Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

• Antal röstningar
    0

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
jag har köpt fetare cheek pads till min arai chaser, nu nyper det åt lite bättre. Har original till övers. Minns inte måtten men det e möjligt att det är olika tjocklek beroende på hjälmstorleken..?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En hjälm för 1000 kronor är självklart lika bra som en som kostar 8000. Det är bara märket som kostar. Arai suger. Jag kör enbart MDS. :mad:

Om man vänder på resonemanget..

Är en hjälm som kostar 8000:- självklart bättre än en hjälm som kostar 1000:-?

Och isåfall, varför är detta självklart?

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag har en SIS-godkänd Jethjälm av märket tommy.

Sitter som en smäck på huvudet, synd jag inte hittat en lika skön integralhjälm än... Framförallt är vikten en fördel på jethjälmar, känns knappt att man har dom på sig då dom oftast väger under kilot.

Ger ju samma skydd överallt som en integral, förutom hakan..

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag har en SIS-godkänd Jethjälm av märket tommy.

Sitter som en smäck på huvudet, synd jag inte hittat en lika skön integralhjälm än... Framförallt är vikten en fördel på jethjälmar, känns knappt att man har dom på sig då dom oftast väger under kilot.

Ger ju samma skydd överallt som en integral, förutom hakan..

Det e ju suveränt. Om man inte landar på hakan eller tänderna när man klotar. :näsblod

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jupp, så låt oss avskaffa det fria valet!=)

Hur gick det med hjälmtestet?

Det fria valet kommer avskaffats när jag gjort en stadskupp och tvingar alla att tänka som jag... :tungan

Hjälmtest i tidningar brukar ju vara rätt kassa. Var det inte MC-nytt eller liknande som testade korvätarhjälmar för ett tag sedan och gav flera omdömet "dålig passform". Kan det bero på huvudformen som skiljer sig mellan olika människor? Kanske?

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Det fria valet kommer avskaffats när jag gjort en stadskupp och tvingar alla att tänka som jag... :tungan

Hjälmtest i tidningar brukar ju vara rätt kassa. Var det inte MC-nytt eller liknande som testade korvätarhjälmar för ett tag sedan och gav flera omdömet "dålig passform". Kan det bero på huvudformen som skiljer sig mellan olika människor? Kanske?

Då kommer jag leda rebbel-styrkorna.Vi kommer att strida i bar överkropp och jeans, och ha fan så mycket roligare fester än dina stadstrupper...;)

Nä, är väll möjligt att tidningstester inte säger så mycket mera än vilka märken som gett mest reklamjackor och bjudresor åt reportrarna, men eftersom hela tråden handlar om Bikes test tänkte jag att det kunde va skoj att veta hur det gick...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Då kommer jag leda rebbel-styrkorna.Vi kommer att strida i bar överkropp och jeans, och ha fan så mycket roligare fester än dina stadstrupper...;)

Nä, är väll möjligt att tidningstester inte säger så mycket mera än vilka märken som gett mest reklamjackor och bjudresor åt reportrarna, men eftersom hela tråden handlar om Bikes test tänkte jag att det kunde va skoj att veta hur det gick...

Bike kommer väl förmodligen ge den hjälm som är tystast i 250+ och lättast att slanga med högst betyg då de brukar gilla att tala om att de visst kan båda delarna. Om och om igen...
Detta förkortat på 100 tecken och massa skittext som är helt irrelevant. Ungefär vad jag tror.

Föressten kommer min stadskupp genomföras naken, skönast så. Så dina rebellstyrkor kan slänga sig i väggen! Med jeans å allt! ;)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är det någon som har läst hjälmtestet i sista numret av Motorrad...?
En ganska seriös test av tio "sport och sporttouringhjälmar i övre mellanprisklassen".
Som vanligt med Motorrad, en grundlig och väldigt tysk test med provkörning såväl som kraschtest hos TUV (hur fan skriver man tyskt Y...?). Dessutom en genomgång av ECE-normen, Snell-testet samt SHARP-initiativet. Och som vanligt med Motorrad, det enda man blir lite (mycket...?) tveksam till är poängsättningen av journalistens personliga tyckanden...

I vilket fall som helst, testets segrare blev HJC R-PHA 10 och köptipset blev Shoei XR 1100.

Bike kommer väl förmodligen ge den hjälm som är tystast i 250+ och lättast att slanga med högst betyg då de brukar gilla att tala om att de visst kan båda delarna. Om och om igen...

:tummenupp

The Rolf

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
zx666r
hur fan orkar ni ? ta en 1000 :- hjälm vs en 10 000 :- . finns inte en chans i halva helvete att nån kan plocka dit pryttlar på en hjälm för den skillnaden för att få den såååå ! mycket säkrare, tystare kanske men det är ju typ 3:- . Det är ju så att man kan inte komma släpandes med en fultema när " alla" kör med plipploppüberkrukor !

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
hur fan orkar ni ? ta en 1000 :- hjälm vs en 10 000 :- . finns inte en chans i halva helvete att nån kan plocka dit pryttlar på en hjälm för den skillnaden för att få den såååå ! mycket säkrare, tystare kanske men det är ju typ 3:- . Det är ju så att man kan inte komma släpandes med en fultema när " alla" kör med plipploppüberkrukor !

Ingen aning vad du försöker säga men klart att den dyrare hjälmen i exemplet ovan inte är 10 ggr säkrare, har någon påstått det? Det känns väl dock rimligt att utgå ifrån att den tillverkaren lagt ner mkt pengar på forskning kring hur man tillverkar en säkrare hjälm? Bortsett från det är materialskillnader, finesser som kostar pengar, reklam och självklart "märkeskostnader".

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R

Jag kör med biltema crosshjälm.... :tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
3 styck säger att Shoei XR 1100 är den bästa med komfort.

Näst bästa var Schuberth och Bike rekommenderar.

Biltemas är prisvärd och fick toppresultat i labbet. Dock dålig lack och svårt att byta visir. Femteplats i G-kraft test och bäst HIC-värde.

MDS kom bland de sista dock så blev den godkänd.

KBC VR-1X (SE UPP) fick godkändt men den är tyngre än det står att den är. På gränsen för att vara ECE-Godkänd. Alldeles för tung det står "riktigt tung!" i tidningen.

Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Detta förkortat på 100 tecken och massa skittext som är helt irrelevant. Ungefär vad jag tror.

Hahahaha!! :tummenupp Har inte tänkt på det men nu när du säger det är de ju klockrent!!

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras