Jag har pysslat och klurat lite med eldragningen på Vipern under den senaste veckan och idag var jag förbi Olov och fick låna med mig ett par rejäla startbatterier från deras skördare, det svider för mycket i snåltarmen att köpa ett par flångnya utan att tagit reda på om motorn vill starta först.
Jag har förresten rangerat om lite i verkstaden och flyttat ut turbinhojen till kallgaraget så jag får lite mer svängrum runt Vipern när det ska till att testas startsekvenser, det var alltså så här det kändes att ha plats att röra sig på i verkstaden...
Med eldragningen kirrad var det dags att fylla olja och prima oljeledningar och filter, jag hade ju köpt en låda turbinolja tidigare som ni kanske minns.
De två bakre rotorlagren sitter så snävt till att dom får olja via ett par micropumpar istället för att ingå i oljesystemet med returledning av oljan efter att den passerat kullagren, dessa kanaler måste fyllas upp med olja om motorn stått en längre tid då micropumparna inte hinner fylla upp dom innan lagren tagit stryk.
Sen var det även ett returoljefilter och växellådan till pumparna som behövde fyllas upp med olja, herrarna som konserverade motorn gjorde ett ordentligt jobb för det var inte många droppar olja kvar i systemet.
Batterierna var mest tomma så dom är satta på laddning nu, det räckte i alla fall till att dra runt motorn lite på 12V så jag kunde se att det inte var felkopplat eller glapp någonstans.
Det lär inte bli mycket mer gjort innan One Mile till helgen men sen var det tänkt att jag ska skramla igång skrothögen så fort tiden och vädret tillåter.
Tjo!