen att det slår över, med kortslutning som följd. å då blir det ju ingen gnista

Som det ser ut nu så är det antagligen en felkoppling eller glapp/överslag i kabelhärvan, idag har jag testat både med nya stift och med Dynaspolarna och medföljande tändkablar utan att det gjorde någon skillnad så felet borde sitta före spolarna.

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
kolla kabeln som går till spolarna. jag hade en gammal 244 som vägrade att starta när jag skulle hem på kvällspermis från lumpen, å hade blitt lovad att få "nuppa" med en brud. höll på å bli galen, men efter 1½-timmes felsökning i -25 å beckmörker lyckades jag hitta felet. kabeln till tändspolen hade lossnat från hållaren vid motorblocket, och låg emot å kortslöt.isoleringen var gammal å hade blitt värmeskadad å bortbränd. vi snackar om ett litet hål på kanske 1mm2. gissa vad jag nuppade när jag kom hem ;)

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
El fel är kul inte.
Kan du prova att plussa spolarna direkt från batteriet. Även jorden kanske? Annars ligger det väl någonstans mellan plattan å spole eller cyklar jag nu?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Tur att det löste sig så du inte fick sitta och tröstdra i baksätet!:D

El fel är kul inte.
Kan du prova att plussa spolarna direkt från batteriet. Även jorden kanske? Annars ligger det väl någonstans mellan plattan å spole eller cyklar jag nu?

Jag har inte tänkt så hårt på hur kablarna går till spolarna, ena anslutningen är gemensam för båda spolarna så det lär väl vara + det. Andra anslutningen på respektive spole går väl till tändplattan via tändboxen. Jag ska kolla upp det och dra en ny plus från batteriet nästa gång jag är ner i garaget.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024