Gasturbinhoj = JETeskoj!

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Jag höll faktiskt på experimentera med en borstlös startmotor till min hojmotor under byggtiden, men jag konstaterade snabbt att det är enklast att hålla sig till luftstart. Minsre risk att paja motorn också då en fastkärvad bendixkoppling ger turbinsallad som ett brev på posten...:gnissla

hehe...
har du kommit till insikt...
:7peta
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att få till en pålitlig varvräknare på hojen var jag tvungen att inse faktum och öppna lädret lite, tidigare har jag försökt fulknåpa ihop en optisk mätare av en billig handhållen varvräknare men det funkar bara ibland och endast när jag har en ny vit färgklutt på kompressorn att mäta på.:gnissla



Innan montaget i kompressorhuset var jag tvungen att göra några avancerade trigonometriska uträkningar för att få borren att titta ut på rätt ställe, jag låter bli att nämna att jag räknade fel och till slut fick fräsa efter ögonmåttet som vanligt...:rolleyes:



En M12x1.25 gäng drogs i hålet för att ett fäste till sonden skulle gå dra dit, sonden är en Borg Warner original som sitter på en modell av deras raceturbos och en aning för lång för att gå dra dit direkt.



Själva sonden är en Eddy Current Sensor och mäter nån sorts magisk strålning från kompressorblad som passerar den, fråga mig inte hur det funkar då aluminium inte är magnetiskt men funka ska det i alla fall göra. Kamrat Olov håller på finula ihop en varvräknare åt mig som sonden ska gå koppla ihop med, den ska även visa temp och tryck på massa olika ställen i motorn och som grädde på moset kunna logga allt på ett SD-minne. Finer pöjk den där Olov!:)



Här syns hålet där sonden sticker in, den mäter även på de inre vingarna så 14 pulser per varv blir det att hålla reda på.



Nu var det mer eller mindre klart med modifieringarna på motorn för den här gången, så fort resten av delarna till startmotorsystemet kommer ska jag bygga fast batterier och styrelektronik på hojen och sätta ihop allt igen.



Tjo!:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Magiska sonder gillar vi...
Det lät knepigt :glömdet


Hur fort snurrar den där elmotorn?
Du har säkert skrivit det men jag har missat det.
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Alla dessa små skruvar mitt i insuget till turbinen verkar lite riskabelt eller, ska dom inte låsas?
En annan tanke jag fick var själva turbinmutterns åtdragningsmoment, det påverkas inte av motorns acceleration?
Det känns som om man gnäller på ditt fantastiska arbete men jag tror att jag som alla andra som följer bygget aldrig skulle förlåta sig om det skiter sig och man höll tyst med en tanke eller idé.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jodå, det blir stark Locktite på allt som inte går trådlåsa. :tummenupp

Kompressormutterns åtdragningsmoment är bestämt från fabrik och vinkeldras, tror inte att rotorns rörelser kan påverka det med tanke på hur jävulskt hårt muttern sitter. Har för mig att det är 130° muttern är dragen efter att den fördragits med någon Nm.

Påpeka på bara, det är mycket jag inte tänkt på med det här bygget så jag är bara tacksam om ni lyfter ett varningens finger ibland. Däremot frågor som "är inte bakhjulet i vägen för jetstrålen" och annat som jag redan svarat på 40ggr slipper jag gärna...:)

Glad påsk på er era kukrunkare, nu ska jag iväg på jobbet och slipa bakskärmsfästena till trajan!:yoparty
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Hej

Känner du Murphy?
Han tror han är min bästa vän även om jag inte vill kännas vid honom.

Vet du om någon annan testat denna typ av sensor med turbiner?
Du vet säkert att det sitter en magnet och en spole runt denna i den sensor du valt inga konstigheter med det. Det du kanske inte vet är att när metall typ turbinblad passerar magnetfältet bildas eddy-strömmar i dessa och dom skapar värme. Troligtvis är detta väldigt lite men det snurrar ju på lite så kanske skall se om och hur mycket detta påverkar. Det som blir värme är den energi som bromsas bort alltså detta kommer bromsa turbinen också.
Det du kan göra om detta är ett problem är att öka avståndet mellan turbin och sensor dock får Olov ev fixa lite känsligare avkänning.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Världsunik räcer var lite intressant beskrivning, stämmer nog in på ca 90% av fordonen på plats. :)

Hej

Känner du Murphy?
Han tror han är min bästa vän även om jag inte vill kännas vid honom.

Vet du om någon annan testat denna typ av sensor med turbiner?
Du vet säkert att det sitter en magnet och en spole runt denna i den sensor du valt inga konstigheter med det. Det du kanske inte vet är att när metall typ turbinblad passerar magnetfältet bildas eddy-strömmar i dessa och dom skapar värme. Troligtvis är detta väldigt lite men det snurrar ju på lite så kanske skall se om och hur mycket detta påverkar. Det som blir värme är den energi som bromsas bort alltså detta kommer bromsa turbinen också.
Det du kan göra om detta är ett problem är att öka avståndet mellan turbin och sensor dock får Olov ev fixa lite känsligare avkänning.

Sensorn sitter ju ursprungligen på Borg Warners turboaggregat så det lär ju funka här också.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett paket med elektroniska mojänger och makapärer dök upp från Hobbyking i veckan.



Nu kan jag börja göra i ordning styrboxen till startmotorn, en aluminiumlåda bockades till och svetsades ihop i förrgår och Olov har lött ihop en Arduino-styrning som jag börjat montera i lådan.



Här sitter Arduinokort, reläer och motorcontroller monterade tillsammans med en Neutrik Powercon bajonettkontakt där batteripacket ska kopplas in.



I förlängningen kommer hojen vara helt självförsörjande så vi slipper ha massa gasoltuber och andra lösa prylar som måste kopplas ihop med hojen vid start, men tills vidare nöjer jag mig med att bygga fast tändningen och startmotorstyrningen och har förvärmningsgasol och startmotorbatterierna löstagbara.



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj


Olov var som ni kan se förbi idag på en kopp kaffe och lite klurande på Arduinokoden till startsekvensen, det behövs inte många komman på fel ställe för att det ska skita sig med programmeringen så han har lite kvällspyssel kvar innan det lirar perfekt.



I väntan på de sista delarna till startmotorstyrningen har jag bockat av ett par saker på listan med saker som kan göras bättre, oljefiltret var i vägen för vänstra knät så det flyttades en aning så jag kan få benet ända in mot ramen.



Jag tog även och monterade fast tändningen på hojen så jag slipper ha en separat låda som ska kopplas in med både tändstiftshatt och Neutrikkontakt, den kontakten kan jag dra en kabel för batteriladdning till senare för att förenkla laddningen i depån.:tummenupp



Här sitter tändbox och tändspole på plats, jag tog en gammal spole från trajan istället för den betydligt klumpigare högeffektsspolen jag hade tidigare. Gnista fick jag ändå så det räcker och blir över för att tända gasolförvärmingen.



Sist av allt borrade jag ett hål i luftburken och klämde dit en kabelgenomföring för startmotorns kablage, jag har köpt kontakter och några meter 8AWG silikonkabel på Ebay så när de dyker upp kan jag fortsätta med den biten.

Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det måste vara gött oha kommit till finlirs fasen.
Solbrillor på, mycke ljus i tunneln nu:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I väntan på de sista prylarna till hojens startmotor håller jag på skrota bort lite onödigheter från Vipern, det sitter en massa grejor på den som endast används när motorn sitter i en flygplanskropp så för att göra det lite mer överskådligt river jag bort sånt och pluggar hålen.



5 kilo rör och ventiler senare...



Trevlig helg på er!:)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top