Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kewlt, ser fram emot provkörning :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det ska bli riktigt intressant, med relativt lågt förbränningstryck och 25% vatten blandat i metanolen borde tempen inuti motorn hålla sig nere såpass att aluminiumen inte smälter.

Så länge motorn tänder kommer det bli en intressant film oavsett om motorn överlever eller inte.:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är riskfaktorn vid provkörningen? Kan man "blanda fel" eller på annat sätt skicka hela alltet åt fanders eller är det mer en fråga om huruvida motorn ens tänder eller inte? Finns det en risk den exploderar, eller är det mest dramatiska felet att tändning uteblir? Vore kul att veta mer om vilka krafter det är herrn laborerar med :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det finns helt klart en risk att hela skiten exploderar, skulle det av någon anledning uppstå en tryckskillnad mellan tankarna kan ett intressant scenario uppstå där det råkar tryckas över ett par liter flytande lustgas till metanoltanken. När en sån blandning når motorn lär man få mittbena på rövhåret...:näsblod

Jag har övervägt att använda backventiler på trycksidan men det skulle ställa till det med lustgaspåfyllningen.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kan man inte ha en mindre tank emellan? Tank->backventil->mindre tank-> förbränning. Eller har jag bommat ngt?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Njä, ju mer finesser och krångligheter desto större är risken att nåt faktiskt går åt helvete. Håll det så enkelt som möjligt och ha ett splitterskydd mellan förare och motor är nog ett vinnande koncept.:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Njä, ju mer finesser och krångligheter desto större är risken att nåt faktiskt går åt helvete. Håll det så enkelt som möjligt och ha ett splitterskydd mellan förare och motor är nog ett vinnande koncept.:tummenupp

Som du säkert redan tänkt på, så gäller det att rikta flammor, tryckvåg och splitter åt ett ofarligt håll.
Uppåt till exempel.
Kapsla in helt är sämre.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Attans!:)

Allvarligt, tack ska du ha. Blir det tight i vinter med tillverkningen så kanske jag hör av mig om någon liten legofräsning. Hade du tillgång till NC-fräs sa du?:brynad

Det är lugnt. Bara kul att kunna hjälpa till ibland :tummenupp
Förhoppningen är att jag och några andra ska få lite utbildning och access till en ganska schysst NC-fräs den här hösten ja. Hoppashoppashoppas :gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Som du säkert redan tänkt på, så gäller det att rikta flammor, tryckvåg och splitter åt ett ofarligt håll.
Uppåt till exempel.
Kapsla in helt är sämre.

Hitåt kanske?

1278422732.jpg

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Rikta inte mot FI, då måste jag ju hoppas att motorn sprängs

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Byggde en liten kanon idag när jag hade en timme över, rätt bra tryck i den. Laddas med en polsk FP3 smällare och en svarvad stålcylinder som kula. När jag får tid ska jag testa hur tjockt virke den orkar skjuta igenom, betyligt mer än en tunn plywood i alla fall.:)

http://youtu.be/plPHkqFmWnA

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Rikta inte mot FI, då måste jag ju hoppas att motorn sprängs

Har du inte gjort lumpen pojk!!?????

Man skall Alltid alltid sikta mot den lede FI..
Vår major höll långa brandtal om den hemske FI som fanns till vänster, ....förlåt jag menar öster.

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Så sant! Det är även viktigt att vara redo NÄR kriget kommer, inte OM kriget kommer. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det finns helt klart en risk att hela skiten exploderar, skulle det av någon anledning uppstå en tryckskillnad mellan tankarna kan ett intressant scenario uppstå där det råkar tryckas över ett par liter flytande lustgas till metanoltanken. När en sån blandning når motorn lär man få mittbena på rövhåret...:näsblod

Jag har övervägt att använda backventiler på trycksidan men det skulle ställa till det med lustgaspåfyllningen.

Det låter obehagligt...:näsblod

Herrn får vara rädd om sig helt enkelt, vi vill inte se några olyckor:tummenupp

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det ska vara lite spännande ibland.:)

Ska du provstarta raketmotorn före eller efter gjutningen av växellådshuset? :D Skämt åsido, var försiktig pöjk :rolleyes: Du vet säkert att det kan smälla nåttsåinihelvete när gaser expanderar å det grövsta, men en påminnelse är aldrig fel :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati