Genväg till kedjerengöring?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur ser bakhjulet ut med den approachen? Jag har tidigare använt Biltemas kedjespelare och fälgen blev grisig som fan efter bara en kort körsträcka. Nu har jag någon Motul-spray som håller hjulet betydligt renare.

Fälgen är smutsig men inte kladdig och kedjan är kladdig men inte smutsig. Jag har inte tvättat hojen sedan jag köpte den och fälgen var skitig redan då så jag tror inte oljan hade stört nämnvärt om det hade varit motorolja från en bensinmotor och jag hade tvättat med jämna mellanrum.
 

Bifogat

  • IMG_6344.jpeg
    IMG_6344.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 27
  • IMG_6343.jpeg
    IMG_6343.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 26
  • Gilla
Reaktioner: DaK

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Vad är din motivering till att sitta och gnugga med en svindyr klisterolja? Varför inte billigare och för ändamålet möjligen mer effektiva preparat?
Jag fattar ”lika löser lika” men inte varför du löser med klister. Det enda jag kan komma på är att du slipper den skvättiga ”efter rengöringsfasen” innan man kan lägga på ny vidhäftande smörja. Meningslöst så länge kedjan skvimpar av sig på allt.

Svarade jag just på min egen fråga?
Det började med att jag gjorde en mycket noggrann tvätt och puts på hela hojen och kom därefter på att jag borde börjat med kedjan…

Iom jag har gott om tid (nybliven pensionär :hihi) så ville jag omgående fixa den utan att kladda ner fälg mm.

Sedan så hoppades/hoppas att vi på SH kan komma fram till FACIT hur rengöring av O-ringskedjan bör rengöras utan att skadas, det verkar finnas många åsikter på det.

Jag tror jag kommer att testa en sån här nästa gång:
IMG_3337.jpeg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Jag har en sådan Kettenmax som de visar där, fungerar perfekt på de hojar som har plats för den, inte alla som har det.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör man mycket i regn och håller tempo så behöver man bara smörja.
Ska det kanske vara ? Kör man i regn eller håller tempo så behöver man bara smörja.
Se #2, #22 och #26 för att se på hushållspapperet under kedjan hur mycket skit som är kvar om man hållit tempo nån gång under turen. Rengör själv aldrig, smörjer enbart, se #26.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Efter de senaste 5-6 åren så vidhåller jag vid min ideologi att aldrig göra någonting med kedjan.
Enda undantaget är om jag har tvättat hojen, och ska förvara den ett längre tag, typ vinterförvaring.
Då lägger jag på någon olja, vad som helst, med en trasa, för att det inte ska bli ytrost.
I övrigt så kör jag mest dåliga vägar/grusväg, och tänker som så att kedjan är ju helt tät, och smord från fabriken invärtes.
Om jag smörjer utanpå kedjan så fastnar det sand och skit där, som blir en nötning mellan drev och rulle.
Om jag inte smörjer så ökar troligvis friktionen mellan drev och rulle, eftersom det blir "metall mot metall", men man slipper att sand och andra partiklar fastnar istället.
Den analysen gör att jag går den väg som är i enlighet med "minsta motståndets lag".
Det kanske skulle vara annorlunda om jag körde gatcykel och mest bara asfalt, men jag är tveksam till att jag skulle ha givit kedjan någon kärlek ändå.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Rengör aldrig. Smörjer bara rikligt. Och torkar bort allt överskott. Följer med en massa skit av bara farten då.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S

Jag har en sådan Kettenmax som de visar där, fungerar perfekt på de hojar som har plats för den, inte alla som har det.

+1 på den. Har också en sån.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Det började med att jag gjorde en mycket noggrann tvätt och puts på hela hojen och kom därefter på att jag borde börjat med kedjan…

Iom jag har gott om tid (nybliven pensionär :hihi) så ville jag omgående fixa den utan att kladda ner fälg mm.

Sedan så hoppades/hoppas att vi på SH kan komma fram till FACIT hur rengöring av O-ringskedjan bör rengöras utan att skadas, det verkar finnas många åsikter på det.

Jag tror jag kommer att testa en sån här nästa gång:
View attachment 499889
Hej,var säljer dom det kittet till då bra pris?
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det började med att jag gjorde en mycket noggrann tvätt och puts på hela hojen och kom därefter på att jag borde börjat med kedjan…

Iom jag har gott om tid (nybliven pensionär :hihi) så ville jag omgående fixa den utan att kladda ner fälg mm.

Sedan så hoppades/hoppas att vi på SH kan komma fram till FACIT hur rengöring av O-ringskedjan bör rengöras utan att skadas, det verkar finnas många åsikter på det.

Jag tror jag kommer att testa en sån här nästa gång:
View attachment 499889
Tror det blir svårt för SH komma til FACIT. Väljer själv (nästan) följa MC-tillverkarens Suzukis rekommendationer, skippar rengöring med fotogen för håller jag lite tempo (det räcker med några 100 meter så är kedjan ren) utan går direkt på motorolja för slutrengöring och smörjning
1719036891606.png
Ovan från Servicemanualen till GSX1300R 2008 och Heavyweight motor oil tolkar jag som att den här (plus en oljekanna och bakre depåstöd) duger
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men Suzukis rekommendation kan väl ändå endast gälla OEM-kedjan.
De tar väl inte ansvar för vad andra kedjor tål som ägaren monterar då första är utsliten.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Tror det blir svårt för SH komma til FACIT. Väljer själv (nästan) följa MC-tillverkarens Suzukis rekommendationer, skippar rengöring med fotogen för håller jag lite tempo (det räcker med några 100 meter så är kedjan ren) utan går direkt på motorolja för slutrengöring och smörjning
View attachment 500005
Ovan från Servicemanualen till GSX1300R 2008 och Heavyweight motor oil tolkar jag som att den här (plus en oljekanna och bakre depåstöd) duger
Inte lika utförligt hos BMW
IMG_3344.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla vad tillverkaren rekomenderar för åtgärd:


Gamla metoder är inte OK för moderna material och produkter!!
Jag torkar av kedjan ibland men iofs så kör jag färre än 1000 mil/år
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men Suzukis rekommendation kan väl ändå endast gälla OEM-kedjan.
De tar väl inte ansvar för vad andra kedjor tål som ägaren monterar då första är utsliten.
Nej naturligtvis inte.
Men jag blir inte längre förvånad när jag läser på SH om MC-ägare som skriver att hen upptäckt att kedjan börjat tappa O-ringar. För det har jag redan läst om i tidigare trådar på SH. Att jag smörjer kedjan efter varje tur när den ställts in i garaget beror på att jag läste omkring 2015 om ett MC-bud i London som avslutade varje dag med att smörja kedjan på sin GSX-R 1000 med begagnad motorolja. Och han hade efter 60000 miles (~10000mil) fortfarande Suzukis originalkedja. Men som DID i steffe's inlägg #53, skippa rengöringen med kerosene och rengör och smörj i ett moment med motorolja.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Motul C1 chain cleaner följt av Motul C2+ chain lube. Verktyg jag använder är tandborste och trasor eller blått torkpapper. Mina kedjor är tysta, rena och fina.👌
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag fann en permanent lösning för kedjeunderhållet.
Produkten heter kardan 😎😅
 

Bifogat

  • IMG_2116.jpeg
    IMG_2116.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 7

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nej naturligtvis inte.
Men jag blir inte längre förvånad när jag läser på SH om MC-ägare som skriver att hen upptäckt att kedjan börjat tappa O-ringar. För det har jag redan läst om i tidigare trådar på SH. Att jag smörjer kedjan efter varje tur när den ställts in i garaget beror på att jag läste omkring 2015 om ett MC-bud i London som avslutade varje dag med att smörja kedjan på sin GSX-R 1000 med begagnad motorolja. Och han hade efter 60000 miles (~10000mil) fortfarande Suzukis originalkedja. Men som DID i steffe's inlägg #53, skippa rengöringen med kerosene och rengör och smörj i ett moment med motorolja.
GSX-R1000 i London? Går det ens att maxa en moppe i London? Jag menar kedjan må ha gått långt men med mycket låg belastning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
GSX-R1000 i London? Går det ens att maxa en moppe i London? Jag menar kedjan må ha gått långt men med mycket låg belastning.
Jag håller med dig. :tummenupp
Drog samma slutsats, den gixxern och kedjan levde/lever ett mycket lugnt och lätt liv. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fann en permanent lösning för kedjeunderhållet.
Produkten heter kardan 😎😅
Ja det stämmer. Men när kardanen shiter sig så ska man helst redan ha sålt hojen.
1719131050076.png
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
På tal om livslängd på O-ringskedjor (el X).

Hur gör ni rent svingen och fälgen? Sprutar med avfettning? Som hamnar på en del av kedjan?
Så har jag nog alltid gjort. Jag har haft länkar som skurit så de inte rätar ut sig riktigt och att kedjan blir ojämnt sliten. Då kan man spänna kedjan till rätt slack men vrider man hjulet så är kedjan som en fiolsträng eller har 2-3 gånger för stort slack. Jäkligt trist att åka med ojämnt sliten kedja. Livslängd på mina kedjor ca 2500 mil. Jag har bytt ett antal men för inte bok över byten.
Jag kör avfettningsmedel på diskborste till svingen och fälgen sedan de senaste bytena.
Så kommer jag fortsätta framöver.

Smörjning med motorolja och tandborste. Torkar av länkarna. Smörjer igen när rullarna är blanka. Kör ibland med kedjespray och när jag kommer hem med varm kedja.
Har sidostöd. Smörjer på utsidan av bakdrevet och uppåt och rullar fram hojen 25 cm typ. Ja det tar en stund. Ja man ”ska” smörja på insidan av kedjan. Jag tror på jordens dragningskraft och att olja eller spray hamnar innanför rullarna ändå.

Funkar detta då? Ja för mig och mina två hojar. TDMen har jag kört 10 000 mil med. Detta är nog den tredje kedjan jag bytt. Har gått 3 800 mil nu och är helt jämnt sliten. Rullar jag med avstängd motor i ca 10 km/tim så är det en jämn skön ton från kedjan. Ni vet hur det låter annars. Ett tecken på att kedjan börjar ge upp är att man får spänna ofta t ex efter 100 mil och sen efter 50 mil.
Senast jag justerade var för 300 mil sedan och då berodde det på att jag bytte bakdäck. Justering innan det minns jag inte.
Nu är detta också ett sätt att förlänga livet på kedjan. Spänn inte för mycket. Det sträcker kedjan och belastar lagret på utgående axel.
Gillar man att köra på bakhjulet så skiter man ju i om det sliter på kedjan.
TDM900 86 hästar. Har inte behov av bakhjulskörning. Har originallameller, 14 800 mil hittills.

Min andra hoj är en 55-hästars 750 custom. Maxvrid vid 3 000 varv.
Bakdrev i aluminium, två kuggar större än original. Körs inte på slangen och sällan över 120. Av en slump så har den kedjan också gått 3 800 mil men där spänner jag den lite oftare. Just denna kedja har fått samma behandling som TDMens. Jag vände iofs på bakdrevet förra vintern. Inget slitage direkt men detta drev är vändbart så varför inte.

Detta är personbästa för mig. Långt kvar till siffror man läser om på Internet.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top