Gasturbinhoj = JETeskoj!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Äntligen har jag något att rapportera om som rör ämnet, kamrat Lars-E har donerat en knul SS2343 som jag ska använda för att göra klart kraftturbinhuset med.

Sen har jag fått orderbekräftelsen på vinkelväxeln så nu är den på väg från Tyskland! :banana
Tjo!

Fan vad skoj! Gött! :kär

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ahh, gött att höra! :tummenupp

Det är kanske inget man drar igång "bara sådär"... :hihi Backventil låter som en bra idé. Antar att det är för att metanolen inte ska kunna komma in i lustgastanken av misstag? Det säger kanske mer än "poff" då.

Oooo, flashigt med lastcell! Ingen sån där våg med krokar då. De kan vara lite svåravlästa när det hettar till :hihi

Jaha, 800 spänn är kanske liiiiite saftigt... och då har antagligen inte aluminiumet smält så pass mycket ändå. Kanske bättre med tråkig villaoljebrännare till det då :D

Jo, skulle det råka migrera en liter flytande lustgas in i metanoltanken lär det bli en sjujävulusisk smäll!:D

Det är driftkostnaden som gör att jag chansar och trycksätter tankarna med tryckluft under de statiska testerna, lite riskabelt att skicka in 40-50 bar tryckluft in i en tank full med metanol men jag vill inte slänga ut pengar på fem liter kväve för varje provkörning.:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag kluddat lite färg på bränsletankarna och testriggen, nästa projekt är att göra om trycksättningen lite och skaffa lustgas.

MR-1000143.jpg

Som kylmedie tänkte jag använda spolarvätska, fryser inte och det blir ingen sanering ifall jag spiller det. Hade jag haft glykol istället skulle jag få ett elände med säkerhetskontrollanten om jag sölade massa i depån på isen.

MR-1000142.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Varför är lustgas bättre än syre?
Säkerhet?

Sen är det väldigt opraktiskt med syrgas, rymmer mindre i tanken och man behöver en väldigt högt flödande regulator för att hålla matningstrycket konstant. Flytande syre vore såklart det bästa men det är svårt att köpa och förvara och riskerna med hanteringen blir mycket större.

Tjita1

Guest
Hm, början av tråden handlade om en turbojetmotor, slutet om en raketmotor.. Vad som hände däremellan kan man bara spekulera i, om man som jag inte orkar läsa nästan 100 sidor.. ;)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hm, början av tråden handlade om en turbojetmotor, slutet om en raketmotor.. Vad som hände däremellan kan man bara spekulera i, om man som jag inte orkar läsa nästan 100 sidor.. ;)

Läs alla sidor.
Du kommer inte ångra dig.

JÖHNSSON, jag tänkte lite på fästet till raketmåtårn.
Finns det ingen risk att det böjer sig?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ingen risk, det är två svetsfogar och två M8 som fäster stålplattan i rambalken och "bara" ca 100kg teoretisk dragkraft.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ikväll har jag byggt om trycksättningen så jag har en separat påfyllningsventil för lustgasen och en backventil i systemet, känns som att jag mer än halverade risken för provkörningsfiasko med den backventilen på plats.:)

MR-1000144.jpg

Sen provflödade jag vattenkylningen för att hitta eventuella läckage inuti motorn, men allt var tätt och bra.

MR-1000145.jpg

Nu är det banne mig inte mycket mer än tändningen kvar att fixa innan motorn är klar för provstart!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jasså jag som trodde han skulle stå där med långa tändstickan:brinnerup

Jag har faktiskt köpt en reservtändning på Jula, en stormtändare med lång flexhals som ska sitta precis efter dysan och tända motorn ifall huvudtändningen inte funkar. Inte helt bra att tända där då hela motorn är fylld av bränsle och det kan bli en rejäl tryckspik men bättre än att blåsa ut ett par liter lustgas i onödan.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra.
Hade ju varit jobbigt att få en 500km/h analprob uppkörd där bak :3freak

Snart teststart :yoparty

500 hade nog inte räckt...:skrämd :hihi

Men ja, det är bara tt han är en redig karl som tänker iallafall lite på säkerheten:tummenupp

Provstartprovstartprovstart!:tuttar

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
sådär då har jag för andra gången plöjt igenom den här tråden.

Stort tack för mycket bra läsning!

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
jo det tog lite tid. fast första gången jag läste den var det bara 60 sidor eller nått.

Inge nyheter om växellådan?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
jo det tog lite tid. fast första gången jag läste den var det bara 60 sidor eller nått.

Inge nyheter om växellådan?

Jag gjorde ett tappert försök att läsa igenom tråden från början men kroknade vid sida 16, all heder till dig som nött dig genom alla 99 sidor. Två gånger dessutom!:)

Jag fick ett brev igår från ett kreditupplysningsföretag, dom vill visst kolla upp vad det är för tok som köper en vinkelväxel för över 10 papp bara för att riva ur allt och bygga om den.:D

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag gjorde ett tappert försök att läsa igenom tråden från början men kroknade vid sida 16, all heder till dig som nött dig genom alla 99 sidor. Två gånger dessutom!:)

Jag fick ett brev igår från ett kreditupplysningsföretag, dom vill visst kolla upp vad det är för tok som köper en vinkelväxel för över 10 papp bara för att riva ur allt och bygga om den.:D

Hade det inte räckt med att kolla upp var du bor.

-Matte, kan du kolla upp krediten på denna Herr Johansson, han har köpt en vinkelväxel för en månadslön.

-Han bor i Östersund!

- Jaha, då var det inget.

:hihi

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...