Hej!
Tänkte visa Rolles tandem motor,kallas visst Rotax!!
I beg to differ...
Jag har kassettlåda så det den tas isär annorlunda. Motorn kallas ibland också för aprilia, då de körde med rotaxmotorn och egen portning/rör på cyllarna några år för länge sedan.
Ibland har man varit flitig, visade bilder på hur Tz svingen skulle fixas till lite bättre. Tittade på bitarna och kände bläää, alldeles för tunga. Så några timmar senare hade de ändrat utseende på baksidan men fram för allt minskat i vikt. Ungefär en tredjedel av vikten hamnade i spånlådan istället för på hojen.
Original har äldre yamaha en enda fjäder för piporna, och den sitter helt i framkant. I änden som ansluter till röret har de i princip en M8 skruv fastsatt. Dessa fjädrar går ibland sönder, och numer kan man inte köpa några från yamaha. Och det är rackarns trångt mot vår kylare. Sist jag körde hade inte fjädern orkat hålla emot så röret har åkt iväg från cylindern och eventuellt punkterat kylaren = dyrt, tråkigt och stor vurprisk
Nu gjorde jag en shoppingrunda på bilbutteriks, och den första delen till någon hoj har inköpts därifrån. Nya avgasrörsfjädrar, fick svetsa dit nya krokar på piporna och de sattes lite på sidan för att ge bättre frigång mot kylaren.
Tog man i kunde man få fjädrarna på plats, och de kommer inte ens med en fjäder trasig kunna åka iväg från cylindern.
Kommer bilbutteriks kvalite sparka mig i ansiktet och båda fjädrarna går av på en gång nu eller ska de förvåna
Ser i alla fall väldigt bra ut tycker jag själv, så bra att jag inte orkade fota.
Nackdelen med två hojar är att det är dubbelt så mycket jobb som en hoj
Sist nu på Sm vid Gelleråsen var det vägning, och domen var glasklar. Rotaxen vägde om det var 11 eller 13 kg för mycket
Lättning blir hösten och vinterns projekt, men hur sjutton ska man skala av 11 kg. Laddar jag för 11 kg blir den garanterat inte för lätt, då det vid vägningen fanns max 1 liter bränsle kvar. Ett stort antal av skruvar som håller fast motor, bakram, fotpinneplattor etc är redan titanskruv.
Styrkronorna vet jag är homogena, så lite urfräsning ur dessa bestämde jag mig för. Övre kronan vägde 884gram och nedre kronan 750gram. Tillsammans ungefär 1,5kg. Förhoppningen var att tappa 0.5kg till spånlådan.
Översta kronan fick ta plats på fräsbordet först. En bild mitt i arbetet, den som tittar nogrannt ser att det har försvunnit lite material i alla fall. Och lite mer skulle bort.
Ytterligare lite senare hade den fått lite fickor på baksidan, och en omgång med autosol väntade.
Efter en del svett och svordomar hade det blivit både en lättare krona, samt lite mer puts på den än tidigare. Den som tittar noga ser vad som gör susen i spegelbilden. Lite grövre repor etc bryr jag mig inte om, det är en racehoj som används
Vikten efter lättning blev 616gram, en minskning av vikten med 268gram på övre kronan. Det känns som att ett halvt kilo med nedre kronan är fullt möjligt.
Alla skruvarna som håller ihop kronor etc ska få sig en omgång i svarven, några är lite långa och insexgreppen kan göras kortare. Cliponen sitter med aluskruv så de rör jag inte.
Var faan ska jag hitta ytterligare 10.5kg att skala bort
Varför gick jag inte hem tidigt, tog en dusch och satte mig på en krog drickandes öl
Om man slutade att jobba, tänk vad man skulle hinna meka!