Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skrämm inte upp honom nu!!!:brinnerup

Ingen minns en fegis!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen risk, jag är immun mot förmaningstal efter åren boendes hos mor och far.:)

Då jag inte har något gasturbinrelaterat att rapportera om kan jag lika gärna flika in en update på kanonbygget, jag piffade upp den lite och slätborrade pipan till 18mm så nu ska det bli fältskjutning framöver för att se vad den duger till.

Bordskanon1.jpg

Jag har även hört mig för om att låna en kronograf för att kunna räkna ut energin i kulan, får se hur det går.

Bordskanon2.jpg

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Skrämm inte upp honom nu!!!:brinnerup

Ingen minns en fegis!

Känns lite som jag bidragit till att sprida det uttrycket :tungan

Måste återigen påpeka att den här tråden är största anledningen till att kolla in sh, resen följer lixom med när man ändå e här.

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Effektivt sätt att både bli av med myrorna och samtidigt ha ett monument över deras palats :)

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Ingen risk, jag är immun mot förmaningstal efter åren boendes hos mor och far.:)

Då jag inte har något gasturbinrelaterat att rapportera om kan jag lika gärna flika in en update på kanonbygget, jag piffade upp den lite och slätborrade pipan till 18mm så nu ska det bli fältskjutning framöver för att se vad den duger till.

Bordskanon1.jpg

Jag har även hört mig för om att låna en kronograf för att kunna räkna ut energin i kulan, får se hur det går.

Bordskanon2.jpg

Lite inspiration:

German K5 Leopold 280mm Railway Gun firing, WW II.jpg

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Som nybliven? pappa och motorfreak måste du väl ändå kunna bräcka detta och på köpet få ett världsrekord?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Han var duktig på att flina upp sig för kameran i alla fall.:D

MR-1000135.jpg

Nu i afton gjorde jag flödestestet på raketmotorns trycksättningssystem, först fylldes tankarna med vatten så eventuella läckor skulle gå hitta lätt och efter att ha konstaterat att det var tätt överallt skruvade jag dit raketmotorn och provflödade den vid 40 bar.

MR-1000136.jpg

Det jag ville veta var om tryckregulatorn skulle flöda tillräckligt och det gjorde den, så jag är en nöjd filur just nu. Rätt drygt (och snordyrt...) att behöva skaffa en bättre flödande högtrycksregulator annars...:gnissla

http://youtu.be/ml1xQYDCt7g

Tjo!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att det verkar funka!

Liten tanke angående brinntid och sådär bara... Kan du verkligen veta säkert att du har 35 sekunders flöde vid 40 bar när du nu testat med vatten? jag tänker att vattnet flödar trögare än gas vilket skulle innebära längre flödestid än när du kör med gas... Eller? Jag kan ha helt fel, vet inget om tekniken som sådan mer än vad du visat. Bara verkar logiskt på något vis... :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Även lustgasen är ju i flytande form tills den når motorn så det ska stämma hyfsat.

Nu vet jag att lustgasspridarna flödar 0.2L/sek vid 40 bar tryckfall, det jag däremot inte vet är hur högt förbränningstrycket inuti motorn kommer bli. Det sänker tryckfallet över spridaren så i praktiken kanske spridaren "ser" 20-25 bar och flödar därefter.

Kan faktiskt stämma rätt bra det här, beräknat lustgasflöde ska nämligen vara 0.14L/sek. jag har du dessutom möjligheten att höja trycket i bränsletankarna precis som jag vill så det borde gå justera in flödena rätt exakt.:tummenupp

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Klart underhållande. Jag tror nog bäste herr Johansson är minst i denna liga. Lite sponsring från Disco-vera(y) så ska det nog bli tv snart :):Bugar

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Klart underhållande. Jag tror nog bäste herr Johansson är minst i denna liga. Lite sponsring från Disco-vera(y) så ska det nog bli tv snart :):Bugar

EDIT: "Minst i denna liga" kan missuppfattas. "Jag tycker herr Johansson uppnår ett minst lika högt underhållningsvärde på det material han skapar" är mer rätt :)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
EDIT: "Minst i denna liga" kan missuppfattas. "Jag tycker herr Johansson uppnår ett minst lika högt underhållningsvärde på det material han skapar" är mer rätt :)

Hur som helst är kulorna störst, av högvärdigast legering för mekanisk hållfasthet och korrekt härdade samt anlöpta.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
När blir det provstart med soppan den är byggd för? Eller det är kanske redan gjort så det är därför du inte har skrivit sedan igår morse... :näsblod

Kan inte denna motorn extraknäcka som aluminiumsmältare sen när du gjuter? :yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
När blir det provstart med soppan den är byggd för? Eller det är kanske redan gjort så det är därför du inte har skrivit sedan igår morse... :näsblod

Kan inte denna motorn extraknäcka som aluminiumsmältare sen när du gjuter? :yoparty

Ha ha, nejdå jag lever och frodas.:)

Det lär dröja en månad eller så innan motorn är klar för provstart, först ska jag måla stativ och tankar, sätta in en backventil före lustgastanken (hade lite diskussion om det med några polare igår kväll) och lite annat smått och gott. Sen ska samma polare fixa fram en lastcell med datalogg så jag kan mäta dragkraften under körningen.

Det lär bli dyr gjutning det, räknar man ihop lustgas, metanol och kvävgasen till trycksättningen kommer en 10 sekundersrepa kosta ca 800 spänn...:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Äntligen har jag något att rapportera om som rör ämnet, kamrat Lars-E har donerat en knul SS2343 som jag ska använda för att göra klart kraftturbinhuset med.

JU-01890.jpg

Sen har jag fått orderbekräftelsen på vinkelväxeln så nu är den på väg från Tyskland! :banana

JU-01891.jpg

Tjo!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ha ha, nejdå jag lever och frodas.:)

Det lär dröja en månad eller så innan motorn är klar för provstart, först ska jag måla stativ och tankar, sätta in en backventil före lustgastanken (hade lite diskussion om det med några polare igår kväll) och lite annat smått och gott. Sen ska samma polare fixa fram en lastcell med datalogg så jag kan mäta dragkraften under körningen.

Det lär bli dyr gjutning det, räknar man ihop lustgas, metanol och kvävgasen till trycksättningen kommer en 10 sekundersrepa kosta ca 800 spänn...:D

Ahh, gött att höra! :tummenupp

Det är kanske inget man drar igång "bara sådär"... :hihi Backventil låter som en bra idé. Antar att det är för att metanolen inte ska kunna komma in i lustgastanken av misstag? Det säger kanske mer än "poff" då.

Oooo, flashigt med lastcell! Ingen sån där våg med krokar då. De kan vara lite svåravlästa när det hettar till :hihi

Jaha, 800 spänn är kanske liiiiite saftigt... och då har antagligen inte aluminiumet smält så pass mycket ändå. Kanske bättre med tråkig villaoljebrännare till det då :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati