Gammelgixxerprojekt

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
1986 var jag 15 år gammal, och under en semesterbiltur med familjen, i Kristianstad-trakten, sade min far "Ujuj, här går det undan, titta bakåt!" Efter ett par sekunder svischade något förbi i warpspeed. Ljudet, och det lilla jag hann se av hojen, gjorde mig glad. Wow! Det var inte som Dakotan där hemma, det var något helt annat. Efter en mil eller två stannades det på en OK-station, och där står den; ett alldeles otroligt, utomjordligt, fantastiskt monster. En blåvit GSX-R 1100, i all sin prakt! Ännu finare än Dakotan var den!

Min första hoj blev en 1985 GSX-R 750. Året var 1990. En 1100:a hade jag inte råd med. Studielånet gick oavkortat till att köpa hojen, så jag kunde övningsköra privat med farsan bakpå. Jag snöade snabbt in på framför allt första generationens GSX-R, och som en, vid detta laget, gammal gixxernörd har jag ibland haft svårt att motstå lovande objekt på Blocket eller Marketplace. Därav denna tråd.

Ett objekt hittades på Marketplace

Screenshot_20250207_080744_Facebook.jpg
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hojen var i ganska miserabelt skick, men den hade rätt förstärkningar av ramen, Öhlins stötdämpare och Öhlins styrdämpare. Dessutom 17-tumsfälgar. Och ett bra pris! Det blev affär.

Screenshot_20250207_080750_Facebook.jpg
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
En 85:a, med alla originalkåpor och tank utan en enda bula, om än besudlade av ett tjockt lager av gul polyuretanfärg som får det att vända sig i magen. Dessutom är den omöjlig att avlägsna utan fysisk misshandel. Alltså, ett projekt omöjligt att avstå.

Screenshot_20250207_080756_Facebook.jpg
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Grattis! Legendarisk! En drömhoj när man var 18. Hade inte råd. Sverige hade gått i konkurs och inga jobb fanns för en nyutexaminerad elektriker.
Fantastiska hojar. Tjuten från rödljusrejsen utmed laholmsvägen kommer jag fortfarande väl ihåg.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Haha! Jag har också en sån där warpspeed-upplevelse som barn!
Jag kan ha varit i 12-årsåldern, sitter i bilen på väg till sommarstället i Bohuslän, vi åker på motorvägen förbi Karlstad. Plötsligt vrålar en MC förbi i en hastighet jag aldrig tidigare sett...det satte permanenta griller i huvet...glömmer det aldrig!
Fyra år senare gasade jag omkring på min RD125:a...ständig fullgas!

Grattis till projektet!
Får vi se en originalrenovering nu? Eller restomod?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Haha! Jag har också en sån där warpspeed-upplevelse som barn!
Jag kan ha varit i 12-årsåldern, sitter i bilen på väg till sommarstället i Bohuslän, vi åker på motorvägen förbi Karlstad. Plötsligt vrålar en MC förbi i en hastighet jag aldrig tidigare sett...det satte permanenta griller i huvet...glömmer det aldrig!
Fyra år senare gasade jag omkring på min RD125:a...ständig fullgas!

Grattis till projektet!
Får vi se en originalrenovering nu? Eller restomod?
Har ett liknande minne. Det måste varit typ 1985-1986 åkte bak i föräldrarnas bajsbruna Saab V4 och av någon anledning så vänder jag mig och tittar bakåt. Då ser jag ett lyse långt borta och sekunder senare vrålar en motorcykel förbi. Morsan skrek och trodde hon skulle köra av vägen då hon inte sett den i backspegeln.

Det var en kille hemma i det lilla samhället som hade en ny RD500 efter det har den modellen en särskild plats i mitt hjärta.

Några veckor senare på ungefär samma vägsträcka så smällde han med en ko som kommit på fel sida stängslet. Han klarar sig oskadd men kon var utspridd över hela vägen och motorcykeln skrot
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vilken härlig historia. Sån igenkänning på "warpspeed" fenomenet som jag fick uppleva som ungdom i baksätet i föräldrarnas bil på utlandssemestrarna i södra europa.

Just en Suzuki 1100 var den hoh som först hade kunnat bli verklighet för mig, den var den sportigaste som var inom en möjlig prisklass för mig runt 2002.

Den röd vita svarta är en hoj som jag alltid suktat efter. När jag ser dina bilder så börjar jag söka på blocket direkt...
 

torsten.r

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750F -76 och Suzuki DR500 -81
Gratulerar!
För den oinvigde vad innebär rätt förstärkningar i ramen?
Som 18-åring hade jag vilda planer på streetfighterbygge på en gammelgixxer(såhär i efterhand var det kanske bra att det stannade vid planer).

Men vad har du för planer, jag misstänker att superpedantisk orginalrenovering inte är ambitionen?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
1986 var jag 15 år gammal, och under en semesterbiltur med familjen, i Kristianstad-trakten, sade min far "Ujuj, här går det undan, titta bakåt!" Efter ett par sekunder senare svischade något förbi i warpspeed. Ljudet, och det lilla jag hann se av hojen, gjorde mig glad. Wow! Det var inte som Dakotan där hemma, det var något annat. Efter en mil eller två stannades det på en OK-station, och där står den; ett alldeles otroligt, utomjordligt, fantastiskt monster. En blåvit GSX-R 1100, i all sin prakt! Ännu finare än Dakotan var den!

Min första hoj blev en 1985 GSX-R 750. Året var 1990. En 1100:a hade jag inte råd med. Studielånet gick oavkortat till att köpa hojen, så jag kunde övningsköra privat med farsan bakpå. Jag snöade snabbt in på framför allt första generationens GSX-R, och som en, vid detta laget, gammal gixxernörd har jag ibland haft svårt att motstå lovande objekt på Blocket eller Marketplace. Därav denna tråd.

Ett objekt hittades på Marketplace

View attachment 510401
Här verkar det finnas allt som behövs i ett garage:3freak
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ooohhh dessa Suzuki inledde en era som nog inte slutat ännu.

bd0142295e87b66e7dfa0909abf8ea0e.png



På bilden: ”Lilla Anderstorp”. Från Birsta någon mil norrut körde man järnet sena sommarkvällar, sväng av vänster vid Bydalen för att åka österut under E4; svänga av igen för att åka tillbaka norrut men istället höger igen under viadukten; tillbaka över E4 och ned till lilla rondellen vid Shell, runda och tillbaka över E4; höger och tillbaka norrut till Birsta där resten av gänget tog tid.

Bästa utsiktsplatsen var där Lidl är nu, då en gräskulle där mopederna kunde köras ända upp. Bra utsikt utan att vara i vägen.

Hojarna? GSXR750R och 1100R,Gpz900 och 1100 samt förstås någon Katana och den äldre generationen hojar. Men de flesta körde Suzukis senaste bomber. Pengar var billigt, ännu hade inte industrinedläggningarna börjat. Framtiden ljus.


Mvh
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Gratulerar!
För den oinvigde vad innebär rätt förstärkningar i ramen?
Som 18-åring hade jag vilda planer på streetfighterbygge på en gammelgixxer(såhär i efterhand var det kanske bra att det stannade vid planer).

Men vad har du för planer, jag misstänker att superpedantisk orginalrenovering inte är ambitionen?
Svetsförstärkningar där ramen går ner mot svingen under tanken och några ställen till
Utan o med svetsning min gamla 😢
 

Bifogat

  • IMG_8732.png
    IMG_8732.png
    3.5 MB · Visningar: 50
  • IMG_8733.png
    IMG_8733.png
    1.9 MB · Visningar: 48

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Oljekylda GSX-R 750 och 1100 är onekligen favoriter. Den här tråden har potential…!

Styrdämparen, hette den Unic?
Togs fram till endurohojar från början väl?

”Vingdämparen” konstruerad av Leif Gustavsson från Saleboda. Sedan uppköpt av Öhlins Racing och såld som Öhlins såväl som Scott.

Ett ämne värdigt en egen tråd.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag hade förmånen att ha en hojåkande morbror som köpte en blåvit GSXR 750 -85 när den kom och senare en 750 -88 som kom ny i kartong och monterades ihop i garaget. Den senare genomgick ett antal förbättringar och slutade på ca 1200 cc, med RS40:eek:r och vassa kammar etc, men med den sexväxlade lådan kvar. Vid det laget hade jag själv hunnit bli 18 och tagit hojkort så jag fick provköra. Sjukt cool hoj som jag ofta hjälpte till att meka med.
 
Last edited:

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Svetsförstärkningar där ramen går ner mot svingen under tanken och några ställen till
Utan o med svetsning min gamla 😢
Var dessa svetsförstärkningar från fabrik eller var det nåt som gjordes i efterhand?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
En lokal förmåga hade en kanariegul GSXR1100 med V&H 4-2 -system när man själv var 14-15. Den lackades sedermera om som en runsten (vill minnas att det var samma hoj, samma ägare iaf). Minns att vi åkte (bil) på en lång bro här i närheten och han tog upp den på bakhjulet på typ första broskarven och höll den så hela bron. Gjorde starkt intryck :cool:
Ska finnas pappersbilder på den här någonstans.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Haha! Jag har också en sån där warpspeed-upplevelse som barn!
Jag kan ha varit i 12-årsåldern, sitter i bilen på väg till sommarstället i Bohuslän, vi åker på motorvägen förbi Karlstad. Plötsligt vrålar en MC förbi i en hastighet jag aldrig tidigare sett...det satte permanenta griller i huvet...glömmer det aldrig!
Fyra år senare gasade jag omkring på min RD125:a...ständig fullgas!

Grattis till projektet!
Får vi se en originalrenovering nu? Eller restomod?
Det blir en restomod. :)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Gratulerar!
För den oinvigde vad innebär rätt förstärkningar i ramen?
Som 18-åring hade jag vilda planer på streetfighterbygge på en gammelgixxer(såhär i efterhand var det kanske bra att det stannade vid planer).

Men vad har du för planer, jag misstänker att superpedantisk orginalrenovering inte är ambitionen?
Som @sundström skrev så förstärktes ramarna ibland genom att man svetsade dit förstärkningar på strategiska ställen. För många är sedan så var jag på Knutstorp en racedag, och i depån fanns Anders Anderssons gamla hoj från Superbike-VM, en GSX-R 750 från 86. Utan att skämmas det minsta så kröp jag omkring och studerade ingående hur de förstärkt ram o sving. 750:ns gjutna profiler kring svinginfästningen är vanligtvis i U-profil, och dessa var boxade på Anders hoj. Dessutom var styrhuvudet förstärkt. På samma sätt förstärkte jag min egen 85:a.

När jag hittade dagens projekt så var den ramen förstärkt på liknande vis. Dock saknas boxningen av de nedersta u-profilerna. Detta kommer jag att korrigera vid senare tillfälle.

Ramförst 2.jpg


Ramförst.JPG
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Last edited:
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top