För att få till en pålitlig varvräknare på hojen var jag tvungen att inse faktum och öppna lädret lite, tidigare har jag försökt fulknåpa ihop en optisk mätare av en billig handhållen varvräknare men det funkar bara ibland och endast när jag har en ny vit färgklutt på kompressorn att mäta på.
Innan montaget i kompressorhuset var jag tvungen att göra några avancerade trigonometriska uträkningar för att få borren att titta ut på rätt ställe, jag låter bli att nämna att jag räknade fel och till slut fick fräsa efter ögonmåttet som vanligt...
En M12x1.25 gäng drogs i hålet för att ett fäste till sonden skulle gå dra dit, sonden är en Borg Warner original som sitter på en modell av deras raceturbos och en aning för lång för att gå dra dit direkt.
Själva sonden är en Eddy Current Sensor och mäter nån sorts magisk strålning från kompressorblad som passerar den, fråga mig inte hur det funkar då aluminium inte är magnetiskt men funka ska det i alla fall göra. Kamrat Olov håller på finula ihop en varvräknare åt mig som sonden ska gå koppla ihop med, den ska även visa temp och tryck på massa olika ställen i motorn och som grädde på moset kunna logga allt på ett SD-minne. Finer pöjk den där Olov!
Här syns hålet där sonden sticker in, den mäter även på de inre vingarna så 14 pulser per varv blir det att hålla reda på.
Nu var det mer eller mindre klart med modifieringarna på motorn för den här gången, så fort resten av delarna till startmotorsystemet kommer ska jag bygga fast batterier och styrelektronik på hojen och sätta ihop allt igen.
Tjo!