Gat banhoj max 50000Kr

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Budgeten sänktes när jag forskat lite(30000). Men den ligger högre för "r6" alternativet. Skrev max 50000 med gixxer eller rd350 blir det betydligt mindre. 35000/år och 2000/år en stooor skilnad för mig, i förs.

Visst är det så...samtidigt siktar du både högt och lågt (no offense)...vet inte hur mkt gata du tänker åka men det är en väldig skillnad mellan en R6, gsxr 750, gsxr 1100 och en Rd 350, i synnerhet om du tänker smiska bana.

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Det är som när man skall sälja mellan 5000-10000 betyder inte aut 5000. Max 50000 betyder inte över 49500.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är som när man skall sälja mellan 5000-10000 betyder inte aut 5000. Max 50000 betyder inte över 49500.

Men för oss som ska ge dig tips är det bra att veta hur mycket du vill ge för den och för max 50000 kr ger vi ju då dig tips för max 50 000 kr.

Faktum kvarstår dock att ju nyare hoj du köper desto bättre är den att smiska bana med - inte p.g.a. större o starkare motorer utan tack vare bättre chassie, chassiekomponenter och bromsar, lägre vikt och såna faktorer. Det bästa för dig är att helt enkelt bestämma vad du vill göra och hur mycket det får kosta. Då kan vi hjälpa dig på riktigt.

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
jag skulle avråda dig till att köpa en gixxer 1100 eller 750 från den tiden om du ska köra bana, har själv en kawa zx6r, och har kört gsxr750 -93 på bana och kan säga att även fast min kawa inte heller är så ny så har jag 10 ggr så roligt med kawan,

gixxer:n är trött, svajig, tung, bromsarna mattas efter bara ett par varv,
dålig markfrigång vilket kan beror på att fjädringen är gammal och dålig!!?

så mitt tips är nog som alla andras köp en honda eller kawa 600 cc
från mitten av 90 talet och framåt så får du en rolig och ganska billig och att försäkra :tummenupp

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Alla tips är hitils helt ok. Intressant att se från olika synvinklar. Om bromsar sviktar så går det att renov/byta till bättre. Gäller även fjädring. Kör man för nöjes skull, kör man så fort matrealet och föraren klarar. ss600 är inte uteslutet, men det kostar det dubbla. Balansen mellan bana gata styr också mycket. Liksom ekonomin når jag till 90% för 50% pris, blir mitt val lätt.

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
SUZUKI GSX-R 750 -87 Torrvikt: 181 Kg
KAWASAKI ER-6 F -2006 Torrvikt: 178 Kg
SUZUKI GSX-R 600 -97 Torrvikt: 174 Kg

Gixxer tung? Har jag missat nått?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Men köp din gammelgixxer, det är ju det ända du vill höra. det är en kanon hoj på bana du kommer köra ifrån allt.!"

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
***IRONI*** Att jag kommer att köra irfrån alla vet jag redan, det beror på mina förar kunskaper ***IRONI***
changco: Ditt inlägg tillförde 0.
Självklart har mc'n utveklats genom åren. Men viktskillnaden var inte så stor.

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Vad har du för erfarenhet. Alltså vad har du ägt/provkört.

Köper du för gammalt kommer t o m en nybörjare begränsas tidigt av hoj. Ju äldre = desto svårare. Du skulle då troligtvis vilja byta redan efter en halv säsong.

Köp något vettigt direkt. 900 Fireblade, GSXR750 -96 framåt eller en tidig R1 alla fås för under 40 000:-

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
SUZUKI GSX-R 750 -87 Torrvikt: 181 Kg
KAWASAKI ER-6 F -2006 Torrvikt: 178 Kg
SUZUKI GSX-R 600 -97 Torrvikt: 174 Kg

Gixxer tung? Har jag missat nått?
Jag tror dom syftar på den (då) nya gixxern som infördes 88 eller så som blev rejält mycket tyngre, kring 200 torr, och som 92 fick vattenkylning och ytterligare 10 kg.

gsxr750 85an är för övrigt lättare än gsxr750 99an, 175 kg vs 179, först 00 var dom nere på en vikt lägre än det började

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Körde en FZR 1000 -91 hade då åkt på en R1 -00 innan.

Det går inte i ord att beskriva hur värdelös upplevelsen på FZRen var. Fullkomligt värdelös hoj kort och gott.

Mitt råd är att köp så nytt du bara har råd med. Tror du kommer sätta avsevärt snabbare varvtider på en 125 -06:a än en gsxr 1000 -88.

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Buell XB9R & KX250
Blir något frustrerad av att läsa denna tråden! Att fråga om goda råd, för att sedan dissa allt o allas tips. Därefter köra på sin egna inkörda väg och hissa en hoj från -88, trots alla invändningar från vänliga själar...

Du verkar vara en person som egentligen kan allt o vet allt?? Frågan och hela tråden är således överflödig, liksom detta lilla inlägg:pannkyss

Sluta jiddra... Köp en hoj... ÅK!!!:)

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
"Tror du kommer sätta avsevärt snabbare varvtider på en 125 -06:a än en gsxr 1000 -88."
Det tvvlar jag på. Skulle vara kul om någon testade seriöst 1988 mot 1998 gixxer 750r (den starkare strypt eller svagare trimmad). Skillnad finns givetvis, men hur stor? I tävling är en sek vinna eller förvinna, men för mig kanske knappt märkbart utan att kolla klockan.

ebloi: Det är bara priset/försäkringen jag "dissar" på de nyare. Att de är snabbare tvivlar jag inte på.

Vilket ger mest en -98 helt st eller en -88 lätt trimmad med "gatslicks/r-däck"? Till ungefär samma pris. OBS det är en fråga och inget påstående.

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
"Tror du kommer sätta avsevärt snabbare varvtider på en 125 -06:a än en gsxr 1000 -88."
Det tvvlar jag på. Skulle vara kul om någon testade seriöst 1988 mot 1998 gixxer 750r (den starkare strypt eller svagare trimmad). Skillnad finns givetvis, men hur stor? I tävling är en sek vinna eller förvinna, men för mig kanske knappt märkbart utan att kolla klockan.

ebloi: Det är bara priset/försäkringen jag "dissar" på de nyare. Att de är snabbare tvivlar jag inte på.

Vilket ger mest en -98 helt st eller en -88 lätt trimmad med "gatslicks/r-däck"? Till ungefär samma pris. OBS det är en fråga och inget påstående.

Jag vet att du inte tror det. Men det e nog faktiskt sant.

den FZR som jag körde var fruktansvärd. Man har fötterna ovanför röven och knäna ovanför huvet. Då är det inte så lätt att åka fort i en kurva. Dessutom var bormsarna värdelösa ock allt skakade som en stenkross.

Sen e det ju så att det där med effekt är mindre viktigt om du ska åka på bana. Visst kan man vinna lite tid på rakorna. Men det är i kurvorna man plockar den mesta tiden. Och där vill du inte åka med en gammal skräphoj som allt känns fel på.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Har 0 erfarenhet av att köra hoj på bana.
Såg dock en filmsnutt på nätet där en mc-tidning testade 3 äldre hojar mot en gixxer 600 k6. Tror det var på donington :va
Vinnaren i testet blev en yzf 750 r har jag för mig och varvtiden diffade typ 1,3sek mot gixxern :tummenupp

h1

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
Ingen
Har kollat tider på VM 125cc 250cc 500cc. Det skiljer förvånadsvärt lite. Trots samma årsmodell. Men får jag välja blir jag nog hellre omkörd i en kurva än på rakan.
IRONI det är tur att man inte kör engelsk 60 talare, för då hinner man nog inte runt innan det mörknar IRONI

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
sv1000s
:tummenupp
Har kollat tider på VM 125cc 250cc 500cc. Det skiljer förvånadsvärt lite. Trots samma årsmodell. Men får jag välja blir jag nog hellre omkörd i en kurva än på rakan.
IRONI det är tur att man inte kör engelsk 60 talare, för då hinner man nog inte runt innan det mörknar IRONI

det är nog roligare om du köper en smidig hoj där du kan köra snabbt i kurvorna, än en efektstark där du kan köra snabbt på rakorna

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Denna tråden börjar likna V-Gurra (tror det var han) som frågade hur man skulle bankitta en Hayabusa för bankörning eftersom den var den ultimata banhojen. När sedan massa personer sade att det är bättre att du köper en hoj som är bättre lämpad för just bankörning så stångade han sig blodig i sitt försvar att just Busan var den bästa banhojen för den hade mest effekt o.s.v.

Sedan så är det ju intressant att veta om du skall ha en banhoj som du kan köra med på gatan eller om du skall ha en gathoj som du kan köra med på bana?

Skall du ha en Banhoj så går ju gammelgixxern bort direkt. En R6/R1:a, CBR, ZX?R, GSXR av modernare slag är så mycket enklare att körapå bana. Gillar du 2-takt så finns ju Aprilia RS250 (bör inte kosta skjortan att försäkra). Vill du ha något mitt i mellan så finns ju t.ex ZXR400 som är hyggligt sportig också.

Skall du ha en gathoj så är ju gamla gixxers ett alternativ. Det går ju köra bana med en sådan. Eller en FZR1000, men utvecklingen har ju gått frammåt så det skiljer ju massa på en hoj från 89 och en från 99. Chassie, motor, bromsar, fjädring mm är bättre på en nyare hoj i samma kategori.

Sedan så är ju försäkringen en tung post om man är ung/haft kortet en kort tid, men man måste ju inte helfösäkra. Köper du en hoj med kraschkåpor så behöver ju inte en krasch bli så dyr.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024