Jag har Aprilias smidda OZ-fälgar från en Factory,Ingen tanke på att plocka fälgarna från samma cykel som framgaffeln ? Dom är riktigt snygga och rejsiga.
Efter lite letande på div. forum o YT, så är det många som säger att ättiksbad blir minst lika bra som GDS:s vätska för 1 000 kr/5 l. Biltemas ogräsättika kostar 90 kr/5 l, 12 %. Jag har sett allt från 2-12 % koncentration. Nästa gång skall jag prova ogräsättika.
Tack för infon! Kommer du ihåg vilken strömtäthet du körde på? Jag har förzinkat med alldeles för låg strömtäthet tidigare, och mitt zinkskikt blev då också alldeles för tunt.Jag tar testat med ogräsättika och zinkanod från Biltema dock utan bra resultat, lyckades förzinka men det blev väldigt tunnt, andra gången jag fick nån lustigt reaktion med både zink och koppar plättering. Misstänker att det böev nåt knas så kopparn från koppartråden jag då hängt grejen i lämnade ifrån sig koppar.
Har planer på att testa igen men frågan är om ättikan nu är förstörd om det finns koppar i den? Mitt förzinkande har legat på is ett tag men det känns som att det är en sån sak man skulle ta upp igen då det vore kul att kunna förzinka grejer man tillverkat själv.
Jag har startat en elförzinkningstråd här https://www.sporthoj.com/forum/threads/elförzinkning-hemma.294602/
Tack för infon! Kommer du ihåg vilken strömtäthet du körde på? Jag har förzinkat med alldeles för låg strömtäthet tidigare, och mitt zinkskikt blev då också alldeles för tunt.
Original verktyg med lättningshål hade jag också renoverat, coolt!!View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost
Ja zinken är offeranoder från Biltemas båtavdelning.
Sämre än att lämna bort jobbet, men guld att kunna göra det själv hemma.
View attachment 510922
View attachment 510923
Jag har startat en elförzinkningstråd här https://www.sporthoj.com/forum/threads/elförzinkning-hemma.294602/
Tack för infon!View attachment 510921
Detta recept har jag kört på. Batteriladdare med 0,7 eller 4A. Borstat av delarna med mässingsborste. Ibland har jag kört lite till om det blev för tunnt.
Med tanke på priset så är resultatet helt ok. Några grejer har jag förzinkat om efter en säsong.
Originalverktyg med lätthål, 20x2 hjulskruvar till bilen, skruvar, muttrar och hjulaxlar till tre hojar och en moppe. Förgasardelar mm.
Rosten har jag fått bort mha vitvinsvinäger och roterande stålborste. Fuskar man så biter inte zinken. Det går inte att förzinka rost
View attachment 510922
View attachment 510923
View attachment 510921
View attachment 510922
View attachment 510923
Tack för infon!
Mina experiment och snedkörningar har lett mig till följande slutsats: strömtätheten avgör resultatet. Dessutom har jag ibland fuskat med rengörningen innan förzinkningen, och det straffar sig direkt. I dag är jag extremt petig med rengörningen.![]()
Ibland har jag skruvat upp strömmen för mycket, och ytan/detaljen närmast zinkkatoden blir snabbt bränd. Detta kan man se under processen. Å andra sidan har jag ofta kört alldeles för mesigt, t.ex. när jag följt GDS:s rekommendation 1 mA/cm2. I går när jag galvade en okhållare så körde jag ca 5 mA/cm2, och jag kunde nog fläskat på betydligt mer. Ett labbaggregat ger en möjlighet att köra mycket mer precist. En gammal batteriladdare med endast ett par strömlägen kan nog funka om man har ett stort bad och kan styra strömmen genom att flytta katoden närmare eller längre ifrån för att finlira.
Jag brukar blästra, använda saltsyra eller dränka i aceton. Om ytan varit flottig tidigare så får den gå i ugnen i 250ºC i nån timme också. Högre ström bygger upp ett tjockare lager, men man kan ju tycka att dina körningar över natten skulle vara tillräckliga. Har du någon aning om hur stor totalarea du haft i badet när du fått tunt skikt?Hur rengör du, är det bara med saltsyra? Menar du att man får tjockare lager om man kör med högre ström, spelar inte tiden roll? Bygger det inte på zink hela tiden man har på strömmen?
Vad är det för hoj? Med tanke på svingens dimension och stil så gissar jag att den hojen haft ett betydligt smalare hjul en gång.Angående att få dit ett bakhjul som inte hör hemma i en sving som inte hör hemma i en ram som står hemma. Vi gör samma saker och ritar våra små teckninar och svarvar våra distanser. 15 mm behöver jag flytta drevet för att till kedjelinjen med hjulet i centrum. Tur att jag har mer än en drevhållare att labba med. Kan nog hitta 5 mm fram och 10mm bak.
Jag vet inte vad sockret gör. Kemi är inte min grej.Tycker det ser ut bra, är ytan hyfsat tjock så den borta rosten hyfsat?
Vad gör socker i lösningen? Jag har bara ättika och salt.
Jag vet inte vad sockret gör. Kemi är inte min grej.
Jo jag är nöjd med min förzinkning.
Bygger en CBR600 1987 racer för F2 klassen i classic racing. Svingen är en 600 bandit, hjulet är GSXR600. Anledningen till detta krångel är att jag kommer köra med en GSXR600 också och kan då använda samma regndäck eller skicks på båda cyklarna.Vad är det för hoj? Med tanke på svingens dimension och stil så gissar jag att den hojen haft ett betydligt smalare hjul en gång.![]()
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|