Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, det känns som att jag gått igenom det mesta på hojen nu. Jag ska kolla upp alla slangar en gång till bara för att vara säker på att det inte är ett sånt skitfel, bra att du sa det.

Vill du byta?:brynad
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Provblåste i tryckslangarna för en stund sedan och det är öppna spjäll överallt, jag kollade även upp hur kammarna stog och dom stog som dom skulle så där var inte felet heller.

So the beat goes on...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Vad finns det för motorstyrningselektronik(phew!) som kan tjärva förutom tändboxen? jag är ju långt från någon elektronikguru men vet att jag har två stora boxar som styr dittan och dattan plus ett gäng små. Kolla vilka som gör vad och låna box/boxar av nån annan som har en 750 för o testa?

edit: vet du att vevaxelgivaren med kablage är i ordning?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var ju avsaknaden av krånglig elektronik som gjorde att jag köpte en gammal GSX, det finns inga styrboxar alls bortsett från tändboxen.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det var ju avsaknaden av krånglig elektronik som gjorde att jag köpte en gammal GSX, det finns inga styrboxar alls bortsett från tändboxen.

Aha, på så vis. Finns det ingen guru i närheten som kan kasta ett öga på den då? Här har ju Erik Marklund på mcx en jäkla koll, men det är ju ca 60mil bort så... Du kan ju alltid ringa o fråga honom vad han tror?

Kommer du upp står jag för drickat. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, på så vis. Finns det ingen guru i närheten som kan kasta ett öga på den då? Här har ju Erik Marklund på mcx en jäkla koll, men det är ju ca 60mil bort så... Du kan ju alltid ringa o fråga honom vad han tror?

Inte vad jag vet, och sånt här är ju rätt svårt att ta över telefon eftersom det känns kunna vara tusen olika saker som ställer till det. Sen skulle det kännas lite dumt att ringa och störa honom när det inte är hans turbokit jag kör med.

Kommer du upp står jag för drickat. :)

En får tacka, det ska jag komma ihåg ifall det blir så jag far på dragracingen i Pite till sommaren! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag pratade med Alf på Mcxpress nyss, han kunde inte komma på något direkt över telefon men ifall dom fick upp den i bänken så skulle det nog gå reda ut. Det är ju ett alternativ om jag inte får till den i höst.

Jag ska ner en sväng till nu och klia mig lite mer i huvudet, det lutar åt att bygga tillbaka hojen till sugmotor med soppan direkt från tanken till förgasarna öch försöka utesluta trycksättningen fullständigt. Börjar bli bråttom nu innan nattfrosten kommer...:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är jag ett litet steg närmare lösningen.:)

Jag började med att byta olja i motorn eftersom jag såg att det var Baileys-varning när jag var loss med ventilkåpan, och förutom olja så rann det ut flera liter etanol ur tråget. När jag tömde oljeslangen till turbon var det i princip ren E85 som rann ur, turboaxeln känns fortfarande stum och fin så jag hoppas att lagringen klarat sig.

Tryckröret till plenumet samma sak, fullt med E85.

Jag plockade bort turbon, pluggade oljeledningarna, satte luftfiltret direkt på plenumet och kopplade flottörventilationerna direkt till plenumet istället för til pitotröret som tidigare. Soppaslangen drogs direkt från tanken till förgasarna för att utesluta fel på trycksystemet.

Vid provkörning så dör hojen direkt vid större gaspådrag, den beter sig likadant som när turbon satt där men nu är det ännu tydligare då den stendör istället för att den hostar och motar.

1. Att den späder ut oljan med soppa kan bero på att den går fet som fan, men hur kan den göra det samtidigt som lambdan visar att den går mager på höga varv?

2. Varför dör motorn vid minsta gaspådrag? En tidigare teori var att den gick så fet att stiften släcktes, men den gick då fint i fjol med samma bestyckning och större stiftgap och Dynaspolar har inte gjort någon märkbar skillnad. Etanol ska ju också vara relativt okänsligt för feta blandningar.
 

Bifogat

  • Sugmotor 1.JPG
    Sugmotor 1.JPG
    183.4 KB · Visningar: 88
  • Sugmotor 2.JPG
    Sugmotor 2.JPG
    199.9 KB · Visningar: 90

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Aha, det verkar som om du är ngt på spåren. :tummenupp

Vill dock bestrida ditt andra påstående. När jag jag började ställa in min mha lambda efter första provstarten så vägrade den promt varva mer än 7-8000rpm, detta berodde enbart på att den gick fett. Och det var inte spec många storlekar på huvud för stort som satt i. Hade räknat på munstyckesstorleken enligt konstens alla regler och om jag räknade fel eller om min trycksättning fettade upp det hela låter jag vara osagt.

Hittade lite läsning som var intressant, ang ditt första påstående. Att om motorn misständer så kommer det visa en hög O2 trots att det eg är tvärt om, dvs fullt med soppa i avgaserna. Det kanske inte hjälper dig, men ev förklarar ett o annat?

Är jag ute och cyklar får nån gärna leda in min på rätt vägar igen...
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena, länge sen, hoppas du får ordning på den snart, jag bygger garage för tillfället :) mycke på G!
tänkte, har du kollat nålventilerna så inte gasarna läcker över? då bör ju motorn gå skit
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, det verkar som om du är ngt på spåren. :tummenupp

Vill dock bestrida ditt andra påstående. När jag jag började ställa in min mha lambda efter första provstarten så vägrade den promt varva mer än 7-8000rpm, detta berodde enbart på att den gick fett. Och det var inte spec många storlekar på huvud för stort som satt i. Hade räknat på munstyckesstorleken enligt konstens alla regler och om jag räknade fel eller om min trycksättning fettade upp det hela låter jag vara osagt.

Hittade lite läsning som var intressant, ang ditt första påstående. Att om motorn misständer så kommer det visa en hög O2 trots att det eg är tvärt om, dvs fullt med soppa i avgaserna. Det kanske inte hjälper dig, men ev förklarar ett o annat?

Är jag ute och cyklar får nån gärna leda in min på rätt vägar igen...

Aha, intressant. Jag ska testa att sänka nålarna några steg först och om det hjälper ska jag beställa mindre munstycken, skumt bara att hojen gick fint på den här bestyckningen ifjol...

Det här med misständningar och lambda har jag varit inne på tidigare, men jag minns inte om jag kom fram till något vettigt. Cykla på bara, alla idéer uppskattas! :)

tjena, länge sen, hoppas du får ordning på den snart, jag bygger garage för tillfället :) mycke på G!
tänkte, har du kollat nålventilerna så inte gasarna läcker över? då bör ju motorn gå skit

Du menar om flottörnålarna läcker? Jag hade faktiskt läckage tidigare i sommar när jag hade skruvat upp soppatrycket för högt, men efter att jag tog loss dom och putsade bort lite avlagringar så gick det till sig. Jag ska ändå kolla upp dom nästa gång jag är loss med förgasarna, tack för tipset.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Etanol i oljan, borde väl komma in via ringarna? Tätningarna i turbon är väl kol ringar så ä lagringen hel så bör väl tätningen åxå vara det. Om jag inte minns fel så hade du väl ganska ok komp? Iof om oljeringarna börjar ge sig så märks väl det inte så mycket på kompet.Verkar som du har fått dränkt den ordentligt med sprit ialla fall. HAr du nått som du kan logga lamdan med ? Och hur funkar lamda med etanol?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har du gjort nya tester efter oljebyte

Det finns faktiskt fall där motorer gått riktigt illa då för mycke bensin gått ner i oljan (vet inte om möjligen gaser kan bildas och som antänds vid fel tillfälle)

Värt å prova
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Etanol i oljan, borde väl komma in via ringarna? Tätningarna i turbon är väl kol ringar så ä lagringen hel så bör väl tätningen åxå vara det. Om jag inte minns fel så hade du väl ganska ok komp? Iof om oljeringarna börjar ge sig så märks väl det inte så mycket på kompet.Verkar som du har fått dränkt den ordentligt med sprit ialla fall. HAr du nått som du kan logga lamdan med ? Och hur funkar lamda med etanol?

Jag har kört med en LM-1 bredbandslambda hela sommaren, den funkar fint med etanol eftersom lambda 1 är fullständig förbränning oavsett vilket bränsle man kör på.

Har du gjort nya tester efter oljebyte

Det finns faktiskt fall där motorer gått riktigt illa då för mycke bensin gått ner i oljan (vet inte om möjligen gaser kan bildas och som antänds vid fel tillfälle)

Värt å prova

Jag provkörde hojen efter att jag bytte olja och den gick precis lika klent som tidigare. Jag blev bra förvånad när jag märkte att det var så mycket etanol i oljan, att det kan bli en del kondensvatten när man småstartar visste jag om men den måste ju ha gått jäkligt fett för att så mycket soppa ska kunna leta sig ner i motorn...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett försök idag med att flytta ner nålarna allt som går, samma skit ändå då hojen dör så fort jag rör gasen mer än några millimeter. :näsblod

Efter ett tips från garagegrannen ska jag byta till bensinbestyckningen och se om den går bättre på vanlig soppa, får se när det hinns. Jag måste loss med tråget och dra nya gängor för oljepluggen först eftersom förra vinterns experimenterande med oljereturen i oljepluggshålet gjorde att gängorna blev lite misshandlade och vill gärna söla ur sig lite olja ibland.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nu har man funderat å glömt hälften. Men vad använder du för Stift?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag skulle ju kolla upp det igår men glömde bort, men jag har för mig att det är 9:ans resistorstift.

En glad nyhet är i alla fall att gängorna till oljepluggen klarat sig då det var svetsen runt skallen på bulten som vreds av, så efter jobbet idag ska jag iväg och skaffa en ny plugg. Förgasarna är ombestyckade och på plats så så fort vädret tillåter kan jag tippa i den en skvätt 98 och se om den går bättre av det.

Hur pass duktig är etanolen på att dra fukt ur luften egentligen? Det skulle ju kunna vara så barnsligt enkelt att soppan som var kvar i tanken över vintern har sugit åt sig så mycket vatten att det ställer till besvär. Jag fyllde upp tanken i våras med ny E85 men det var säkert 5 liter kvar.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
spelar ingen större roll, vatten förbränns bra det oxå :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag undrade om stiften pga jag 2ggr har satt in nya Bosch i bilar. Efter en dj-vla massa felsökningar så bytte jag stift å efer det så har de funkat. 2ggr altså ,med par års mellanrum. Därför är jag fortfarande allergisk mot boschstift. Ja det var min tanke om stiften blitt kass eller inte orkar med. NGK är ju väldans känsliga för att bli sura åxå.
Bara mina tankar:confused:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har nya NGK-stift i nu och har testat olika värmetal tidigare så jag har svårt att tro att problemet sitter där.

Det blir inget av provkörningen i helgen på grund av det fantastiska utbudet av prylar här i stan, gängan i tråget är 3/8" med 20:s stigning och en sån oljeplugg fanns inte att hitta i hela Östersund. Inte ens en bult med rätt gänga gick det få tag i...:mad:

Jag ger mig fan på att om jag skulle gå in på en byggvaruaffär och fråga efter en kartong fyrtumsspik så skulle det antingen vara slut på lager eller så har dom aldrig hört talas om fyrtumsspik tidigare.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top