Ok, efter inventering av vad jag hade, så var det dags att göra en spec på vad jag vill göra. Plan:
- Restomod it is! Hojen skall se ut som den klassiker den är, men med diverse förbättringar.
- Ramen lämnas som den är, svingen byts till en 86:a, Öhlinsdämparen renoveras
- Hojen byggs samman utan slutgiltig finish, för att se att allt lirar. Den får rulla lite i sommar, och sedan rivs den igen, för lackering, modifieringar osv.
- Den blir blåvit, i originalstil. Till att börja med så får hojen original kåpor (från en 86:a), men de kommer troligtvis att ersättas av glasfiberkåpor. Jag har nya kåpor från Airtech och Fiberman. Det skall bli roligt att prova dem. De verkar båda lovande. Det blir sadel från 85. Den är delad, och när man monterar en kuts så ersätter den passagerarsadeln. Det ser bättre ut än 86/87, där kutsen krängdes över passagerardelen av sadeln, och skruvades fast med två fula skruvar, rakt igenom sadelns vinyl. Fult och kass lösning! Hojen har svarta sadlar, och jag har inga blå sadlar som är hela. Ny vinyl beställdes.
- Jag är sugen på att montera en annan bakdel (tidstypisk dock), flytta batteri etc, men det får bli efter testkörning och besiktning.
- Det blir en tank från en 85:a, liten, platt,19-liters.
- Hojen skall besiktas för sista gången, och till besiktningen får den en motor från en 1989 GSX 750F. En annan motor byggs parallellt.
- Motorn från 750F använder vajer till kopplingen, vilket är mycket skönare än den hydrauliska som satt på 85-87 samt alla 1100or. Vajerkopplingen stays.
- 750F har en bredare kylare med tre extra rader (jämfört med original 85 GSX-R), så den behåller vi. Extra kylning kan vara bra att ha, om motorn skulle växa. Det betyder att jag får välja sump efter de oljeslangar jag behöver till kylaren. Det fanns en handfull olika modeller av sumpar på Suzukis oljekylda, och de är utbytbara, så länge man byter oljepickup, returrör etc. Sumpen kommer att påverka vilket avgassystem som passar. Eller så väljer jag det avgassystem jag vill ha, så får sumpen väljas därefter.
- Avgassystem blir från en 91:a GSX-R 1100 (skuret och svetsat så det endast har en burk). Fult o tungt som satan, men tyst. Roligare system finns på hyllan, och kommer att monteras efter besiktning. Kanske måste jag bygga effektivare dB-killer, så jag slipper svartflagg på kommande bandagar.
- Förgasare blir original VM29SS från en GSX-R 85:a, med separata K&N-filter. Små men fantastiska, mekaniska flatslides med fantastiskt ljud. Mmm...
- Gaffeln blir från en 2008 RSV Factory. Nästan samma längd som original. 17-tums, i stället för originalets 18-tummare. Brembo radial. Vuxenfjädrar beställdes. Framskärm medfölde gaffeln, så den återanvänds.
- Jag gillar 5-ekrade fälgar. Jag har en bakfälg från en R6:a så den får det bli. Fram blir det en fälg från en RSV.
- Hastighetsmätare, varvräknare, hållare och indikatorpanel såg ganska trötta ut, och kräver en liten renovering för att användas igen. För att spara tid så kommer jag att använda en Koso RX2 som jag hittade på hyllan. Ibland är man glad att man samlar på det mesta, och att man ibland köper saker som man bara vet att de kommer att behövas en dag.
Puh! Jag har en del att ordna om hojen skall rulla till våren.
-