Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jo för vet jag varvet på utgående axel så vet jag även varvet på kraftturbinen som sitter på ingående axel (5ggr högre), och då kraftturbinen är specad till ett maxvarv på 33.000rpm är det bra att hålla koll på varvet så man inte spränger turbinhjulet...:näsblod

Kan lätt hända ifall bakhjulet tappar fästet eller om jag drevat hojen för lågt, vet jag varvet så kan jag enkelt testa mig fram till rätt drevning med hjälp av en GPS som mäter hastigheten.

Kedjebrott på fullskaft vore nog inte så kul. Om 33000 är maxvarvtal, vilket varvtal arbetar den normalt vid full effekt? Du kanske borde ha en "nödbroms" på utgående axel?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo för vet jag varvet på utgående axel så vet jag även varvet på kraftturbinen som sitter på ingående axel (5ggr högre), och då kraftturbinen är specad till ett maxvarv på 33.000rpm är det bra att hålla koll på varvet så man inte spränger turbinhjulet...:näsblod

Kan lätt hända ifall bakhjulet tappar fästet eller om jag drevat hojen för lågt, vet jag varvet så kan jag enkelt testa mig fram till rätt drevning med hjälp av en GPS som mäter hastigheten.

Kan tänka mig att ingående axel på växellådan inte mår helt bra av 33 000 varv längre stunder också? Den var väl utformad för typ 5000-6000 rpm normalbelastning?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kedjebrott på fullskaft vore nog inte så kul. Om 33000 är maxvarvtal, vilket varvtal arbetar den normalt vid full effekt? Du kanske borde ha en "nödbroms" på utgående axel?

Max arbetsvarv är 33.000rpm så jag anser det vara det maxvarv jag inte ska gå över för säkerhets skull, det går säkert varva lite till innan det börjar spruta delar ur det.:)

Finns ingen möjlighet att sätta någon sorts centrifugalbroms på drivaxeln pga utrymmesbrist, det är därför jag kör med en 530 kedja då det ska extremt mycket till innan jag sliter av en sån med 150hk gasturbin.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan tänka mig att ingående axel på växellådan inte mår helt bra av 33 000 varv längre stunder också? Den var väl utformad för typ 5000-6000 rpm normalbelastning?

Den har fått keramiska kullager så det ska hålla, dessutom nås maxvarv bara en ytterst kort stund precis innan banslutet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite mer pyssel ikväll, i går knyckte jag tillbaka min snabbkoppling till startluften från Olovs spark så nu kunde jag dra klart anslutningarna för gasolförvärmningen och tryckluftsstarten. Här sitter båda snabbkopplingarna fastskruvade och redo att få något styvt i sig.



Fina fisken det här, nu kommer det gå starta hojen sittandes på den med två händer istället för som tidigare ståendes bredvid flaxande med armarna som en handbollsmålvakt...:gnissla



Jag drog även blödluftledningen från motorn till dimsmörjaren och vidare till växellådan, tills vidare använder jag tryckluftsslang för att se om det läcker någon olja internt i motorn som följer med men senare ska det dit värmetåligare grejor.



Här är en annan vinkel, då syns även att jag fyllt på med ett till 30A relä. Hua vilket skatbo det kommer bli bakom sadeln....



Tjo!:tummenupp
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Max arbetsvarv är 33.000rpm så jag anser det vara det maxvarv jag inte ska gå över för säkerhets skull, det går säkert varva lite till innan det börjar spruta delar ur det.:)

Finns ingen möjlighet att sätta någon sorts centrifugalbroms på drivaxeln pga utrymmesbrist, det är därför jag kör med en 530 kedja då det ska extremt mycket till innan jag sliter av en sån med 150hk gasturbin.

Jag roade mig lite med att göra en bedömning av prestandan på hojen med de data jag sett här. Jag använde ett gammalt program jag gjort för varvtidsanalys av kartingekipage. Det funkar ju dock på det mesta med lite fantasi :). Jag har låtit ditt ekipage acca till jämvikt på en 4 km lång raka. Jag har då antagit att du får 150 hk på bakhjulet samt att powerturbinen har en linjär momentkarakteristik.
Power.PNGSpeed.PNGChar.PNG
Drygt 320 knyck!! Det låter ju rätt mycket men jag kan ju ha gissat del fel på CD-värde och frontyta.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mycket intressant Fläppen! Har du lust får du gärna räkna på 200hk och se hur stor skillnad det gör, lär hamna där någonstans om jag plågar motorn lite och injekterar vatten/metanol i luftburken.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Här kommer 200 hk -> drygt 354 knyck med samma parametrar i övrigt (förutom ett par kugg ned på bakdrevet)
Något jag konstaterade var att den inte kommer att funka så bra som "dragbike". För att minimera tiderna krävs ett kraftigt övervarv på kraftturbinen i slutet på strippen.
Power.PNGSpeed.PNGChar.PNG
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det låter bra, då finns det i alla fall en teoretisk chans att jag ska kunna nå rekordet på 349km/h. Det finns nog väldigt mycket att göra på luftmotståndet senare och det har tydligen börjat byggas en vindtunnel på Vintersportcentrum i stan som jag ska försöka tjata mig in på nån gång.



Jag fick en huvudströmbrytare av Olov för nån dag sedan, en rejäl pjäs jämfört med de vanliga i plast. Sen fick jag även en sponsor som heter duga, Ernie Wrenn från USA som kör jet-dragsters och äger en firma som bygger lustgassystem hörde av sig helt apropå och ville gå in som sponsor.



Det dök upp ett paket i torsdags med en hel massa AN-prylar, och det skulle trilla in fler såna paket lite titt som tätt. Det intressantaste är ändå att han erbjudit sig att ordna fram högtryckssolenoider som ska palla tryck och flöde ur dykartuben jag använder att starta motorn med, då kan jag bygga ett helautomatiskt startsystem framöver.:tummenupp

Ibland har man flyt.:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ernie Wrenn från USA som kör jet-dragsters och äger en firma som bygger lustgassystem hörde av sig helt apropå och ville gå in som sponsor.

Ibland har man flyt.:)
Och ibland har man helt rätt galna idéer och genomför dom på ett genialiskt vansinnigt sätt.

Har man det ena vinner man på lotto, har man det andra hör sponsorer av sig.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ha! Var hade han nosat rätt på dig? Kul iaf. Undrar om någon på SAAB eller motsvarande läser det här? Hemmaspons på roterande delar vore ju inte dumt.
Se till att lokalblaskorna får vara med på testreporna sedan.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du har mer flyt än en livboj, grattis !
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad coolt, grattis! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!:)

Fläppen, hoppas det är ok om jag lägger upp dina beräkningar på vår blogg. Säg till annars så plockar jag bort dom direkt.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
...rekordet på 349km/h. Det finns nog väldigt mycket att göra på luftmotståndet senare och det har tydligen börjat byggas en vindtunnel på Vintersportcentrum i stan som jag ska försöka tjata mig in på nån gång....

Nu har jag ju iofs inte sett på skidåkning sedan Wassberg frostade av skägget och Stenmark lade luvan i formalin, men jag misstänker att den nog inte är dimensionerad för de hastigheterna.

Grattis till sponset.
Bra kräddigt att sponsorerna kontaktar dig och inte tvärt om.

:tummenupp

/E
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur mycket får du klä in motorcykeln?

När jag tog bort kåporna på zx6an så försvann 30kmh i toppfart.

Hur är det man räknar nu.

När man dubblar hastighet, fyrdubblas luftmotståndet och effekten x8
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hur mycket får du klä in motorcykeln?

När jag tog bort kåporna på zx6an så försvann 30kmh i toppfart.

Hur är det man räknar nu.

När man dubblar hastighet, fyrdubblas luftmotståndet och effekten x8

https://www.youtube.com/watch?v=eWTsXrPWl5Q

Jag kan inte lova att allt han säger är 100% korrekt men där förstår du precis vad luftmostånd gör för oss som färdas på olika fordon när hastigheten ökar samt en bra ide om hur olika former av fordon påverkar hastigheten
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ernie Wrenn från USA som kör jet-dragsters och äger en firma som bygger lustgassystem hörde av sig helt apropå och ville gå in som sponsor.

Shit vad nice! :)

Som sakert manga andra, laser jag slaviskt dina uppdateraing i tystnad, men detta var javligt roligt att hora sa jag var tvungen att bryta min tystnad och gratulera!

:tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top