Gammelgixxerprojekt

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
1986 var jag 15 år gammal, och under en semesterbiltur med familjen, i Kristianstad-trakten, sade min far "Ujuj, här går det undan, titta bakåt!" Efter ett par sekunder svischade något förbi i warpspeed. Ljudet, och det lilla jag hann se av hojen, gjorde mig glad. Wow! Det var inte som Dakotan där hemma, det var något helt annat. Efter en mil eller två stannades det på en OK-station, och där står den; ett alldeles otroligt, utomjordligt, fantastiskt monster. En blåvit GSX-R 1100, i all sin prakt! Ännu finare än Dakotan var den!

Min första hoj blev en 1985 GSX-R 750. Året var 1990. En 1100:a hade jag inte råd med. Studielånet gick oavkortat till att köpa hojen, så jag kunde övningsköra privat med farsan bakpå. Jag snöade snabbt in på framför allt första generationens GSX-R, och som en, vid detta laget, gammal gixxernörd har jag ibland haft svårt att motstå lovande objekt på Blocket eller Marketplace. Därav denna tråd.

Ett objekt hittades på Marketplace

Screenshot_20250207_080744_Facebook.jpg
 
Last edited:
En 85:a, med alla originalkåpor och tank utan en enda bula, om än besudlade av ett tjockt lager av gul polyuretanfärg som får det att vända sig i magen. Dessutom är den omöjlig att avlägsna utan fysisk misshandel. Alltså, ett projekt omöjligt att avstå.

Screenshot_20250207_080756_Facebook.jpg
 
Last edited:
Grattis! Legendarisk! En drömhoj när man var 18. Hade inte råd. Sverige hade gått i konkurs och inga jobb fanns för en nyutexaminerad elektriker.
Fantastiska hojar. Tjuten från rödljusrejsen utmed laholmsvägen kommer jag fortfarande väl ihåg.
 
Haha! Jag har också en sån där warpspeed-upplevelse som barn!
Jag kan ha varit i 12-årsåldern, sitter i bilen på väg till sommarstället i Bohuslän, vi åker på motorvägen förbi Karlstad. Plötsligt vrålar en MC förbi i en hastighet jag aldrig tidigare sett...det satte permanenta griller i huvet...glömmer det aldrig!
Fyra år senare gasade jag omkring på min RD125:a...ständig fullgas!

Grattis till projektet!
Får vi se en originalrenovering nu? Eller restomod?
 
Haha! Jag har också en sån där warpspeed-upplevelse som barn!
Jag kan ha varit i 12-årsåldern, sitter i bilen på väg till sommarstället i Bohuslän, vi åker på motorvägen förbi Karlstad. Plötsligt vrålar en MC förbi i en hastighet jag aldrig tidigare sett...det satte permanenta griller i huvet...glömmer det aldrig!
Fyra år senare gasade jag omkring på min RD125:a...ständig fullgas!

Grattis till projektet!
Får vi se en originalrenovering nu? Eller restomod?
Har ett liknande minne. Det måste varit typ 1985-1986 åkte bak i föräldrarnas bajsbruna Saab V4 och av någon anledning så vänder jag mig och tittar bakåt. Då ser jag ett lyse långt borta och sekunder senare vrålar en motorcykel förbi. Morsan skrek och trodde hon skulle köra av vägen då hon inte sett den i backspegeln.

Det var en kille hemma i det lilla samhället som hade en ny RD500 efter det har den modellen en särskild plats i mitt hjärta.

Några veckor senare på ungefär samma vägsträcka så smällde han med en ko som kommit på fel sida stängslet. Han klarar sig oskadd men kon var utspridd över hela vägen och motorcykeln skrot
 
Fan vilken härlig historia. Sån igenkänning på "warpspeed" fenomenet som jag fick uppleva som ungdom i baksätet i föräldrarnas bil på utlandssemestrarna i södra europa.

Just en Suzuki 1100 var den hoh som först hade kunnat bli verklighet för mig, den var den sportigaste som var inom en möjlig prisklass för mig runt 2002.

Den röd vita svarta är en hoj som jag alltid suktat efter. När jag ser dina bilder så börjar jag söka på blocket direkt...
 
Gratulerar!
För den oinvigde vad innebär rätt förstärkningar i ramen?
Som 18-åring hade jag vilda planer på streetfighterbygge på en gammelgixxer(såhär i efterhand var det kanske bra att det stannade vid planer).

Men vad har du för planer, jag misstänker att superpedantisk orginalrenovering inte är ambitionen?
 
1986 var jag 15 år gammal, och under en semesterbiltur med familjen, i Kristianstad-trakten, sade min far "Ujuj, här går det undan, titta bakåt!" Efter ett par sekunder senare svischade något förbi i warpspeed. Ljudet, och det lilla jag hann se av hojen, gjorde mig glad. Wow! Det var inte som Dakotan där hemma, det var något annat. Efter en mil eller två stannades det på en OK-station, och där står den; ett alldeles otroligt, utomjordligt, fantastiskt monster. En blåvit GSX-R 1100, i all sin prakt! Ännu finare än Dakotan var den!

Min första hoj blev en 1985 GSX-R 750. Året var 1990. En 1100:a hade jag inte råd med. Studielånet gick oavkortat till att köpa hojen, så jag kunde övningsköra privat med farsan bakpå. Jag snöade snabbt in på framför allt första generationens GSX-R, och som en, vid detta laget, gammal gixxernörd har jag ibland haft svårt att motstå lovande objekt på Blocket eller Marketplace. Därav denna tråd.

Ett objekt hittades på Marketplace

View attachment 510401
Här verkar det finnas allt som behövs i ett garage:3freak
 
Ooohhh dessa Suzuki inledde en era som nog inte slutat ännu.

bd0142295e87b66e7dfa0909abf8ea0e.png



På bilden: ”Lilla Anderstorp”. Från Birsta någon mil norrut körde man järnet sena sommarkvällar, sväng av vänster vid Bydalen för att åka österut under E4; svänga av igen för att åka tillbaka norrut men istället höger igen under viadukten; tillbaka över E4 och ned till lilla rondellen vid Shell, runda och tillbaka över E4; höger och tillbaka norrut till Birsta där resten av gänget tog tid.

Bästa utsiktsplatsen var där Lidl är nu, då en gräskulle där mopederna kunde köras ända upp. Bra utsikt utan att vara i vägen.

Hojarna? GSXR750R och 1100R,Gpz900 och 1100 samt förstås någon Katana och den äldre generationen hojar. Men de flesta körde Suzukis senaste bomber. Pengar var billigt, ännu hade inte industrinedläggningarna börjat. Framtiden ljus.


Mvh
 
Gratulerar!
För den oinvigde vad innebär rätt förstärkningar i ramen?
Som 18-åring hade jag vilda planer på streetfighterbygge på en gammelgixxer(såhär i efterhand var det kanske bra att det stannade vid planer).

Men vad har du för planer, jag misstänker att superpedantisk orginalrenovering inte är ambitionen?
Svetsförstärkningar där ramen går ner mot svingen under tanken och några ställen till
Utan o med svetsning min gamla 😢
 

Bifogat

  • IMG_8732.png
    IMG_8732.png
    3.5 MB · Visningar: 70
  • IMG_8733.png
    IMG_8733.png
    1.9 MB · Visningar: 67
Oljekylda GSX-R 750 och 1100 är onekligen favoriter. Den här tråden har potential…!

Styrdämparen, hette den Unic?
Togs fram till endurohojar från början väl?

”Vingdämparen” konstruerad av Leif Gustavsson från Saleboda. Sedan uppköpt av Öhlins Racing och såld som Öhlins såväl som Scott.

Ett ämne värdigt en egen tråd.
 
Jag hade förmånen att ha en hojåkande morbror som köpte en blåvit GSXR 750 -85 när den kom och senare en 750 -88 som kom ny i kartong och monterades ihop i garaget. Den senare genomgick ett antal förbättringar och slutade på ca 1200 cc, med RS40:or och vassa kammar etc, men med den sexväxlade lådan kvar. Vid det laget hade jag själv hunnit bli 18 och tagit hojkort så jag fick provköra. Sjukt cool hoj som jag ofta hjälpte till att meka med.
 
Last edited:
En lokal förmåga hade en kanariegul GSXR1100 med V&H 4-2 -system när man själv var 14-15. Den lackades sedermera om som en runsten (vill minnas att det var samma hoj, samma ägare iaf). Minns att vi åkte (bil) på en lång bro här i närheten och han tog upp den på bakhjulet på typ första broskarven och höll den så hela bron. Gjorde starkt intryck :cool:
Ska finnas pappersbilder på den här någonstans.
 
Haha! Jag har också en sån där warpspeed-upplevelse som barn!
Jag kan ha varit i 12-årsåldern, sitter i bilen på väg till sommarstället i Bohuslän, vi åker på motorvägen förbi Karlstad. Plötsligt vrålar en MC förbi i en hastighet jag aldrig tidigare sett...det satte permanenta griller i huvet...glömmer det aldrig!
Fyra år senare gasade jag omkring på min RD125:a...ständig fullgas!

Grattis till projektet!
Får vi se en originalrenovering nu? Eller restomod?
Det blir en restomod. :-)
 
Gratulerar!
För den oinvigde vad innebär rätt förstärkningar i ramen?
Som 18-åring hade jag vilda planer på streetfighterbygge på en gammelgixxer(såhär i efterhand var det kanske bra att det stannade vid planer).

Men vad har du för planer, jag misstänker att superpedantisk orginalrenovering inte är ambitionen?
Som @sundström skrev så förstärktes ramarna ibland genom att man svetsade dit förstärkningar på strategiska ställen. För många är sedan så var jag på Knutstorp en racedag, och i depån fanns Anders Anderssons gamla hoj (från Superbike-VM?, eller kanske SM), en GSX-R 750 från 86. Utan att skämmas det minsta så kröp jag omkring och studerade ingående hur de förstärkt ram o sving. 750:ns gjutna profiler kring svinginfästningen är vanligtvis i U-profil, och dessa var boxade på Anders hoj. Dessutom var styrhuvudet förstärkt. På samma sätt förstärkte jag min egen 85:a.

När jag hittade dagens projekt så var den ramen förstärkt på liknande vis. Dock saknas boxningen av de nedersta u-profilerna. Detta kommer jag att korrigera vid senare tillfälle.

Ramförst 2.jpg


Ramförst.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top