Arai Viper GT, frågor på det?
Ursäkta, vad svamlar du om?
Du påstår, jag frågar, du svarar inte. Hur blev detta ett personligt vendetta?
Grabben, du påstår att hjälmar designas för att klara tester, inte för att skyddas. Nu är du inne på ett helt annat ämne.
Frågan kvarstår, är du en snackare eller har du något på fötterna?
Jag har besökt världens största tillverkare av XXX så jag vet allt om ur YYY fuskar med sina grejer. Tycker du att det låter vettigt?
Jag vet inte, har du läst testet?
Nejnejnej, det var inte vad du påstod.
Du påstår att hjälmar av billigare tillverkare designas specifikt för att klara testerna och sedan skyddar sämre än dina favvotilverkare.
Lyssna nu kompis, det är du som har påstått saker, inte jag.
Det enda jag undrade var varifrån du fick dina uppgifter.
Utöver att din tjej har besökt en tillverkare (ospecificerad eller Arai svårt att säga) så har jag inte sett något där du backar ditt eget påstående.
En bra referens hade varit ett test där man utför alternativa och vettiga tester med hjälmarna eller någon som arbetat i fabrikerna med design som går ut och berättar hur det ligger till.
Edit: För att göra det här på ett snyggt och enkelt sätt och du har hedern i behåll och inte behöver gnälla på att jag frågar dig saker, svara bara på följande:
Var fick du de uppgifterna ifrån?
Oj nu blev det mycket.
Men, när hon besökte Arai i år så gjorde dom omfattande tester på sina egna hjälmar, samt konkurrenters. Dom hade tejpat över märkena på konkurrerande hjälmar, men, är man i branschen eller har lite intresse är det sällan svårt att lista ut vilken hjälm det rör sig om.
Dom hjälmar som ej klarade tester utförda av Arai (som varken är min egen hjälm, favomärke osv.) så visade det sig att följande hjälmar blev underkända.
Airoh
Caberg
Biefe
Vilka specifika modeller kan jag inte svara på.
Det jag fått berättat av min "icke trovärdiga flickvän" var att dom använde en spetsig "stålklump" som släpptes från x-antal meter, hon minns inte om det var 5-10 eller mer, på hjälmarna( efter som kvinnor inte kan höger eller vänster så verkar dom inte kunna uppskatta höjder heller . Både egna märken samt konkurrenter. Testet utfördes först på "standardtestpunkter" för att sedan testas på "slumpmässiga punkter över hjälmens yta.
När man gjorde testen på egna hjälmar använde man dubbla höjden, och klarade testerna, medans vissa anda märken ej klarade standard höjd.
Att jag påstår att hjälmar designas och tillverkas för att KLARA tester är ditt egna sätt att vrida på ord. Du verkar vara en man med intellekt och förstår givetvis att jag menar att hjälmarna förstärks på specifika punkter för att bli godkända.
Jag favoriserar inga märken, jo, Soumy, för dom är snyggast Och jag har haft en sån innan. Däremot gillar jag inte deras visirmekanism, eller deras imskydd som är insmetat original, för det funkar inte jämnt, och vill man göra rent visiret blir det ofta värre.