Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ska dra utblåsen längre ut åt sidorna, och med isolering blir det bara mysvarmt åt batteriet. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter bättre:tummenupp
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Vill inte sätta en pinne i hjulet men kom ihåg att du troligtvis måste dela sovpåse med batteriet om det är kallt.
Du tappar ca 1% av kapaciteten/grad tror att dom normalt är uppmätta vid 25 så är det minus 10-15 så har ett bra 65Ah batteri bara ca 30% av det kvar och vill du kunna använda det mer än en gång så kan du inte använda hela denna kapacitet utan snarare 40-50% av det samtidigt som det lätt fryser sönder om du tar ut för mycket så du kanske snarare har ett 10-15Ah batteri när det är kallt.
Ta nuffrorna med en nypa salt.
Grymt imponerad av det du visar för övrigt. :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vill inte sätta en pinne i hjulet men kom ihåg att du troligtvis måste dela sovpåse med batteriet om det är kallt.
Du tappar ca 1% av kapaciteten/grad tror att dom normalt är uppmätta vid 25 så är det minus 10-15 så har ett bra 65Ah batteri bara ca 30% av det kvar och vill du kunna använda det mer än en gång så kan du inte använda hela denna kapacitet utan snarare 40-50% av det samtidigt som det lätt fryser sönder om du tar ut för mycket så du kanske snarare har ett 10-15Ah batteri när det är kallt.
Ta nuffrorna med en nypa salt.
Grymt imponerad av det du visar för övrigt. :tummenupp

Då är det bara att fixa vintervinkel på utblåsen så att acken blir uppvärmd :tummenupp
(termostatstyrning kan väl komma till MarkIV versionen)

@floppen, fn vikken bra upplysning, jag hade inte en susning om att det var så stort tapp pga kylan :hej
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vill inte sätta en pinne i hjulet men kom ihåg att du troligtvis måste dela sovpåse med batteriet om det är kallt.
Du tappar ca 1% av kapaciteten/grad tror att dom normalt är uppmätta vid 25 så är det minus 10-15 så har ett bra 65Ah batteri bara ca 30% av det kvar och vill du kunna använda det mer än en gång så kan du inte använda hela denna kapacitet utan snarare 40-50% av det samtidigt som det lätt fryser sönder om du tar ut för mycket så du kanske snarare har ett 10-15Ah batteri när det är kallt.
Ta nuffrorna med en nypa salt.
Grymt imponerad av det du visar för övrigt. :tummenupp

Mkt bra info, lätt att glömma bort hur mycket kylan påverkar. :tummenupp

Jag kommer ha hela hojen ståendes på underhållsvärme när det ska köras vintertid, oljan måste hållas varm så då kommer batteriet få sig lite värme samtidigt. Tanken är egentligen att hojen mest ska gå sommartid och då är det ju inte ett bekymmer.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snygga bilder! :)

Idag har jag saxat ihop en mall för luftburken, 6.7ggr areaökning så den borde flöda rätt ok.

JU-011031.jpg


Jag köpte en helplåt 3mm aluminium i veckan så jag ska klippa ut och bocka ihop en luftburk nån kväll framöver.

JU-011032.jpg


Tjo!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har förresten räknat lite på motorn med de tryck och temperaturer som jag fick under den sista bänkkörningen, enligt de första beräkningarna jag gjorde för tre år sedan med snälla temperaturer och tryck skulle jag få 55kg dragkraft vilket är helt ok.

Med 770°C utloppstemp och 2.8 bar laddtryck blir det andra bullar däremot, 72.1kg dragkraft vid 20°C! :tummenupp

Något vi testat på sparken är att spruta in en blandning av vatten och metanol för att kyla laddluften och bygga mer massflöde genom turbinen, i en bok om Rolls Royce turbopropmotor Dart står det att dom fick mellan 20-25% effektökning med vatteninsprutning, det skulle ge mig närmare 90kg dragkraft!:yoparty

Sen vad det motsvarar i hästkrafter genom kraftturbinen törs jag inte svara på, en vanlig siffra är lite över vad motorn ger i dragkraft i pounds så 180-190hk i så fall vilket borde räcka en bit över 200mph ifall kåporna är tillräckligt hala.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Snygga bilder! :)

Idag har jag saxat ihop en mall för luftburken, 6.7ggr areaökning så den borde flöda rätt ok.

JU-011031.jpg


Jag köpte en helplåt 3mm aluminium i veckan så jag ska klippa ut och bocka ihop en luftburk nån kväll framöver.

Tjo!

Det här är en helt ovetenskaplig fundering, men finns det inte en viss risk för turbulens i luftburken med den skarpa vinkeln i bottens framkant? Kanske bara blir en död punkt? Tänker annars att turbulens framför kompressorinloppet kan påverka flödet negativt (och/eller ökad stallrisk i kompressorn). Bara en tanke som sagt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bra tänkt, hade jag kört utan kåpor skulle det nog bli turbulens och elände runt insuget.

Nu när jag har kåpor som täcker hela fronten på hojen har jag som tur var möjlighet att styra fartvinden ner in i insuget istället för att den ska blåsa över och ge en elak ejektorverkan.:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bra tänkt, hade jag kört utan kåpor skulle det nog bli turbulens och elände runt insuget.

Nu när jag har kåpor som täcker hela fronten på hojen har jag som tur var möjlighet att styra fartvinden ner in i insuget istället för att den ska blåsa över och ge en elak ejektorverkan.:tummenupp

Jag tänkte mer på inne i själva luftburken, enligt nedanstående tekniskt korrekt illustration (men som sagt, har inte nödvändigtvis något med verkligheten att göra...)

jetmotor.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror som ovan, men det är min högst amatörmässiga och inte alltid tillförlitliga tankeverksamhet som ligger bakom så det kanske inte alls är bättre på detta vis. Det bara känns mer flödesmässigt korrekt rent instinktivt...:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, du tänkte så! Ska man gå in på flödesteori så suger en radietratt luften från sidorna i mycket större utsträckning än rakt framifrån, så är det någonstans jag borde göra radier så är det mot sidogavlarna.

Vilket i och för sig inte går pga platsbrist.:gnissla

Bra tänkt ändå och tjusigt ritat, men jag tror det är fler fördelar med att hålla så stort avstånd som möjligt mellan framvägg och kompressorinlopp än att offra utrymme till en lång radie i botten.

Jag har för övrigt stått en dryg timme fram tills nyss och grubblat över luftburkens/returoljepumparnas/tankarnas placering i förhållande till varandra, faan inte lätt att få ihop allt utan att något kommer sticka ut åt sidorna eller stjäla utrymme för oljetanken/bränsletanken.:näsblod

Får suga på den karamellen lite mer innan jag fortsätter bygga, jag vill inte göra fel och måsta kapa loss massa fastsvetsade fästen från ramen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förra veckan köpte jag två kvadrat 3mm aluminiumplåt för att bygga luftburken och tankarna av, och idag tog jag och gjorde ett ryck med luftburken. På lunchrasten klippte och bockade jag till bitarna och nu ikväll har jag pusslat ihop dom med sticksåg och tigsvets.

JU-011033.jpg


Hålet för kompressorinloppet mättes fram och sågades ut.

JU-011040.jpg


Huskans så runt det vart!:)

JU-011041.jpg


Sen rullade jag en 20mm bred ring och svetsade fast, medelst en slangklämma ska den hålla burken på plats på kompressorinloppet. Nåt fäste framtill ska förstås också hjälpa till senare.

JU-011034.jpg


Sen punktades gavlarna på plats.

JU-011035.jpg


Så här kommer den alltså sitta, en styrplåt ska sitta ovanför luftburken för att dels hålla skit borta från att ramla ner i insuget och dels för att styra ner fartvinden som släpps in genom hål i frontkåpan. Den styrplåten kan inte sitta ihopsvetsad med luftburken utan måste bultas på något vis för att jag ska kunna ta isär allt på ett smidigt sätt senare.

JU-011036.jpg


Här lär det vara bra flås vid 66.000rpm...:tummenupp

JU-011037.jpg


En sista bild på hur det blir, kompakt och bra ser det ut att kunna bli det här.

JU-011039.jpg


Tjo!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är så snyggt så man får tårna i ögonen:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Pga forumkrashen försvann det senaste inlägget, här kommer det igen:

En kvadrat plåt fick sätta livet till och blev till slut en trave aluminium-pussel.

JU-011042.jpg


Sen häftade jag ihop bitarna såpass att jag skulle kunna hänga fast tankarna på hojen, det ska dit anslutningar, nivårör, påfyllningar, tankfästen, skvalpplåtar m.m. senare så jag kan inte sätta ihop dom mer än så här.

JU-011043.jpg


Bränsletanken ihopsatt.

JU-011045.jpg


Och här hänger den på plats, markfrigången blir 9cm vilket borde räcka då jag inte direkt tänkt anmäla mig till Gotland Grand National...

JU-011047.jpg


Här ska oljetanken sitta, framändan ska kapas i vinkel så den styr luften upp mot kylaren och inte ser så klossformad ut. Då den till skillnad från bränsletanken går montera direkt under ramrören kommer jag ha hela 12cm markfrigång, bra det så framfjädringen kan bottna utan att tanken slår i backen.

JU-011048.jpg


Jag har även hållit på klura lite över placeringen av oljefiltret, det var enormt mycket i vägen för fartvinden, kåpfästet och styrutslaget så jag bestämde mig för att flytta det. Betydligt bättre och dessutom kortare slangdragning än tidigare.

JU-011049.jpg


Som sagt, betydligt bättre för luftflödet!

JU-011050.jpg


En annan sak som stört mig lite är storleken på oljekylaren, anledningen att jag tänkt använda den är helt enkelt att jag har den liggande på hyllan sen jetgocartens tid. Med en kommentar på hemsidan om oljekylare och fjädringsväg i bakhuvudet tog jag och bestämde mig för att skaffa en ny kylare som är såpass liten att den går sätta så lågt att inte framhjulet riskerar att ta i den.

JU-011051.jpg


Bort med skiten bara, nu finns det lite mer utrymme för dubbar, framskärmar och hjul. Lär ju vara kul att ha mer än 4 cm fjädringsväg fram med tanke på hur isen på Orsasjön brukar se ut pga vattenregleringen...:gnissla

JU-011052.jpg


Tjo!:)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top