Nu är det seger med minst 20 sekunder som gäller för dig.
:favorittryckssmilie
20 sekunder. Check.
Nu är det seger med minst 20 sekunder som gäller för dig.
:favorittryckssmilie
Grymt kört.20 sekunder. Check.
Hej alla!
Har hamnat grymt mycket snett i arstiderna, hastar och hus har liksom tagit hela sommaren i ar, men nu ar det hursomhelst aktivitet i garaget igen! 2010 blir battre!
2 st motorer pa vag ihop, vantar pa lite smagrejer fran England, sen ar dom kompletta och klara for action
Den ena (min gamla -97) motorn har efter ett jakla letande fatt ett flong nytt vevhus, som en galen engelsman dessutom har ti-coatat for battre tathet/styvhet...hmmm. Men gott med nytt, det gamla hade ett enormt glapp i lagerlagena for vevaxeln, sa det var tyvarr bara att kasta.
Har agnat en massa timmar at att polera samtliga drev och axlar i vaxelladan, nyfiken pa om det kommer markas nan skillnad. Nya vaxelgafflar har jag ocksa kostat pa den, de gamla var langt utanfor toleranserna.
Vevlagringen har jag aven experimenterat med, pa hoger sida sitter nu ett s.k. A-kit lager (skall vara ett lager med battre precision an std.), och pa vanster sida sitter ett SKF NJ305 ECML C4 rullager. Detta ar ett cylindriskt rullager med en RPM-klassning pa 22000, och vitsen med detta ar att man vid montering inte behover ta hansyn till hur vevaxeln hamnar axiellt. Man monterar den forst i hoger vevhus, och sedan ar det bara att skruva dit den vanstra sidan, eftersom denna lagring ej ar axiellt styrd. (innerringen monteras pa vevaxeltappen i forvag) Detta pa inradan fran Ian Emberton.
Hoppas det kommer funka bra!
Cylindern jag kort med, visserligen bara ca 550 km, som Rolle Rotax (Nikasilproffsen) hjalpte mig att renovera, ar i ett utsokt skick, trots att hojen drabbades av "soppatorsk" ett antal ggr vid fullt pa sexan. Gott betyg at nicasilet, och at ELF HTX 976
Min "mellan tummen o pekfingret-bestyckning" verkar ha varit helt perfekt att doma av utseendet pa kolvtopp, undersida kolv, och stift. Antingen ar min setup inte sa kanslig, eller har jag bonnflyt!
Har ar lite bilder pa en glad RS125-motor pa vag ihop.
/Lasse
...som en galen engelsman dessutom har ti-coatat for battre tathet/styvhet..
Skulle nämligen behöva större kylare till ökenmoppen då original inte riktigt räcker till i sanddynerna och KTM egna ökenkylare tillverkas enbart på beställning och då för astronomiska belopp.....
Grymt sjysst! Väl mött på LMS B-race nästa år då.Hej alla!
Har ar lite bilder pa en glad RS125-motor pa vag ihop.
/Lasse
Det där ser helt klart ut som en bra vinterprojekt.Här kommer bilder på den monterad och kåporna på plats, samt bild när underkåpan är borttagen. Den intresserade ser att en hel del kylararea var gömd när jag provkörde kylaren med superbt resultat som jag ser det.
Avgasporten smiter med millimeterpassning ut under kylaren, och expansionskammaren har lite mer marginal.
Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det
Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det
Jag skulle behöva boka in en tid hos dig och få ett avgas svetsat till nya motorn då den använder en nyare generations topp än vad chassit är och få en uppsättning kylare tillverkade som passar innanför 30L tanken....
Har precis betalt in anmälningsavgiften till Rallye Touareg i Marocko så studentplånboken är tom och pappas konto för välgörenhet till son går nog inte att äska mer pengar ur så befintliga kylare får nog duga ett race till...
Porrigt snyggt. Men det som saknas är ett guldeloxerat VHM-topplock. Det vore pricken över i:et.
Hej alla!
Har hamnat grymt mycket snett i arstiderna, hastar och hus har liksom tagit hela sommaren i ar, men nu ar det hursomhelst aktivitet i garaget igen! 2010 blir battre!
/Lasse
Satan va fräckt Lasse! Det ser riktigt snyggt ut. Jag hoppas du har tid för lite hobby på nya jobbet också.
Jobbar du nåt på 400:an eller är det tvitakt som gäller för tillfället?
mvh
Anton
Hej!
Det ser ut att ha löst sig för mig med motor problemen.
Det blir en beg motor från England som tagits från Japan.
Det är bara att hoppas den är ok
Här kommer bilder på den monterad och kåporna på plats, samt bild när underkåpan är borttagen. Den intresserade ser att en hel del kylararea var gömd när jag provkörde kylaren med superbt resultat som jag ser det.
Avgasporten smiter med millimeterpassning ut under kylaren, och expansionskammaren har lite mer marginal.
Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det
Är det Åke Dahlis`s gamla hoj du har?
Det blir en beg motor från England som tagits från Japan.
Ojoj, med avgasport och allt . Är det något kit eller hade de gamla TZorna (alltså125) avgasport ?
Jaja lycka till med den maskin .
Ja dom hadde det 94,95,96 o 97 sen tog dom bort porten.
Hadde du en 98?
Borrningen ändrades till kvadratisk okså 54*54mm
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |