Flygförare.Stridspiloter!
Flygförare.Stridspiloter!
Dessa tillverkare har anförtrott dig detta? I vilket sammanhang? Berätta mer!Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs.
Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs. Alltså, det specifika punkter som hjälmen utsätts för. Sen spelar ju kvalité på material in, inredning, passform mm. Dessutom. Arai, Shoei, AGV gör många skalstorlekar, medans en billigare hjälm har större stoppning för att kunna matcha sizen.
Visst kan en billig "skithjälm" säkert fungera för vissa ändamål, men man har ju bara en skalle, varför snåla??
Sen kan man ju fråga om inte passformen påverkar testet också. Om de bara klämt in nån skyltdockeskalle i hjälmarna som inte alls sitter bra så kan jag också tänka mig att tryckavlastningen vid en smäll blir fel också. Att de sitter bra är ju inte bara för komforten, utan att smällen ska absorberas jämt runt hela huvudet utan att trycka mer eller mindre på olika ställen. Dålig passform=dåligt skydd.
Min vy är lite oklar. Håller jag min RX7'a i ena handen och jämför den med en kruka från Biltema är den spontana reaktionen att kvalitén och finnish inte håller måttet på Biltemaprodukten.
Men drar jag mig till minnes gjorde Plus ett test där Lidl och Biltemas hjälmar bara rasade rakt igenom prickfritt medans betydligt dyrare produkter från Shoei och Arai fick backning.
Men om det är så .. att biltemas/lidl hjälm klarar alla tester, varför används den då inte i större utsträckning? Säkerhet borde väl vara prio?
Men drar jag mig till minnes gjorde Plus ett test där Lidl och Biltemas hjälmar bara rasade rakt igenom prickfritt medans betydligt dyrare produkter från Shoei och Arai fick backning.
Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs.
Okej, nu har du stuckit ut hakan och påstått något.
Kan vi få ett ett par exempel på billiga tillverkare som gör detta och gärna en vettig referens eller två?
Det viktiga är att få bort alla öppna mc-hjälmar som används av t.ex glidaråkare. En sådan hjälm är ju tyvärr skit jämfört med en integralhjälm oavsett fabrikat. Dom öppna ratas t.om av 15 åriga "moppefans"
Ja de dyra hjälmarna är ju inte konstruerade för att klara av testerna...
Om de billiga hjälmarna bara tillverkas i XL och man sen istället stoppar in mer stoppning för att göra dem till storlek Small så måste ju det innebära bättre skydd än ett Small-skal och några cm tunnare stoppning. Hade jag en kruka som var 1 m bred fick folk gärna gå lös på mitt huvve med slägga om de ville...
Sist jag såg dig hade du en superblingblingvitpimpmyridehjälm. Kommentar?Ja, nu tar du kanske i. När jag tog min racing licens så vill jag minnas att Arai och Shoei hade 5 olika skal, det är 7 år sen. Och AGV hade 4. Självklart gör man inte alla billiga hjälmar i XL, eller så kanske man gör det... Men det är ju i hjälmens kärna som stora delar av smällen absorberas. Rallar du runt i hjälm lika stor som en badboll får du svårt att slinka in mellan bilarna i köbildning, sen får du nog räkna med lite extra turbolens och nackspärr efter ett tag
Hur många timmar tror du inte att hjälmtillverkare spenderat i vindtunnlar för brusreducering/ljudnivå samt aerodynamik??
Sist jag såg dig hade du en superblingblingvitpimpmyridehjälm. Kommentar?
Ja, visst är det härligt
Eftersom jag har en flickvän i mc-branschen som varit i flertal hjälmfabriker, vittnat tester av olika hjälmar och fabrikat. Där just vissa billigare varianter inte hållit måtten när man bytt punkter av testning. Men frågar du mig vilka andra hjälmar så måste jag återkomma om det. Vet i vilken fabrik hon var i, vilket inte är relevant.
Nu har inte Bike påstått något liknande vad jag vet, i alla fall inte ännu.Bäst är väl att invänta Bike´s test och få en professionell syn på det hela.
Självklart kostar dom stora, Shoei Arai AGV en extra slant med tanke på märket. Men nånstans så måste man nog acceptera att dom även gör bra hjälmer
Ja, visst är det härligt
Eftersom jag har en flickvän i mc-branschen som varit i flertal hjälmfabriker, vittnat tester av olika hjälmar och fabrikat. Där just vissa billigare varianter inte hållit måtten när man bytt punkter av testning. Men frågar du mig vilka andra hjälmar så måste jag återkomma om det. Vet i vilken fabrik hon var i, vilket inte är relevant.
Bäst är väl att invänta Bike´s test och få en professionell syn på det hela.
Men ur min personliga erfarenhet, eftersom jag själv sålt hojar och utrustning, så skulle jag exempelvis aldrig ta på mig en MDS-hjälm. Varför? Jo, det räcker ju med att hålla i skrotet så känner man ju vilket skit det är. DÄREMOT, är vissa hjälmar svindyra, i mitt tycke, och helt omotiverat dyra. Att en Shoei X-spirit eller Arai värre modell kostar nära 10K känns overkill. Där finns det säkert hjälmar som kostar 4-6K som säkert är lika SÄKRA eller nära nog.
Självklart kostar dom stora, Shoei Arai AGV en extra slant med tanke på märket. Men nånstans så måste man nog acceptera att dom även gör bra hjälmer, och det kostar pengar och har kostat pengar att ta fram skiten.
Utan att ha några som helst bevis (vilket verkar vara ett krav för att posta) så är jag absolut, utan några tvivel, stenhårt, bensäkert, utan tvekan säker på att följande är sant
Ingenting alltså? Iofs inte helt oväntat, den där typen av påståenden brukar aldrig följas upp med en vettig referens.
Min "flickvän" räcker inte riktigt tycker jag.
Vilken fabrik är väl i allra högsta grad relevant när du slänger påståenden omkring dig?
Nu har inte Bike påstått något liknande vad jag vet, i alla fall inte ännu.
Har du sett någon i tråden påstå något annat?
Frågan var om de är säkraRE än andra?
Tag Shark till exempel.
Arai Viper GT, frågor på det?Vad har du själv för hjälm? En du köpt på Lidl?
Ursäkta, vad svamlar du om?Du verkar ta det som en personlig vendetta??
Grabben, du påstår att hjälmar designas för att klara tester, inte för att skyddas. Nu är du inne på ett helt annat ämne.Det är ju bara jämföra med allt annat. Finns billiga bilar, dyra bilar. Vissa bra på det ena, andra på det andra. Säkerhet, kvalité funktion mm. Jag har erfarenhet av billiga och mer kostsamma hjälmar. Kraschat ett par gånger och slagit i skallen, så jag vet att dom funkar (nu får du en gratis chans här att påstå att jag är dum i huvudet för att jag slagit i skallen med fel hjälm )
Jag har besökt världens största tillverkare av XXX så jag vet allt om ur YYY fuskar med sina grejer. Tycker du att det låter vettigt?Om inte en flickvän duger, vad vill du ha då? Hon var bland annat i Arai-fabriken. Alltså en av världens bästa och största hjälmtillverkare.
Jag vet inte, har du läst testet?Biketestet ska ju skilja agnarna från vettet, inte sant?
Men ger du mig tills ikväll så ska jag specificera vilka hjälmar som inte höll måttet.
Lyssna nu kompis, det är du som har påstått saker, inte jag.vad grundar du själv dina motargument i?
Var fick du de uppgifterna ifrån?Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs.
OK, så Nolan och Grex är plast medans övriga är glasfiber?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |