Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jorå, men inget motorrelaterat. :)

Väntar på leverans av en oljepump och ska börja svetsa ihop en oljetank, sen är det en hel del kabeldragning och sånt på agendan.

Tänker inte stressa ihop det sista nu när jag varit så noggrann med allt.:gnissla

Alltid nåt:)

I see.

Nej, det känns som onödigt:D Eller hur är det nu Jeremy Clarkson säger? "If something is worth doing, it's worth doing fast":D

Vafan, jag vill också bygga hoj... Istället ligger man här med förkylningen från helvetet och våndas...:( :huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Alltid nåt:)

I see.

Nej, det känns som onödigt:D Eller hur är det nu Jeremy Clarkson säger? "If something is worth doing, it's worth doing fast":D

Vafan, jag vill också bygga hoj... Istället ligger man här med förkylningen från helvetet och våndas...:( :huvet

Får väl se hur mycket det blir gjort i veckan, lilljäntan ligger i feber och fjällan jobbar kväll så det blir nog mer barnpassning än tigsvetsning...:gnissla
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Får väl se hur mycket det blir gjort i veckan, lilljäntan ligger i feber och fjällan jobbar kväll så det blir nog mer barnpassning än tigsvetsning...:gnissla

Lär henne att svetsa så, case closed.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Får väl se hur mycket det blir gjort i veckan, lilljäntan ligger i feber och fjällan jobbar kväll så det blir nog mer barnpassning än tigsvetsning...:gnissla

Jag tycker som pucken. Vafan, du har ju två (ok då, en och en halv) människor som med lite träning kan assistera:tummenupp Du borde kunna bygga färdigt hur fort som helst:D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vara barnvakt åt sjuka barn tar tyvärr tid så:
1, Bygg en schysst kuvös med dubbla skivor av skottsäker lexan.
2, Sätt in en friskluftsanläggning i den.
3, Två kameror i den samt montera videoskärmar på alla upptänkliga väggar i garaget.

Nu kan du meka så mycket du vill samt ha full koll på ungen. :tummenupp

Ta bilder och lägg ut på Vi Föräldrars hemsida och njut av framgångarna :tuttar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, om hon kan svetsa lika bra som hon svettas för tillfället skulle hon lägga metervis av staplade femöringar med tigsvetsen.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Puhh vilken tur, jäntan är feberfri och sover längre än 5 minuter i sträck idag så jag har förrutom dammsugning och sockerkaksbakning hunnit med att påbörja den provisoriska rostfria oljetanken till testbänken.:tummenupp

JU-01566.jpg
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
10/9- 2011 "Sockerkaksförtäring och turbintest" vore något att ha i almanackan.:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och tänk om det visar sig att gasturbinen blev lika lyckad som sockerkakan!:)

Visst vore det asballt med publik i så fall?:yoparty Seså, ta dig i kragen nu, ta mod till dig och skicka ut inbjudningar:7peta :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag och Elffors diskuterade det där för ett tag sedan och var rörande överens om att det inte skulle bli så lyckat.:gnissla

Då jag varit med om en hel del första uppstarter av diverse projekt vet jag av bitter erfarenhet att det oftast brukar bli 5 minuter provstart och sen isärplockning och ombygge i två-tre dagar innan det kanske går få liv i grejorna.

Då är det inte direkt skitkul att ha bjudit in en drös med folk som otåligt trampar runt och vill att man ska vara klar innan tipsextra börjar...:näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och du tror på fullaste allvar att de fåtal lyckliga inbjudna som fick bevittna underverket, dvs första uppstarten, skulle vara så pass respektlösa mot byggherren själv?;) Kom igen, nog för att vi tetas med dig i tråden men vafan!:såjaponken
Men är du orolig över just själva rastlösheten hos besökarna så har jag en idé: Man skulle kunna göra en temadag, "öppet hus hos johansson":D Alla tar med något roligt kuriosa och på så sätt finns det gott om underhållning att gå runt på medan du fokuserar på motorn och blir lämnad ifred:tummenupp Jag kan lira säckpipa, och när du tröttnat på att motorn jävlas så kan vi dra fram din nyckelharpa och ta en duett!:banana
Sen så tror jag som sagt inte att rastlöshet blir ett problem, de som asar sig upp till dig för att kolla uppstart skulle dels vara för intresserade för att bli uttråkade (och antagligen för att vilja ägna uppmärksamheten åt ett annat håll också, så där sprack temadagsidén) och dels hysa för stor respekt gentemot dig för att över huvud taget våga gnälla när du i din stora ynnest nu bjudit in dem till en sådan stor dag:tummenupp

Jag förstår dock helt att du inte vill ha en drös otåliga amatörer i flock runtomkring när det ska till, men det hade varit fett att få vara med... All I'm sayin'...:gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Och du tror på fullaste allvar att de fåtal lyckliga inbjudna som fick bevittna underverket, dvs första uppstarten, skulle vara så pass respektlösa mot byggherren själv?;) Kom igen, nog för att vi tetas med dig i tråden men vafan!:såjaponken

Sen så tror jag som sagt inte att rastlöshet blir ett problem, de som asar sig upp till dig för att kolla uppstart skulle dels vara för intresserade för att bli uttråkade (och antagligen för att vilja ägna uppmärksamheten åt ett annat håll också, så där sprack temadagsidén) och dels hysa för stor respekt gentemot dig för att över huvud taget våga gnälla när du i din stora ynnest nu bjudit in dem till en sådan stor dag:tummenupp

Jag förstår dock helt att du inte vill ha en drös otåliga amatörer i flock runtomkring när det ska till, men det hade varit fett att få vara med... All I'm sayin'...:gnissla

This.:tummenupp

Jag kan underhålla med en workshop om elhojsracing och/eller körteknik på bana om publiken blir rastlös. Jag kan dock garantera att de få som orkar masa sig hela vägen till dig kommer vara nöjda med att snacka skit med andra idioter och få se ett misslyckat första startförsök.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och du tror på fullaste allvar att de fåtal lyckliga inbjudna som fick bevittna underverket, dvs första uppstarten, skulle vara så pass respektlösa mot byggherren själv?;) Kom igen, nog för att vi tetas med dig i tråden men vafan!:såjaponken
Men är du orolig över just själva rastlösheten hos besökarna så har jag en idé: Man skulle kunna göra en temadag, "öppet hus hos johansson":D Alla tar med något roligt kuriosa och på så sätt finns det gott om underhållning att gå runt på medan du fokuserar på motorn och blir lämnad ifred:tummenupp Jag kan lira säckpipa, och när du tröttnat på att motorn jävlas så kan vi dra fram din nyckelharpa och ta en duett!:banana
Sen så tror jag som sagt inte att rastlöshet blir ett problem, de som asar sig upp till dig för att kolla uppstart skulle dels vara för intresserade för att bli uttråkade (och antagligen för att vilja ägna uppmärksamheten åt ett annat håll också, så där sprack temadagsidén) och dels hysa för stor respekt gentemot dig för att över huvud taget våga gnälla när du i din stora ynnest nu bjudit in dem till en sådan stor dag:tummenupp

Jag förstår dock helt att du inte vill ha en drös otåliga amatörer i flock runtomkring när det ska till, men det hade varit fett att få vara med... All I'm sayin'...:gnissla

Jag är nog mer inne på Anderssons linje att köra öppet hus i garaget med provkörningar, öl och ståhej när hojen är igång istället, inte samma press på byggherren och betydligt roligare att dema en motor man vet startar.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är oljetanken färdig!

JU-01567.jpg


Den består av ett oljelock, två AN6 oljereturer, en AN6 suganslutning med ett pickup-rör påsvetsat inuti tanken, en oljetempsgivare och en 10mm avluftning för oljerök.

JU-01568.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top