Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har det med gasturbiner att göra är det inget spam.:)

Fixade frigången på kompressorn idag, två 0.5mm packningar klipptes till och lades mellan hus och diffusorhölje.

JU-01750.jpg

Sen drogs det ordentligt med Locktite så inget lossnar, har tröttnat på sånt nu...:gnissla

JU-01751.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gör om gör rätt. Det blev rivning idag då jag lyckats vrida av anslutningen till startluften, ett 6mm hydraulrör med utvändiga gängor dragna var visst för klent...

JU-01752.jpg

Jag passade även på att bygga om anslutningarna för dieseln och gasolen då dom är gjorda på samma sätt, först kapades dom med rörskärare...

JU-01753.jpg

...sen svarvades nya rostfria anslutningar till...

JU-01754.jpg

...som sedan svetsades fast och blev så här tjusiga!:)

JU-01755.jpg

När jag liks har rivit motorn ska jag gå igenom alla tätningar och leta läckage, jag har en teori om att den onödigt höga avgastempen beror på att det läcker luft någonstans där det ska vara tätt. Runt O-ringen som tätar motorhöljet exempelvis.

JU-01756.jpg

Är det någon som vet var man får tag i 4.5mm O-ringssnöre i silikon? Jag har hört mig för på de ställen i stan som jag kan tänka mig att det kan finnas men det verkar inte ens gå beställa...:gnissla

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det någon som vet var man får tag i 4.5mm O-ringssnöre i silikon? Jag har hört mig för på de ställen i stan som jag kan tänka mig att det kan finnas men det verkar inte ens gå beställa...:gnissla

Ring Kuntze, dom är ruskigt bra på plast, gummi och packningar. Vet inte om dom har minimiorder eller avgifter för att skicka saker, säg till isf så handlar jag och skickar upp.

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat

Har du kollat med Momentum? Dom har massa gummi relaterade produkter... men inte sådant som tanten kanske vill ha :hihi

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

http://www.lamisa.se/ kan ha
Du kan maila Lasse S (ägare) och fråga, bilsportnörd så han bör vara behjälplig, hälsa från steffe@rejsa att hans lilla hund kan bli spöad av Eddie & Alfons om han inte ställer upp :)
(bekant från hundpromenad ;) )

Edit: mailade Lasse och tipsade om din tråd, silikonsnöre verkar finnas enligt deras hemsida iallafall

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag passade jag på att fixa baksidan av motorhöljet, 6 bultar var för lite så jag dubblade det för att få riktigt tätt mellan flänsarna.

JU-01757.jpg

JU-01758.jpg

JU-01759.jpg

Och så här blev det, största fördelen är att jag kan plocka loss både motorhölje och turbinhus i ett stycke vilket syns på bilden nedanför.

JU-01760.jpg

JU-01761.jpg

Sen helsvetsade jag tändstiftsgängan och dräneringsgängan, dom var bara punktade tidigare och det var otätt mellan punkterna vilket inte tolereras!

JU-01762.jpg

Vi hade lite skoj idag också, polarna i Svarthålet Racing skulle till att testa deras 1/2-skale Argus V1 pulsjetmotor så vi åkte dit och hälsade på.

Svarthlet3.jpg

Motorn ville inte starta för reedventilerna visade sig vara aningen för styva för att öppna riktigt så material till nya 0.05mm tunnare är beställt, ska bli spännande att se hur det blir.:tummenupp

http://youtu.be/UqdOmcCJOO8

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Idag passade jag på att fixa baksidan av motorhöljet, 6 bultar var för lite så jag dubblade det för att få riktigt tätt mellan flänsarna.

Vi hade lite skoj idag också, polarna i Svarthålet Racing skulle till att testa deras 1/2-skale Argus V1 pulsjetmotor så vi åkte dit och hälsade på.

Motorn ville inte starta för reedventilerna visade sig vara aningen för styva för att öppna riktigt så material till nya 0.05mm tunnare är beställt, ska bli spännande att se hur det blir.:tummenupp

Är det vanliga carbon reeds så kan man nog tunna ned dom med smärgelduk för att få dom mjukare, det brukar vara tjockt med epoxi på köpesarken.

En dragracing skoter var ju fan lysande som testrigg om man inte har något emot att grilla korven på köpet. :D :banana :brinnerup

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
För att undvika att motorhöljet slår sig när excenterspännena kläms åt kapade jag ut en 0.7mm rostfri remsa som läggs mellan motorhölje och kompressorhus precis framför O-ringen.

JU-01763.jpg

Här syns den på sin plats, inte lätt att ta bra kort på blanka saker...:gnissla

JU-01764.jpg

Sen modifierade jag det bakre motorhöljet lite så de nya bultarna i turbinhuset ryms.

JU-01765.jpg

Till sist passade jag på att leka lite med betpastan jag fick till skänks av presidenten i vår norska fanclub. Bra drag i grejorna, hade inte suttit fel med lite ventilation...:näsblod

JU-01766.jpg

Lite blankare blev det allt, storputsarna Andersson och Peterpain ska inte kommentera tack.:)

JU-01767.jpg

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag formligen älskar den skidburna fläkten som används vid uppstarten där, vilken kanongrej! :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag formligen älskar den skidburna fläkten som används vid uppstarten där, vilken kanongrej! :D

Den är såpass stark att den drar sig framåt i snön av luftflåset, lite efterbränning på utblåsningsluften och det borde gå åka iväg med den tills kabeln tar slut...:D

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Svarthålets snöskottningsmaskin var nog en av de roligare jag sett! :yoparty

Får jag byta ut snöskoveln mot den där så är jag nog frivillig alla dagar i veckan att gå ut och skotta innan jobbet.

Kan man be att Hr Johansson gör en microvariant man kan sopa av bilen med också? Jag brukar iofs använda gasolbrännaren på rutorna när jag glömt motorvärmaren men det är ju utvecklingsbart det med...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ni norrlänningar är så jävla sköna, jag ska fan söka mig tillbaka till rötterna i östersund!:D

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO