Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har apropå något annat gjort upp med farsan om att kastbyta svarvar så nu snart slipper jag min sketna kinessvarv! 2.3m lång och ett par ton tung så risken är att jag måste riva ut en vägg i garaget för att få plats med den.:D

Svarv2.jpg

Tjo!

Fan, då är ju inte min svarv störst längre...:gnissla Grattis, ser ut som en kul leksak! Kan du montera fräsen ivanpå den här också eller hur ska du lösa det?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
:banana:banana:banana:banana:bananaFem glada bananer för en schysst svarv!

Märke? italienskt?

Japp, det här är vad som står på en av skyltarna enligt farsan:

UCIMU. ITALY. Nr 79472
175
PIETRO PONTIGGIA
Legnano Italia
Stenbergs Nässjö

Sen skadar det ju inte direkt att jag får med en supportslip, stöddocka och lite annat smått och gott, funderar även på att bygga på digitalskala på toppsliden eftersom plats finnes.:tummenupp

Har du en till? :hihi

Tyvärr.:)

Vad hade du för svarva innan?

En liten bänksvarv från DUAB, en BVB25L. Funkar fint till mindre jobb men jag har pressat gränserna med den ett tag nu så det ska bli sjukt grett med en större svarv.

Fan, då är ju inte min svarv störst längre...:gnissla Grattis, ser ut som en kul leksak! Kan du montera fräsen ivanpå den här också eller hur ska du lösa det?

Tackar! Montera fräsen ovanpå svarven?:va

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Fan också :hihi Jag vill ha en, men vetefan hur det skulle gå till att få in den i mitt garage. Du har ju sett garaget :rodnar Inte mycket plats över... men oljetanken ska snart nibblas ner och väggen till förrådet ska slås ut så snart kanske det blir plats :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar! Montera fräsen ovanpå svarven?:va

Ja, har du inte haft det så innan?:va Jag har för mig att jag sett att du fräst spår i svarvade grejer medan de sitter uppmonterade i svarven... Kan jag kan ta fel :)

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Om du öppnar upp din "nya" svarv så kommer du se hur du bör göra med din vinkelväxel, oljesprut i kuggingrepp OCH alla lager, sprejjar du bara kuggen så kommer de yttre lagrena gå torrt o väldigt varmt med känt resultat..........

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Blev lite småplock idag, borrade oljereturen i lagerhuset och fräste ur en ficka i diffusorplattan så banjokopplingen till oljeanslutningen går fri.

JU-01-111.jpg

JU-01-112.jpg

JU-01-114.jpg

JU-01-117.jpg

Det var nog typ första bilden i detta inlägget som jag i min ungdomliga enfald antog föreställde fräsen monterad ovanpå svarven för fräsning av spår i svarvade detaljer. Men nu ser jag ju att det inte är en svarvchuck utan ett rundmatningsbord biten sitter uppspänd i... Fel av mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du öppnar upp din "nya" svarv så kommer du se hur du bör göra med din vinkelväxel, oljesprut i kuggingrepp OCH alla lager, sprejjar du bara kuggen så kommer de yttre lagrena gå torrt o väldigt varmt med känt resultat..........

När det är lite snurr på en växellåda så brukar det räcka att få smörja på kuggarna, så skvätter det runt överallt.
Långsamgående lådor som doppar kuggarna i oljebad brukar däremot tappa smörjningen när man stressar dem.
Smörjan slungas av innan kuggarna går i ingrepp.
Ett munstycke som sprutar på olja strax innan ingreppet är absolut bäst.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Det var nog typ första bilden i detta inlägget som jag i min ungdomliga enfald antog föreställde fräsen monterad ovanpå svarven för fräsning av spår i svarvade detaljer. Men nu ser jag ju att det inte är en svarvchuck utan ett rundmatningsbord biten sitter uppspänd i... Fel av mig.

ja somsagt det är bara ett helt vanligt rundmatningsbort/ delningsdocka
JU-01871.jpg

Till Johansson själv:

Apbra jobbat som vanligt. Går inte att få hejd på dig med något mindre än artilleripjäser eller?

Tänkte passa på att bara nämna att jag har tillgång till lite fräsar och svarvar, förhoppningsvis en schysst nc-fräs snart också, så behöver du ha någon liten grej kanske jag kan ställa upp och tillverka den mellan tentor och föreläsningar. Tyvärr får jag inte ta något betalt (verkstadens policy) så jag får bara göra gratisgrejer med andra ord. Synd va?

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Japp, det här är vad som står på en av skyltarna enligt farsan:

UCIMU. ITALY. Nr 79472
175
PIETRO PONTIGGIA
Legnano Italia
Stenbergs Nässjö

Sen skadar det ju inte direkt att jag får med en supportslip, stöddocka och lite annat smått och gott

Gött! nord italien är kända för bra verkstadsmaskiner även om just det märket är okänt för mig.

Ser ut att va tillräckligt heavy dutty för normalt projekt grejande. men du har väl redan kört massor av timmar i farsgubbens svarv såklart.

Supportslip ser man inte var dag! kul tillbehör.:yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
ja somsagt det är bara ett helt vanligt rundmatningsbort/ delningsdocka
JU-01871.jpg

Till Johansson själv:

Apbra jobbat som vanligt. Går inte att få hejd på dig med något mindre än artilleripjäser eller?

Tänkte passa på att bara nämna att jag har tillgång till lite fräsar och svarvar, förhoppningsvis en schysst nc-fräs snart också, så behöver du ha någon liten grej kanske jag kan ställa upp och tillverka den mellan tentor och föreläsningar. Tyvärr får jag inte ta något betalt (verkstadens policy) så jag får bara göra gratisgrejer med andra ord. Synd va?

Perfekt! Jag skickar ritningar på lagerdelen till kraftturbinen, stödlagerhållaren till vinkelväxeln och foten till vinkelväxeln. Sofflocket here I come!:banana

Gött! nord italien är kända för bra verkstadsmaskiner även om just det märket är okänt för mig.

Ser ut att va tillräckligt heavy dutty för normalt projekt grejande. men du har väl redan kört massor av timmar i farsgubbens svarv såklart.

Supportslip ser man inte var dag! kul tillbehör.:yoparty

Låter bra att en sakkunnig ger tummen upp, jag har knappt rört den svarven innan pga att den stått 20 mil bort och att jag inte haft någon anledning tidigare då min lilleputt räckt gott och väl.

Supprotslipen lär väl inte bli dagligen använd men det är helt klart en sån där bra att ha-pryl som kommer till användning en vacker dag.:tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nu när du fått en så fin maskin kan du väl vara bussig att smsa över lillsvarven till Hufvudstaden !

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
En liten bänksvarv från DUAB, en BVB25L. Funkar fint till mindre jobb men jag har pressat gränserna med den ett tag nu så det ska bli sjukt grett med en större svarv.

Hört mycket dåligt om ''kina svarvar'', men du har uppenbarligen bevisat att dom funkar mer än bra.

Men det är nog vanligare med skit bakom spakarna än en dålig svarv.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Perfekt! Jag skickar ritningar på lagerdelen till kraftturbinen, stödlagerhållaren till vinkelväxeln och foten till vinkelväxeln. Sofflocket here I come!:banana

Somsagt, om det är någon enkel pryl du kanske behöver som du kanske inte orkar ställa dig och snida till när du kan ägna tiden åt viktigare operationer så kan jag säkert ställe upp med lite supporttillverkning ;)

Inte tillverka resten av hojen :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hur röstar man upp den då?:va Jag tryckte gilla samt rekommenderade den på facebook plus tryckte fem stjärnor iallafall, hoppas att något var rätt:tummenupp :D

Då har du gjort rätt, antalet visningar gångras med antalet stjärnor för att få fram vem som vinner folkets pris.

Somsagt, om det är någon enkel pryl du kanske behöver som du kanske inte orkar ställa dig och snida till när du kan ägna tiden åt viktigare operationer så kan jag säkert ställe upp med lite supporttillverkning ;)

Inte tillverka resten av hojen :D

Attans!:)

Allvarligt, tack ska du ha. Blir det tight i vinter med tillverkningen så kanske jag hör av mig om någon liten legofräsning. Hade du tillgång till NC-fräs sa du?:brynad

asså dem där sparkarna ni håller på med får en att vilja flytta ditt hahaha

Som sagt, nära Mo vill alla bo!:tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har ingen fäschbook så jag fattar inte lajkandet på videotin. Fanns det något annat sätt att rösta på? Är lite disträ så kan bara ta in glasklara anvisningar :crash

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati