Den där har jag nog studerat baklyset på många gånger vid "Malmö-med-omnejd-rundor", tidigt 90-tal.![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Den där har jag nog studerat baklyset på många gånger vid "Malmö-med-omnejd-rundor", tidigt 90-tal.![]()
Glory days!Ja, det blev mycket körande då. Vi var 3 polare som körde GSX-R 7/11, från 85, 86 o 87.
Vad körde du för hoj?
André, va? Jag kommer mycket väl ihåg dig o Mats, del av tvåtaktsligan!Glory days!Jag kommer ihåg dig och "Padi" (?) men inte den tredje.
Själv körde jag RD350 med bikinikåpa och därefter TDR250 (dock ej nuvarande). Vi var ett gäng som under några år alltid hade en "större" tvåtaktare av något slag. RD350, TZR250, TDR250, RGV250, KR-1S, RD500.
André, va? Jag kommer mycket väl ihåg dig o Mats, del av tvåtaktsligan!
Padi har kvar sin 86:a, men den har inte rullat på mååånga år. Jonas heter den tredje av oss med 7/11. Hans 87:a såldes för länge sedan, och jag sprang på den på Blocket för många år sedan, då med 750-motor igen.
Originalramen och Yoshimuras
(Motorcyclist April 1985)
Det kom en GSX-R 750 Limited Edition 85-86? Ensitsig. Mer race men gatlegal har jag för mig.
View attachment 510536
View attachment 510537
View attachment 510538
Alla de motorer jag monterat har passat mycket tight och precist, och utan glapp eller behov av shimsning.På bilderna jag la in då ser man att Yoshi har styvat upp runt svinglagringen. Lätthålen är borta. Funktion före form tydligen.
Hur tänker ni kring motorfästen, hur dom dras, vilken ordning?
Jag har bara monterat motorer i stålram och dragit åt lagom.
Kör ni det lösa motorfästet-ram och sedan motorfästet-motor? Börjar ni med de bakre motorfästena som är direkt i ramen? Shimsar ni om ni har glipa mellan motorfäste och motor? Tänkte på eventuella, marginella, spänningar eller vibrationer.
Inte minst nu när du ska byta motor.
Handslägga heter The persuader på amerikanska. Så jobbar vi inte väl?![]()
Lagringspunkten ser ut att sitta någon centimeter eller två längre bak, och som NiklasJ kommenterar så är materialet troligen mer hållfast (beoende på godstjocklek) om den delen är strängsprutad kontra gjuten.På bilderna jag la in då ser man att Yoshi har styvat upp runt svinglagringen. Lätthålen är borta. Funktion före form tydligen.
Hur mycket projekt får det vara? Vill du ha rullande, körklart, eller rädda ett lik? Jag kanske har något lämpligt.![]()
Wow! Jag ser redan fram emot ditt projekt!Jag missade detta tidigare. Jag tackar för erbjudandet, men avböjer för stunden. Projektet som äntligen blev aktuellt under vår- och högsommar blev lägre prioriterat under sensommaren. Jag blev nämligen uppsagd från hyresgaraget som inhyste raggarbil och 10+ veteransnöskotrar på grund av försäljning av fastigheten. Det senaste halvåret har därför gått åt till att planera ett garagebygge modell större som inleds inom kort. Jag kan helt enkelt inte ta på mig fler projekt innan detta blir någorlunda klart.
Annars är planerna uppdragna sedan länge och de är nog inte helt olika dina egna restomod-planer. Jag är ju liksom omgiven av galningar som bygger aningens tidigare superbikes och jag har ju jobbat 25 år och en dag sida vid sida med dubbel-Anders, så jag har blivit lite influerad…
Det lär bli en 85-86 GSX-R. Definitivt sexväxlad. Definitivt MotoGP-framgaffel inbyggd i en konventionell framgaffel modell grov. Definitivt blåvit. Definitivt vita BBS magnesiumfälgar från Suzukis 500 (det set som vann Valencia’s GP 2001 står redo sedan länge). Fortfarande lite velande kring bromsarna. Har en del grejer liggande, men brottas med tanken att radialok blir tidstypiskt fel. Skulle också vilja få in en hyllning till Acke Rising på ett eller annat sätt. Skulle också vilja få Klarkner, Ove och Lyren från gamla tiders MotoSpeed involverade i motorn, som en liten dold hyllning till Anders och av rent lokalpatriotiska skäl (Lyren är uppväxt i mina trakter). Men detta får vänta minst ett år till. Har helt enkelt ingen plats just nu. Följer dock din tråd med stort intresse. Bästa tråden på mycket länge…!
- Det lockar, erkännes.Kanske en ZX-7R då, för det var väl ett tag sedan sist?![]()
Suzuki ska ha tillverkat 45st ramar med extra hålen i gjutna delen . Dom ramarna skiljer sig även på flera saker.
Det översta fotot visar en av de första ramarna som användes vid lanseringen. De första ramarna hade lättningshål i de gjutna partierna kring svinginfästningen. Det har synts ett fåtal hojar med dessa lättningshål. Bl.a. hittade jag en sådan på Blocket för några år sedan. Inte osannolikt att det var en av presshojarna som visades först.
Jag har sett fotona på Yoshimuras hoj tidigare, och även om ramen i mångt och mycket ser ut som en standardram så var den Yoshimuras egen. Den hade t.ex. strängsprutade fyrkantsprofiler i stället för gjutna U-profiler på den bakre delen av huvudramen, Likaså vid styrhuvudet. Yoshis ram liknade en minivariant av 1100-ramen som kom året efter.
Suzuki ska ha tillverkat 45st ramar med extra hålen i gjutna delen . Dom ramarna skiljer sig även på flera saker.
Dom saknar staget framför luft burken ,den sitter fäst på sidan istället , saknar ett stag i bak ramen med framför bakhjulet , Översta bakre motorfäste är annorlunda med lättningshål i , dom ser även annorlunda ut i styr huvudet med mot produktions hojarna , saknar en plåt där.
Precis! Den verkade ha funkat dock. Imponerande!@NiklasJ Näst sista bilden på den där tattarlösningen. Alltså vad har man försökt åtgärda där? Huuur är det möjligt att man tror att den lösningen skall funka (som den visserligen verkar göra dock) =)
För att hålla kåpan över kammar funkar den säkertPrecis! Den verkade ha funkat dock. Imponerande!![]()
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning