Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

• Antal röstningar
    0

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Arai Viper GT, frågor på det?

Ursäkta, vad svamlar du om?
Du påstår, jag frågar, du svarar inte. Hur blev detta ett personligt vendetta?

Grabben, du påstår att hjälmar designas för att klara tester, inte för att skyddas. Nu är du inne på ett helt annat ämne.
Frågan kvarstår, är du en snackare eller har du något på fötterna?

Jag har besökt världens största tillverkare av XXX så jag vet allt om ur YYY fuskar med sina grejer. Tycker du att det låter vettigt?

Jag vet inte, har du läst testet?

Nejnejnej, det var inte vad du påstod.
Du påstår att hjälmar av billigare tillverkare designas specifikt för att klara testerna och sedan skyddar sämre än dina favvotilverkare.

Lyssna nu kompis, det är du som har påstått saker, inte jag.
Det enda jag undrade var varifrån du fick dina uppgifter.
Utöver att din tjej har besökt en tillverkare (ospecificerad eller Arai svårt att säga) så har jag inte sett något där du backar ditt eget påstående.

En bra referens hade varit ett test där man utför alternativa och vettiga tester med hjälmarna eller någon som arbetat i fabrikerna med design som går ut och berättar hur det ligger till.

Edit: För att göra det här på ett snyggt och enkelt sätt och du har hedern i behåll och inte behöver gnälla på att jag frågar dig saker, svara bara på följande:

Var fick du de uppgifterna ifrån?

Oj nu blev det mycket.
Men, när hon besökte Arai i år så gjorde dom omfattande tester på sina egna hjälmar, samt konkurrenters. Dom hade tejpat över märkena på konkurrerande hjälmar, men, är man i branschen eller har lite intresse är det sällan svårt att lista ut vilken hjälm det rör sig om.

Dom hjälmar som ej klarade tester utförda av Arai (som varken är min egen hjälm, favomärke osv.) så visade det sig att följande hjälmar blev underkända.

Airoh
Caberg
Biefe

Vilka specifika modeller kan jag inte svara på.
Det jag fått berättat av min "icke trovärdiga flickvän" :krama var att dom använde en spetsig "stålklump" som släpptes från x-antal meter, hon minns inte om det var 5-10 eller mer, på hjälmarna( efter som kvinnor inte kan höger eller vänster så verkar dom inte kunna uppskatta höjder heller :). Både egna märken samt konkurrenter. Testet utfördes först på "standardtestpunkter" för att sedan testas på "slumpmässiga punkter över hjälmens yta.
När man gjorde testen på egna hjälmar använde man dubbla höjden, och klarade testerna, medans vissa anda märken ej klarade standard höjd.

Att jag påstår att hjälmar designas och tillverkas för att KLARA tester är ditt egna sätt att vrida på ord. Du verkar vara en man med intellekt och förstår givetvis att jag menar att hjälmarna förstärks på specifika punkter för att bli godkända.

Jag favoriserar inga märken, jo, Soumy, för dom är snyggast :) Och jag har haft en sån innan. Däremot gillar jag inte deras visirmekanism, eller deras imskydd som är insmetat original, för det funkar inte jämnt, och vill man göra rent visiret blir det ofta värre.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Arai Viper GT, frågor på det?

Ursäkta, vad svamlar du om?
Du påstår, jag frågar, du svarar inte. Hur blev detta ett personligt vendetta?

Grabben, du påstår att hjälmar designas för att klara tester, inte för att skyddas. Nu är du inne på ett helt annat ämne.
Frågan kvarstår, är du en snackare eller har du något på fötterna?

Jag har besökt världens största tillverkare av XXX så jag vet allt om ur YYY fuskar med sina grejer. Tycker du att det låter vettigt?

Jag vet inte, har du läst testet?

Nejnejnej, det var inte vad du påstod.
Du påstår att hjälmar av billigare tillverkare designas specifikt för att klara testerna och sedan skyddar sämre än dina favvotilverkare.

Lyssna nu kompis, det är du som har påstått saker, inte jag.
Det enda jag undrade var varifrån du fick dina uppgifter.
Utöver att din tjej har besökt en tillverkare (ospecificerad eller Arai svårt att säga) så har jag inte sett något där du backar ditt eget påstående.

En bra referens hade varit ett test där man utför alternativa och vettiga tester med hjälmarna eller någon som arbetat i fabrikerna med design som går ut och berättar hur det ligger till.

Edit: För att göra det här på ett snyggt och enkelt sätt och du har hedern i behåll och inte behöver gnälla på att jag frågar dig saker, svara bara på följande:

Var fick du de uppgifterna ifrån?
I love it! :lol

Vill se mycket mer av just den sorten Jan Guillou-ställa-mot-väggen-med-skärpa-intelligens-och-inga-smithål-för-glappkäftade-pajaser.

Mer! Bring it on! :rock

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Oj nu blev det mycket.
Men, när hon besökte Arai i år så gjorde dom omfattande tester på sina egna hjälmar, samt konkurrenters. Dom hade tejpat över märkena på konkurrerande hjälmar, men, är man i branschen eller har lite intresse är det sällan svårt att lista ut vilken hjälm det rör sig om.

Dom hjälmar som ej klarade tester utförda av Arai (som varken är min egen hjälm, favomärke osv.) så visade det sig att följande hjälmar blev underkända.

Airoh
Caberg
Biefe

Det jag fått berättat av min "icke trovärdiga flickvän" :krama var att dom använde en spetsig "stålklump" som släpptes från x-antal meter, hon minns inte om det var 5-10 eller mer, på hjälmarna( efter som kvinnor inte kan höger eller vänster så verkar dom inte kunna uppskatta höjder heller :). Både egna märken samt konkurrenter. Testet utfördes först på "standardtestpunkter" för att sedan testas på "slumpmässiga punkter över hjälmens yta.
När man gjorde testen på egna hjälmar använde man dubbla höjden, och klarade testerna, medans vissa anda märken ej klarade standard höjd.

Att jag påstår att hjälmar designas och tillverkas för att KLARA tester är ditt egna sätt att vrida på ord. Du verkar vara en man med intellekt och förstår givetvis att jag menar att hjälmarna förstärks på specifika punkter för att bli godkända.

Jag favoriserar inga märken, jo, Soumy, för dom är snyggast :) Och jag har haft en sån innan. Däremot gillar jag inte deras visirmekanism, eller deras imskydd som är insmetat original, för det funkar inte jämnt, och vill man göra rent visiret blir det ofta värre.

Btw, hur ska jag ha läst ett test som inte publicerats ännu?

Hur kommer det sig att du valde en Arai då??
Sen kanske du ska läsa det jag skriver, JAG har inte besökt någon hjälmfabrik, däremot skinnställslabb, vi kan ta den diskussionen när det testet ska göras, kan säkert lära dig ett å annat om ställ också :banana

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Oj nu blev det mycket.

Airoh
Caberg
Biefe

Ja det var ju verkligen otippat att just hjälmar från Arai skulle glänsa i ett sådant opartiskt test:rolleyes:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Nästa Motorrad ute 3 augusti innehåller ett test med hjälmar i "Övre medelprisklassen" mellan 3-5.000:-. Mer säger jag inte...:)

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
det finn 1 hjälm som sitter som smeck på min skalle .

samma här, letade som en tok efter en hjälm som passar skall och har LÅG VIKT

hoppas det framkommer i testet hur hjälmens vikt påverkar nackskador mm.

marushinen kommer inte vinna på ljudkomfort, sålänge man inte är döv.....
men komfort & fumktion i övrigt e najs !! :tummenupp
och som sagt, under 1100gr.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Förutom att din flickvän varit på en factory tour där Arai sade att de testat andra hjälmar och kommit fram till att de var sämre så har du fortfarande inte presenterat en enda trovärdig referens.
Låt oss helt enkelt arkivera dig bland snackarna på Sporthoj.

Tack för klargörandet.

Edit:
Hur kommer det sig att du valde en Arai då??

Om det är mig du frågar (framgår inte av ditt inlägg) så: Den satt bra och var snygg. Om jag skulle köpa nytt idag så hade jag nog köpt en Shark RSR2 (om den passar mig, har inte kunnat testa) som frugan har, verkar slå min Arai på fingrarna på alla sätt utom möjligtvis Arais tester över andra hjälmar.

Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Förutom att din flickvän varit på en factory tour där Arai sade att de testat andra hjälmar och kommit fram till att de var sämre så har du fortfarande inte presenterat en enda trovärdig referens.

Tack för klargörandet.

Inga problem pysen :tummenupp

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj

Tack för klargörandet.

Edit:

Om det är mig du frågar (framgår inte av ditt inlägg) så: Den satt bra och var snygg. Om jag skulle köpa nytt idag så hade jag nog köpt en Shark RSR2 (om den passar mig, har inte kunnat testa) som frugan har, verkar slå min Arai på fingrarna på alla sätt utom möjligtvis Arais tester över andra hjälmar.

Kan du inte vara så snäll och fördjupa slå på fingrarna? Har din hjälm fingrar, nej, var tvungen, lätta stämningen lite, du verkar så spänd :)
Men berätta gärna mer, hur är den överlägsen din nuvarande kruka. Du vet väl att Shark är skithjälmar??

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel

Tack för klargörandet.
Så ska en slipsten dras. :D

...släpptes från x-antal meter, hon minns inte om det var 5-10 eller mer...på egna hjälmar använde man dubbla höjden, och klarade testerna, medans vissa anda märken ej klarade standard höjd.
Arai släpper sina hjälmar från 20 meter? Kanske mer.

:rofl

http://en.wikipedia.org/wiki/Downing_effect

:fakta

Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Så ska en slipsten dras. :D

Arai släppte sina hjälmar från 20 meter i ett laboratorium?

:rofl

http://en.wikipedia.org/wiki/Downing_effect

:fakta

Haha, du är så go Nyteknik! Har alltid älskat att följa dig i raceforumet och undrat när jag ska få tillfället att "språka" med dig.

Men jag är glad att du presenterar en analys av det syndrom som du lider av :)
Hade du haft en gnutta läsförståelse och inte illusionerat ihop "Nytekniks-syn" på det hela så hade du förmodligen förstått vad jag menat. Det kunde lika gärna varit 5M som blev 10M? Eller 3 som blev 6? Hajaru tjonken? :banana

Vill du att jag ritar en teckning till dig, så kanske det känns bättre? :)

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Nej men jag antar att din donna fick reda på det på samma Factory Tour.
Allt med hennes hjälm osar kvalité och genomtänkt konstruktion.

Osar? Av s**t? Nej, nu är jag omogen. Jag har ingen erfarenhet av Shark hjälmar, mer än att Regis Laconi åkte med dom en gång i tiden, och att jag själv var sugen på en.

Nu ska jag sova sött, med vetskapen av att jag pedagogiskt och metodiskt lyckas förklara hur mina tankar går kring trådens ämne, vad jag tror om diverse hjälmar och dess säkerhet.

Hoppas du blir nöjd med din Shark-hjälm, lägg gärna upp en bild :)

Puss å godnatt

Dunning-Kruger är inget syndrom det är en effekt, jisses var kommer du ifrån? Vad jag kan se så definierar du effekten som det är just nu.

Då klassar jag dig som infantil :)
Vi kanske blir bästisar, håll dig till ämnet i framtiden, vi diskuterar hjälmar här. Du kanske är doktor, psykolog, terapeut, vad vet jag, men sporthoj.com är ett mc-forum.

:):):)

Last edited:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
En intresant iaktagelse (eller inte) är att många sporthojs åkare är mera fåfänga än många andra, men absolut inte vill erkänna det.Oavsätt om det är oljor, reservdelar eller skyddsutrustning så är alltid dom dyraste märkena bäst.Verkar precis som att många först bestämmer sej för vad som är bäst och sedan försöker komma på argument för varför det är så...Istället för att helt enkelt säga som det är, att jag har ingen aning om vad som är bäst, men tycker att just det här märket är ballast/snyggast och därför köper jag det fast det kostar 3ggr så mycket som ett billigare märke som säkert duger.

Ingen tror väll att Levis eller Lee jeans är bättre än jeans för 149.90:- på Jula?Ändå köper jag gärna Lee jeans.Skulle dock aldrig drömma om att sitta och argumentera om att Lee och Levis lagt ner en massa mera utväcklingskostnader på sömmar och matreal för att dom ska hålla bättre än dåliga kopior eller liknande.Konstaterar helt änkelt att även jag är lite fåfäng helt enkelt.

När det gäller sporthojar och dess skydsutrustning är jag dock helt prestigefri eftersom jag kommer från raggarsvängen och helt nyligt har börjat med MC.Tycker det är lite komiskt faktiskt att så många värkar tycka att det är ren idioti att köra med nått annat än dom dyraste hjälmarna och ryggskydden, samtidigt som man gärna sätter sej på en plastraket och kör 250km/h på almän väg...Jag menar även OM dom dyraste grejjerna skulle skydda något bättre så är nog skilnaden ändå ganska liten.Väljer man att köra som en idiot (vilket jag gör ibland dock inte på båge än) så får man nog helt änkelt räkna med att det går åt helvete om man kvaddar.Att tro att en 10.000kr hjälm skulle rädda en är nog lite naivt...

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Helmut Kohl...?

Ahmen vaffan...?

Orca (havets hämnare) bry sig....

Har nyss köpt en ny kruka. Den är bäst oavsett vad alla tester säger. Märke och modell kan ni gissa, inte billigast, inte dyrast. Satt dock bäst av dem jag provade. Om den sitter bra, är Eu-märkt, du har råd med den och dessutom är övertygad om att den ger ett fullgott skydd vid en omkullkörning - varför tror du då att du ska få någon vettig info här?

Strunta i vad alla "viktigpettrar" tycker. Använd skallen till mer än pynt så slipper du ta reda på vad hjälmen går för.

Mina 2 cent eller vad det nu kunde vara värt...

m.v.h Morgue

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...