Gammelgixxerprojekt

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Det var förbannat kallt på kvällen då förgasarna kom på plats, och jag ville inte öppna porten och släppa ut den go'a värmen, så uppstarten fick vänta litegrann. Jag fick hitta på något annat.

20250209_150345.jpg

Hojens lilla bakram, som är fäste till bakskärm och blinkers, hade jag blästrat och pulvermålat tidigare. Snabbt på plats.

20250209_150400.jpg

Notera att den lilla bakramen och bakskärmen skiljer mellan 85 och 86/87. 85:ans är kortare och sticker inte ut så långt. Mycket snyggare i mitt tycke. Skylthållare pulvermålades också. Notera också baklampans glas som sticker ut, med fasade kanter.

20240712_125323-2.jpg

Vissa marknader hade en helt platt baklampa. Den gamla baklampan syns halvtaskigt på fotot ovan, men det gör stor skillnad, tycker jag.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag monterade sedan senaste Akra-burken.

20250205_105437-2.jpg

Burken väger som en större sidovagn, men den är tyst. Jag har använt det avgassystemet som besiktningssystem till många oljekylda hojar. Det har även suttit på vid ett par klotningar så det är välanvänt.

Det är egentligen ett 4-2-system från en 91:a GSX-R 1100, men jag svetsade om det till ett 4-1. Inte optimalt ur effekthänseende, men det funkar förvånansvärt bra. Dock fult!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Forts

1000015510.jpg

85 års utförande. Reflexkåpa kort och tight, bakskärmen kort och allt ser harmoniskt ut. 86/87 års bakände såg ut som en stingpinne rakt ut i akterluften.

1000015499.jpg

Stöddelar och tankhållare m.m. glasblästrades och pulvermålades. Verktygsbodens pulverfärg. 200 C i 15 min.

1000015483.jpg

Ugn i pallställ! Pulvermålandet fixar så många delar. Storköksugn från Marketplace, 1500 kr, 10 bleck, används till allt från pulvermålning till vinyl-/sadeluppvärmning till värmning av färg etc. En av de bättre investeringarna. Mer användbar än jag trodde.

1000015500.jpg

Fotpinnehållare, fotpinnar etc är från Harris. Trevlig omväxling, och lite skönt udda! Dock var de ordentligt korroderade, men med lite elbow grease så blev de helt ok. Lite mer putsande så kommer de att bli riktigt bra. 🙂

Fotpinnar och fotbromspinne badades i kaustiksoda. Värmd i ugnen, jisses vad det bubblade och verkade snabbt! All anodisering försvinner! Lite massage med stål-/mässingsborste får tillbaka lystern och sedan får man låta aluminiumbitarna vila och skapa sig ett nytt oxidlager. Får se om det räcker eller jag måste anodisera dem igen.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
P.s. Jag såg nu att reflexkåpan ser lite grå och dassig ut. Inget som lite ATF-olja inte fixar. Bästa sättet att få svärtan tillbaka i solblekta plastdetaljer.
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
P.s. Jag såg nu att reflexkåpan ser lite grå och dassig ut. Inget som lite ATF-olja inte fixar. Bästa sättet att få svärtan tillbaka i solblekta plastdetaljer. Bara så ni vet.
Men, blöder inte den sen när den kommer ut i solen och värms upp igen?

Eller håller det sig svart och fint?
Jag brukar köra med gasbrännare, men det blir inte sällan svårt att få helt hundra.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Men, blöder inte den sen när den kommer ut i solen och värms upp igen?

Eller håller det sig svart och fint?
Jag brukar köra med gasbrännare, men det blir inte sällan svårt att få helt hundra.
Jag brukar mätta blekta plastbitar med ATF-olja, genom att lägga ATF-indränkt toapapper kring plastbiten. Sedan brukar den se ok ut, minst något år. UV-ljuset är boven. Jag brukar kladda på lite ATF-olja på gamla plastbitar vid vinterparkeringen. Jag har inte provat gasbrännare, då många plastbitar har instansad text o.d.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Top