Garagestatus för tvåtaktarna

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Efter tre bandagar utan att hitta problemet varför den endast gör 170km/h så har jag rivit motorn. Ena avgasventilen var halvt uppkäkad av kolven. Tur i oturen så är cylindern prima.Väntar på ny kolv, sen skall vi på det igen :)

Det är givetvis nåt vajsing på avgasventilen, men det är du såklart med på. Bara så du inte klappar i en ny kolv utan att åtgärda felet, menar jag.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Hahaha.. jag har mätt upp alla spel utan att hitta något fel!!! Hjälp mig!!!

Mattias, utan dig hade inte två-takts forumet varit något att ha!!
 
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hahaha.. jag har mätt upp alla spel utan att hitta något fel!!! Hjälp mig!!!

Mattias, utan dig hade inte två-takts forumet varit något att ha!!
Hej:)Det är som Mattias säjer något är fel det handlar bara om tiondelar
så är olyckan framme.Titta på axelbustningarna,stoppklacken på
ventilen är dom ok?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Mera duma nybörjar frågor om RS250...vad ska man ha för kopplings olja, min hoj slirar lite på kopplingen ibland när varvet hamnar på 8k.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Mera duma nybörjar frågor om RS250...vad ska man ha för kopplings olja, min hoj slirar lite på kopplingen ibland när varvet hamnar på 8k.
Hej:)i instruktions boken står det bara Mobil 4 stroke oil!
Jag kör på Agip syntet växellådsolja,funkar utmärkt.
Du kan ha en dålig koppling,lammeller slitna,fjädrarna slut eller dyl.
Hmmm! om sanningen ska fram så varvar jag ej över 7000 rpm på
min RS 250.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hahaha.. jag har mätt upp alla spel utan att hitta något fel!!! Hjälp mig!!!

Mattias, utan dig hade inte två-takts forumet varit något att ha!!

Kolla att alla delar i avgasventilmekanismen är rättvända och att inga hål eller pinnar slitits för mycket. Har du inte gnagt bort all sot-bark som brukar sitta på dom är det läge för det med. Har du ingen manual får du sitta och testa fram vilken kombination av vända delar som ger mest frigång, men samtidigt inte hindrar full öppning (som flickan sa).

Mera duma nybörjar frågor om RS250...vad ska man ha för kopplings olja, min hoj slirar lite på kopplingen ibland när varvet hamnar på 8k.

Jag brukade köra vanlig motorolja för fyrtaktshojar i växellådan.

Om du ska byta lameller tänkte jag återupprepa tipset om att Lelles har piratlameller till Suzuki GS500 (har jag för mig. Cross referenca i deras PDF-katalog) som passar i Aprilia/RGV. Även de styvare kopplingsfjädrarna till den modellen passar. Har du aldrig haft en inflammation i underarmsmuskulaturen förut löper du stor risk med såna fjädrar, men det slirar jävlarimig inte.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Körde banna idag för första gången riktigt med RS250 gick jätte bra!, jävligt skoj väldigt lätt att lägga om kul den m.m gick bra gjorde den också....Men efter ett tags nöttande så börjar den bete sig lustigt...det poffar till i avgas systemet typ...något sa att det låter som den får för lite sopa eller slut på sopa(sopa fanns det), kollade stiften ikväll de såg bra ut ej sura.

Vad är det troligaste felet...låter som om det är från en av cylindrarna men jag kan ha fel, känns som den går på en cylinder(poffar i alla varvtal typ).

Måste lära mig de här 250cc maskinerna... :gnissla
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Körde banna idag för första gången riktigt med RS250 gick jätte bra!, jävligt skoj väldigt lätt att lägga om kul den m.m gick bra gjorde den också....Men efter ett tags nöttande så börjar den bete sig lustigt...det poffar till i avgas systemet typ...något sa att det låter som den får för lite sopa eller slut på sopa(sopa fanns det), kollade stiften ikväll de såg bra ut ej sura.

Vad är det troligaste felet...låter som om det är från en av cylindrarna men jag kan ha fel, känns som den går på en cylinder(poffar i alla varvtal typ).

Måste lära mig de här 250cc maskinerna... :gnissla

Din hoj är väl lite till åren kommen, men när dom är nya sitter det små, små filter i rören på förgasarna där du trycker på bensinslangarna. Kolla om de sitter där och är igensatta.

Sen hävdades det att man skulle köra på reservläget på soppakranen för då har du båda inloppen till kranen öppna, vilket skulle göra att du aldrig skulle kunna köra slangen tom. Jag hissar dock BS-flagga på den.

Oavsett vad är det alltid en god idé att öppna och titta så att kolvar och grejer är hela innan man börjar meka med kring-skit eller köpa en massa tändspolar och gud vet vad.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Sleven skällde oändligt för att mina styrhalvor inte satt riktigt lika (alls faktiskt) så jag har för hans skull nu rättat till det.

Jag tror det ger en sekund på Sviestad, minst.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ibland börjar man fundera på om det verkligen finns hopp, men det är ju flera dagar kvar.

Tillverkade en fixtur för att kunna bearbeta vevaxelbitarna till ganska färdiga bitar :tummenupp

Nåväl, en dag utan något annat vettigt gjort och ett gammalt bensinfat halvfullt med spån resulterade i detta. Ibland funderar man på om inte flaskan vore enklare :va

Och när jag kom på att ta fram kameran var det en cool actionbild jag såg framför mig, det sprutade lilafärgade spånor åt alla håll.
Nu när jag tittar på bilden tror jag själv att jag pausade maskinen medans jag tog bilden.
Tja, bättre att shit happens när jag tar bilder än gör vevaxlar :banana
 

Bifogat

  • fartbild.jpg
    fartbild.jpg
    98.7 KB · Visningar: 98

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sleven skällde oändligt för att mina styrhalvor inte satt riktigt lika (alls faktiskt) så jag har för hans skull nu rättat till det.

Jag tror det ger en sekund på Sviestad, minst.


Varför symmetri när du har mest högerkurvor?

Har du sett en flattrack- eller speedwayhoj som är byggd för att svänga höger :fakta
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vevpartier

Mmm !
Så här ser ett av mina nya vevparter ut.

Special med Wolfram motvikter och ökad slaglängd.

Åtar mig att utveckla nya modeller om behov finns.
MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • VRM Zündapp 44mm..jpg
    VRM Zündapp 44mm..jpg
    144.6 KB · Visningar: 96

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Dök upp en annons på Classic motorrad!Undrar vad den kostar?
 

Bifogat

  • 22572_1439fnEO0rpI0RvI.jpg
    22572_1439fnEO0rpI0RvI.jpg
    32.3 KB · Visningar: 141
  • 22572_1455ocautLbhaghg.jpg
    22572_1455ocautLbhaghg.jpg
    25.3 KB · Visningar: 155

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Mmm !
Så här ser ett av mina nya vevparter ut.

Special med Wolfram motvikter och ökad slaglängd.

Åtar mig att utveckla nya modeller om behov finns.
MVH
Roffe:tummenupp

Fantastiskt fint! Är det inte väldigt komplicerat att balansera hela paketet? Räknar du dig fram, eller är det trial&error som gäller?

Lasse
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
vevaxlar

Hej Lasse !
Det är en flerstegsraket både när det gäller vilka värden man söker och när man tillverkar nya vevpartier.
Dels från racingen så har vi provat fram olika "favorit"balansfaktorer beroende på lutningsvinklar på cylindern samt olika kolvvikter.
Dom värderna är en del i framtagningen av nya vevpartier som simuleras i CAD programmet.
Det är väl inte så märkvärdigt i sig, men det är som att laga god mat.
Man måste ha bra råvaror som bas för att få ett gott slutresultat.

Roffe :tummenupp

vrmcrankzuendapp4speed5.jpg
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Vadan den mycket långa axeltappen? Är detta axlar till Rotax 2-cyl, eller vilken motor? Var köper du wolfram som stånggods? Hur fixeras
tyngderna i skinkan,antar att de kyls innan ipressning?

Kul med folk som vill/kan göra sina egna delar!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top