Gammelgixxerprojekt

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Vilken mekabstinens jag får.

Och snart ska du väl i med den fina motorn. Den snyggaste Suzuki har byggt.
😁 Ja, motorn står på tur. Jag älskar den motorn, och tycker den är en snygg klassisk design av en radfyra. Också låter de ju så skönt, speciellt med flatslides. 🙂 Tyvärr åker det på ett besiktningssystem först, men roligare toner väntar. 🙂
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
😁 Ja, motorn står på tur. Jag älskar den motorn, och tycker den är en snygg klassisk design av en radfyra. Också låter de ju så skönt, speciellt med flatslides. 🙂 Tyvärr åker det på ett besiktningssystem först, men roligare toner väntar. 🙂
Motorn är snygg, ser ut att bara vara upplockad ur gjutformen - rått och racemässigt! :tummenupp
Men det är ju en...klump. Har du nån uppfattning om vikten jmf en samtida vattenkyld motor?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ni sett "True moto resto" och hans gammelgixxer 750 med 1200 Bandit motor?

Lacktemat är det klockrena "Skoal Bandit"
Tydligen tuggtobak...

Han köpte den som totalvrak. Motorn var utbytt och slut så därför krängde han i en Banditmotor. Finns en hel serie givetvis.

 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Motorn är snygg, ser ut att bara vara upplockad ur gjutformen - rått och racemässigt! :tummenupp
Men det är ju en...klump. Har du nån uppfattning om vikten jmf en samtida vattenkyld motor?
Bra fråga! De sades var lätta, jämfört med samtidens vattenkylda motorer, men jag har aldrig sett några siffror att lita på. Om någon vet så hade det varit intressant att veta.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Har ni sett "True moto resto" och hans gammelgixxer 750 med 1200 Bandit motor?

Lacktemat är det klockrena "Skoal Bandit"
Tydligen tuggtobak...

Han köpte den som totalvrak. Motorn var utbytt och slut så därför krängde han i en Banditmotor. Finns en hel serie givetvis.

Det projektet följdes, men det var inte mycket "Mod", bara "Resto". 🙂 Han har renoverat många trevliga hojar. Väl värt ett besök! 👍
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bra fråga! De sades var lätta, jämfört med samtidens vattenkylda motorer, men jag har aldrig sett några siffror att lita på. Om någon vet så hade det varit intressant att veta.
Det lite tragiska, om man får säga så 🤣 är att 750 och 1100an delades upp till skillnad från början när de var mer likvärdiga.

1100an blev bara tyngre å tyngre fram till 98a när den var så gott som en sporttouringhoj och då den blev gravid och mor till Hayabusa'n. Allt medans 750in nästan blev en motogp hoj och gav oss sedermera GSXR 1000.

Hittade det här.
2:20 nämns 93-hojarna (USA) och vattenkylningen.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Motorn svabbades av och sump, oljepickup och oljefilter avlägsnades.

1000013156.jpg

Sedan lyftes motorn på plats.

1000015084.jpg

1000014213.jpg

Original skruvar trumlades och borstades sedan på pelarslip med stålborsterondell. Helt ok yta efter 40 år. De där japaneserna kunde sin förzinkning. 🙂
 
Last edited:

L-G.J

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2018
Ort
varberg
Hoj
suzuki gsxr 750 1992
Bra fråga! De sades var lätta, jämfört med samtidens vattenkylda motorer, men jag har aldrig sett några siffror att lita på. Om någon vet så hade det varit intressant att veta.
Hej tittade i Bike från april 1985 där står det att motorns totalvikt ligger på 67 kilo 750 motorn. Sen står det att den väger 73 kilo med olja oljekylare och luftrenare . Mvh L-G .
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt ok yta efter 40 år. De där japaneserna kunde sin förzinkning.

Utan tvekan och skruvar från 70-, 80- och 90-tal har sannolikt bättre ytbehandling än nya, på grund av alla lagkrav som tillkommit. Sedan har japanerna legat i kvalitens framkant på sådana detaljer åtminstone sedan sent sjuttiotal. Det man alltid märker på veteransnöskotrar är skillnaden i skruvars ytbehandling och gummidetaljers beständighet. Det är en uppenbar skillnad mellan Japan, Kanada och USA och ungefär i den ordningen…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utan tvekan och skruvar från 70-, 80- och 90-tal har sannolikt bättre ytbehandling än nya, på grund av alla lagkrav som tillkommit. Sedan har japanerna legat i kvalitens framkant på sådana detaljer åtminstone sedan sent sjuttiotal. Det man alltid märker på veteransnöskotrar är skillnaden i skruvars ytbehandling och gummidetaljers beständighet. Det är en uppenbar skillnad mellan Japan, Kanada och USA och ungefär i den ordningen…

Renoverade (och förlängde) boggin på min gamla redtop Venture 700 -98 när den gått 700 mil. Alla skruvar såg helt nya ut, satt fortfarande med precis lika moment. Bytte lager i boggi och drivaxel/växellåda, samma där. Otrolig kvalitet!

Gick som ny i allt annat också, föga förvånande. Gjorde 175 på mätaren med 32mm 365x38 ripsaw.


Mvh
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej tittade i Bike från april 1985 där står det att motorns totalvikt ligger på 67 kilo 750 motorn. Sen står det att den väger 73 kilo med olja oljekylare och luftrenare . Mvh L-G .
Poäng på det!
Gissar att det var i den tidningen de körde den mot FZ750 och GPZ900? Om GSXR-motorn som du säger väger 67 kg, så är det vikten på de andra två motorerna som vore kul att få reda på. Aja, vi behöver inte fastna i det. :tummenupp
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag hoppas att Astronauten inte misstycker att jag kapar tråden med en projektuppdatering:

Motorn jag monterar nu är för provkörning och besiktning. Den kommer från en 89:a GSX750F. Den var kortslagig, och varvvilligare, som 88-89-års GSX-R 750, och utrustades därför med en större kylare från fabrik. Den behåller jag.

1000014018.jpg

Besiktningsavgassystemet provas, och allt passar fint med kylaren.

1000014194.jpg

Jag behåller kylarens original gummibussningar vid fästet mot ramen, men fick göra en adapterplatta och fila till ett par aluminiumkilar för att kompensera för kylarnas olika ursprung.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Eftersom ramen är uppstyvad kring styrhuvudet så kan tändspolarna inte sitta där de brukar.
1000014032.jpg
Jag fick sätta dem på tvären på ett par hemmagjorda skenor.

1000015118.jpg

1000014350.jpg
Silikonkablar. 7 mm. Original tändhattar.

1000014352.jpg
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Förgasardags! Original 29 mm flatslides.

1000014398.jpg

Ultraljudstvättades, och alla packningar och o-ringar byttes. Skruvar till flottörhusen byttes till insex.

1000014399.jpg

Flottörhöjder justerades. Det glöms ofta, och det blir omöjligt att få förgasarna att funka korrekt. Då jag inte kommer att kunna använda luftburken så blir det separata K&N-filter. Jag har inte kört med dessa små förgasare och separata filter på många år, så jag har glömt hur jag brukade bestycka dem. Senil. Efter en del letande så hittade jag mina gamla förgasare, oförändrade sedan de satt på en motor med samma konfiguration. 117,5 huvudmunstycken börjar vi med.

1000014416.jpg

Det svåraste att hitta var 3 mm bensinslang, för att koppla ihop flottörhusen. Utrymmet är så tight att det även är svårt att få dit slangklämmor. Efter mycket letande så hittade jag en slang som funkade hos Thansen. Från en motorsåg.

1000014420.jpg

På fotot ovan syns litegrann hur tight det är att få plats med slangklämmor. Jag fick skala bort väven i ändarna, och det ser sådär ut, men slangarna sitter kanon.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top