Gammelgixxerprojekt

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Ingen tanke på att plocka fälgarna från samma cykel som framgaffeln ? Dom är riktigt snygga och rejsiga.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Ingen tanke på att plocka fälgarna från samma cykel som framgaffeln ? Dom är riktigt snygga och rejsiga.
Jag har Aprilias smidda OZ-fälgar från en Factory,

1000014756.jpg
... men jag tycker inte de passar på en retrorestomod.

1000014758.jpg

Jag kommer att använda ett 5-ekrat Aprilia icke-Factory-framhjul i stället. OZ-fälgarna kommer nog väl till pass på ett annat projekt. 🙂
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter lite letande på div. forum o YT, så är det många som säger att ättiksbad blir minst lika bra som GDS:s vätska för 1 000 kr/5 l. Biltemas ogräsättika kostar 90 kr/5 l, 12 %. Jag har sett allt från 2-12 % koncentration. Nästa gång skall jag prova ogräsättika.

Jag tar testat med ogräsättika och zinkanod från Biltema dock utan bra resultat, lyckades förzinka men det blev väldigt tunnt, andra gången jag fick nån lustigt reaktion med både zink och koppar plättering. Misstänker att det böev nåt knas så kopparn från koppartråden jag då hängt grejen i lämnade ifrån sig koppar.

Har planer på att testa igen men frågan är om ättikan nu är förstörd om det finns koppar i den? Mitt förzinkande har legat på is ett tag men det känns som att det är en sån sak man skulle ta upp igen då det vore kul att kunna förzinka grejer man tillverkat själv.

Jag har startat en elförzinkningstråd här https://www.sporthoj.com/forum/threads/elförzinkning-hemma.294602/
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag tar testat med ogräsättika och zinkanod från Biltema dock utan bra resultat, lyckades förzinka men det blev väldigt tunnt, andra gången jag fick nån lustigt reaktion med både zink och koppar plättering. Misstänker att det böev nåt knas så kopparn från koppartråden jag då hängt grejen i lämnade ifrån sig koppar.

Har planer på att testa igen men frågan är om ättikan nu är förstörd om det finns koppar i den? Mitt förzinkande har legat på is ett tag men det känns som att det är en sån sak man skulle ta upp igen då det vore kul att kunna förzinka grejer man tillverkat själv.

Jag har startat en elförzinkningstråd här https://www.sporthoj.com/forum/threads/elförzinkning-hemma.294602/
Tack för infon! Kommer du ihåg vilken strömtäthet du körde på? Jag har förzinkat med alldeles för låg strömtäthet tidigare, och mitt zinkskikt blev då också alldeles för tunt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för infon! Kommer du ihåg vilken strömtäthet du körde på? Jag har förzinkat med alldeles för låg strömtäthet tidigare, och mitt zinkskikt blev då också alldeles för tunt.

Körde vad jag kommer ihåg är ganska säker på att det var det som GDS rekommenderar 100mA = 0,1 A ström till 100 cm2 yta tror att samma ström rekommenderades på Youtube av dom som förzinkade med ättika. Kan det vara så att jag hade för lite ström? Kanske läge att ta upp med förzinkningen igen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_2914.jpeg
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

IMG_2922.jpeg
IMG_3758.jpeg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

View attachment 510922
View attachment 510923
Original verktyg med lättningshål hade jag också renoverat, coolt!!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Jag har ju också varit ute och snokat efter mer information kring ytbehandling hemma. De flesta gamla snöskotrar är ju fulla med gulkromaterade detaljer som aldrig blir riktigt bra om man bara lackar dem och att hitta dem nya är i de allra flesta fall inte möjligt sedan många år tillbaka.

Jag pratade bl.a. med Stefan Sund och Robert Olsson på tidningen Snowmobile om detta. De har provat själva i samband med att de byggde en kopia av en gammal fabriksracer. De hade väl egentligen ingen annan information än det de själva sett på Youtube.


Min egen slutsats så långt är att jag gladeligen ytbehandlar själv på delar som inte är skruvar, brickor och muttrar. Dessa blir aldrig lika bra som "fabriks" och vad jag vet går det fortfarande att köpa gulkromaterat / gulpassiverat från två bra ställen - tyska Wegertseder och från vilken BRP-handlare som helst så länge man själv kan artikelnumret.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

View attachment 510922
View attachment 510923
Tack för infon!

Mina experiment och snedkörningar har lett mig till följande slutsats: strömtätheten avgör resultatet. Dessutom har jag ibland fuskat med rengörningen innan förzinkningen, och det straffar sig direkt. I dag är jag extremt petig med rengörningen. :)

Ibland har jag skruvat upp strömmen för mycket, och ytan/detaljen närmast zinkkatoden blir snabbt bränd. Detta kan man se under processen. Å andra sidan har jag ofta kört alldeles för mesigt, t.ex. när jag följt GDS:s rekommendation 1 mA/cm2. I går när jag galvade en okhållare så körde jag ca 5 mA/cm2, och jag kunde nog fläskat på betydligt mer. Ett labbaggregat ger en möjlighet att köra mycket mer precist. En gammal batteriladdare med endast ett par strömlägen kan nog funka om man har ett stort bad och kan styra strömmen genom att flytta katoden närmare eller längre ifrån för att finlira.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Angående att få dit ett bakhjul som inte hör hemma i en sving som inte hör hemma i en ram som står hemma. Vi gör samma saker och ritar våra små teckninar och svarvar våra distanser. 15 mm behöver jag flytta drevet för att till kedjelinjen med hjulet i centrum. Tur att jag har mer än en drevhållare att labba med. Kan nog hitta 5 mm fram och 10mm bak.
 

Bifogat

  • DSC05866.JPG
    DSC05866.JPG
    1.4 MB · Visningar: 20
  • DSC05867.JPG
    DSC05867.JPG
    1.4 MB · Visningar: 20
  • DSC05868.JPG
    DSC05868.JPG
    1 MB · Visningar: 19

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost :)

Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.

View attachment 510922
View attachment 510923

Tycker det ser ut bra, är ytan hyfsat tjock så den borta rosten hyfsat?

Vad gör socker i lösningen? Jag har bara ättika och salt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för infon!

Mina experiment och snedkörningar har lett mig till följande slutsats: strömtätheten avgör resultatet. Dessutom har jag ibland fuskat med rengörningen innan förzinkningen, och det straffar sig direkt. I dag är jag extremt petig med rengörningen. :)

Ibland har jag skruvat upp strömmen för mycket, och ytan/detaljen närmast zinkkatoden blir snabbt bränd. Detta kan man se under processen. Å andra sidan har jag ofta kört alldeles för mesigt, t.ex. när jag följt GDS:s rekommendation 1 mA/cm2. I går när jag galvade en okhållare så körde jag ca 5 mA/cm2, och jag kunde nog fläskat på betydligt mer. Ett labbaggregat ger en möjlighet att köra mycket mer precist. En gammal batteriladdare med endast ett par strömlägen kan nog funka om man har ett stort bad och kan styra strömmen genom att flytta katoden närmare eller längre ifrån för att finlira.

Hur rengör du, är det bara med saltsyra? Menar du att man får tjockare lager om man kör med högre ström, spelar inte tiden roll? Bygger det inte på zink hela tiden man har på strömmen?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hur rengör du, är det bara med saltsyra? Menar du att man får tjockare lager om man kör med högre ström, spelar inte tiden roll? Bygger det inte på zink hela tiden man har på strömmen?
Jag brukar blästra, använda saltsyra eller dränka i aceton. Om ytan varit flottig tidigare så får den gå i ugnen i 250ºC i nån timme också. Högre ström bygger upp ett tjockare lager, men man kan ju tycka att dina körningar över natten skulle vara tillräckliga. Har du någon aning om hur stor totalarea du haft i badet när du fått tunt skikt?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Angående att få dit ett bakhjul som inte hör hemma i en sving som inte hör hemma i en ram som står hemma. Vi gör samma saker och ritar våra små teckninar och svarvar våra distanser. 15 mm behöver jag flytta drevet för att till kedjelinjen med hjulet i centrum. Tur att jag har mer än en drevhållare att labba med. Kan nog hitta 5 mm fram och 10mm bak.
Vad är det för hoj? Med tanke på svingens dimension och stil så gissar jag att den hojen haft ett betydligt smalare hjul en gång. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte vad sockret gör. Kemi är inte min grej.
Jo jag är nöjd med min förzinkning.

Kanske det är läge att testa med ny ättika om jag fått koppar i den och sen köra med den blandningen med socker och salt. Kan det vara så att jag har för lite salt i min lösning? Jag saltade lite godtyckligt till vätskan började leda strömmen.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vad är det för hoj? Med tanke på svingens dimension och stil så gissar jag att den hojen haft ett betydligt smalare hjul en gång. :)
Bygger en CBR600 1987 racer för F2 klassen i classic racing. Svingen är en 600 bandit, hjulet är GSXR600. Anledningen till detta krångel är att jag kommer köra med en GSXR600 också och kan då använda samma regndäck eller skicks på båda cyklarna.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Ett litet tips om hur du gör så att ett hål blir mindre och även bredare, fungerar inte bara på svingar utan även hjul till hjul.
 

Bifogat

  • DSC05951.JPG
    DSC05951.JPG
    1.6 MB · Visningar: 33
  • DSC05950.JPG
    DSC05950.JPG
    1.3 MB · Visningar: 33

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Dags för att se vad jag kan göra åt sadeln.

1000014722.jpg

Jag vill behålla 85:ans delade sadel, men de blå sadlar jag har är alla spräckta i svetsarna. Cellstommen var fortfarande hel och flexibel, så den behåller jag.

1000014424.jpg

På eBay köptes nya överdrag, från Vietnam.

1000014723.jpg

Min kraftigaste klammerapparat orkade inte med plasten, så det blev en tur till Biltema, o köp av deras tryckluftsdrivna klammerpistol. Funkade kanon!

1000014731.jpg

Efter mycket masserande och sträckande, så fick varmluftspistolen göra sitt, och vinylen blev mycket medgörlig. Häftningen gick förvånansvärt enkelt. Då sadeln skall ha en viss form värmdes vinylen igen och jag tejpade dit diverse plastcylindrar o.d för att pressa på rätt ställen. Nu får den vila nån dag, innan jag packar upp och ser om formen blev ok.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Du råkar inte ha en 18 tums bakfälg originalbredd till en 86-87:a till salu?
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top