Gasturbinhoj = JETeskoj!

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Det är faktiskt något i den stilen jag har funderat på den senaste tiden, det kommer vara ogörbart att dra ett tillräckligt grovt luftintag runt gaffelbenen så det enda vettiga är att dra ut ett luftintag på varje sida om framgaffeln.

Problemet med uppsprutande is, grus och salt är ändå rätt stort, det vore dessutom fint om insugen satt så det inte sugs in massa skit i motorn ifall hojen skulle läggas på sidan vid en ikullkörning. Kommer kräva en hel del testande innan det funkar som det ska.

Omkullkörningen tänkte jag inte på, har man hunnit upp i lite hastighet så skyfflar det ju in rätt bra med skit innan det stannar, du får sätta stödhjul på sidan :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hitta en kille helt i din smak.
Vad man inte skulle kunna tro var visst att opelar e Real mean speed machines:hihi
View attachment 372495Grundaren av opel himself:banana (tror jag)

Om jag minns rätt , så var familjen opel i stort sett borta från verksamheten innan företaget började bygga bilar.
Annan kuriosa är att Opels logga egentligen är ett luftskepp.
Efter Hindenburg stiliserades symbolen tills bara linjen vid rodret var kvar.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Minimal frontarea är ju/väl det som gäller med tanke på topphastighetssyfte = feta sidointag inte bra. En klurig multikanalig toppkåpa vore grejjen. Men räcker inte det luftflödet får det ju fyllas på från sidorna &så förstås.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Varför promt framifrån, knappast luffarturbo som är målet.
Hur fan satt maskinen i ramen, vilken plats finns ?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo som sagt det krävs lite eftertanke för att det ska bli bra.

5 kg lustgas är fyllt nu i en 15 liters dykartub, jag ville inte fylla mer då tuben saknar sprängbleck.:gnissla

MR-1000152.jpg


Sen har jag köpt en 35kgs bagagevåg på Jula som verkar kanonbra för att väga tuben under fyllningen.

MR-1000151.jpg


Jag hängde upp lustgastuben i taket och testade så allting passade ihop, verkar kunna bli rätt smidigt det här. Jag tänker ställa ut raketmotorn en timme innan fyllningen så det blir lite tryckskillnad mellan tankarna, då borde det inte vara några som helst problem att fylla över lustgasen utan pump.

MR-1000153.jpg


Sen passade jag på att göra lite reklam för firman som jag fyller lustgas hos eftersom jag fick bra rabatt av dom.:tummenupp

MR-1000154.jpg
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Minimal frontarea är ju/väl det som gäller med tanke på topphastighetssyfte = feta sidointag inte bra. En klurig multikanalig toppkåpa vore grejjen. Men räcker inte det luftflödet får det ju fyllas på från sidorna &så förstås.

Nu är det ju ingen fet frontkåpa det snackas om, utan två luftintag som troligen kommer suga in mer luft än vad som pressas mot dem, så det är ju som att inte ha något där alls. Luftintagen ska ju inte vara så stora så de fångar upp luft som segel :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo faktiskt så är målet att fartvinden ska hjälpa till att pressa in luft i motorn, kan ge en hel del gratiseffekt när det börjar gå fort.:tummenupp

Fan, där ser man !

O. Kunnig
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan, där ser man !

O. Kunnig

Det kommer bli rätt stora insugsförluster när hojen står still, långa och relativt smala insugskanaler som stryper lufttillförseln och höjer avgastempen.

När hojen börjar rulla så kommer mer och mer luft tryckas in i insugen (är tanken) tills man kommer till det läge att det faktiskt byggs ett litet övertryck före kompressorhjulet, då blir det mumma för motorn!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kan inte bygga någon form av elfläkt som trycker in luft till motorn då? Som kompensation för de strypande kanalerna vid stillastående drift alltså... Eller det blir dåligt rent viktekonomiskt?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du kan inte bygga någon form av elfläkt som trycker in luft till motorn då? Som kompensation för de strypande kanalerna vid stillastående drift alltså... Eller det blir dåligt rent viktekonomiskt?

Redan på tomgång lär den där väl suga mer än vad någon 12V fläkt någonsin blåst?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Redan på tomgång lär den där väl suga mer än vad någon 12V fläkt någonsin blåst?

Kanske, tänkte väl att allt som blåser bättre än stillastående luft skulle hjälpa (om än lite) men så kanske inte är fallet... JAg bara spånar :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det kommer bli rätt stora insugsförluster när hojen står still, långa och relativt smala insugskanaler som stryper lufttillförseln och höjer avgastempen.

När hojen börjar rulla så kommer mer och mer luft tryckas in i insugen (är tanken) tills man kommer till det läge att det faktiskt byggs ett litet övertryck före kompressorhjulet, då blir det mumma för motorn!:tummenupp

Well lite så är det ju men bara en någelunda rak kanal har ju inte den effekten.
Behövs ju en luftburk där ett övertryck kan skapas innan det gör någon nytta.
Är ju så en luffarturbo funkar.

Kan inte korta breda kanaler direkt från sidorna motverka just de bieffekter du nämner och vara mumma för motorn.
Spånar bara vilt för att eventuellt på något sätt hjälpa till att du lyckas så jävla bra som det bara går !:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kanske, tänkte väl att allt som blåser bättre än stillastående luft skulle hjälpa (om än lite) men så kanske inte är fallet... JAg bara spånar :)

Grejen är väl att jag aldrig kommer att tokvarva gasturbinen stillastående, jag kommer smyga iväg på 70-80% och sen gå på fullt när det börjar gå tungt pga luftmotståndet.

Ett alternativ är att bygga in nån sorts backventil med filter inuti karossen så den får suga åt sig luft bäst den vill tills det går så fort att det blir övertryck i insuget.:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top