Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

• Antal röstningar
    0

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 Honda CB900F
För att göra en kvalificerad gissning så behövs nog fördelningen av sponsring bland hjälmtillverkarna som försörjer tidningen presenteras också!

Jag tror att de lär hissa sina sponsorer, dissa resten :-D

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Precis. Det är minst lika viktigt att den sitter bra. Men det går ju inte att bedömma i ett test då det är så individuellt.

Sen kan man ju fråga om inte passformen påverkar testet också. Om de bara klämt in nån skyltdockeskalle i hjälmarna som inte alls sitter bra så kan jag också tänka mig att tryckavlastningen vid en smäll blir fel också. Att de sitter bra är ju inte bara för komforten, utan att smällen ska absorberas jämt runt hela huvudet utan att trycka mer eller mindre på olika ställen. Dålig passform=dåligt skydd.

• Gilla
Reaktioner: R2

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Min vy är lite oklar. Håller jag min RX7'a i ena handen och jämför den med en kruka från Biltema är den spontana reaktionen att kvalitén och finnish inte håller måttet på Biltemaprodukten.

Men drar jag mig till minnes gjorde Plus ett test där Lidl och Biltemas hjälmar bara rasade rakt igenom prickfritt medans betydligt dyrare produkter från Shoei och Arai fick backning.

Men om det är så .. att biltemas/lidl hjälm klarar alla tester, varför används den då inte i större utsträckning? Säkerhet borde väl vara prio?

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 Honda CB900F
Min vy är lite oklar. Håller jag min RX7'a i ena handen och jämför den med en kruka från Biltema är den spontana reaktionen att kvalitén och finnish inte håller måttet på Biltemaprodukten.

Men drar jag mig till minnes gjorde Plus ett test där Lidl och Biltemas hjälmar bara rasade rakt igenom prickfritt medans betydligt dyrare produkter från Shoei och Arai fick backning.

Men om det är så .. att biltemas/lidl hjälm klarar alla tester, varför används den då inte i större utsträckning? Säkerhet borde väl vara prio?
Det finns inget vettigt sätt att mäta säkerheten egentligen genom att utsätta dem för samma saker, de byggs ju efter olika huvuden, olika hastigheter, olika sorters smällar, smällar på olika ställen etc etc. Så det är inga problem att få en viss hjälm att floppa medan andra inte går riktigt lika bra. De tester jag har sett, som den du nämner är ju egentligen ganska primitiva grejer. Därmed ingenting illa sagt om biltemas/lidls prylar :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Underskatta "märkets" kraft.. (och även utseendet)
Biltema är inte direkt förknippat med kvalitet.. samtidigt så räcker det med att kolla på motorsport i 20 sekunder för att se att många kör t ex Arai..

Det räcker för att många ska göra sitt val..

(värt att nämna är att jag inte heller kör Biltemahjälm, åker med X-lite, det beror mest på komfort och kvalitetskänsla när jag har den på mig.. )

Men som t ex skjutshjälm, absolut! Jag tror inte att det kommer att komma en situation där min skjuts avlider om denne har en biltemahjälm medans denne ställt sig upp, borstat av dammet och gått därifrån om en Arai hade använts.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag har gjort misstaget att prenumerera på Bike och jag förbluffas av en del riktigt dåliga produkttester. Har sett flera tester där de tycker att passformen är dålig på diverse skydd. Inser de inte att bara för att skyddet inte passar på deras testperson (1 st) så kan det sitta perfekt på någon annan?

Man gör nog klokt i att inte tro allt för mycket på Bikes resultat.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Vilken är den stora skillnaden, menar du?

Att det är det test som firman Bike har anlitat för att testa som i testet avgör vad som är säkert/osäkert. Behöver inte nödvändigtvist kategoriskt innebära att allt är osäkrare/säkrare men en hjälm.

Ie finns andra parametrar än att hamra på en hjälm som avgör om den höjer säkerheten eller inte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har gjort misstaget att prenumerera på Bike och jag förbluffas av en del riktigt dåliga produkttester. Har sett flera tester där de tycker att passformen är dålig på diverse skydd. Inser de inte att bara för att skyddet inte passar på deras testperson (1 st) så kan det sitta perfekt på någon annan?

Man gör nog klokt i att inte tro allt för mycket på Bikes resultat.

Jag gillar MC Nytts (det är väl SMCs?) tester (infonotiser) bäst :D

Alltid med en fet reklamblaffa bredvid om produkten.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hamra på en hjälm – vem gör det?

Vilka parametrar tänker du på?

Att hamra på hjälm? Gör dig inte dum, du vet hur testerna går till när man mäter kraft som överförs vid slag mot hjälm.

Visir, passform, åldersbeständighet, ventilation och ljudnivå för att nämna några exempel. Alla har förr eller senare med säkerhet att göra och kan vara helt individuella. Alltså behöver inte Bikes test komma fram till att en hjälm är säker/osäker och det faktiskt stämmer överens med verkligheten för dig eller mig.

Jag gillar MC Nytts (det är väl SMCs?) tester (infonotiser) bäst :D

Alltid med en fet reklamblaffa bredvid om produkten.

:tummenupp Finns alltid ett nytt däck i varje nummer som är bättre än allt annat på alla områden som nämns.

Last edited:

Kneedrag

Guest
Biltema kommer säkert sist , men den kommer klarar testet och vara godkänd. Så ts trådens namn borde vara "villka hjälmar har högsta slagtålighet och säkerhet, rangordna dem"

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Lite offropic. Hjälmar med solskydd ser så sjukt jävla fula ut. Ljust visir och Sedan topgun lookalike mörk visit vid ögona :zpy

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hjälmar med solskydd ser så sjukt jävla fula ut. Ljust visir och Sedan topgun lookalike mörk visit vid ögona :zpy
Men det är förbannat praktiskt.

Två visir i ett: mörkt på dagen, det klara när solen har gått ner. Du vet säkert hur jävligt det kan vara att köra hem sent på kvällen i mörkret på en dåligt upplyst väg och inte se ordentligt, att inte kunna köra med det mörka visiret uppfällt för vinden och insekterna. Då är det smutt att bara fälla upp det mörka visiret och se allt som i dagsljus. Och då är det ganska lätt att leva med att man inte kommer vara den som får mest uppskattande blickar av andra grabbar när man stannar utanför Sibylla.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024