Angående inluftflödet i slutprodukten, ..har du räknat på/någon aning om, hur stor inloppsarea som behövs för att tillgodose motorns behov utan att vara menligt hämmande för potentiell uteffekt?
Nä.
Kanske förbereda fäste för EGT-prob redan nu?
Hur ska du hantera värmen i växelns lagerhus? Har aldrig sett en lösning där man tar ut drivaxeln i hetändan, lite lost.
Den sätter jag i utblåset i tunnplåt senare, det blir den sista biten att tillverka eftersom jag måste veta vart mina ben hamnar innan jag kan räkna ut hur avgaserna ska riktas.
Som Bushido skrev så ska jag bygga en styrning i rostfri plåt som håller utblåsningen från att direkt träffa växelhuset, visst kommer det bli stålningsvärme men den lär vara hanterbar. Det blir dessutom mer utrymme än vad som syntes på det tidigare kortet där jag bara ställt ihop grejorna.
Jag kommer dessutom blöda av nån procent laddluft för att kyla lagringen i växeln så det lär nog vara lugnt, i värsta fall kan jag bygga ett vattensprut som sprutar en vattendimma in mellan avgashus och låda.
Måste jag också buga och bocka, har följt denna tråd länge och måste ge dig all respekt, skicklighet både teoretiskt och praktiskt utav denna värld!
Keep it up!
Tusen tack!
Igår gjorde jag ett ryck med turbinen igen, jag var förbi kamrat Olov och lånade hans Köping för att göra den sista handpåläggningen i svarven.
Jag rensvarvade det rostfria ämnesröret så det centrerade perfekt i kraftturbinhuset...
...och skruvade ihop allt ett antal gånger för att mäta och kolla hur mycket som behövdes ta. Inga ritningar i vanlig ordning utan bara en grumlig idé om hur det skulle bli, precis som det ska vara med andra ord!
Lagerhuset till vinkelväxeln svarvades sen ner tills det fick sugpassning mot turbinhusdelen.
Med allt svarvat så kunde jag sätta ihop grejorna, först på med turbinhöljet på lagerhuset...
...och efter det lades turbinhjulet på plats.
Sist men inte minst åkte den främre delen av kraftturbinhöljet på och frigången för turbinhjulet mättes upp. Allt var precis som det skulle vara så efter en liten mental indiandans kunde jag kånka in knulen i min rostiga Seat Ibiza och vända kosan hem mot Fjäl igen.
Andra sidan.
Väl hemma i garaget igen skruvade jag ihop vinkelväxeln och ställde upp den i ramjiggen för att se hur det skulle bli, fina fisken det här!
Tjipp!