Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är väl grillchips mot rostfri tunnplåt? Tidigare i veckan har jag varit och köpt en 1mm rostfri plåt till brännkammarbygget och som ni ser så är pusselbitarna utskurna nu.



Kvällen har spenderats i tv-soffan med julkalendern och utritande av hålbilden på den yttre brännkammarväggen.



Med det här projektet i åtanke har jag i höstas byggt en jigg för att slå hål i tunnplåt, två tjocka Hardoxplåtar ihopsvetsade med 1.5mm gap emellan och sen har jag borrat ett antal hål i olika storlekar. Sen kapar jag av skrotborrar och slipar till hålpunchar, funkar finfint som ni ser!



Tjo!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Goda nyheter kära vänner!

Jag kommer i fortsättningen kunna lägga ner betydligt mycket mer pengar på hojbygget än tidigare, jag har nämligen räknat ut hur man kan masstillverka såna där Pittcoins med 3D-skrivaren! :tummenupp


Appropå din fascination för fallossymboler, något för bilen kanske? :D

FB_IMG_1481934285023.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Under lediga minuter idag har jag stansat ut hålen på den yttre brännkammarväggen, smidigt för de större hålen men 4mm och mindre är faktiskt enklast att borra som vanligt.



Färdig!



En vals är guld värd såna här gånger, innan jag fick låna den på obestämd tid av farsan fick jag stå och handrulla sånt här över ett stålrör. Blev mest skit och tog lång tid, nu är det gjort på en pissblink!



Nu är det bara resten kvar, vissa av hålen ska dessutom försänkas eller skränkas senare för att skapa rotation på luften inuti brännkammaren.



God kväll!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fortsatt arbete med brännkammaren. Igår valsade jag den korta konan som sitter mellan den yttre väggen och ledskenorna.

Alla ni som vet skillnaden mellan en brännkammares primär- och territärzons hålareor inser att jag klantat mig lite här. Konjäveln är fastsvetsad på fel sida. Kuken! :)



Gör om och gör rätt, bara att kapa loss med vinkelslipen och vända på steken. Här har jag precis punktat fast konan igen tillsammans med flänsen som senare ska borras för fästskruvarna som ska hålla fast brännkammaren.



Jodå, den går ta loss också.



Nu var det dags att ta tag i den inre väggen, efter att ha kapat ut plåten var det bara att börja mäta och rita igen. Betydligt mysigare att göra det inomhus med en kopp te än sittandes bland allt rat i 10°C ute i verkstaden.:tummenupp



Borr borr!



Efter att ha rullat och svetsat plåten så blev det så här.



Förångningsrör ditsatta på test.



Och så här ser det ut när den yttre väggen sitter där, nu saknas bara gaveln på brännkammaren.



Tjo!:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
faaaen- du gör så vanligt folk får dåligt samvete- din entusiasm och energi avundas en latrygg som jag!!!

snyggt jobbat med allt pillejobb!!!

//jj
Jasså, jag blir liksom lite livsgladare av att det fortfarande existerar riktiga klurgubbar och uppfinnarjockar i landet, ger mig nåt slags hopp om mänskligheten!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack gubbs!:krama

Med båda brännkammarväggarna klara var det bara den främre gaveln kvar, för att den inte ska slå sig av värmen och för att göra plats för oljerören inuti motorn tänkte jag göra den inverterad dome-style med en lätt inbuktning.

Men hur fan gör man det utan vettiga verktyg? Jooo, man får väl bygga sig ett verktyg! Jag snickrade ihop en fattigmanna-pullmax med en lätt radie på stansdynorna, opereras medelst slägghammare.:smasha



Funkar den då? Jodå, ungefär så bra som jag hade hoppats på. Lite svaj på rostfriplåten blir det men det spänner man till när den svetsas fast.



Den färdiga gaveln, duger länge det här.



Bara till att slipa rent kanterna och häfta fast gaveln med tigsvetsen! :banana



Jag lugnar mig med helsvetsningen tills dess att jag är 110% på att jag inte måste modifiera något.



På plats inuti motorn, jag kommer måsta göra ett litet urtag i gaveln där oljereturen passerar (upptill i bild) för den ligger precis emot plåten. Nemas problemas.



God jul på er allihop, nu blir det paus i verkstaden för lite julfirande.:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
God jul på er allihop, nu blir det paus i verkstaden för lite julfirande.:tummenupp

För en oinitierad ser det ut som att det inte är tokmycket kvar nu till färdig motor? Ett hölje och några bränsleledningar så är det bara att gasa? :D

Antar att tanken är att återanvända kraftturbin och alla övriga pryttlar (smörjning, vatteninsprutning etc?) som nu sitter på hojen?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Börjar lukta serietillverkning.. karln landar nog en trevlig tjänst på siemens turbin eller saab aerospace innan dess ioförsig ????
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag kom tomten med ett brev från kungliga myntverket :banana
Tackar!

Finemang! Gjorde 10 så du kan limma ihop två och två om du vill.

För en oinitierad ser det ut som att det inte är tokmycket kvar nu till färdig motor? Ett hölje och några bränsleledningar så är det bara att gasa? :D

Antar att tanken är att återanvända kraftturbin och alla övriga pryttlar (smörjning, vatteninsprutning etc?) som nu sitter på hojen?

Det är inte så jättemycket kvar faktiskt, men vis av erfarenhet brukar de sista 10% ta rätt mycket tid.

Sen ska jag bygga en lite seriösare testrigg med lastcell för dragkraftmätning, oljetank och pumpar osv så jag slipper låna från hojen varje gång jag ska provköra motorn.

Går allt enligt planerna borde jag ha den startklar till sommaren.

Börjar lukta serietillverkning.. karln landar nog en trevlig tjänst på siemens turbin eller saab aerospace innan dess ioförsig ????

Nja, känns som att jag är 70 år för sent ute för att kunna göra någon nytta på såna företag. Jag duger nog mest till att gå smörjronder och pinnsvetsa rostiga flistransportörer jag.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Nja, känns som att jag är 70 år för sent ute för att kunna göra någon nytta på såna företag. Jag duger nog mest till att gå smörjronder och pinnsvetsa rostiga flistransportörer jag.
Nu underdriver du, så där väldigt många med kompetens att hemma bygga jetmotorer från scratch har vi inte i landet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu underdriver du, så där väldigt många med kompetens att hemma bygga jetmotorer från scratch har vi inte i landet.

Sant, men vinkelsliparna på Volvo Aero är inte speciellt välanvända nu för tiden.

Nu ska det caddas å räknas å caddas å cnc-fräsas å..........zzzzzzzz...........
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Finemang! Gjorde 10 så du kan limma ihop två och två om du vill.



Det är inte så jättemycket kvar faktiskt, men vis av erfarenhet brukar de sista 10% ta rätt mycket tid.

Sen ska jag bygga en lite seriösare testrigg med lastcell för dragkraftmätning, oljetank och pumpar osv så jag slipper låna från hojen varje gång jag ska provköra motorn.

Går allt enligt planerna borde jag ha den startklar till sommaren.



Nja, känns som att jag är 70 år för sent ute för att kunna göra någon nytta på såna företag. Jag duger nog mest till att gå smörjronder och pinnsvetsa rostiga flistransportörer jag.

Svetsa panntuberna överlåter ni åt oss stackare som lurades att lägga prov på 309mol då? :)
Se det omvänt istället , hur många jetmotorkonstruktörer kan laga flistransportörer och bli jutubkändisar?
????
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte lönt att lägga prov på alla möjliga svetstyper för en lortig mek, bättre att ringa dom som kan när det blir pannläcka.:)

Ännu en av oräkneliga timmar har lagts på att jävlas med varvräkneriet och nu har jag äntligen bestämt mig för att skita i det och köra motorn mot ett bestämt laddtryck istället, det är fullständigt obegripligt att varken jag eller Olov kan få till en pålitlig varvräknare då varenda träskalle på internet med en avbitare och en påse lysdioder lyckas.



En förlösande känsla att veta att jag aldrig behöver bli frustrerad över detta någon mer gång. :)

Det gick som tur var lite framåt också ikväll, jag kopplade in en laddtrycksbrytare för vatteninsprutningen så att jag kan ställa in vid vilket laddtryck som vattenpumpen ska starta. Sen lyckades jag ta död på laddtrycksmätaren då jag var lite oförsiktig med tryckluften när jag testade ut det så nu måste jag Ebaya lite efter en ny.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen! som Gert Fylking sa, för fem minuter sedan fick jag liv i Arduinon som styr bränslepumpen!:tummenupp



Jag har lött och donat några kvällar i tv-soffan bara för att Arduinoprogrammet på datorn skulle jävlas när det var dags att tanka över Olovs kod till styrkortet, jag testade tre olika datorer och fick olika felmeddelanden varje gång. Inte speciellt otippat då det mest jämt går åt helvete när jag ska göra något datarelaterat...:gnissla



Olov blev räddaren i nöden i vanlig ordning, det visade sig dessutom vara fel på Arduinokortet så med ett nytt sånt och Olovs laptop gick det fint som snus att tanka över koden. Jag testade att styra en 12V fläkt nyss och den gick fint att styra. Nästa test blir att köra bränslepumpen på hojen när väl styrboxen är fastmonterad.



Det dök för övrigt upp en ny laddtrycksmätare med posten idag, den gamla knäckte jag när jag höll på justera in laddtrycksbrytaren till vatteninsprutningen som ni kanske minns.



Tjo!:tummenupp
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Aaaahhh...! NU ser jag vart vattnet från insprutningen tar vägen... Såklart direkt in i laddtrycksmätaren! :tummenupp
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top