Gammelgixxerprojekt

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Var inget, läste för fort först.

Ja, nä! Pneumatisk eller elektrisk lär man ha om häftorna ska gå ändå in....
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Vågade du köra deras 10mm klammer ? Känns långt men jag har några sadlar liggande att klä om när andan faller på och kikat på den förr men då fanns bara 10 och 13 mm tror jag det var
Jag tänkte detsamma! Plaststommen i min sadel är ordentligt tjock, och jag fick hålla koll på vilken riktning jag sköt klammrarna.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Japp, bra för pengen, har samma.
Hoppar över kanske var 60e häfta men vad gör det? Bara att trycka en gång till ; ) Bra ös i den.

10mm går bra vanligtvis om man är uppmärksam.
Modifierade en chinasadel till GSXR 1000K3/K4 för några år sedan när jag experimenterade med 1000R K1/K2 bakdel på Busan.

Var väldigt fin kvalitet på den sadeln och bättre sittkomfort än Busa oem. Över förväntan, kostade kanske 200-300 kronor då.

Nästa gång ska jag nog prova OneVan's elektriska 18V häftpistol bara för att. Har deras mutterdragare, good shit!
 

Bifogat

  • Screenshot_20250228_083911_Chrome.jpg
    Screenshot_20250228_083911_Chrome.jpg
    233.3 KB · Visningar: 8
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu går inte mina motorcyklar så fort men en vanlig kontorspicka och 4-6-8 mm klammer funkar i mina plastiga sadelbottnar.
IMG_1445.jpeg

Att jag även använder klädnypor i trä förvånar väl ingen. Varmluftspistol från Biltema.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Man behöver ju en bakbroms också!

20250223_141045.jpg

Original Nissin-pump såg inget vidare ut, men var kanon unuti. Våtblästring, lite färg och nya packningar så är den redo för 40 år till. Detsamma gäller dock inte ägaren ...
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Dags för ny gaffel! Jag har kommit över en gaffel från en RSV Factory, och 5-ekrad fälg från samma hoj. Nu skall jag bara få den att passa till ramen.

1000014877.jpg

Original gaffelkrona har koniska rullager, och styrstopp i mitten.

1000014879.jpg
Kronan till Öhlinsgaffeln använder kullager, med styrstopp på ovansidan, på båda sidor. Centrumstången är för tjock för de lager jag kan få in i ramen, så stången pressades ut ur nedre kronan. Bussning av alu svarvades till, med lagom presspassning för att passa till original centrumstång. Tyvärr glömde jag fota detta.

1000014887.jpg

En bussning till övre kronan svarvades också till och pressades på plats. Nya styrlager på original centrumstång och nya gaffelkronan kunde sättas på plats. Original gaffelmutter passar kanske inte utseendemässigt med den nya kronan, men den är en påminnelse om originalet. Skall jag svarva en ny mutter? Jag får se hur det känns om nån vecka.

1000014891.jpg

Skärbrännaren plockades fram igen, och jag skar ut ett 5 mm plåtsegment (grön pil) som passade i hålen till kronans tidigare styrstopp. Tight i höjd, men försänkta skruvar löste det. Pulverlackades svart. Sedan svarvade jag en alu-cylinder (röd pil, här klädd med en gummigenomföring, för att få ett mjukt styrstopp) som skruvades i mitten av den nya plåten. Tadaa! Ett nytt styrstopp som funkar med ramen.

1000014895.jpg

Som grädde på moset passade original tändningslås rakt in i den nya kronan. Jag behövde tillverka en liten fästplatta för att kunna skruva fast den i undersidan av kronan, men det var snabbt och enkelt. Ibland har man flyt! 🙂
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag fick en fråga ang geometriskillnaderna på den nya och gamla gaffeln, vilket jag glömde nämna i mitt förra inlägg.

1000014900.jpg

Innan jag bestämde mig för att använda gaffeln från en RSV kollade jag så klart längden på gaffelbenen och hur det skulle påverka hojens höjd och markfrigång. Gaffelkronans offset påverkar också lämpligheten, och mha senaste uppmätningsteknologin (se foto) konstaterade jag att den nya kronan har en offset på 34,5 mm, jämfört med den gamla kronans 37 mm. Det beryder att jag ökar försprånget litegrann, vilket passar bra då jag kommer att höja baken en bit, för att få en vettig vinkel på svingen. Mer om svingen senare.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag fick en fråga ang geometriskillnaderna på den nya och gamla gaffeln, vilket jag glömde nämna i mitt förra inlägg.

View attachment 511221

Innan jag bestämde mig för att använda gaffeln från en RSV kollade jag så klart längden på gaffelbenen och hur det skulle påverka hojens höjd och markfrigång. Gaffelkronans offset påverkar också lämpligheten, och mha senaste uppmätningsteknologin konstaterade jag att den nya kronan har en offset på 34,5 mm, jämfört med den gamla kronans 37 mm. Det beryder att jag ökar försprånget litegrann, vilket passar bra då jag kommer att höja baken en bit, för att få en vettig vinkel på svingen. Mer om svingen senare.
Imponerad av dina kunskaper, kul projekt.
Kör på bara.
 

PingPong

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Dags för ny gaffel! Jag har kommit över en gaffel från en RSV Factory, och 5-ekrad fälg från samma hoj. Nu skall jag bara få den att passa till ramen.

View attachment 511196

Original gaffelkrona har koniska rullager, och styrstopp i mitten.

View attachment 511197
Kronan till Öhlinsgaffeln använder kullager, med styrstopp på ovansidan, på båda sidor. Centrumstången är för tjock för de lager jag kan få in i ramen, så stången pressades ut ur nedre kronan. Bussning av alu svarvades till, med lagom presspassning för att passa till original centrumstång. Tyvärr glömde jag fota detta.

View attachment 511200

En bussning till övre kronan svarvades också till och pressades på plats. Nya styrlager på original centrumstång och nya gaffelkronan kunde sättas på plats. Original gaffelmutter passar kanske inte utseendemässigt med den nya kronan, men den är en påminnelse om originalet. Skall jag svarva en ny mutter? Jag får se hur det känns om nån vecka.

View attachment 511201

Skärbrännaren plockades fram igen, och jag skar ut ett 5 mm plåtsegment (grön pil) som passade i hålen till kronans tidigare styrstopp. Tight i höjd, men försänkta skruvar löste det. Pulverlackades svart. Sedan svarvade jag en alu-cylinder (röd pil, här klädd med en gummigenomföring, för att få ett mjukt styrstopp) som skruvades i mitten av den nya plåten. Tadaa! Ett nytt styrstopp som funkar med ramen.

View attachment 511203

Som grädde på moset passade original tändningslås rakt in i den övre kronan. Jag behövde tillverka en liten fästplatta för att kunna skruva fast den i undersidan av kronan, meb det var snabbt och enkelt. Ibland har man flyt! 🙂
Alltid lite lurigt att få olika delar att lira med varandra men detta blev riktigt snyggt!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
I går var det dags att kolla hur sadelns nya vinyl satt sig och om den sitter rätt.

20250228_130652.jpg

Jodå, vinylen sitter bra. De flesta omklädda sadlar brukar få en bedrövlig form, men det verkar ha blivit bra. Dock matchar kulören inget vidare.

20250301_091711.jpg

Lite torrprovning med kutsen. Vinyl av samma kvalitet som förarsadeln beställt, så det kommer nog att bli ok.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I går var det dags att kolla hur sadelns nya vinyl satt sig och om den sitter rätt.

View attachment 511314

Jodå, vinylen sitter bra. De flesta omklädda sadlar brukar få en bedrövlig form, men det verkar ha blivit bra. Dock matchar kulören inget vidare.

View attachment 511315

Lite torrprovning med kutsen. Vinyl av samma kvalitet som förarsadeln beställt, så det kommer nog att bli ok.
Ser ut som du klarar dig bra med omklädning, men här finns en del tips som jag hade hjälp av - de är för Luimoto, men funkar som generella tips https://luimoto.com/blogs/how-to-install
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag fick en fråga ang geometriskillnaderna på den nya och gamla gaffeln, vilket jag glömde nämna i mitt förra inlägg.

View attachment 511221

Innan jag bestämde mig för att använda gaffeln från en RSV kollade jag så klart längden på gaffelbenen och hur det skulle påverka hojens höjd och markfrigång. Gaffelkronans offset påverkar också lämpligheten, och mha senaste uppmätningsteknologin (se foto) konstaterade jag att den nya kronan har en offset på 34,5 mm, jämfört med den gamla kronans 37 mm. Det beryder att jag ökar försprånget litegrann, vilket passar bra då jag kommer att höja baken en bit, för att få en vettig vinkel på svingen. Mer om svingen senare.
2,5mm är ganska mycket faktiskt.
Jag brukar 3D scanna mina ramar/chassien och måtta upp allt i solidworks till 2D. Sen matar jag in hela hojen i Motospec.
Då blir det mycket tydligare vad man håller på med.
Och hur mycket sambon är försöker hävda motsatsen så är 2,5mm jättestort!!! :hihi

 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Uppdatering:
Den främre ramen som håller lampor, framkåpa, hastighetsmätare osv blästrades och pulvermålades. Kabelstammen och lamporna är tillbaka på plats.

20250205_1053102.jpg

För att fästa min Koso-mätare ville jag använda Kosos egen hållare, så jag får den inbyggda vibrationsdämpningen. Dessutom är den justerbar, om jag skulle vilja vinkla den e.d. Det enda jag behövde göra var att klippa/slipa/pulvermåla en liten platta (se pil ovan) ...

20250205_1053212.jpg

... och svarva till ett par distanser i aluminium.

20250205_105334.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Härligt att bara kunna svarva till sina delar när man behöver dem.

Jag har köpt skräddarsydda M6 och M8 distanser i 5 pack från kina sjukt billigt när jag behövt. Tyvärr får man ju vänta 3-4 veckor, men lika kul varje gång de dyker upp i postlådan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Härligt att bara kunna svarva till sina delar när man behöver dem.

Jag har köpt skräddarsydda M6 och M8 distanser i 5 pack från kina sjukt billigt när jag behövt. Tyvärr får man ju vänta 3-4 veckor, men lika kul varje gång de dyker upp i postlådan.

Just att kunna svarva och fräsa egna delar är ju guld värt, visst kan man köpa mycket delar för vad maskiner och verktyg kostar men möjligheten att göra grejer som man vill ha dom och när man behöver dom är ju också värt mycket.

Sen ser jag en stor fördel att man kan ändra sig under arbetets gång om man märker att nåt inte riktigt blir som man tänkt sig, beställer man delar så blir dom ju som man beställde dom och måste beställa nya grejer eller vara "nästan nöjd" och sen gå och gräma sig.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Nu börjar det likna något. Det är en rolig del av ett projekt när delar monteras för att stanna. 🙂

1000006654.jpg

1000006653.jpg

Kylaren och styrdämparen funkar med gaffeln. Inga problem med utrymmet kring lampramen heller.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top