De bygger inredningen alltså? Exakt för dig. Googlade på Arai factory shop, men fick inte en enda träff. Berätta mer!
Du måste arbeta (eller spendera din semester) i Japan för att hitta de factory shops jag brukar besöka. Närmare bestämt Tokyo, tunnelbanestation Ueno och gatan som heter Showa Dori (även kallad Metropolitan Expressway Ueno Route). Längs denna gata finns säkert hundra motorcykelaffärer och precis bredvid varandra ligger både Arai och Shoei "factory shop". Om du googlar på "Ueno" så lär du hitta info både om dem och de andra motorcykelaffärerna.
Om du vill köpa en hjälm så börjar de med att mäta din skalle (både omkrets och en massa andra mått). De plockar sedan fram den standardstorlek du ligger närmast och finslipar denna genom att byta ut diverse inredningsdetaljer. Både Arai och Shoei erbjuder alla inredningsdetaljer som "head cap", kindkuddar, sidostöd med mera i en massa olika storlekar och tjocklekar, just för individuell anpassning.
Att åka till Japan enbart för att köpa hjälm är kanske overkill. Jag besöker landet ungefär en gång per år på grund av mitt jobb, så för mig är det inget större problem. Jag har köpt både RR hjälm och MX hjälm på detta sätt och är riktigt nöjd. Det ska tydligen finnas liknande Arai factory shops i Italien och Tyskland, men jag har bara hört rykten om dessa och således aldrig besökt dem. Att hitta något liknande i Sverige är ytterst osannolikt...
Om jag inte hade denna möjlighet skulle jag fortfarande köpa Arai eller Shoei, förmodligen i den standardstorlek som passar bäst. Båda har ett säkerhetsarbete och en kvalitet som känns mer trovärdig än någon av konkurrenterna.