Garagestatus för tvåtaktarna

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vadan den mycket långa axeltappen? Är detta axlar till Rotax 2-cyl, eller vilken motor? Var köper du wolfram som stånggods? Hur fixeras
tyngderna i skinkan,antar att de kyls innan ipressning?

Kul med folk som vill/kan göra sina egna delar!

Hej !
Nej den här veven är en special VRM Zündapp för 70 och 80 cc racing.
Slaglängd 44 mm.
Jag har flera specialvevar för leverans och andra modeller ligger i pipelinen ;=)
Wolfram finns att köpa i stänger typ 5 10 15 20 mm i diameter.
Det är skiiiiiitdyrt och värre blir det då Kinerserna är dom som säljer det mins dyrt vilket ändå är skitdyrt.
Det är ett elände att såga i oxå..
Jo man värmer veven och lägger tyngderna i frysen.
Sen sitter dom för gott där dom hamnade.

:tummenupp
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Idag ska jag analysera hojen efter den totala förnedringen(går inte bra!)
på Sviesta senast.Gustav O jag är inne på att toppen inte är bra,
lite vatten har åter försvunnit efter bara 5 varv.
Nu byter jag cylinder o topp även ny kolv.Återkommer i ärendet.
"Ill be back" som Arnold skulle ha sagt:)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej:)

Idag ska jag analysera hojen efter den totala förnedringen(går inte bra!)
på Sviesta senast.Gustav O jag är inne på att toppen inte är bra,
lite vatten har åter försvunnit efter bara 5 varv.
Nu byter jag cylinder o topp även ny kolv.Återkommer i ärendet.
"Ill be back" som Arnold skulle ha sagt:)

Den dära Yamahan verkar inte funka nå vidare..? Har du fått köra en hel träning utan krångel nån gång? Den verkar onskefull och självdestruktiv. Köp en Honda!
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Den dära Yamahan verkar inte funka nå vidare..? Har du fått köra en hel träning utan krångel nån gång? Den verkar onskefull och självdestruktiv. Köp en Honda!
:rolleyes:Nä! du har nog rätt den har inte funkat till 100% en
enda gång.Bara då licensen togs blev det ca 18mil.Honda 125GP hoj är modellen när
det ska funka förutom Mattias hoj då:)hehe sorry....

Men nu är cylinder bytt,topp o ny kolv munstycke #480 för inkörning om jag orkar så kommer jag på träningen på Tisdag.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Den dära Yamahan verkar inte funka nå vidare..? Har du fått köra en hel träning utan krångel nån gång? Den verkar onskefull och självdestruktiv. Köp en Honda!

Ääähum!:va
honda.JPG

:D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte för att jag vill förstöra för dig men klassen är egentligen inte öppen för 125:eek:r. Kaspars körde sin på Sviestad men det var ett belsut som tävlingsledningen tog.
Anledningen att klassen inte är öppen för 125:eek:r är att det redan finns klasser för dem i Classic Racingen samt att 250GP blev inbjudna av Supermono då klassen förlorade sin SM-status. 125Gp har ju klar sin SM-status.
Jag kan inte reglerna för 7CF2 men om jag var du skulle jag kolla om du inte kan köra i den klassen istället för din TZ:a borde passa bättre där än i 250GP - som är för hojar mellan 126 och 250 cc.

Mvh Gustav
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
125 klass

Den klassen som kör Honda RS-125 är med därför att det var första året som Honda kom med den modellen 1987.
I och med att chassiet hängde med till 1994 så klämmer man in alla dessa årsmodeller i den gruppen.
Klassen körs på ett norskt reglemente.
Den modellen som TNK har är vad jag vet inte klassad och godkänd för TZ maskinen.
Sen en annan sak Tommy !
Jag tror att det blir alldeles för farligt för dig att komma åkandes med din maskin i 250 gruppen.
försök att välja en annan grupp.
Med hela hjärtat
Roffe:tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eftersom jag inte har någon som helst beslutsrätt i frågan har jag tagit det vidare till de som har för att vi ska få detta utrett och förtydligat.
Återkommer i frågan.
mvh Gustav
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Den klassen som kör Honda RS-125 är med därför att det var första året som Honda kom med den modellen 1987.
I och med att chassiet hängde med till 1994 så klämmer man in alla dessa årsmodeller i den gruppen.
Klassen körs på ett norskt reglemente.
Den modellen som TNK har är vad jag vet inte klassad och godkänd för TZ maskinen.
Sen en annan sak Tommy !
Jag tror att det blir alldeles för farligt för dig att komma åkandes med din maskin i 250 gruppen.
försök att välja en annan grupp.
Med hela hjärtat
Roffe:tummenupp

Då 250Gp kan få åka med tex Formula2 där även en tz125 från 1980 (som är rejält långsammare) kan vara med undrar jag varför det skulle bli farligt med en klart nyare och snabbare 125a?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Rev ner min RS 250 idag eftersom den hade börjat gå på en cylinder....det visade sig att främre kolven inte mådde så bra(cylindern såg ok tycker jag)

Vart kan man köpa pris värda kolvar till en RS 250 97a?.

Hur mycket olja kör ni på som blandar själv? 4%?, något mer man ska tänka på när man byter kolvarna?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kolvar

Rev ner min RS 250 idag eftersom den hade börjat gå på en cylinder....det visade sig att främre kolven inte mådde så bra(cylindern såg ok tycker jag)

Vart kan man köpa pris värda kolvar till en RS 250 97a?.

Hur mycket olja kör ni på som blandar själv? 4%?, något mer man ska tänka på när man byter kolvarna?

Vad är skadat på kolven?
Vad tror du är orsaken?
Har du bilder på cylinderloppet?
Vad är prisvärt?
Billigare = sämre
Dyrare= bättre
Är prisvärdhet längre hållbarhet?
Eller som att pissa på sig när det är vinter och kallt?

Jag kör med 4% Motul 800 tillsammans med Aspen Racing.
Funkar skitbra för mig.

Angående toleranser så är det jäkligt viktigt att få rätt kolvar.
:tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad är skadat på kolven?
Vad tror du är orsaken?
Har du bilder på cylinderloppet?
Vad är prisvärt?
Billigare = sämre
Dyrare= bättre
Är prisvärdhet längre hållbarhet?
Eller som att pissa på sig när det är vinter och kallt?

Jag kör med 4% Motul 800 tillsammans med Aspen Racing.
Funkar skitbra för mig.

Angående toleranser så är det jäkligt viktigt att få rätt kolvar.
:tummenupp

Skadan på kolven är bit eller bitar som har lossnat mot avgasporten(ovanför kolvringarna och under kolvringarna"ca 1 cm i höjdled"), är även fundersam varför kolven är typ kapad på insugs sidan längst ner..svårt att förklara men den är gjord det på båda sidorna är det något trim trix?.

Orsaken är troligen = hojen har stått lite för många år jag bytte ej kolvar efter det eller servade den direkt....sen så har jag troligen blandat lite för snålt med olja.

Har ingen bild just nu men ska ta det sen.....

Prisvärd kolvar är kolvar som funkar ok till ett ok pris....ej värsta sorten och ej skräp kolvar....mitt i mellan typ :)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Skadan på kolven är bit eller bitar som har lossnat mot avgasporten(ovanför kolvringarna och under kolvringarna"ca 1 cm i höjdled"), är även fundersam varför kolven är typ kapad på insugs sidan längst ner..svårt att förklara men den är gjord det på båda sidorna är det något trim trix?.

Orsaken är troligen = hojen har stått lite för många år jag bytte ej kolvar efter det eller servade den direkt....sen så har jag troligen blandat lite för snålt med olja.

Har ingen bild just nu men ska ta det sen.....

Prisvärd kolvar är kolvar som funkar ok till ett ok pris....ej värsta sorten och ej skräp kolvar....mitt i mellan typ :)

För mig spontant så låter det lite som att kolven har kantrat och hackat sig in i avgasporten..

Problem nummer två är att har en kolv börjat smeta in aluminiumrester i nicasil och gjutjärn så återstår tyvärr inget annat än att nicasila om cylinderloppet.
Vad som sker är att porerna i loppet är fyllda med aluminium och då kan ingen oljefilm byggas upp där.
det betyder att inom en väldigt snar framtid har du kvaddat en ny kolv igen...
Så har du ränder i röret är det kört.

Jag levererar Wössner Vertex eller Wiseco till mina kunder.
Alla bra fabrikat och kostar ca detsamma.

Ta mycket bilder så får vi se.
MVH
R
:tummenupp
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nytt försök denna helg då det gick åt fanders med Sviestad och årsracet

Kommit på plats i depån CHECK

Satt upp tält, lastat ur, anmält mig, besiktat och blivit godkänd CHECK

Ätit, druckit en öl CHECK

Ändrat utväxling och drevning från Anderstorp CHECK


Snart lägga sig och sova CHECK


Har jag glömt något viktigt?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nytt försök denna helg då det gick åt fanders med Sviestad och årsracet

Kommit på plats i depån CHECK

Satt upp tält, lastat ur, anmält mig, besiktat och blivit godkänd CHECK

Ätit, druckit en öl CHECK

Ändrat utväxling och drevning från Anderstorp CHECK


Snart lägga sig och sova CHECK


Har jag glömt något viktigt?

Ja, jag hade glömt viktiga grejor. Nu är vi två förare som delar hojen denna helg, så den fick nog gå nästan 2 timmar ren körtid i fredags. Men båda förarna hade visst glömt att man ska växla före maxvarv, eller i alla fall snart efter...
Den blev visst lite ledsen att övervarvas närmare 3000 varv en kolv lyckades smeka topplocket och kolvringen klämdes fast lite. Men den startade och gick som den skulle i cirka 5 varv då den la av på en cylinder. Tillbaka i depån felsökning, provstart och den startade och gick som den skulle (visste inte exakt vad som hade hänt än...)
Nästa race pappas tur och samma fel efter 5 varv.
Nu har en ny kolv hittat ett nytt bo och förhoppningsvis går den som en skållad babian på söndag

och förare som växlar vid maxvarv eller högst 1000 varv övervarvning...:död
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jahopp. Då är motorn nedplockad för inspektion efter första året med min 250DAM. Dessa j***a avgasportar har varit ett förtret hela säsongen.Tre kyssar har kolvarna utsatts för! Är så glad att inte ett totalras har inträffat. Nu skall jag beställa flong nya ventiler.

Växellådan ser inte roligare ut(det gjorde den inte förra året heller),hur illa kan pitting skador på dreven se ut innan man bör byta? Veven är också av okänt ursprung, dock är både ramlager samt nedre vevstakslager ok.

Nya tändkablar är beställda, skall beställa toppar med o-ring samt expansionskammare. Jag vill också köpa en reservcylinder samt en vev.

Varför köpte man inte en fräsch hoj från början!?:mad:

Men nästa år skall det bli licens, sen skall jag förhoppningsvis ställa upp i 250GP:banana
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top