Gasturbinhoj = JETeskoj!

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
http://antigravitybatteries.com/
Köpte jag mitt 8 cells batteri hos.

Ska enligt dem vara det kraftfullaste batteriet på marknaden som är så litet. 9ah ska den leverera, original har min hoj 12ah.

Har inte prövat ännu men enligt dem ska ett 8 cells räcka till min vn800 iaf.

Kan säga att det var ett grymt litet och väger bara 700gram. Kostade 1930kr med en batteriladdare fraktat och klart.

De skrev ner priset till 45 $ och skrev product sample på paketet så jag slapp betala tull och moms.

Kommer att spara massor av plats för mig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du skall nog kolla efter "fritidsbatterier" och inte "startbatterier".
Startbatterier är optimerade för att kunna ge en kraftig startström utan att skadas, vilket är ointressant i detta fallet (tror jag).
Det är just den påfrestningen som brukar vara problematisk när ny batteriteknik används.
Kolla på båt- och husvagnssidor så går det nog att hitta billigare och bättre lämpade batterier.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
JU-011021.jpg


Nån sorts luftburk måste jag också ha, minsta lilla skräp eller gruskorn som letar sig in i motorn leder till haveri så jag måste ta luften uppifrån utan att för den delen strypa flödet. Vid fullgas kommer motorn suga i en kubikmeter luft i sekunden så det gäller ha ett fullgrett flöde, jag har en idé på hur det ska lösas så så fort jag köpt lite aluminiumplåt ska jag börja snida.

Jag skulle vänta med luftfilter tills allt annat är på plats.
Sedan fylla upp allt (eventuellt) utrymme framför/ovanför motorpaketet med en "luftburk" av aluminiumsträckmetall som kläs med filtermatta.
Vill man göra det snyggt så klär man sedan alltihop med nät eller liknande, men flödes- och servicemässigt funkar det bättre med remmar/ståltråd för att hålla mattan på plats.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tänk bara på att effekten på batteriet måste vara rätt hög om du vill ha spänningen så hög som möjligt i slutet av den tänkta drifttiden, en volt hit eller dit kan ju påverka flöded i pumpar ganska menligt :fakta
Möjligen köra 24V på batterisidan och spänningsstabba till 12V (14V) på brukarsidan om har känslig utrustning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir inget av det Bushido.:tungan

Jag har lagt rätt mycket tid på klurande de senaste veckorna, vad måste jag ha för grejor på hojen, hur ska dom sitta och i vilken ordning ska dom dit? Det gäller att försöka tänka på allt så jag inte bygger fast mig på något vis, mycket ska dit på väldigt begränsad plats.:gnissla

Bränsletanken och oljetanken ska sitta under motorn med bränslet under gasproducern och oljan under kraftturbinen/växellådan, 15 liter fotogen räcker 10 minuter på fullgas vilket verkar lagom och en 7-8 liter olja borde duga. Dom tankarna lugnar jag mig med tills jag har alla pumpar och filter monterade så jag vet var tankanslutningarna ska sitta för att få så korta slangar som möjligt.

En rejäl oljekylare måste jag också ha för att hålla tempen i schack, på Speed Weekend i Orsa lär jag inte få några problem med temperaturen men tanken med hela bygget är ju att jag ska till Bonneville någon dag och där är det som bekant lite varmare än Orsa i februari...

Nån sorts luftburk måste jag också ha, minsta lilla skräp eller gruskorn som letar sig in i motorn leder till haveri så jag måste ta luften uppifrån utan att för den delen strypa flödet. Vid fullgas kommer motorn suga i en kubikmeter luft i sekunden så det gäller ha ett fullgrett flöde, jag har en idé på hur det ska lösas så så fort jag köpt lite aluminiumplåt ska jag börja snida.

Mycket att göra helt klart, först ut är att bygga fästen till pumparna och oljekylaren. Stay tuned! :tummenupp

Meeeen...:7peta

Mycket att klura på är det, men bra blir det!:tummenupp

Kom att tänka på en grej, börjar inte själva motorpaketet med kraftturbin och sådär bli färdigt? Ska du plocka loss och testa de bitarna för sig någon gång hyfsat snart liksom, eller du väntar med nästa uppstart tills hela hojen är i stort sett klar?
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Ta en funderare på typen du väljer, skall du frakta till tex USA så kanske Li typer inte är så smidiga.
Samtidigt så skall du klara minusgrader, Tar du ett av ovan batterier så har du nog max ca 60% av kapaciteten vid 15-20 minus. Jag tror du gör bäst i att använda en regulator till pumparna typ samma som du gjorde till soppa pumpen fast med återkoppling Då kan du höja spänningen på batteriet och säkra funktion vid alla förhållanden.
Gör samma med oljepumpen denna pumpar idag massa i onödan då du har mekanisk reglering, Denna går att återkoppla elektriskt och då kan den dra mycket mindre ström och mindre batteri kan användas.
Mer jobb dock.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
http://antigravitybatteries.com/
Köpte jag mitt 8 cells batteri hos.

Ska enligt dem vara det kraftfullaste batteriet på marknaden som är så litet. 9ah ska den leverera, original har min hoj 12ah.

Har inte prövat ännu men enligt dem ska ett 8 cells räcka till min vn800 iaf.

Kan säga att det var ett grymt litet och väger bara 700gram. Kostade 1930kr med en batteriladdare fraktat och klart.

De skrev ner priset till 45 $ och skrev product sample på paketet så jag slapp betala tull och moms.

Kommer att spara massor av plats för mig.

Skillnaden är att jag har betydligt högre förbrukning än en standardhoj och ingen laddning, dvs total-loss.

Du skall nog kolla efter "fritidsbatterier" och inte "startbatterier".
Startbatterier är optimerade för att kunna ge en kraftig startström utan att skadas, vilket är ointressant i detta fallet (tror jag).
Det är just den påfrestningen som brukar vara problematisk när ny batteriteknik används.
Kolla på båt- och husvagnssidor så går det nog att hitta billigare och bättre lämpade batterier.

Fast billigare än så här vete gudarna om det går komma om man vill ha små, vatten- och stöttåliga 12V lithiumbatterier som dessutom går ladda med en vanlig laddare. Risken är att utvecklingen och utbudet inte gått lika fort framåt på fritidsbatterisidan då det inte finns någon större anledning att ha extremt små och lätta batterier.

Jag skulle vänta med luftfilter tills allt annat är på plats.
Sedan fylla upp allt (eventuellt) utrymme framför/ovanför motorpaketet med en "luftburk" av aluminiumsträckmetall som kläs med filtermatta.
Vill man göra det snyggt så klär man sedan alltihop med nät eller liknande, men flödes- och servicemässigt funkar det bättre med remmar/ståltråd för att hålla mattan på plats.

Blir inget filter över huvud taget, minsta lilla strypning skickar avgastempen genom taket så det blir en helt öppen luftburk. Lufttillförseln är bland det viktigaste på hela hojen så jag bygger luftburken först och anpassar resten av hojen efter den.

Möjligen köra 24V på batterisidan och spänningsstabba till 12V (14V) på brukarsidan om har känslig utrustning.

Bra idé! Polarna med pulsjetskotern har byggt så och det håller spänningen stabil jämfört med tidigare då den sjönk rätt fort. Frågan är bara hur mycket plats en sån stabilisering tar?

Meeeen...:7peta

Mycket att klura på är det, men bra blir det!:tummenupp

Kom att tänka på en grej, börjar inte själva motorpaketet med kraftturbin och sådär bli färdigt? Ska du plocka loss och testa de bitarna för sig någon gång hyfsat snart liksom, eller du väntar med nästa uppstart tills hela hojen är i stort sett klar?

Ingen körning förrän hojen är färdig, annars måste jag bygga massa tidskrävande provisoriska lösningar bara för motortestet. :gnissla

Ta en funderare på typen du väljer, skall du frakta till tex USA så kanske Li typer inte är så smidiga.
Samtidigt så skall du klara minusgrader, Tar du ett av ovan batterier så har du nog max ca 60% av kapaciteten vid 15-20 minus. Jag tror du gör bäst i att använda en regulator till pumparna typ samma som du gjorde till soppa pumpen fast med återkoppling Då kan du höja spänningen på batteriet och säkra funktion vid alla förhållanden.
Gör samma med oljepumpen denna pumpar idag massa i onödan då du har mekanisk reglering, Denna går att återkoppla elektriskt och då kan den dra mycket mindre ström och mindre batteri kan användas.
Mer jobb dock.

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar, varför skulle det vara ett problem att frakta en hoj med lithiumbatteri till USA?:va

Jag törs inte PWM-styra oljepumparna då motorns överlevnad hänger på att dom funkar och jag har varit med om allt för många PWM-haverier för att våga lita på dom.:näsblod

Min mekaniska tryckregulator får duga.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ingen körning förrän hojen är färdig, annars måste jag bygga massa tidskrävande provisoriska lösningar bara för motortestet. :gnissla

Förstår :) Du har helt klart mer tålamod än jag iallafall, en annan hade ju velat veta att motorpaketet lirar, att kraftturbinen funkar och att vinkelväxeln snurrar i stort sett direkt efter att sagda delar byggts färdigt :D Vänta ända till hela hojen är färdig, huga...:näsblod
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Jag är nog inte riktigt med på vad du menar, varför skulle det vara ett problem att frakta en hoj med lithiumbatteri till USA?:va

Jag törs inte PWM-styra oljepumparna då motorns överlevnad hänger på att dom funkar och jag har varit med om allt för många PWM-haverier för att våga lita på dom.:näsblod

Min mekaniska tryckregulator får duga.
Om du vet att det du har fungerar så är det nog dumt att byta om du inte måste, Men åt andra sidan så vet du kanske inte vad du behöver och vilken kostnad det get i vikt så om du vill va snabb så är extra Kg inte en bra grej. Jag kan ev hjälpa till med styrning om inte så finns säkert massor med hjälp att få via detta forum. Om du vill ha expert hjälp inom batterier så skall du prata med Arrow eller typ Celltech, Någon som säljer batterier annars skulle jag säga li-po och www.hab.se så får du bra hjälp och lätta grejer med laddare för alla situationer.
Skicka ett pm om du vill att jag fixar en PWM styrning till hojen. Jobbar bla med detta så kan nog lösa något ganska lätt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ballistic har haft stora kvalitetsproblem och tappat många återförsäljare. Problemen tycks härröra till laddning/balansering.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förstår :) Du har helt klart mer tålamod än jag iallafall, en annan hade ju velat veta att motorpaketet lirar, att kraftturbinen funkar och att vinkelväxeln snurrar i stort sett direkt efter att sagda delar byggts färdigt :D Vänta ända till hela hojen är färdig, huga...:näsblod

Du har hållit på för lite hör jag, ju längre jag väntar med uppstarten desto längre är motorn hel.:)

Om du vet att det du har fungerar så är det nog dumt att byta om du inte måste, Men åt andra sidan så vet du kanske inte vad du behöver och vilken kostnad det get i vikt så om du vill va snabb så är extra Kg inte en bra grej. Jag kan ev hjälpa till med styrning om inte så finns säkert massor med hjälp att få via detta forum. Om du vill ha expert hjälp inom batterier så skall du prata med Arrow eller typ Celltech, Någon som säljer batterier annars skulle jag säga li-po och www.hab.se så får du bra hjälp och lätta grejer med laddare för alla situationer.
Skicka ett pm om du vill att jag fixar en PWM styrning till hojen. Jobbar bla med detta så kan nog lösa något ganska lätt.

Återigen, inga PWM-styrningar på oljepumparna. Tack för erbjudandet ändå.

Ballistic har haft stora kvalitetsproblem och tappat många återförsäljare. Problemen tycks härröra till laddning/balansering.

Aj fan, bra att veta så jag inte köper nåt skit. Tackar!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu tror jag att jag hittat något vettigt, Lithiumpros.com säljer batteripack för elfordon där deras minsta 40Ah har måtten 21x12.5x18cm och säljs för 330 dollar, det tillkommer en styrbox för lika mycket pengar men det blir ändå typ en tredjedel av kostnaden för ett "vanligt" racebatteri.:tummenupp

12V40AH_6-300x300.jpg

http://lithiumpros.com/shop/40ah12v-prismatic-cell-pack/

Skrotnisse, ett sånt lär ju funka bättre för en konstant last än startbatterier. Stort var det ju inte heller och 40Ah kommer jag långt med, jag har skaffat grejor för att mäta hur många ampere pumparna drar under last så när jag kommit hem från huvudstaden på onsdag ska jag ta och mäta dom. Ska ner på utbildning i ångturbiner så jag klagar inte.:)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag är nog inte riktigt med på vad du menar, varför skulle det vara ett problem att frakta en hoj med lithiumbatteri till USA?:va

Litiumbatterier räknas som farligt gods, det var ett riktigt helvete att skicka elhojar över atlanten när vi tävlade i TTxGP. Nu var ju dom batterierna rätt mycket större men jag tror att även ett så pass litet som du behöver kräver att fraktbolagen har rätt tillstånd osv vilket fördyrar det hela. Jag vet att det kom nya internationella regler för frakt av batterier i år så det kan vara värt att kolla upp.
 

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Litiumbatterier räknas som farligt gods, det var ett riktigt helvete att skicka elhojar över atlanten när vi tävlade i TTxGP. Nu var ju dom batterierna rätt mycket större men jag tror att även ett så pass litet som du behöver kräver att fraktbolagen har rätt tillstånd osv vilket fördyrar det hela. Jag vet att det kom nya internationella regler för frakt av batterier i år så det kan vara värt att kolla upp.


Det där med Lithium-ion batterier är knixigt när det gäller transporter. Vi skickar en del på jobbet och måste betala (rätt så mycket) extra med posten för att få skicka det, vet inte om det har något med försäkringar att göra.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sorry Jörgen att vi inte hörde av oss, klockan rusade iväg till över 23 hos Andersson och då jag klev upp 4 på morgonen var jag så mosig att det var sängdags.:(

(direktkopierat från hemsidan, måste sova så jag hinner inte plita ihop nåt mer. Batterifrågan är i alla fall löst som ni kommer se.:tummenupp)

Tillbaka igen efter en ytterst intressant kurs i ångturbiner nere i Knugliga Hufvudstaden, abstinensen var svår så jag pillrade mig ut i verkstaden ganska omgående för att mäta upp hur många ampere pumparna drar.

JU-011022.jpg


Det var faktiskt mer än vad jag kunde tro, i och för sig 10°C oljetemp så med oljan i drifttemp så lär det gå betydligt lättare men ändå rejält med kräm.

JU-011023.jpg


När det var gjort och de flesta oljepölar upptorkade (och favorit-jeansen nedsölade såklart...) tog jag och hängde upp lite grejor på hojen för att se vart allt får plats, tro det eller ej men det blev helt klart över förväntan!

JU-011024.jpg


Allt skrymmande verkar gå sätta precis där jag vill ha dom och det är ändå gott om utrymme kvar för en rejäl luftburk till motorinsuget.

JU-011025.jpg


Oljefilterplaceringen blev lite....originell....men det kommer funka finfint, som bonus kommer luftflödet från luftintagen på kåpan kyla filtret lite. Oljan kommer bli redigt varm efter några minuters hårdkörning så all kylning jag kan få är bra, min 24-raders Mocalkylare som sitter bakom framhjulet kommer alltså få jobba hårt. :)

JU-011027.jpg


Sen var det ju det här med batteriet, jag har hållit på forska en del efter stora lithiumjon-batterier men det blir dyrt som stryk när man kommer upp över 30-40Ah. Frakten från USA hörs heller inte vara billig då det visst är någon sorts strafftull på lithiumbatterier. Precis i dom tankarna stod jag när jag råkade snegla på bilbatteriet som jag använde till pumptestet, fan det kanske ryms ändå bakom dynan?

JU-011028.jpg


Ha! Som klippt och skuret! Ibland ska man ha flyt, vikten är ju skitsamma på en landspeedhoj så det får bli en blyacc istället så spar jag en rejäl slant på kuppen. Ett nytt batteri ska jag ändå kosta på mig men det är småpengar jämfört med de 1000-1500 dollar som ett race-lithiumbatteri kostar.

JU-011030.jpg


Smal och smäcker blir den, det gör susen för luftmotståndet det. :banana

Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kommer det inte bli skitvarmt för batteriet med just den placeringen? 500 gradiga utblås en centimeter bort känns tveksamt... Du får isolera som fan så att det inte smälter!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top