Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du är grym! Härlig inställning och en extremt underhållande tråd, tackskaruha!

Varsågod!:tummenupp

Jag är helt övertygad om att den kommer starta direkt. :)

Tur att någon är det i alla fall, det står och faller lite på om den startar på första eller kanske andra försöket eftersom luften i dykartuben inte räcker till fler startförsök.

Jag måste ta mig i kragen och skruva isär dykarkompressorn och försöka mig på en renovering snart så jag slipper be andra om att fylla tuben.:gnissla

Jag kom i alla fall nyss in från verkstaden efter att ha tillverkat en adapter för att koppla in laddtrycksmätaren till motorn.

JU-01574.jpg


Här sitter den på plats där en av M6-bultarna till diffusorhöljet satt tidigare, blir rätt smutt.:tummenupp

JU-01575.jpg
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nu har jag fått dykartuben fylld och har även lånat en bränslepump av en polare så nu har jag alla grejor hemma inför provstarten, ska se till att dra all el under veckan så det är inte omöjligt att jag är klar för provstart nästa helg.:tummenupp

JU-01572.jpg

Hmmm, när jag ser den flaskan så kommer jag att tänka på röret som du leders startluften igenom, är inte det i klenaste laget?

För övrigt så ger jag återigen tummen upp för dina mekaniska kunskaper, hela tråden och prjektet :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmmm, när jag ser den flaskan så kommer jag att tänka på röret som du leders startluften igenom, är inte det i klenaste laget?

För övrigt så ger jag återigen tummen upp för dina mekaniska kunskaper, hela tråden och prjektet :tummenupp

Det är ett hydraulrör i stål som håller för bra mycket mer än vad jag kommer upp i med tryckluften, dessutom är det ju ett hål i ändan på röret så även om det är 200bar i flaskan så är trycket i ledningen betydligt lägre.

Tack tack!
 

Gaff

Skaffat både motor och chassi
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Luleå
Hoj
ZX6 636
Läser med spänning...kul att se hur du skapar......
Hoppas starten flyter på..
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
nu börjar jag bli riktigt otålig...
vill se eld och en jäkla massa oväsen! :banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har sjunkit ännu lite djupare ner i det eloxerade slangkopplingsträsket idag då jag köpt ett 40my´s Summit-bränslefilter med tillhörande kopplingar, tror fan jag lagt mer pengar på AN-kopplingar än på själva motorbygget vid det här laget...:gnissla

Hur som helst så skjuts den planerade provstarten upp till nästa söndag av flera anledningar, de främsta är att älgjakten på kalhygget bakom huset har uppehåll då och att jag ändå inte hinner klart tills den här söndagen pga barnpassning och insatsdagar på förskolan. :myspappa
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Man får ladda med popcorn till söndag då! Har du nån officiell starttid eller så?;)


Angående insatsen på förskola så har vi ju alla sett vilka pedagogiska kunskaper du har så de blir nog kanon med ett gäng jetmotor intresserade förskolebarn!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har sjunkit ännu lite djupare ner i det eloxerade slangkopplingsträsket idag då jag köpt ett 40my´s Summit-bränslefilter med tillhörande kopplingar, tror fan jag lagt mer pengar på AN-kopplingar än på själva motorbygget vid det här laget...:gnissla

Hur som helst så skjuts den planerade provstarten upp till nästa söndag av flera anledningar, de främsta är att älgjakten på kalhygget bakom huset har uppehåll då och att jag ändå inte hinner klart tills den här söndagen pga barnpassning och insatsdagar på förskolan. :myspappa

I wants an invite! Pretty please?:gnissla Jag kan inviga spektaklet medelst säckpipa, pompa och ståt! och jag kan spela ett lament ifall det går åt helsike:D
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
_Johansson_

Lägg ut lite äpplen åt älg jäveln på lagomt skot avstånd sen e det bare o skjut!!

Jag har en till top som behöver samma behandling som den andra fick av dig...kan alltid hjälpa till med kniven om tid finns vid rätt tillfälle så ska älg stackarn bli styckad när den har fått smaka gräs och kula från bössan din!

:tummenupp

Älg jävlarna ligger i boxen här hemma redan :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ähh amatörer, så här tänder en legendarisk sporthojspilot från Umeå majbrasan...

(legendarisk på 80talet IAF)

http://www.youtube.com/watch?v=xXwgO_pwKhA

Du?:D :hihi

_Johansson_

Lägg ut lite äpplen åt älg jäveln på lagomt skot avstånd sen e det bare o skjut!!

Jag har en till top som behöver samma behandling som den andra fick av dig...kan alltid hjälpa till med kniven om tid finns vid rätt tillfälle så ska älg stackarn bli styckad när den har fått smaka gräs och kula från bössan din!

:tummenupp

Älg jävlarna ligger i boxen här hemma redan :)

Ge fan i att ta tid från bygget, hedning:mad: :tungan
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man får ladda med popcorn till söndag då! Har du nån officiell starttid eller så?;)


Angående insatsen på förskola så har vi ju alla sett vilka pedagogiska kunskaper du har så de blir nog kanon med ett gäng jetmotor intresserade förskolebarn!:tummenupp

Nä inte direkt, men förhoppningsvis har vi möjlighet att hålla på under dagtid så vi ser något. Ska försöka ställa allt nu under helgen och veckan så det bara är att gnussa igång bitarna när det är dags.:tummenupp

I wants an invite! Pretty please?:gnissla Jag kan inviga spektaklet medelst säckpipa, pompa och ståt! och jag kan spela ett lament ifall det går åt helsike:D

Inte fan ids du bila upp från låtsas-danmark bara för att kika på en provstart inte, men gör du det har du min välsignelse att vara med.:)

_Johansson_

Lägg ut lite äpplen åt älg jäveln på lagomt skot avstånd sen e det bare o skjut!!

Jag har en till top som behöver samma behandling som den andra fick av dig...kan alltid hjälpa till med kniven om tid finns vid rätt tillfälle så ska älg stackarn bli styckad när den har fått smaka gräs och kula från bössan din!

:tummenupp

Älg jävlarna ligger i boxen här hemma redan :)

Ähh jag håller inte på med älgjakt inte, tar alldeles för mycket tid från skruvandet. Som tur är har jag släktingar som jagar och håller min frysbox full ändå.:tummenupp

Bara att komma förbi med toppen nån kväll till veckan så fixar vi det, då får du ju göra en husesyn på samma gång.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte fan ids du bila upp från låtsas-danmark bara för att kika på en provstart inte, men gör du det har du min välsignelse att vara med.:)

Säg inte det du...:gnissla
Woho!:yoparty :banana :Bugar

Men fan, är ganska långt att köra... Btw, var ligger din närmsta "riktiga" (dvs som man kan köpa biljett och flyga till) flygplats?:va :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Säg inte det du...:gnissla
Woho!:yoparty :banana :Bugar

Men fan, är ganska långt att köra... Btw, var ligger din närmsta "riktiga" (dvs som man kan köpa biljett och flyga till) flygplats?:va :)

Du är inte klok du.:D

Närmaste flygplats ligger på Frösön 2.5 mil härifrån så det är inte direkt långt, men om jag får föreslå något så är det att du hejdar dig tills jag vet att motorn vill starta. Då börjar nämligen de roliga testerna då jag ska försöka plåga livet ur motorn för att se så den tål livet som landspeed-motor, läge för en hel lördags testande med massa turbinkörning och after-jet efteråt!:banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du är inte klok du.:D

Närmaste flygplats ligger på Frösön 2.5 mil härifrån så det är inte direkt långt, men om jag får föreslå något så är det att du hejdar dig tills jag vet att motorn vill starta. Då börjar nämligen de roliga testerna då jag ska försöka plåga livet ur motorn för att se så den tål livet som landspeed-motor, läge för en hel lördags testande med massa turbinkörning och after-jet efteråt!:banana

Gränsen mellan genialitet och galenskap är som bekant hårfri... Men jag är nog långt in i galenskapszonen ja:D

Jajo, låter väl ganska vettigt i och för sig... Keyrå:gnissla Men så testkör nu föffanrå så man får komma och beskåda underverket sen!:D
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top