Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?


  • Antal röstningar
    0

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs. Alltså, det specifika punkter som hjälmen utsätts för. Sen spelar ju kvalité på material in, inredning, passform mm. Dessutom. Arai, Shoei, AGV gör många skalstorlekar, medans en billigare hjälm har större stoppning för att kunna matcha sizen.

Visst kan en billig "skithjälm" säkert fungera för vissa ändamål, men man har ju bara en skalle, varför snåla?? :)

Ja de dyra hjälmarna är ju inte konstruerade för att klara av testerna... :rolleyes:

Om de billiga hjälmarna bara tillverkas i XL och man sen istället stoppar in mer stoppning för att göra dem till storlek Small så måste ju det innebära bättre skydd än ett Small-skal och några cm tunnare stoppning. Hade jag en kruka som var 1 m bred fick folk gärna gå lös på mitt huvve med slägga om de ville...
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sen kan man ju fråga om inte passformen påverkar testet också. Om de bara klämt in nån skyltdockeskalle i hjälmarna som inte alls sitter bra så kan jag också tänka mig att tryckavlastningen vid en smäll blir fel också. Att de sitter bra är ju inte bara för komforten, utan att smällen ska absorberas jämt runt hela huvudet utan att trycka mer eller mindre på olika ställen. Dålig passform=dåligt skydd.

Jau bra poäng.

Det var nolan som fick backning med sig öppningsbara hjälm med inbyggt solskydd som man fällde ner.



Min vy är lite oklar. Håller jag min RX7'a i ena handen och jämför den med en kruka från Biltema är den spontana reaktionen att kvalitén och finnish inte håller måttet på Biltemaprodukten.

Men drar jag mig till minnes gjorde Plus ett test där Lidl och Biltemas hjälmar bara rasade rakt igenom prickfritt medans betydligt dyrare produkter från Shoei och Arai fick backning.

Men om det är så .. att biltemas/lidl hjälm klarar alla tester, varför används den då inte i större utsträckning? Säkerhet borde väl vara prio?
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs.

Okej, nu har du stuckit ut hakan och påstått något.
Kan vi få ett ett par exempel på billiga tillverkare som gör detta och gärna en vettig referens eller två?
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Sen är det ju knappast så att det står en sommarjobbare på biltemas lager och slöjdar ihop glasfiberhjälmar. Någon hjälmtillverkare OEM-tillverkar dessa åt Biltema. Undrar dock vilken?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det viktiga är att få bort alla öppna mc-hjälmar som används av t.ex glidaråkare. En sådan hjälm är ju tyvärr skit jämfört med en integralhjälm oavsett fabrikat. Dom öppna ratas t.om av 15 åriga "moppefans"
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Okej, nu har du stuckit ut hakan och påstått något.
Kan vi få ett ett par exempel på billiga tillverkare som gör detta och gärna en vettig referens eller två?

Ja, visst är det härligt :tummenupp

Eftersom jag har en flickvän i mc-branschen som varit i flertal hjälmfabriker, vittnat tester av olika hjälmar och fabrikat. Där just vissa billigare varianter inte hållit måtten när man bytt punkter av testning. Men frågar du mig vilka andra hjälmar så måste jag återkomma om det. Vet i vilken fabrik hon var i, vilket inte är relevant.

Bäst är väl att invänta Bike´s test och få en professionell syn på det hela.

Men ur min personliga erfarenhet, eftersom jag själv sålt hojar och utrustning, så skulle jag exempelvis aldrig ta på mig en MDS-hjälm. Varför? Jo, det räcker ju med att hålla i skrotet så känner man ju vilket skit det är. DÄREMOT, är vissa hjälmar svindyra, i mitt tycke, och helt omotiverat dyra. Att en Shoei X-spirit eller Arai värre modell kostar nära 10K känns overkill. Där finns det säkert hjälmar som kostar 4-6K som säkert är lika SÄKRA eller nära nog.
Självklart kostar dom stora, Shoei Arai AGV en extra slant med tanke på märket. Men nånstans så måste man nog acceptera att dom även gör bra hjälmer, och det kostar pengar och har kostat pengar att ta fram skiten.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det viktiga är att få bort alla öppna mc-hjälmar som används av t.ex glidaråkare. En sådan hjälm är ju tyvärr skit jämfört med en integralhjälm oavsett fabrikat. Dom öppna ratas t.om av 15 åriga "moppefans"

Ja att man överhuvudtaget åker omkring med helt öppna hjälmar är obegripligt för mig.

Nästa hjälm jag köper ska dock absolut vara en med öppningsbar front!

Efter att jag vid en demonstration en gång fick se hur ambulanspersonal försökte såga upp en vanlig integralhjälm så är det inget snack för min del. (Om ambulanspersonalen misstänker skallskada/nackskada sågar de upp hjälmen istället för att dra av den. Vilket ju är ganska logiskt...) Problemet är bara, vilket jag nu blivit varse, att de inte hade en aning om hur man använde sågutrustningen! Förhoppningsvis så fattar de dock hur man fäller upp fronten på en öppningsbar hjälm.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Ja de dyra hjälmarna är ju inte konstruerade för att klara av testerna... :rolleyes:

Om de billiga hjälmarna bara tillverkas i XL och man sen istället stoppar in mer stoppning för att göra dem till storlek Small så måste ju det innebära bättre skydd än ett Small-skal och några cm tunnare stoppning. Hade jag en kruka som var 1 m bred fick folk gärna gå lös på mitt huvve med slägga om de ville...

Ja, nu tar du kanske i. När jag tog min racing licens så vill jag minnas att Arai och Shoei hade 5 olika skal, det är 7 år sen. Och AGV hade 4. Självklart gör man inte alla billiga hjälmar i XL, eller så kanske man gör det... Men det är ju i hjälmens kärna som stora delar av smällen absorberas. Rallar du runt i hjälm lika stor som en badboll får du svårt att slinka in mellan bilarna i köbildning, sen får du nog räkna med lite extra turbolens och nackspärr efter ett tag :tuttar

Hur många timmar tror du inte att hjälmtillverkare spenderat i vindtunnlar för brusreducering/ljudnivå samt aerodynamik??
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, nu tar du kanske i. När jag tog min racing licens så vill jag minnas att Arai och Shoei hade 5 olika skal, det är 7 år sen. Och AGV hade 4. Självklart gör man inte alla billiga hjälmar i XL, eller så kanske man gör det... Men det är ju i hjälmens kärna som stora delar av smällen absorberas. Rallar du runt i hjälm lika stor som en badboll får du svårt att slinka in mellan bilarna i köbildning, sen får du nog räkna med lite extra turbolens och nackspärr efter ett tag :tuttar

Hur många timmar tror du inte att hjälmtillverkare spenderat i vindtunnlar för brusreducering/ljudnivå samt aerodynamik??
Sist jag såg dig hade du en superblingblingvitpimpmyridehjälm. Kommentar?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ja, visst är det härligt :tummenupp

Eftersom jag har en flickvän i mc-branschen som varit i flertal hjälmfabriker, vittnat tester av olika hjälmar och fabrikat. Där just vissa billigare varianter inte hållit måtten när man bytt punkter av testning. Men frågar du mig vilka andra hjälmar så måste jag återkomma om det. Vet i vilken fabrik hon var i, vilket inte är relevant.

Ingenting alltså? Iofs inte helt oväntat, den där typen av påståenden brukar aldrig följas upp med en vettig referens.
Min "flickvän" räcker inte riktigt tycker jag.
Vilken fabrik är väl i allra högsta grad relevant när du slänger påståenden omkring dig?

Bäst är väl att invänta Bike´s test och få en professionell syn på det hela.
Nu har inte Bike påstått något liknande vad jag vet, i alla fall inte ännu.

Självklart kostar dom stora, Shoei Arai AGV en extra slant med tanke på märket. Men nånstans så måste man nog acceptera att dom även gör bra hjälmer

Har du sett någon i tråden påstå något annat?
Frågan var om de är säkraRE än andra?
Tag Shark till exempel.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Ja, visst är det härligt :tummenupp

Eftersom jag har en flickvän i mc-branschen som varit i flertal hjälmfabriker, vittnat tester av olika hjälmar och fabrikat. Där just vissa billigare varianter inte hållit måtten när man bytt punkter av testning. Men frågar du mig vilka andra hjälmar så måste jag återkomma om det. Vet i vilken fabrik hon var i, vilket inte är relevant.

Bäst är väl att invänta Bike´s test och få en professionell syn på det hela.

Men ur min personliga erfarenhet, eftersom jag själv sålt hojar och utrustning, så skulle jag exempelvis aldrig ta på mig en MDS-hjälm. Varför? Jo, det räcker ju med att hålla i skrotet så känner man ju vilket skit det är. DÄREMOT, är vissa hjälmar svindyra, i mitt tycke, och helt omotiverat dyra. Att en Shoei X-spirit eller Arai värre modell kostar nära 10K känns overkill. Där finns det säkert hjälmar som kostar 4-6K som säkert är lika SÄKRA eller nära nog.
Självklart kostar dom stora, Shoei Arai AGV en extra slant med tanke på märket. Men nånstans så måste man nog acceptera att dom även gör bra hjälmer, och det kostar pengar och har kostat pengar att ta fram skiten.

Ja då kanske det kommer ett resultat som stämmer med ditt tyckande(men troligen inte). Hittiilsvarande tester visar att de billiga hjälmarna är lika säkra, eller ofta säkrare än de dyrare. För referenser; Googla på tidigare hjälmtrådar så hittar du länkar.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Utan att ha några som helst bevis (vilket verkar vara ett krav för att posta) så är jag absolut, utan några tvivel, stenhårt, bensäkert, utan tvekan säker på att följande är sant:

1. Kända märken tar ut en rejäl marginal på sina hjälmar för att ha råd med diverse marknadsföring.

2. Man kan göra riktigt bra fynd bland mindre kända och billigare tillverkare.

3. Risken är potentiellt större att stöta på en hjälm med undermåligt skydd om tillverkaren inte arbetar långsiktigt med sin satsning.

4. Skillnaden i skydd mellan de flesta godkända hjälmar är mindre än man tror.

5. En riktigt dyr hjälm gör mest nytta för egot.

6. En bra hjälm hjälper inte en dum skalle.

Kan skriva ner mer fakta, men är hungrig och ska äta istället.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Ingenting alltså? Iofs inte helt oväntat, den där typen av påståenden brukar aldrig följas upp med en vettig referens.
Min "flickvän" räcker inte riktigt tycker jag.
Vilken fabrik är väl i allra högsta grad relevant när du slänger påståenden omkring dig?


Nu har inte Bike påstått något liknande vad jag vet, i alla fall inte ännu.



Har du sett någon i tråden påstå något annat?
Frågan var om de är säkraRE än andra?
Tag Shark till exempel.

Vad har du själv för hjälm? En du köpt på Lidl? :gnissla Du verkar ta det som en personlig vendetta?? Det är ju bara jämföra med allt annat. Finns billiga bilar, dyra bilar. Vissa bra på det ena, andra på det andra. Säkerhet, kvalité funktion mm. Jag har erfarenhet av billiga och mer kostsamma hjälmar. Kraschat ett par gånger och slagit i skallen, så jag vet att dom funkar (nu får du en gratis chans här att påstå att jag är dum i huvudet för att jag slagit i skallen med fel hjälm :tummenupp )

Om inte en flickvän duger, vad vill du ha då? Hon var bland annat i Arai-fabriken. Alltså en av världens bästa och största hjälmtillverkare.

Biketestet ska ju skilja agnarna från vettet, inte sant?

Men ger du mig tills ikväll så ska jag specificera vilka hjälmar som inte höll måttet.

vad grundar du själv dina motargument i?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Vad har du själv för hjälm? En du köpt på Lidl? :gnissla
Arai Viper GT, frågor på det?

Du verkar ta det som en personlig vendetta??
Ursäkta, vad svamlar du om?
Du påstår, jag frågar, du svarar inte. Hur blev detta ett personligt vendetta?

Det är ju bara jämföra med allt annat. Finns billiga bilar, dyra bilar. Vissa bra på det ena, andra på det andra. Säkerhet, kvalité funktion mm. Jag har erfarenhet av billiga och mer kostsamma hjälmar. Kraschat ett par gånger och slagit i skallen, så jag vet att dom funkar (nu får du en gratis chans här att påstå att jag är dum i huvudet för att jag slagit i skallen med fel hjälm :tummenupp )
Grabben, du påstår att hjälmar designas för att klara tester, inte för att skyddas. Nu är du inne på ett helt annat ämne.
Frågan kvarstår, är du en snackare eller har du något på fötterna?

Om inte en flickvän duger, vad vill du ha då? Hon var bland annat i Arai-fabriken. Alltså en av världens bästa och största hjälmtillverkare.
Jag har besökt världens största tillverkare av XXX så jag vet allt om ur YYY fuskar med sina grejer. Tycker du att det låter vettigt?


Biketestet ska ju skilja agnarna från vettet, inte sant?
Jag vet inte, har du läst testet?

Men ger du mig tills ikväll så ska jag specificera vilka hjälmar som inte höll måttet.

Nejnejnej, det var inte vad du påstod.
Du påstår att hjälmar av billigare tillverkare designas specifikt för att klara testerna och sedan skyddar sämre än dina favvotilverkare.

vad grundar du själv dina motargument i?
Lyssna nu kompis, det är du som har påstått saker, inte jag.
Det enda jag undrade var varifrån du fick dina uppgifter.
Utöver att din tjej har besökt en tillverkare (ospecificerad eller Arai svårt att säga) så har jag inte sett något där du backar ditt eget påstående.

En bra referens hade varit ett test där man utför alternativa och vettiga tester med hjälmarna eller någon som arbetat i fabrikerna med design som går ut och berättar hur det ligger till.


Edit: För att göra det här på ett snyggt och enkelt sätt och du har hedern i behåll och inte behöver gnälla på att jag frågar dig saker, svara bara på följande:
Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs.
Var fick du de uppgifterna ifrån?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
OK, så Nolan och Grex är plast medans övriga är glasfiber?

Nja alla är av plast. Lexan® är en termoplast. Gasfiber/kolfiber lamineras med en härdplast eller Epoxi.

Den egentliga benämningen på Lexan® är Polykarbonat. Makrolon® är ett annat varumärke på Polykarbonat.

Sen beror det på vilken Lexan man använt. Är det Lexan® 9600 så är det nog rätt hållbart eftersom den verkar används till bland annat stridsflyg.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top