HayabusaMan
Gudomlig sporthojare
Vad hade du för häftpistol, inte en vanlig sån där kontorsvariant väl?
Var inget, läste för fort först.
Ja, nä! Pneumatisk eller elektrisk lär man ha om häftorna ska gå ändå in....
Vågade du köra deras 10mm klammer ? Känns långt men jag har några sadlar liggande att klä om när andan faller på och kikat på den förr men då fanns bara 10 och 13 mm tror jag det var
Jag tänkte detsamma! Plaststommen i min sadel är ordentligt tjock, och jag fick hålla koll på vilken riktning jag sköt klammrarna.Vågade du köra deras 10mm klammer ? Känns långt men jag har några sadlar liggande att klä om när andan faller på och kikat på den förr men då fanns bara 10 och 13 mm tror jag det var
Japp, bra för pengen, har samma.
Imponerad av dina kunskaper, kul projekt.Jag fick en fråga ang geometriskillnaderna på den nya och gamla gaffeln, vilket jag glömde nämna i mitt förra inlägg.
View attachment 511221
Innan jag bestämde mig för att använda gaffeln från en RSV kollade jag så klart längden på gaffelbenen och hur det skulle påverka hojens höjd och markfrigång. Gaffelkronans offset påverkar också lämpligheten, och mha senaste uppmätningsteknologin konstaterade jag att den nya kronan har en offset på 34,5 mm, jämfört med den gamla kronans 37 mm. Det beryder att jag ökar försprånget litegrann, vilket passar bra då jag kommer att höja baken en bit, för att få en vettig vinkel på svingen. Mer om svingen senare.
Alltid lite lurigt att få olika delar att lira med varandra men detta blev riktigt snyggt!Dags för ny gaffel! Jag har kommit över en gaffel från en RSV Factory, och 5-ekrad fälg från samma hoj. Nu skall jag bara få den att passa till ramen.
View attachment 511196
Original gaffelkrona har koniska rullager, och styrstopp i mitten.
View attachment 511197
Kronan till Öhlinsgaffeln använder kullager, med styrstopp på ovansidan, på båda sidor. Centrumstången är för tjock för de lager jag kan få in i ramen, så stången pressades ut ur nedre kronan. Bussning av alu svarvades till, med lagom presspassning för att passa till original centrumstång. Tyvärr glömde jag fota detta.
View attachment 511200
En bussning till övre kronan svarvades också till och pressades på plats. Nya styrlager på original centrumstång och nya gaffelkronan kunde sättas på plats. Original gaffelmutter passar kanske inte utseendemässigt med den nya kronan, men den är en påminnelse om originalet. Skall jag svarva en ny mutter? Jag får se hur det känns om nån vecka.
View attachment 511201
Skärbrännaren plockades fram igen, och jag skar ut ett 5 mm plåtsegment (grön pil) som passade i hålen till kronans tidigare styrstopp. Tight i höjd, men försänkta skruvar löste det. Pulverlackades svart. Sedan svarvade jag en alu-cylinder (röd pil, här klädd med en gummigenomföring, för att få ett mjukt styrstopp) som skruvades i mitten av den nya plåten. Tadaa! Ett nytt styrstopp som funkar med ramen.
View attachment 511203
Som grädde på moset passade original tändningslås rakt in i den övre kronan. Jag behövde tillverka en liten fästplatta för att kunna skruva fast den i undersidan av kronan, meb det var snabbt och enkelt. Ibland har man flyt!![]()
Ser ut som du klarar dig bra med omklädning, men här finns en del tips som jag hade hjälp av - de är för Luimoto, men funkar som generella tips https://luimoto.com/blogs/how-to-installI går var det dags att kolla hur sadelns nya vinyl satt sig och om den sitter rätt.
View attachment 511314
Jodå, vinylen sitter bra. De flesta omklädda sadlar brukar få en bedrövlig form, men det verkar ha blivit bra. Dock matchar kulören inget vidare.
View attachment 511315
Lite torrprovning med kutsen. Vinyl av samma kvalitet som förarsadeln beställt, så det kommer nog att bli ok.
2,5mm är ganska mycket faktiskt.Jag fick en fråga ang geometriskillnaderna på den nya och gamla gaffeln, vilket jag glömde nämna i mitt förra inlägg.
View attachment 511221
Innan jag bestämde mig för att använda gaffeln från en RSV kollade jag så klart längden på gaffelbenen och hur det skulle påverka hojens höjd och markfrigång. Gaffelkronans offset påverkar också lämpligheten, och mha senaste uppmätningsteknologin (se foto) konstaterade jag att den nya kronan har en offset på 34,5 mm, jämfört med den gamla kronans 37 mm. Det beryder att jag ökar försprånget litegrann, vilket passar bra då jag kommer att höja baken en bit, för att få en vettig vinkel på svingen. Mer om svingen senare.
Härligt att bara kunna svarva till sina delar när man behöver dem.
Jag har köpt skräddarsydda M6 och M8 distanser i 5 pack från kina sjukt billigt när jag behövt. Tyvärr får man ju vänta 3-4 veckor, men lika kul varje gång de dyker upp i postlådan.
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|