Gasturbinhoj = JETeskoj!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu är jag visserligen erkänt dum i huvudet så frågan är normal.
Vinkelväxeln skall vinkelväxla vaddå?
Hurdan blir drivningen till bakdäcket?
Jag gissar Gasturbin->kraftturbin->vinkelväxel->växellåda?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
AHA , Å du plocka sönder den Direkt:gnissla

Nä, den kom i delar. Tydligen var det ett enormt projekt för tyskarna att sätta ihop lådan så jag bad dom skicka upp den oihopsatt så jag skulle få den fortare. Trots det tog det två veckor för dom att skicka paketet från tyskland till Upplands-Väsby, inte konstigt att kineserna vinner mark när europeer har sån strålande service...:gnissla

någon verkar glad? :va

Jamen vafan tror du, jag har ju inte kunnat gjort något på bygget på ett drygt kvartal just på grund av att jag saknat en vinkelväxel.

Nu är jag visserligen erkänt dum i huvudet så frågan är normal.
Vinkelväxeln skall vinkelväxla vaddå?
Hurdan blir drivningen till bakdäcket?
Jag gissar Gasturbin->kraftturbin->vinkelväxel->växellåda?

Gasturbin - kraftturbin - vinkelväxel - framdrev

Växellåda blir det ingen, nog mycket strul utan en.:D

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nä, den kom i delar. Tydligen var det ett enormt projekt för tyskarna att sätta ihop lådan så jag bad dom skicka upp den oihopsatt så jag skulle få den fortare. Trots det tog det två veckor för dom att skicka paketet från tyskland till Upplands-Väsby, inte konstigt att kineserna vinner mark när europeer har sån strålande service...:gnissla

Jamen vafan tror du, jag har ju inte kunnat gjort något på bygget på ett drygt kvartal just på grund av att jag saknat en vinkelväxel.

Gasturbin - kraftturbin - vinkelväxel - framdrev

Växellåda blir det ingen, nog mycket strul utan en.:D

Tack för det. Man är inte alldeles väck således.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Du skall väl ändå sätta dit lite oljespridare, returledningar och grejor?
Har du någon koll på vad kuggspel och sådant skall vara?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Lapplänning i exil.

Det förklarar saken.:)

Du skall väl ändå sätta dit lite oljespridare, returledningar och grejor?
Har du någon koll på vad kuggspel och sådant skall vara?

Oh ja, det ska bli torrsump med tvångssmörjning av kuggingreppet och keramiska lager på ingående axeln. Jag ska kolla upp med säljare vilka kuggspel som rekommenderas, det kan bli lite generösare spel än vanligt med tanke på temperaturerna och varvtalen.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jo som sagt det krävs lite eftertanke för att det ska bli bra.

5 kg lustgas är fyllt nu i en 15 liters dykartub, jag ville inte fylla mer då tuben saknar sprängbleck.:gnissla

Vad ger det för tryck?
För lat för att börja räkna själv....

En 200 bar flaska eller?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad ger det för tryck?
För lat för att börja räkna själv....

En 200 bar flaska eller?

Nitrogen_Oxide_Vapor_Pressure-1.gif

Jäpp, 200 bar.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Well lite så är det ju men bara en någelunda rak kanal har ju inte den effekten.
Behövs ju en luftburk där ett övertryck kan skapas innan det gör någon nytta.
Är ju så en luffarturbo funkar.

Kan inte korta breda kanaler direkt från sidorna motverka just de bieffekter du nämner och vara mumma för motorn.
Spånar bara vilt för att eventuellt på något sätt hjälpa till att du lyckas så jävla bra som det bara går !:tummenupp

Bra att du spånar fram idéer, det är oftast när man har en 3-4 olika upplägg som man kan räkna ut vad som kommer funka bäst.:tummenupp

Jag kommer bygga drivlinan klart först för att se hur pass lång den blir, först då vet jag hur mycket plats jag har över för luftkanalerna framför insuget och kan börja skissa på dom så det är inget som jag ska börja med till veckan direkt.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men du, MiG29:an hade ju stängningsbara luftintag. När de var stängda tog de in luft ovanpå vingen. Detta utvecklades för start genom hinder (fågelflockar, ökenstarter etc.) om jag inte minns fel. Ingen källa på det nu men kollar man bilder på planets ovansida så ser man intagen i vingens framkant.
Med detta sagt så menar jag att det går nog att få fart på equipaget även med "feldimensionerade" luftintag. Nu har du ju ingen EBK iofs :gnissla

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Lite sent påtänkt men 16 tums framhjul (eller ännu mindre?) + navstyrning hade öppnat upp möjlighet för ett riktigt fett och optimalt luftintag. Så jag slår härmed fast tesen "kan man bygga en jet-motor kan man bygga en navstyrning!". :rolleyes:

Bimota-Tesi-Millenium1-small.jpg

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Minimal frontarea är ju/väl det som gäller med tanke på topphastighetssyfte = feta sidointag inte bra. En klurig multikanalig toppkåpa vore grejjen. Men räcker inte det luftflödet får det ju fyllas på från sidorna &så förstås.

Läste just ut boken "Land Speed Duel" som beskriver framför allt Craig Breedloves och Art Arfons jetbilskörningar i Saltöknen i Bonneville. De räknade helt bort luftintagens betydelse för luftmotståndet eftersom bilen "äter" sig fram genom luften, den behöver inte "putta undan" luften framför luftintagen. Deras slutsats, strömlinjeform är överskattat på en landspeedrecord-kärra. OK, hjul och så ska kläs in men motorn ska ha allt den vill ha!
Och om de tänkte rätt då borde det gälla även idag....

Bifogat

• green monster.jpg
    green monster.jpg
    8.6 KB · Visningar: 121

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Läste just ut boken "Land Speed Duel" som beskriver framför allt Craig Breedloves och Art Arfons jetbilskörningar i Saltöknen i Bonneville. De räknade helt bort luftintagens betydelse för luftmotståndet eftersom bilen "äter" sig fram genom luften, den behöver inte "putta undan" luften framför luftintagen. Deras slutsats, strömlinjeform är överskattat på en landspeedrecord-kärra. OK, hjul och så ska kläs in men motorn ska ha allt den vill ha!
Och om de tänkte rätt då borde det gälla även idag....

Helt rätt, ..om jag korrigerar/kompletterar mig lite:
Minimal frontarea, utöver den ämnad åt (för motorn optimal storlek på) luftintag, är det som gäller.
Dvs, allt luftmotstånd/frontarea, som inte kan gagna motorns effekt mer än bromseffekten den orsakar är inte bra. :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Helt rätt, ..om jag korrigerar/kompletterar mig lite:
Minimal frontarea, utöver den ämnad åt (för motorn optimal storlek på) luftintag, är det som gäller.
Dvs, allt luftmotstånd/frontarea, som inte kan gagna motorns effekt mer än bromseffekten den orsakar är inte bra. :)

Då är vi överens juh!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Navstyrning vore fint som snus, rätt mycket jobb bara.:)

Jag monterade ihop växellådan lite provisoriskt ikväll, ingenting är inshimsat utan den är bara ihopsatt för att jag ska kunna måtta ut hur resten av drivlinan ska byggas.

JU-01898.jpg

Ingående drevet på plats!

JU-01896.jpg

Båda axlarna på plats i växelhuset.

JU-01899.jpg

Lådan ihopsatt!

JU-01900.jpg

Med lådan på plats i ramen vinglades kraftturbinen upp så jag kunde se hur det kommer sitta ihop, gott om plats över i ramen och den utgående axeln linjerar finfint med bakdrevet så det känns som det här kommer bli bra.:tummenupp

JU-01901.jpg

Närmare.

JU-01902.jpg

Framifrån.

JU-01903.jpg

Tjo!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Navstyrning vore fint som snus, rätt mycket jobb bara.:)

Jag monterade ihop växellådan lite provisoriskt ikväll, ingenting är inshimsat utan den är bara ihopsatt för att jag ska kunna måtta ut hur resten av drivlinan ska byggas.

Med lådan på plats i ramen vinglades kraftturbinen upp så jag kunde se hur det kommer sitta ihop, gott om plats över i ramen och den utgående axeln linjerar finfint med bakdrevet så det känns som det här kommer bli bra.:tummenupp

Tjo!

Varthän dumpar du avgaserna?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati