Garagestatus för tvåtaktarna

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej alla!

Har hamnat grymt mycket snett i arstiderna, hastar och hus har liksom tagit hela sommaren i ar, men nu ar det hursomhelst aktivitet i garaget igen! 2010 blir battre!

2 st motorer pa vag ihop, vantar pa lite smagrejer fran England, sen ar dom kompletta och klara for action :tummenupp

Den ena (min gamla -97) motorn har efter ett jakla letande fatt ett flong nytt vevhus (Honda tillverkar inte langre dessa) , som en galen engelsman dessutom har ti-coatat for battre tathet/styvhet...hmmm. Men gott med nytt, det gamla hade ett enormt glapp i lagerlagena for vevaxeln, sa det var tyvarr bara att kasta.

Har agnat en massa timmar at att polera samtliga drev och axlar i vaxelladan, nyfiken pa om det kommer markas nan skillnad. Nya vaxelgafflar har jag ocksa kostat pa den, de gamla var langt utanfor toleranserna.

Vevlagringen har jag aven experimenterat med, pa hoger sida sitter nu ett s.k. A-kit lager (skall vara ett lager med battre precision an std.), och pa vanster sida sitter ett SKF NJ305 ECML C4 rullager. Detta ar ett cylindriskt rullager med en RPM-klassning pa 22000, och vitsen med detta ar att man vid montering inte behover ta hansyn till hur vevaxeln hamnar axiellt. Man monterar den forst i hoger vevhus, och sedan ar det bara att skruva dit den vanstra sidan, eftersom denna lagring ej ar axiellt styrd. (innerringen monteras pa vevaxeltappen i forvag) Detta gor att vevlagringen blir helt utan axiella spanningar, och haller langre. Pa inradan fran Ian Emberton.

Hoppas det kommer funka bra!

Cylindern jag kort med, visserligen bara ca 550 km, som Rolle Rotax (Nikasilproffsen) hjalpte mig att renovera, ar i ett utsokt skick, trots att hojen drabbades av "soppatorsk" ett antal ggr vid fullt pa sexan. Gott betyg at nicasilet, och at ELF HTX 976 :tummenupp

Min "mellan tummen o pekfingret-bestyckning" verkar ha varit helt perfekt att doma av utseendet pa kolvtopp, undersida kolv, och stift. Antingen ar min setup inte sa kanslig, eller har jag bonnflyt!

Har ar lite bilder pa en glad RS125-motor pa vag ihop.

/Lasse
 

Bifogat

  • rvf 167.jpg
    rvf 167.jpg
    185.5 KB · Visningar: 155
  • rvf 168.jpg
    rvf 168.jpg
    196.8 KB · Visningar: 136
  • rvf 170.jpg
    rvf 170.jpg
    156.7 KB · Visningar: 110
  • rvf 172.jpg
    rvf 172.jpg
    188.4 KB · Visningar: 124
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej alla!

Har hamnat grymt mycket snett i arstiderna, hastar och hus har liksom tagit hela sommaren i ar, men nu ar det hursomhelst aktivitet i garaget igen! 2010 blir battre!

2 st motorer pa vag ihop, vantar pa lite smagrejer fran England, sen ar dom kompletta och klara for action :tummenupp

Den ena (min gamla -97) motorn har efter ett jakla letande fatt ett flong nytt vevhus, som en galen engelsman dessutom har ti-coatat for battre tathet/styvhet...hmmm. Men gott med nytt, det gamla hade ett enormt glapp i lagerlagena for vevaxeln, sa det var tyvarr bara att kasta.

Har agnat en massa timmar at att polera samtliga drev och axlar i vaxelladan, nyfiken pa om det kommer markas nan skillnad. Nya vaxelgafflar har jag ocksa kostat pa den, de gamla var langt utanfor toleranserna.

Vevlagringen har jag aven experimenterat med, pa hoger sida sitter nu ett s.k. A-kit lager (skall vara ett lager med battre precision an std.), och pa vanster sida sitter ett SKF NJ305 ECML C4 rullager. Detta ar ett cylindriskt rullager med en RPM-klassning pa 22000, och vitsen med detta ar att man vid montering inte behover ta hansyn till hur vevaxeln hamnar axiellt. Man monterar den forst i hoger vevhus, och sedan ar det bara att skruva dit den vanstra sidan, eftersom denna lagring ej ar axiellt styrd. (innerringen monteras pa vevaxeltappen i forvag) Detta pa inradan fran Ian Emberton.

Hoppas det kommer funka bra!

Cylindern jag kort med, visserligen bara ca 550 km, som Rolle Rotax (Nikasilproffsen) hjalpte mig att renovera, ar i ett utsokt skick, trots att hojen drabbades av "soppatorsk" ett antal ggr vid fullt pa sexan. Gott betyg at nicasilet, och at ELF HTX 976 :tummenupp

Min "mellan tummen o pekfingret-bestyckning" verkar ha varit helt perfekt att doma av utseendet pa kolvtopp, undersida kolv, och stift. Antingen ar min setup inte sa kanslig, eller har jag bonnflyt!

Har ar lite bilder pa en glad RS125-motor pa vag ihop.

/Lasse

Porrigt snyggt. Men det som saknas är ett guldeloxerat VHM-topplock. Det vore pricken över i:et.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
:)snygg motor Svedberg:tummenupp sånt gillar jag.
Som sagt så har jag samma problem som du haft,total glapp
i ramlager säterna.
Jag har hittat en beg Tz motor i England,men väntar på lite bilder.
Men vad vet jag om motorn som man inte kan känna på fysiskt.
Valet står mellan nya block för 16100kr eller beg motor 850Euro:confused:
Vi får se.
Men ett stift har jag skaffat+lite delar och cylinder väntar jag på från
VRM Roffe
Om allt stämmer till nästa år så kommer jag okså att ställa upp på
det prestige fyllda B-racet på Sviesta.
 

Bifogat

  • SNC11468.JPG
    SNC11468.JPG
    189.6 KB · Visningar: 99

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Skulle nämligen behöva större kylare till ökenmoppen då original inte riktigt räcker till i sanddynerna och KTM egna ökenkylare tillverkas enbart på beställning och då för astronomiska belopp.....


Här kommer bilder på den monterad och kåporna på plats, samt bild när underkåpan är borttagen. Den intresserade ser att en hel del kylararea var gömd när jag provkörde kylaren med superbt resultat som jag ser det. :D

Avgasporten smiter med millimeterpassning ut under kylaren, och expansionskammaren har lite mer marginal.

Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det :krama
 

Bifogat

  • kylaresport2.jpg
    kylaresport2.jpg
    128 KB · Visningar: 97
  • kylaresport1.jpg
    kylaresport1.jpg
    114 KB · Visningar: 85

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hej alla!
Har ar lite bilder pa en glad RS125-motor pa vag ihop.

/Lasse
Grymt sjysst! Väl mött på LMS B-race nästa år då. :)

Här kommer bilder på den monterad och kåporna på plats, samt bild när underkåpan är borttagen. Den intresserade ser att en hel del kylararea var gömd när jag provkörde kylaren med superbt resultat som jag ser det. :D

Avgasporten smiter med millimeterpassning ut under kylaren, och expansionskammaren har lite mer marginal.

Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det :krama
Det där ser helt klart ut som en bra vinterprojekt. :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det :krama

Jag skulle behöva boka in en tid hos dig och få ett avgas svetsat till nya motorn då den använder en nyare generations topp än vad chassit är och få en uppsättning kylare tillverkade som passar innanför 30L tanken....

Har precis betalt in anmälningsavgiften till Rallye Touareg i Marocko så studentplånboken är tom och pappas konto för välgörenhet till son går nog inte att äska mer pengar ur så befintliga kylare får nog duga ett race till...:näsblod
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag skulle behöva boka in en tid hos dig och få ett avgas svetsat till nya motorn då den använder en nyare generations topp än vad chassit är och få en uppsättning kylare tillverkade som passar innanför 30L tanken....

Har precis betalt in anmälningsavgiften till Rallye Touareg i Marocko så studentplånboken är tom och pappas konto för välgörenhet till son går nog inte att äska mer pengar ur så befintliga kylare får nog duga ett race till...:näsblod

Hej!

Detta var en riktigt positiv överraskning! Tummen upp för dej, och stort lycka till i racet! Hoppas du har lust att efter hand berätta om dina förberedelser, och hur du tränar inför detta osv. Vore skitskoj att få höra om.

:tummenupp

/Lasse

Porrigt snyggt. Men det som saknas är ett guldeloxerat VHM-topplock. Det vore pricken över i:et.

Vore snyggt, helt klart! Men jag kör nog vidare på denna setup till den här motorn, den har ju visat sig funka utmärkt, så jag lägger dom slantarna på hästfoder istället...:huvet dessutom är förbränningsrummet i denna topp en kopia av en VHM-insats jag fick låna av Nordgren att mäta av.



/Lasse
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nytt kolvkit installerat. Kompet ar oerhort, paminner om en Zabel 700cc...typ.
Squishet hamnade denna gang pa 0,64 mm. Riktigt skoj ar det att anvanda mitt hemgjorda matverktyg, funkar suverant bra. Forst nollstalls verktyget mot en plan platta, sedan mater jag vid TDC avstandet kolvtoppens periferi/cylinderns topplan. Denna gang med en 0,6mm fotpackning blev det 0,29mm. Darefter mater jag avstandet toppens bottenplan/squishdjupet i dess periferi, denna topp ligger pa 0,35mm. Klamspalten 0,29+0,35=0,64mm.

En ny reedventil akte pa, den gamla var aningen sliten i det pavulkade gummit pa nat stalle.

En bild ocksa pa min hemgjorda avgasstos med o-ringar istallet for den kassa 'crinkly seal' -packningen. Tatt som ett grodarsle.

Till sist en titt in genom insuget pa overgangen mellan vevhuset och cylinderns overstromnings kanaler. Ser bra ut; ingen kant eller packning i vagen.

Det ar en ren frojd att ha fatt lite tid att leka i garaget igen :tummenupp
 

Bifogat

  • rvf 188.jpg
    rvf 188.jpg
    72.2 KB · Visningar: 108
  • rvf 195.jpg
    rvf 195.jpg
    102.6 KB · Visningar: 95
  • rvf 189.jpg
    rvf 189.jpg
    193.9 KB · Visningar: 109
  • rvf 184.jpg
    rvf 184.jpg
    138.5 KB · Visningar: 96
  • rvf 178.jpg
    rvf 178.jpg
    144.6 KB · Visningar: 99
  • rvf 174.jpg
    rvf 174.jpg
    131.1 KB · Visningar: 94

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Hej alla!

Har hamnat grymt mycket snett i arstiderna, hastar och hus har liksom tagit hela sommaren i ar, men nu ar det hursomhelst aktivitet i garaget igen! 2010 blir battre!

/Lasse

Satan va fräckt Lasse! Det ser riktigt snyggt ut. Jag hoppas du har tid för lite hobby på nya jobbet också.
Jobbar du nåt på 400:an eller är det tvitakt som gäller för tillfället?

mvh
Anton
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Det ser ut att ha löst sig för mig med motor problemen.
Det blir en beg motor från England som tagits från Japan.
Det är bara att hoppas den är ok:)
 

Bifogat

  • TZ motor Japan.JPG
    TZ motor Japan.JPG
    142.7 KB · Visningar: 123

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Satan va fräckt Lasse! Det ser riktigt snyggt ut. Jag hoppas du har tid för lite hobby på nya jobbet också.
Jobbar du nåt på 400:an eller är det tvitakt som gäller för tillfället?

mvh
Anton

Hej Anton!

Har lovat mig sjalv att inte sa mkt som rora V4:an innan dessa tva RS-motorer ar helt klara. Blir for mkt motordelar i mitt lilla patetiska garage annars..!

/Lasse

Hej!

Det ser ut att ha löst sig för mig med motor problemen.
Det blir en beg motor från England som tagits från Japan.
Det är bara att hoppas den är ok:)

Haller tummarna att den ar frisk :tummenupp
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Här kommer bilder på den monterad och kåporna på plats, samt bild när underkåpan är borttagen. Den intresserade ser att en hel del kylararea var gömd när jag provkörde kylaren med superbt resultat som jag ser det. :D

Avgasporten smiter med millimeterpassning ut under kylaren, och expansionskammaren har lite mer marginal.

Behöver du en kylare gjord finns det säkert utmärkta möjligheter för det :krama



Är det Åke Dahlis`s gamla hoj du har?
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Ojoj, med avgasport och allt :). Är det något kit eller hade de gamla TZorna (alltså125) avgasport :va?

Jaja lycka till med den maskin :tummenupp.

Ja dom hadde det 94,95,96 o 97 sen tog dom bort porten.
Hadde du en 98?
Borrningen ändrades till kvadratisk okså 54*54mm
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Ja dom hadde det 94,95,96 o 97 sen tog dom bort porten.
Hadde du en 98?
Borrningen ändrades till kvadratisk okså 54*54mm

Ja :( :gråta, bettan var en 98:a ,varför hade man inte kvar den som regnhoj :gråta. (Jo just d, man behövde ju inte ens slå av i högfartarn på Falken med den...) De uppdaterades rejält precis som Hondorna 98 och sen dess tror jag inte Yamaha har gjort något mer. Synd för de har finfina chassin.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
I kväll såg jag Europas snabbaste TZ250 i nästan färdigt skick...det var så man blev tårögd. :) Hoppas, hoppas, hoppas...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top