Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
summa kardemumma alla är säkra.
Alla är inte lika säkra.

:fakta

Och framför allt:

I pollen (innan testet publicerades) skulle 53% undvika Biltema med avseende på säkerhet. 13% skulle undvika Suomy. I själva verket visade sig Biltema vara säkrare än Suomy. Inte snyggare, inte skönare, men säkrare.
 

Bifogat

  • 200px-Suomy.png
    200px-Suomy.png
    27.4 KB · Visningar: 1,009
  • biltema-halmstad.jpg
    biltema-halmstad.jpg
    8.2 KB · Visningar: 80
Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
En hjälm får väll inte säljas om den inte är godkänd?:va

Sen är komfort, ljudnivå etc en helt annan historia :rolleyes:

Men biltemas hjälm är nog något som aldrig kommer krama mitt huvud :hojsmilie
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Lidl då?

Lidl har trevliga intergralhjälmar för 595: -. De liknar Biltemas varianter och då Biltemas fick full pott i labbet så...

Edit: jag menade Ö o B men Lidl har säkert också.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
En hjälm får väll inte säljas om den inte är godkänd?:va
Godtrogen på gränsen till dum?

Bland de ”godkända” finns förstås alltid några som är sämst. Jämför med bilar. Den som kör en bil som är sämst bland de godkända, löper förstås mycket större risk att skada sig än den som kör en bil som tillhör de säkraste bland de godkända. Det är likadant med hjälmar.

http://www.ntf.se/konsument/bilar/default25014.asp
 

Bifogat

  • 00000007710.gif
    00000007710.gif
    124.5 KB · Visningar: 103
  • 00000007711.jpg
    00000007711.jpg
    47.1 KB · Visningar: 98
Last edited:

creare

Guest
likhet

Kan nog sätta en peng på att designern av biltemas hjälm diggar caberg:tummenupp

82-630_m.jpgcaberg-104-solo-noir-mat-s3.jpg
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jaha, och här kör jag i Suomy som alltså är sämst. Kommer jag bli spottad på i stil med stackarna som kör i flipflops och kortbrallor nu också?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
När jag läser denna tråden så tänker jag: jag-gör-som-de-andra-gör-kosta-vad-det-vill-för-annars-kan-jag-ju-bli-mobbad.

Publicerad: 2009-06-04:

Lidl bäst och billigast. http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article5302318.ab

Fast det där testet konstaterades det väl i efterhand var väl inte helt rätt utfört. Många hjälmar är gjorda så att dom ska spricka vid en smäll och det finns en MÄNGD parametrar som inte togs upp i testet. Om man tappat en glasfiberhjälm i backen rekommenderas att man ska man kasta den och köpa en ny just därför att sprickor kan ha uppkommit. Att tillverka en säker hojhjälm är inte så enkelt som testet lät förespegla. Man vill heller inte att hjälmen ska studsa mot asfalten om man slår huvudet i backen. Det kan bryta nacken av en. Hur som, det där testet ger jag inte mycket för.

MVH//Jan
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Skönaste och snyggste hjälmen jag har haft var en Suomy. Den funkade som den skulle också. TJONG!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Godtrogen på gränsen till dum?

Bland de ”godkända” finns förstås alltid några som är sämst. Jämför med bilar. Den som kör en bil som är sämst bland de godkända, löper förstås mycket större risk att skada sig än den som kör en bil som tillhör de säkraste bland de godkända. Det är likadant med hjälmar.

http://www.ntf.se/konsument/bilar/default25014.asp
Värt att notera för oss motorcyklister: Även om det inte ser så bra ut enligt EuroNCAP att sitta i en BMW 3-serie ifrån 98 och köra in 2/3 av fronten i en betongvägg så är pizzaräcern troligen bättre på att hantera krockvåldet än en hojåkare - oavsett hjälmfabrikat.

Så innan man springer ut och spenderar sin förmögenhet på en ultrasäker Mercedes S-klass så måste man nog göra en helhetsbedömning över sin säkerhet.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
KBC VR-1X (SE UPP) fick godkändt men den är tyngre än det står att den är. På gränsen för att vara ECE-Godkänd. Alldeles för tung det står "riktigt tung!" i tidningen.

Skit också jag kör med en KBC tillverkad hjälm. Så nu kör man alltså inte lika säkert. :gnissla
Konstigt att det blev sån skillnad på HJC och KBC då båda är amerikanskt tillverkade.
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
KBC VR-1X (SE UPP) fick godkändt men den är tyngre än det står att den är. På gränsen för att vara ECE-Godkänd. Alldeles för tung det står "riktigt tung!" i tidningen.

När jag bytte från en tidigare HJC-hjälm till KBC VR-1X så var det första jag märkte att den var väldigt lätt :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Värt att notera för oss motorcyklister: Även om det inte ser så bra ut enligt EuroNCAP att sitta i en BMW 3-serie ifrån 98 och köra in 2/3 av fronten i en betongvägg så är pizzaräcern troligen bättre på att hantera krockvåldet än en hojåkare - oavsett hjälmfabrikat.

Så innan man springer ut och spenderar sin förmögenhet på en ultrasäker Mercedes S-klass så måste man nog göra en helhetsbedömning över sin säkerhet.

Värt att notera för icke-motorcyklister: För en del år sedan var jag på utbildning med räddningsverket.
Volvo skänkte nya, fullutrustade bilar direkt från bandet till räddningsskolorna för att de skulle kunna utröna och träna det effektivaste och säkraste sättet att klippa upp kvaddade bilar.
Flera andra tillverkare skickade schema över kabeldragning och karossförstärkningar för att de skulle kunna räkna ut lämpligaste sättet att klippa.
Andra delgav rekomenderade åtgärder.
BMW lämnade inte ut någon information.

Detta är information som är tillgänglig på plats för alla räddningstjänster.

Ergo: Allt syns inte i tester.

Mest imponerande: Jag har aldrig sett Volvo använda detta i reklam.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vilka ”parametrar” då, närmare bestämt?

:fakta


Testrapporten.

* För det första är det inte helt rättvist att jämföra två helintegralhjälmar (Lidl + Biltema) med en öppningsbar hjälm med solvisir infällt i hjälmen (Nolan) och samtidigt klaga på att den öppningsbara är dyrare. Två helt skilda konstruktioner. Det är rejält mycket dyrare att tillverka en öppningsbar hjälm med bra ventilation och infällt visir än en hjälm utan andra rörliga delar än det utanpåliggande visiret. Nu för tiden är öppningsbara hjälmar mycket bättre än dom var tidigare då man utvecklat infästning och låsmekanism rejält men om man hårddrar det så är det fortfarande så att dom betydligt enklare helintegralhjälmarna utan infällt solvisir alltid blir billigare att tillverka och mer slagtåliga då dom knappt har några rörliga delar. Dessutom gör det infällda visiret att man får mindre skydd just där visiret är infällt då det inte går att att ha lika mycket stoppning och stadga just där. Säger sig själv. För att få ett rättvist test måste man testa tre likadana hjälmar och då hade kanske en Nolan X-601 varit ett bättre val. Det går inte att jämföra olika hjälmkonstruktioner.

* Dom har i testet ENBART testat hållbarheten. Detta är inte hela sanningen när man tillverkar en bra hjälm. En bra hjälm ska inte studsa när den slår i backen för då kan man lätt bryta nacken. Förr om åren studsade framförallt plasthjälmarna och det är farligt. En bra hjälm ska spricka lite likt deformationszonerna på en bil för att minska smällen. En hel vetenskap och inte lika enkelt som testet i fråga. Framförallt glasfiberhjälmarna är gjorda så men valet av plastmaterial i hjälmen är väldigt viktigt för att få en så dämpande funktion som möjligt. Hållbarhet är inte den enda parameter som man ska gå efter när man testar en hjälm. Passformen ingår också i testnormen men detta talas det inte ett ord om.

* Den CE norm som testet grundar sig på är kritiserad inom branschen och i andra delar av världen används andra normer. I USA används en teststandard som heter SNELL som tar in betydligt fler faktorer än den CE norm som använts i testet, t.ex.


Jag personligen kör med en öppningsbar integralhjälm då jag har glasögon. I mitt fall har valet stått mellan en helt öppen hjälm och en öppningsbar integral. Jag personligen tycker att det är på tok för bökigt med en "vanlig" integral och glasögon. Nu har jag väl i och för sig inte så mycket att vara rädd om rent utseendemässigt men en öppningsbar integral ger otroligt mycket bättre skydd än en helt öppen kruka. Så jag har valt en öppningsbar integral. Men dom är om man hårddrar det inte lika "bra" som en konventionell integral även om dom blivit rejält mycket bättre på senare år. Men samtidigt så ger dom mycket bättre skydd framtill än en helt öppen hjälm, vilket hade varit mitt andra alternativ. För min del är inte en helintegral ett alternativ. FÖR bökigt med glasögon.

Om man kollar på Formel 1-förare t.ex. så finns det inte en enda som kör med öppningsbara hjälmar och det finns en självklar orsak till det. Dom är inte lika bra. Men samtidigt otroligt mycket bättre än en öppen hjälm. En kompromiss.

MVH//J
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag personligen kör med en öppningsbar integralhjälm då jag har glasögon. I mitt fall har valet stått mellan en helt öppen hjälm och en öppningsbar integral. Jag personligen tycker att det är på tok för bökigt med en "vanlig" integral och glasögon.

För min del är inte en helintegral ett alternativ. FÖR bökigt med glasögon.
Jag har en lite annan upplevelse av öppningsbara hjälmar och glasögon. Förra hjälmen var en öppningsbar som jag köpte av just anledningen att jag har glasögon. Dock så gick det inte bra att sätta på och ta av hjälmen på ett lämpligt sätt utan att ta av glasögonen, vilket för mig gjorde att öppningsbarheten var helt överflödig. Utöver det så fanns ingen anledning för mig att ha en öppningsbar, stannar jag en stund så åker hjälmen av vilket som.

Nu har jag en XR1000 och den känns inte ett dugg mindre besvärlig än vad den öppningsbara gjorde, snarare att den är mindre besvärlig. Det enda jag saknar lite är det inbyggda solvisiret.

Men det är ju naturligtvis individuellt vilket behov/vilken nytta av öppningsbarheten man har. Och vad det gäller glasögon/öppningsbara hjälmar så finns det säkert alternativ som passar bättre ihop än vad mina gjorde.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top