Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå? Det låter i alla fall som nåt heltokigt, även om dom får ut nån procent högre verkningsgrad så lär den där enorma klumpen som sätts på motorn äta upp alla effektvinster och mer därtill...

Nån revolution i klass med jetmotorn som karln påstod blir det nog inte i alla fall.:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå? Det låter i alla fall som nåt heltokigt, även om dom får ut nån procent högre verkningsgrad så lär den där enorma klumpen som sätts på motorn äta upp alla effektvinster och mer därtill...

Nån revolution i klass med jetmotorn som karln påstod blir det nog inte i alla fall.:)

Är det inte en "intercooler" för jetmotorer ? eller snarare "pre-cooler". Genom att kyla luften kraftigt ökar man dess densitet och kompenserar därmed densitetsminskningen på grund av höjden = bibehållen effekt.

Kyler man mer än vad som behövs för att kompensera för höjden kan man köra in mer bränsle = mer effekt

Nu är det ju inte så varmt högt upp så om man kan vinna så mycket med att kyla ner vet jag inte.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå?
Nej, tanken är att ha en värmeväxlare med enormt hög kapacitet som kyler insugsluften.


Är det inte en "intercooler" för jetmotorer ? eller snarare "pre-cooler". Genom att kyla luften kraftigt ökar man dess densitet och kompenserar därmed densitetsminskningen på grund av höjden = bibehållen effekt.

Kyler man mer än vad som behövs för att kompensera för höjden kan man köra in mer bränsle = mer effekt

Nu är det ju inte så varmt högt upp så om man kan vinna så mycket med att kyla ner vet jag inte.

Den måste ju kyla efter kompressorn om det ska vara någon vinst att tala om. I videon sägen dom först att det är en pre-cooler och sedan att den kyler luften från 1000C till -150C så antingen har jag missuppfattat vad en pre-cooler är eller så flyger dom i förvånansvärt varmt klimat.

Varför skulle man gå ut med det här när man redan lagt pengarna på att få det att funka i labbet men ännu inte har en färdig produkt?

Nu hoppas man ju att personerna bakom detta kan mer om både motorer och business än mig, dom jobbar ju ändå med det medan jag bara försöker få fram posten i tid...
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En cool video som läsare av denna tråd och kasnke skaparen skulle ha intresse av.

Kul idé att göra den i genomskinligt bränsle!
Påminner mig om Mythbusters salamiraket som även den bevisar att "Rocket science doesn't have to be rocket science"
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nej, tanken är att ha en värmeväxlare med enormt hög kapacitet som kyler insugsluften.

Den måste ju kyla efter kompressorn om det ska vara någon vinst att tala om. I videon sägen dom först att det är en pre-cooler och sedan att den kyler luften från 1000C till -150C så antingen har jag missuppfattat vad en pre-cooler är eller så flyger dom i förvånansvärt varmt klimat.

Varför skulle man gå ut med det här när man redan lagt pengarna på att få det att funka i labbet men ännu inte har en färdig produkt?

Nu hoppas man ju att personerna bakom detta kan mer om både motorer och business än mig, dom jobbar ju ändå med det medan jag bara försöker få fram posten i tid...

Det där får jag inte in i huvudet hur än jag försöker.:confused:

Om man kyler luften efter kompressorn tar man ju bort energi ur den, energi som måste tillföras i brännkammaren genom att spruta in mer bränsle.

Det är ju också helt fel att påstå att massflödet ökar eftersom luften redan är inuti motorn, ungefär som att påstå att man får ut extra sprit ur en folköl genom att köra den genom kokaren. Mängden sprit tillgänglig är ju redan satt, annat vore ju om man hade ett helt fat öl, kokade det och fyllde upp en ölflaska. Med andra ord om man kyler luften innan den sugs in i motorn.

Väldigt konstigt med andra ord...:va
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Här står lite mer:
http://www.reactionengines.co.uk/sabre_howworks.html

Motorn är i grunden en raketmotor men med möjlighet till syretillförsel via kompression av atmosfärisk luft enl JET-teknologi, istället för medsläpning av flytande syre i tankar. Vilket i sin tur möjliggörs av nämnd kylteknik då "normal"-tempererat syre tydligen smälter sönder en sådan raketmotor.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
rätta mig om jag har fel, men kommer inte trycket inuti motorn sjunka när man kyler den så? är det meningen att få högre densitet? om det är så tanken är, hur mycket vinner man på densitetökningen kontra förlusten i tryck? kompenserar man det med ännu högre laddtryck likt en turbomotor med laddluftkyl?

många frågor, men jag förstår verkligen inte hur man skall vinna på det. :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
och helium kyler insugsluften genom att pumpas runt genom drivning från turbinaxeln? hur mycket effekt lär inte det ta?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
rätta mig om jag har fel, men kommer inte trycket inuti motorn sjunka när man kyler den så? är det meningen att få högre densitet? om det är så tanken är, hur mycket vinner man på densitetökningen kontra förlusten i tryck? kompenserar man det med ännu högre laddtryck likt en turbomotor med laddluftkyl?

många frågor, men jag förstår verkligen inte hur man skall vinna på det. :)

I mach5 borde väl inte tryckfall vara ett problem, ..bara att öka insugsarean efter behov. Som dom anger är det den låga tempen (och inte hög densitet) som är kravet för att motorn inte ska brinna upp. Men man undrar ju som sagt hur mycket energi som går åt till nedkylningen och varifrån/i vilken form den tillförs.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I väntan på något nytt på gasturbinfronten kan jag meddela att jag börjat på rota med trycksättningen till raketmotorn igen, bäst att sätta fart ifall jag ska ha en fungerande motor att köra med på Speed Weekend.

MR-1000130.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fräckt! Har du testkört maskinen ännu eller i vilket stadium är det bygget? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fräckt! Har du testkört maskinen ännu eller i vilket stadium är det bygget? :)

Den är inte provkörd än, siktar på att hinna med det före jul. Kvar att göra är att fixa alla slangar och kopplingar till trycksättningen av tankarna, provtrycka systemet, provflöda med fullt tryck, bygga tändning mm.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
hur fungerar en såndära makapär?

trycker man in två gaser och tänder eld på skiten eller är det något mer hightech? :crash

Den är inte provkörd än, siktar på att hinna med det före jul. Kvar att göra är att fixa alla slangar och kopplingar till trycksättningen av tankarna, provtrycka systemet, provflöda med fullt tryck, bygga tändning mm.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fixade trycksättningen av bränsletankarna ikväll och provtryckte regulatorn, funkar finfint det här.

MR-1000133.jpg


MR-1000132.jpg


MR-1000134.jpg


Tjo!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top