Gasturbinhoj = JETeskoj!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Målet för mig personligen är att den väger under 20 kg vilket är exakt vad min australiensiske väns motor väger, får väl se hur det går.:)

Har för mig att jag läste att Wallis motor vägde minst något kilo under 20 och att din motor var något lättare än hans halvvägs genom bygget. Har jag fått alzheimers eller har Wallis konstruktion fläskat på sig av uppdateringarna han gjort?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har för mig att jag läste att Wallis motor vägde minst något kilo under 20 och att din motor var något lättare än hans halvvägs genom bygget. Har jag fått alzheimers eller har Wallis konstruktion fläskat på sig av uppdateringarna han gjort?

Ingen aning, men jag vet bara att han precis klarade av att skicka den i ett paket med 20-kilos begränsning.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ingen aning, men jag vet bara att han precis klarade av att skicka den i ett paket med 20-kilos begränsning.

Wallis skrev:
The 10/98 came in at ~19 Kgs , just light enough to be sent by Post , they have a 20 Kg limit .

Biten om att din var lättare halvvägs genom bygget var nog däremot alzheimern men:


johansson on Feb 22 skrev:
...with everything in place it will weigh perhaps 16-17kg. Not bad.

Nu har du något att leva upp till.

:CreepyStalker
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan också, det finns alltså nån som faktiskt läser allt dravel man skriver...:gnissla

Hursom, jag härdade coatingen och skruvade ihop motorn.

JU-01747.jpg


Sen var det dags för sanningens minut, fram med badrumsvågen och............16.5kg! Vi har en vinnare i Adde1986!:banana

JU-01748.jpg


Inte illa alls, jag borde alltså komma undan med runt 30kg totalt för hela hojmotorn beroende på hur bastant växellådan blir.

Adde, skicka ett PM med detaljerad info huruvida du är en tjocksmock eller smal som en tarm tillsammans med hemadress så postar jag iväg en tröja när dom nu blir gjorda.:tummenupp
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Kanske lite korkat och ogenomtänkt, men varför används inte turbiner mera även i civila fordon?
En komplett motor på motsvarande cirkus 150hk som väger in under 20kg?
Är det ljudnivå som är det stora problemet?
Urusel verkningsgrad?
Jetströmmen är ju förstås också ett litet bekymmer.
 

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Kanske lite korkat och ogenomtänkt, men varför används inte turbiner mera även i civila fordon?
En komplett motor på motsvarande cirkus 150hk som väger in under 20kg?
Är det ljudnivå som är det stora problemet?
Urusel verkningsgrad?
Jetströmmen är ju förstås också ett litet bekymmer.
Svårt att regla uteffekten med bibehållen verkningsgrad och funktion.

//Kompisen
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Svårt att regla uteffekten med bibehållen verkningsgrad och funktion.

//Kompisen
En vettig växellåda borde kunna lösa det(variomatic liknande), eller?
Vi hade en turbinhybrid för en 10-12år sedan, den användes förvisso till att driva en generator och framdriften gick med el-motor(er), turbinen rasslade och gick på 30k rpm konstant.
Den kom inte längre än till prototypstadiet innan den blev lagd i malpåse då den nya ägaren(Ford) inte riktigt trodde på miljöbilar.

Jag antar att summan av nackdelar är större än vinsten, annars hade vi nog sett en del sådana lösningar.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Svårt att regla uteffekten med bibehållen verkningsgrad och funktion.

Tycker nog det är lika bra att all trafik far fram i 200 knycks marschfart :)

Men för en hybridbil borde det väl fungera?
Batterierna laddas och svänghulet snurras igång med en jetturbin vid behov.

OT: Hur tas kraften ut från ett svänghjul för övrigt utan stora effektförluster i kraftöverföringen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är nog jäkligt svårt att få igenom en turbindriven bil med dagens miljökrav.

Sen är ju gasturbiner rätt skrymmande för sin effekt, man pratar ofta om vikt/effektförhållandet men mer sällan om hur mycket plats dom faktiskt tar. Du får aldrig plats med en 500hk turbinmotor i en hojram till exempel men en överladdad fyrtaktare går fint att knö dit.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu hoppas jag att motorn håller ihop så jag kan börja bygga på kraftturbinen, det ska bli riktigt skoj och med det påbörjat kan jag även fortsätta med rambygget eftersom de tu går lite hand i hand.:tummenupp

Tyvärr har ommålning av köket högre prio (inte enligt mig iofs...) än uppstart av gasturbinen men inom några veckor borde jag ha hunnit plocka ihop det sista och gjort den klar för att startas en fjärde gång.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Det är nog jäkligt svårt att få igenom en turbindriven bil med dagens miljökrav.

Sen är ju gasturbiner rätt skrymmande för sin effekt, man pratar ofta om vikt/effektförhållandet men mer sällan om hur mycket plats dom faktiskt tar. Du får aldrig plats med en 500hk turbinmotor i en hojram till exempel men en överladdad fyrtaktare går fint att knö dit.

Men OM nu din lämnar uppåt 150hk, säg att en turbin med dubbla din size lämnar stadiga 150hk, då borde väl det räcka gott och väl till att driva en generator i en bil, och turbinen är ju då väldigt liten. Självklart får man ju lösa framdriften elektriskt, något mekaniskt är väl inte att tänka på.

Men då borde det ju fungera? För mer hk lär väl inte behövas? Eller är vridmomentet så dåligt så det inte räcker att driva en generator för att driva hjulen och ladda ett back-up batteri?....

Sen är väl gasturbinen ytterligare en fördel eftersom den i pricip går att köra på allt möjligt blask om jag fattat rätt?

Sorry för lite offtopic men blev lite spekuleringskåt nu
 

Adrian_dahlquis

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Finspång
Hoj
2004, Kawasaki Z750
Det är nog jäkligt svårt att få igenom en turbindriven bil med dagens miljökrav.

Sen är ju gasturbiner rätt skrymmande för sin effekt, man pratar ofta om vikt/effektförhållandet men mer sällan om hur mycket plats dom faktiskt tar. Du får aldrig plats med en 500hk turbinmotor i en hojram till exempel men en överladdad fyrtaktare går fint att knö dit.

Möjligen är det så att en GT är skrymmande vid låga effekter (<1MW), men det beror nog framför allt på att de inte har sattsat på denna marknad. För om man sen tittar på effekter över typ >1MW så är de klart mer kompakta än t.ex. diesel motorer. (Ett utav få argument de har mot diesel motorer i fartyg (dvs vikt och volym v.s. Power). Vet att man kan visa analytiskt att de är ca 8 ggr mer kompakta än en sugmotor. (orkar inte lete upp någon bra ref & härledning just nu, men typ ", "The power density of a modern aeroderivative gas turbine is about 1,500 kilowatts per cubic meter, compared [with] only about 80 kilowatts per cubic meter for a marine, medium speed diesel engine, "http://www.memagazine.org/backissues/membersonly/july98/features/luxury/luxury.html"

"he first advantage is the gas turbine significantly superior power density. In general, the same volume of gas turbine power is one-third to one-fifth of the diesel engine and about one-fifth to one-tenth a steam turbine. This is because the gas turbine itself is a continuous rotating compact structure. The small size, and high power is very suitable for small ships where the speed requirement is high."
http://www.globalsecurity.org/military/world/china/plan-propulsion.htm

Så det stora problemet är nog framför allt att de är svåra att göra körvänliga för ryckiga körcykler som bil/mc kräver.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men OM nu din lämnar uppåt 150hk, säg att en turbin med dubbla din size lämnar stadiga 150hk, då borde väl det räcka gott och väl till att driva en generator i en bil, och turbinen är ju då väldigt liten. Självklart får man ju lösa framdriften elektriskt, något mekaniskt är väl inte att tänka på.

Men då borde det ju fungera? För mer hk lär väl inte behövas? Eller är vridmomentet så dåligt så det inte räcker att driva en generator för att driva hjulen och ladda ett back-up batteri?....

Sen är väl gasturbinen ytterligare en fördel eftersom den i pricip går att köra på allt möjligt blask om jag fattat rätt?

Sorry för lite offtopic men blev lite spekuleringskåt nu

Visst skulle det väl fungera, men jag har svårt att se vinningen i det.

Typ som att ha en tändkulemotor som driver en vattenpump som driver en liten peltonturbin som spinner upp en generator som kör en fläkt som blåser hojen framåt...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men OM nu din lämnar uppåt 150hk, säg att en turbin med dubbla din size lämnar stadiga 150hk, då borde väl det räcka gott och väl till att driva en generator i en bil, och turbinen är ju då väldigt liten. Självklart får man ju lösa framdriften elektriskt, något mekaniskt är väl inte att tänka på.

Men då borde det ju fungera? För mer hk lär väl inte behövas? Eller är vridmomentet så dåligt så det inte räcker att driva en generator för att driva hjulen och ladda ett back-up batteri?....

Jag tar mig friheten att svara i mäster _Johansson_s ställe, jag har iaf lite koll på elfordon.
Visst skulle det funka, faktum är att motorn inte skulle behöva lämna mer än kanske hälften av 150hk om man har ett mindre batteri att stödja sig på för acceleration. Frågan är hur mycket plats/vikt som går åt till en gasturbin OCH generator OCH elmotor OCH motorstyrning OCH batteri OCH kablage osv. Elgrejer som kan driva en bil med godkänd prestanda är inte jättesmå. Men det skulle absolut gå. Och det skulle vara sjukt coolt naturligtvis.

Om det skulle gå att få tillräckligt bra effektivitet/förbränning för att klara dagens krav på bränsleförbrukning och avgasutsläpp får någon annan spekulera i.

edit: Mäster hann före med postningen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Typ som att ha en tändkulemotor som driver en vattenpump som driver en liten peltonturbin som spinner upp en generator som kör en fläkt som blåser hojen framåt...

Tändkulans härligt terapeutiska dunkande utan den ganska ryckiga gång man lär få av ett hjul drivet av en motor på 200rpm?
Sätt det i ett sporthojschassie och jag köper DIREKT!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Appropå sporthojschassie:
Hur långt kommer motor/växellådspaketet bli?
Jag har tillgång till en KTM RC-8 utan motor som vi så småningom skulle kunna testmontera grejjerna i och ta några varv på Gelleråsen. Bara på skoj för att se om det blir körbart.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Appropå sporthojschassie:
Hur långt kommer motor/växellådspaketet bli?
Jag har tillgång till en KTM RC-8 utan motor som vi så småningom skulle kunna testmontera grejjerna i och ta några varv på Gelleråsen. Bara på skoj för att se om det blir körbart.

Förmodligen inte mycket under metern, med gasturbin, kraftturbin, växelhus och vinkelväxel blir det ett rätt långt paket.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Visst skulle det väl fungera, men jag har svårt att se vinningen i det.

Typ som att ha en tändkulemotor som driver en vattenpump som driver en liten peltonturbin som spinner upp en generator som kör en fläkt som blåser hojen framåt...

På en hoj finns det nog få fördelar med gasturbin/elektrisk drift men i bil tror jag det hade kunnat fungera ypperligt, om man förutsätter ett system där gasturbinen inte behöver gå konstant, framförallt kombinerat med hjulmonterade elmotorer. Om man tänker sig en gasturbin vars enda funktion är att ladda batterierna, så kan gasturbinen när den väl går alltid gå vid sitt mest optimala varvtal, och därmed ge bästa bränsleförbrukning, samt att den är betydligt kompaktare än en konventionell förbränningsmotor. Jag antar att man skulle kunna koppla generatorn direkt på gasturbinens axel, dvs, man skulle kunna utesluta kraftturbinen? Hur som borde det ge ett kompakt kraftpaket, som man lättare kan placera där man vill. När den inte behövs (dvs när batterierna är tillräckligt laddade) är den helt enkelt avstängd. Genom hjulmotorerna slipper man också problematiken med transmissionsaxlar.

Nåväl, inte meningen spamma OT, men helt poänglös tycker jag inte att konstruktionen med en seriehybrid med gasturbin är :)


-edit- ja, ganska precis som konceptbilen som Jonte länkar till ovan...
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top